Spinoff på "En god gäst" - En god värd

tott

Trådstartare
Vad säger Bukelena Ribbing om att värden/värdarna följer gästen/gästerna till dörren?
Hur viktigt är det?
 
Händer det inget särskilt (barnen gråter eller ja, typ så) så följer jag alltid med till dörren, oavsett vem som är hemma.
Min mamma eller kungen liksom.(nä kungen har ju aldrig varit här såklart men principen)

Tycker det är trevligt.

(Men jag förväntar mej inte detsamma om jag är bortbjuden. Även om det alltid händer )

ALLA jag känner följer med till dörren.
 
Min fundering blir, vad gör man om man inte följer med gästerna till dörren? :confused:
Vid riktigt stora tillställningar möjligtvis där man kanske inte hinner med att följa varje gäst till dörren, men annars så känns det så naturligt att jag inte ens kan komma på ett alternativ?
 
Det brukar jag göra. Men visst, är det en kompis som kommit över oväntat och jag står och målar eller något anat som är svårt att släppa kanske jag inte gör det. Men har jag haft middag/kalas gör jag det (det har aldrig varit så stort hemma med mig som värdinna att det varit ogörligt pga det).
 
Min fundering blir, vad gör man om man inte följer med gästerna till dörren? :confused:
Man sitter kvar i soffan som min kompis brukar göra efter "finmiddag" hos dem. Känns riktigt konstigt för mig som gäst. Hennes man brukar ibland följa till dörren, men hon sitter kvar. Alltid.
 
Jag följer alltid med till dörren. Men jag inser att jag aldrig har tänkt på det när jag själv är gäst. Men jag tror att alla jag hälsar på hos vanligen "bildar avskedskommitté" som vi kallar det i min familj.
 
Man sitter kvar i soffan som min kompis brukar göra efter "finmiddag" hos dem. Känns riktigt konstigt för mig som gäst. Hennes man brukar ibland följa till dörren, men hon sitter kvar. Alltid.
Oj ja det här jag aldrig varit med om. Möjligtvis om det är någon som är upptagen med något som @athena_arabians beskriv eller sitter och ammar eller liknande. Men bara sitta kvar? Mycket märkligt, till och med mina barn brukar sluta upp vid dörren och säga hejdå även om det är mina vänner.
 
Oj ja det här jag aldrig varit med om. Möjligtvis om det är någon som är upptagen med något som @athena_arabians beskriv eller sitter och ammar eller liknande. Men bara sitta kvar? Mycket märkligt, till och med mina barn brukar sluta upp vid dörren och säga hejdå även om det är mina vänner.
Jo mycket märkligt. Känns, som sagt, jättekonstigt - lite som en värdelös gäst.
 
Oj, jag hade tyckt att det var väldigt märkligt om inte värden/värdinnan följde sina gäster till dörren och sa hej då vid dörren.
 
Vi brukar följa med till dörren hela familjen, om det inte är något som hindrar oss, typ att alla barnen får extrem melt down samtidigt.

En annan fråga, brukar ni låta gästerna ta mat först? Jag ber alltid gästerna ta först, skjuter fatet eller grytan mot dem eller serverar dem beroende på vad det är, oavsett om det är några vi känner väl eller inte. Min man tar däremot oftast först till sig själv eller barnen vilket gör mig lite generad :o det känns liksom heeelt fel. (Han är en artig och vettig person i andra sammanhang så jag tror han helt enkelt inte tänkt på det) Jag har börjat säga ”varsågoda, ta ni först” lite snabbt till gästerna för att inte hamna i den situationen.

Hur gör ni?
 
Vi brukar följa med till dörren hela familjen, om det inte är något som hindrar oss, typ att alla barnen får extrem melt down samtidigt.

En annan fråga, brukar ni låta gästerna ta mat först? Jag ber alltid gästerna ta först, skjuter fatet eller grytan mot dem eller serverar dem beroende på vad det är, oavsett om det är några vi känner väl eller inte. Min man tar däremot oftast först till sig själv eller barnen vilket gör mig lite generad :o det känns liksom heeelt fel. (Han är en artig och vettig person i andra sammanhang så jag tror han helt enkelt inte tänkt på det) Jag har börjat säga ”varsågoda, ta ni först” lite snabbt till gästerna för att inte hamna i den situationen.

Hur gör ni?

Gästerna först, alltid.
 
Vi brukar följa med till dörren hela familjen, om det inte är något som hindrar oss, typ att alla barnen får extrem melt down samtidigt.

En annan fråga, brukar ni låta gästerna ta mat först? Jag ber alltid gästerna ta först, skjuter fatet eller grytan mot dem eller serverar dem beroende på vad det är, oavsett om det är några vi känner väl eller inte. Min man tar däremot oftast först till sig själv eller barnen vilket gör mig lite generad :o det känns liksom heeelt fel. (Han är en artig och vettig person i andra sammanhang så jag tror han helt enkelt inte tänkt på det) Jag har börjat säga ”varsågoda, ta ni först” lite snabbt till gästerna för att inte hamna i den situationen.

Hur gör ni?
Gästerna först. Vi sist.

Ja, barnen får ibland bland de första, men det räknas knappt, det är lite självklart om alla vet att de är hungriga 😁
 
Vi brukar följa med till dörren hela familjen, om det inte är något som hindrar oss, typ att alla barnen får extrem melt down samtidigt.

En annan fråga, brukar ni låta gästerna ta mat först? Jag ber alltid gästerna ta först, skjuter fatet eller grytan mot dem eller serverar dem beroende på vad det är, oavsett om det är några vi känner väl eller inte. Min man tar däremot oftast först till sig själv eller barnen vilket gör mig lite generad :o det känns liksom heeelt fel. (Han är en artig och vettig person i andra sammanhang så jag tror han helt enkelt inte tänkt på det) Jag har börjat säga ”varsågoda, ta ni först” lite snabbt till gästerna för att inte hamna i den situationen.

Hur gör ni?
Gästerna först!
 
Vi brukar följa med till dörren hela familjen, om det inte är något som hindrar oss, typ att alla barnen får extrem melt down samtidigt.

En annan fråga, brukar ni låta gästerna ta mat först? Jag ber alltid gästerna ta först, skjuter fatet eller grytan mot dem eller serverar dem beroende på vad det är, oavsett om det är några vi känner väl eller inte. Min man tar däremot oftast först till sig själv eller barnen vilket gör mig lite generad :o det känns liksom heeelt fel. (Han är en artig och vettig person i andra sammanhang så jag tror han helt enkelt inte tänkt på det) Jag har börjat säga ”varsågoda, ta ni först” lite snabbt till gästerna för att inte hamna i den situationen.

Hur gör ni?
Gästerna först vanligtvis. Barn först, oavsett om de är gäster eller inte, vid hotande melt down.
 
Följer till dörren. Vi är två i hushållet så även om det skulle finnas hinder (barnen är dock stora nu) så kan iaf den andra gå till dörren.
 
Följer till dörren, ja! Skulle kännas konstigt annars och har inte varit med om att andra inte gjort det, tror jag.
 
Jag tror inte jag stott pa nagon nationalitet dar vard/vardinna inte foljt gaster till dorren. Jag har varit hemma hos manniskor fran storre delen av Asien och Mellan ostern och alltid blivit foljd till dorren, presis som av alla Vasterlanningar jag varit hemma hos.

Riktigt nara familj och vanner ar det dock inte sjalvklart med, men aven om man ar nara vanner har jag alltid blivit foljd till dorren vid en middag/fest.
 
När man nu blivit följd till dörren, tagit på kläderna och skorna.

Vem öppnar och eller stänger dörren?
 

Liknande trådar

Mat Jag oroar mig redan för årets student. Kan inte ha catering. Jag skulle vilja ha en enda rätt, inte buffé. Den får gärna vara...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
11 734
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 494
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 317
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 669
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp