Spinoff på "En god gäst" - En god värd

När man nu blivit följd till dörren, tagit på kläderna och skorna.

Vem öppnar och eller stänger dörren?

Det ar mindre sjalvklart ... I Sverige eller USA ar det oftast varden, lite beroende pa hur hallen ar utformad och hur man far plats. I Asien gor jag det oftast sjalv som gast ... eller sa ar jag bara en ovanligt sjalvstandig och besvarlig gast. :o
 
När man nu blivit följd till dörren, tagit på kläderna och skorna.

Vem öppnar och eller stänger dörren?
Det beror nog lite på hur det ser ut där man är! :D Hos oss skulle det bli kaos om vi även försökte tränga oss fram och öppna dörren, vår hall är minimal! :D Men hos svägerskan som har större hall så är det oftast någon av dem som öppnar dörren för att det fungerar bättre där! :D
 
Det beror nog lite på hur det ser ut där man är! :D Hos oss skulle det bli kaos om vi även försökte tränga oss fram och öppna dörren, vår hall är minimal! :D Men hos svägerskan som har större hall så är det oftast någon av dem som öppnar dörren för att det fungerar bättre där! :D

Ungefär som hemma, hallen är SMAL :D Gästen får nog öppna dörren själv och så ser jag till att dörren stängs (fjädern behöver bytas... det är kul med gammalt hus...).
 
Ungefär som hemma, hallen är SMAL :D Gästen får nog öppna dörren själv och så ser jag till att dörren stängs (fjädern behöver bytas... det är kul med gammalt hus...).
Här skulle dörren behövas hängas om, det kräver en viss teknik att få upp den och ännu mer komplicerad för att stänga. :meh: "drömmer om att bygga om hela huset och sätta ytterdörren på ett helt annat ställe."
 
Vi följer alltid med till dörren när det är dags för gästerna att gå, öppna dörren får de göra själva men jag stänger alltid dörren efter dem.
Jag har aldrig varit med om att värden öppnar dörren när det är dags att gå, är det någon gammal sed? Jag skulle antagligen känna mig utföst och utslängd :o lite att jag måste skynda mig ut och gå därifrån.
 
Måste erkänna att min första tanke var "Nää jag följer nog inte alltid med till dörren" men sen insåg jag att det gör jag ju! Det är bara så självklart att jag inte funderat på det.

Däremot får de öppna själva, vi har så smal hall så de skulle nog känna sig mer eller mindre utslängda om jag trängde mig förbi bara för att öppna :D
Stänga efter dem brukar jag nog göra däremot för jag står nog ofta i dörren och vinkar.
 
Har aldrig funderat på hur vi gör, men nu när jag tänker efter så blir det nog alltid så att åtminstone någon av oss följer med gästen. Huset är utformat så att det blir väldigt naturligt att vi gör så, och står och pratar lite medans de klär på sig. Öppna dörren får de nog däremot göra själva (smal hall) :D

Som gäst hos någon så skulle jag nog säga att det är ganska så 50/50 om någon följer eller inte, och har aldrig reagerat på att varken det ena eller andra skulle vara konstigt. I vår umgängeskrets skulle jag säga som så att det är vanligare att man följer till dörren (och pratar in i det sista) när man varit på något mera avslappnat och mindre, typ vardagligt kaffedrickande eller liknande, och mindre vanligt vid större tillställningar, som födelsedagskalas.

Tror det senare beror på att man som gäst redan tackat för sig åt värden, och att de ofta har annat att stå i. Har som sagt aldrig tyckt det varit konstigt.
 
Man sitter kvar i soffan som min kompis brukar göra efter "finmiddag" hos dem. Känns riktigt konstigt för mig som gäst. Hennes man brukar ibland följa till dörren, men hon sitter kvar. Alltid.

Jag får erkänna att min sambo är sådan. Han är nog vad jag skulle kalla för en dålig värd. Han har även en hel del andra sociala konstigheter för sig, t.ex. som att börja plocka av och diska när folk fortfarande sitter och äter, som gör att han kvalificerar sig som dålig värd.
 
Jag får erkänna att min sambo är sådan. Han är nog vad jag skulle kalla för en dålig värd. Han har även en hel del andra sociala konstigheter för sig, t.ex. som att börja plocka av och diska när folk fortfarande sitter och äter, som gör att han kvalificerar sig som dålig värd.

Sånt stressar mig något enormt! Jag äter ofta rätt långsamt eftersom jag får så förbannat ont i magen om jag stressäter och är ofta den sista att äta färdigt.

När det bara är vi hemma, alltså sambo, jag och ongen, så brukar sambon göra samma som din. Men det är väl lite eftersom ongen och sambon skulle kunna tävla i att äta snabbt och ongen brukar vilja gå ifrån och tvätta händerna direkt så då får jag sitta kvar själv med min halva portion och äta i snigelfart :D
 
Jag brukar följa mina gäster ända ut i trappen. Bor på nionde våningen så ibland tar det en stund innan hissen kommer upp. Känns så konstigt att de ska stå därute själva då så jag brukar stå kvar i dörröppningen och prata tills den kommer. Och då stänger jag ju efter mig själv ;)
 
Sånt stressar mig något enormt! Jag äter ofta rätt långsamt eftersom jag får så förbannat ont i magen om jag stressäter och är ofta den sista att äta färdigt.

När det bara är vi hemma, alltså sambo, jag och ongen, så brukar sambon göra samma som din. Men det är väl lite eftersom ongen och sambon skulle kunna tävla i att äta snabbt och ongen brukar vilja gå ifrån och tvätta händerna direkt så då får jag sitta kvar själv med min halva portion och äta i snigelfart :D

Jag äter också i snigelfart och jag håller med om att det stressar. Jag gillar dessutom att äta länge. Ungefär så länge att jag nästan börjar bli hungrig igen. Det är i och för sig lite tur så att en långsamätande gäst åtminstone får något sällskap vid matbordet.

Kanske jag är lite elak mot min sambo. Kanske han när jag tänker efter faktiskt sitter kvar om det är så att vi har gäster som han inte känner jätteväl. Eller inte.
 
Jag får erkänna att min sambo är sådan. Han är nog vad jag skulle kalla för en dålig värd. Han har även en hel del andra sociala konstigheter för sig, t.ex. som att börja plocka av och diska när folk fortfarande sitter och äter, som gör att han kvalificerar sig som dålig värd.
Min farmor drev det där till perfektion. Hon ställde fram maten på bordet med orden "skynda er och ät så vi får diskat".
 
Jag umgås flera gånger i veckan med min bästa kompis och hennes familj, och/eller min pappa. Där är vi inte så noga med att följa till dörren, eller att gästerna ska äta först. Det är dessutom nästan alltid jag som lagar maten även när vi äter hemma hos kompisen. Eller så lagar hennes lillebror mat hos mig. Så vem bjuder? Den som betalat eller den som lagat?

Alla andra följer jag med, öppna dörren får de göra själva dock. Naturligtvis tar gäster mat först, och får de finaste bitarna om de är olika snygga.
 

Liknande trådar

Mat Jag oroar mig redan för årets student. Kan inte ha catering. Jag skulle vilja ha en enda rätt, inte buffé. Den får gärna vara...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
11 748
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
184
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 494
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 733
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp