Bukefalos 28 år!

Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Milene

Trådstartare
Spinner här vidare på min egen tråd om man öht kan sälja hästar nu
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1129821

Sålde nämligen en av mina små häromdagen, och är fortfanade chockad över det drag som blev på annonsen... Satte in annonsen sent en tisdagkväll, fick ca tio samtal och mail om dagen av intressenter, första samtalets person kom på lördagen och provred och ville ha den, vi höll på den tills banken var vidtalad på måndagen och köpet blev klart direkt. Det var fler som provred och ville ha den, samt vissa som VILLE komma, men som jag själv avböjde då jag inte tyckte det var rätt person.

Är som sagt fortfarande alldeles omtumlad då jag väntat mig veckor av tystnad och annons ute i minst en månad innan rätt intressent dykt upp.

Har marknaden vänt? Eller var hästen bara så rätt för så många (nej, det var ingen topphopphäst till vrakpris jag sålde) fast jag inte trott det? Eller var priset det rätta för köparna (satte ut ett pris jag tyckte var rimligt, man tjänar ju iallafall aldrig något på att sälja en häst)?

(Tyckte förra tråden spårade ur, önskar därför att man håller en trevlig diskussionston)
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Tror "vårruschen" börjar komma igång, april till juni har jag för mig att flest hästar byter ägare, jämfört med de andra månaderna. Samma sak med motorcyklar...

Jag fick sålt 2 stycken förra året, med en veckas mellanrum i maj, de hade varit ute till och från under hela vintern.
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Jag har också fått min såld, så det kanske är vårkänslor;)

Det är ju oftast lättare/roligare att ha häst på sommaren, så det är inte så konstigt att folk vaknar nu.
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Ärligt talat måste man vara lite rubbad för att köpa häst lagom till vintern ;)
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Eh, ja!! Varje vinter går jag där och svär över att jag har den dära hästen och inte kan fly landet, idiothästmänniska.
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Jaa, lite knäpp måste man vara :p Jag köpte min häst sent i höstas och tog samtidigt hand om en väns häst över vintern. Från att aldrig ha haft egen häst till att ha två vintertid.. Fast iofs så kommer det göra att jag tycker det är skitlätt att ha en häst sommartid ;)
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Ärligt talat måste man vara lite rubbad för att köpa häst lagom till vintern ;)

Tja, eller lite rubbad om man inte inser att man trots ett köp på våren snart sitter med en häst vintertid. Vintrarna har en viss periodicitet som borde vara allmänt ganska känd.......

(Kan man inte tänka sig att ta hand om en häst på vintern bör man hålla sig ifrån att stå som ägare av en häst...)
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Äh, jag har haft häst bra många år nu - det är inte den roligaste tiden på året, vintern. Särskilt inte om man äger häst.

Tagga ner, det är väl vad hart när varje hästägare tänker och känner när hösten närmar sig sitt slut.
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Du måste ju ha förstått att det var ett skämt delvis. Så himla roligt är det inte med häst vintertid, efter 12 år med eget stall får man gnälla lite över vintrarna. Men det är ju underbart när det är 30 cms pudersnö och man galopperar fram i snön :)
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Självklart förstår jag vad du menar och att det var skämtbetonat - men kan ändå inte låta bli att förundras över hur långt bort vintern måste vara i sinnet hos de som resonerar att man "måste" köpa häst på våren. Vissa andra vet ganska exakt hur långt det är tills vintern kommer....
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Man glömmer alla bekymmer på våren. Det är samma fenomen som att det reas ut hästar på hösten, oavsett marknadsläge, för då kommer folk på att de inte har plats i stallet.
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

Jag tror det har lite med att göra att man inte går ner i pris på sommaren för då är det inte så dyra att ha (gåendes på bete).
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

kl

Vi hade en häst till salu dec-jan för 40000:-, två svar, men de kom aldrig ut och tittade.
Nu är han såld, utannonserad i mitten av mars för 60000:-, ett tiotal svar och numera såld för 55000:-. Är inte detta ett konstigt fenomen? Precis som att folk är mer intresserade av en något dyrare häst + att våren har kommit, hur förklarar man det annars? Han var i stort sett i samma form i vintras som nu.

Jag fick höra av en väninna som kommit i kris och "måste" sälja att nästan ingen hade svarat på hennes annons när hästen var ute för 30000:- ej helt igång, men gick att rida. Nu tre månader senare är den hästen såld för 65000:-, igångsatt, men ändå. Det verkar onekligen som att folk inte orkar åka och titta, utan går efter prislappen och antar att hästens kvalitet motsvarar den.

En annan jag känner säger att 300000 kronorshästar är relativt lättsålda jämfört med de för 50-100000 kronor, så visst finns det folk som vill köpa häst som har pengar.
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

En vän har en dressyrvallack till salu för 200'000, han går MSV, svart med stjärn, friröntgad osv. Det är väldigt få som hör av sig på honom, nu börjar de fundera på om de annonserar honom för billigt. Så lite ligger det kanske i det.
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

OK för att man inte kommer undan hästägandet på vintern, däremot kan man ju komma undan hästletandet på vintern...
Fy fasen för att kuska land och rike runt i mörker och vinterväglag, för att komma fram till stallar utan belysning, oridbara ridbanor och obroddade hästar på blankis. Näe, det skjuter jag hellre upp till våren.
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

halvt kl; det är ju också mycket tryggare att lära känna en ny häst på vår och sommar. och inte börja med snöstorm. 1m snö med skare, paddock som inte går att rida i, blank is på hela stallplanen m,m.

min stora häst köpte jag dock på vintern(en väldigt snö fri januari), men sen kom snön och det var svårt att hålla igång den nya hästen som inte var trygg i nya stallet och vägrade gå ifrån hennes gamla stall(500m bort, använde deras paddock), blank is och obroddad häst på det är inte roligt(tiden då hästens skor inte hade broddhål XD). en mardröm var det men till våren så blev allt 100 gånger enklare, tills grannens kor kom ut men det är en annan historia :p
 
Sv: Spinoff på min egen tråd "KAN man sälja hästar nu..?"

halvt kl; det är ju också mycket tryggare att lära känna en ny häst på vår och sommar. och inte börja med snöstorm. 1m snö med skare, paddock som inte går att rida i, blank is på hela stallplanen m,m.

Det tänkte jag också på! Man vill ju gärna lära känna hästen och hinna få lite motivation innan vintern kommer!

Alla våra 5 hästar har vi köpt antingen på våren eller sommaren :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 296
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 368
Senast: ako
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 763
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp