Bukefalos 28 år!

*Spinoff* Vad önskar stallägarna av hyresgästerna?

Havsluft

Trådstartare
I trådar målas ofta fantastiska stall upp, jättemycket service där allt skall ingå!
En tuss hö eller 10 kg dit, spelar ingen roll!

Det är ju hyresgästens marknad, varjefall i glesbygden.

Men vad önskar vi stallägare oss av hyresgästerna? Hur är den perfekta hyresgästen?
 
Sv: *Spinoff* Vad önskar stallägarna av hyresgästerna?

den betalar i tid, o rätt summa. Den är lätt att kommunicera med. Den sköter sin häst som om den faktiskt vore en häst. Den sköter sig när det kommer till att ha ordning o reda o allmänt bonnavett. Dessutom vore det toppen om den personen kunde ta lite ansvar när de tex ser ett trasigt staket. Många skiter i det, o nån enstaka brukar säga till när nåt är trasigt...
 
Sv: *Spinoff* Vad önskar stallägarna av hyresgästerna?

* Ska fungera okomplicerat med andra hyresgäster. Ingen behöver älska alla men man ska kunna respektera varandra. Undviker helst personer med extremt starka åsikter som inte är flexibla. Inga dramaqueeens eller skitsnackare. Kunna bete sig på ett trevligt sätt mot andra, dvs exempelvis hälsa, även om man är trött/på dåligt humör;)

* Betala hyror och andra utgifter i tid. Kunna följa kontraktet och stallets regler.

* Då vi har kollektivstall föredrar vi personer som varken är för slarviga eller för pedanta. Något mellanting är det som brukar funka bäst och skapa minst irritation. Rent slarv och bristande säkerhet är självklart värre än att vara pedant. Pedant får man vara så länge man inte kräver att andra i stallet ska vara på samma sätt.

* Vi kan inte ta emot hyresgäster som kräver egen hage eller är livrädd för att släppa ihop med andra hästar, då det inte finns tillräckligt med hagar och det därmed krävs att hästen kan gå med andra. Men det beror ju snarare på hagbrist och skulle kunnat vara annorlunda om vi haft mer mark. Hagfrågor är alltid det som tenderar skapa störst konflikter, så det är vi noga med att informera om.

* I sista hand så är det önskvärt om personen har åtminstione lite intresse av att vara en del av gemenskapen i stallet och inte bara åka dit för att sköta sitt utan något som helst intresse för andra. Men detta är inget krav, snarare ett önskemål :)
 
Sv: *Spinoff* Vad önskar stallägarna av hyresgästerna?

Självklart också att de ska sköta sin häst, det är dock aldrig något vi råkat ut för att de ej gjort, mer än möjligtvis någon som sms:ade lite väl ofta om hjälp med direkta lögner som motivering.
 
Sv: *Spinoff* Vad önskar stallägarna av hyresgästerna?

Nu är jag ju själv hyresgäst men tror att jag är en ganska bra en som jag själv skulle vilja ha i mitt stall ;)

Betalar i tid.
Skulle det på något sätt strula med pengar så ber man snällt om att få anstånd några dagar, inte förutsätter att det går bra.
Hjälper till med det som man ser behövs. Fyller på vatten, fixar staket, rättar täcken även på andras hästar mm.
Säger till direkt om det är något som bör fixas men man inte kan göra själv.
Ställer upp och tar stallpass när stallägaren behöver ha lite semester eller bara åka på kalas en bit bort.
Inte bråkar om småsaker som att hästen inte har sitt eget grimskaft på kroken.
 
Sv: *Spinoff* Vad önskar stallägarna av hyresgästerna?

Håller med Maria B med tillägg :
Inackorderingar som noga i detalj fått upplägg och rutiner redovisade , både muntligt och skriftligt innan de ombedes tacka ja eller nej , samt redovisning av att bokstavligen är det detta upplägg som gäller att ta stämning till om man tycker det låter bra och överensstämmer med den egna synen och preferenserna för hästhållning /uppstallning .

När ngn sådan tackat ja och fått ja tack , sen ändå börjar snurra om ändringar av rutiner osv blir man trött . Som tur är har vi varit relativt förskonade men beror nog mycket på minutiös koll av den man tar in osv . Kör numera en rätt krass linje och passar det inte får den helt enkelt flytta . Vi premierar god stämning och väldigt gott samarbete och för det krävs en liknande syn på hästhållning , social förmåga samt framför allt vilja att samarbeta och ett genuint intresse att vara lika mån om
Andras hästar som man är sin egen . Känner en enstaka individ att detta upplägg inte passar trots att de tackade ja till platsen , får de helt enkelt flytta .
Det är väldigt stabilt och lugnt hos oss men visst har det funnits rötägg emellanåt och det är lika trist varje gång .
 
Senast ändrad:
Sv: *Spinoff* Vad önskar stallägarna av hyresgästerna?

Sköter om sin häst. Plockar upp efter sig. Kommer till mig vid frågor och inte sprida konstiga vibbar. Betalar i tid. Informerar vid foderstatsändringar, täckesbyten, semester och har en sund syn. Hästen nr 1. Sen att man bemöter även människor på ett bra sätt. Jag vill absolut inte ha en massa tjafs. Mellan inackorderingar får de själva lösa. Jag lägger mig inte i om det inte skulle hå för långt då måste jag ju ryta till (om nån ljuger lr nått). Fast det är väldigt lugnt här. Men när jag själv var inackorderad så var det väldigt irriterande när stallägaren själv bidrog till pakterna. Jag har alltid lyckats hålla mig utanför. Sen att folk snackar det får man nog räkna med. Mitt mål har aldrig varit att va älskad av alla.
 
Sv: *Spinoff* Vad önskar stallägarna av hyresgästerna?

Driver inackordering och de jag förväntar mig av mina hyresgäster är:
1. Inget skitsnack. Har man åsikter om diverse saker gällande stallet kommer man till mig och berättar detta, man snackar inte runt.
2. En trevlig ton gentemot alla i stallet. Vi är alla där av en och samma anledning; intresset för hästar. Inte för att vara otrevliga.
3. Betalar fakturor i tid. Om de skulle uppstå problem kring betalning, är de bättre att de säger som de är än att de ljuger om varför de inte betalat.
4. Sköter sin häst och tar de ansvaret som detta kräver. Såsom tillräckligt mycket foder, hovvård, avmaskning, eventuell veterinärvård, sund ridning, daglig tillsyn osv.
5. Håller ordning kring sina saker och plockar upp bajs o dyl efter sig.
6. Skriver upp antalet ströbalar som de använder varje månad.
7. Följer uppsatta ordningsregler och rutiner.
8. Hjälper till med in/utsläpp och fodringar vid behov.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 904
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 649
Senast: Miljon
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 130
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp