Bukefalos 28 år!

C

Chappe_

plockade idag hem en alldeles bedårande liten katthona (innekatt).

När jag såg henne ta ett mycket vigt skutt upp på köksbänken slog mig följande:

hur ska jag hålla henne borta från spisen medans plattorna är varma?

Hur gör ni andra kattägare?

Tacksam för svar!
 
Sv: spisen!

Nu hoppar inte mina så högt, men ett vanligt sätt bland kattägare är att ställa en kall stekpanna med kallt vatten på plattan som är varm. Då kommer inte katten åt den.
 
Sv: spisen!

Enligt min erfarenhet brukar de flesta katter undvika plattorna medan de är varma. Har haft en katt som dock klampade på dem en gång med brännskador som följd, hon undvek sedan spisen även när den var kall.

En kompis till mig hade inte lika smarta katter så hon fick göra som MissFideli föreslog, det funkade så länge hon hade riktigt stora grytor fulla med kallvatten. En av dessa katter tyckte att det var så varmt och skönt där uppe, trots brännskador, så att bara ha en gryta som enbart täckte plattan hjälpte inte mycket. Hon la sig helt enkelt tätt ihopslingrad runt den...
 
Sv: spisen!

Jag gör ingenting mer än att jag i början höll koll på katterna runt plattorna. Oftast ställer jag en gryta eller kastrull med vatten i då jag tycker det är lättare att få rent som efter att den värmts upp av eftervärmen. Men våra får inte vara på diskbänken så det enda dom gör där är att kvickt passa på att få i sig en spilld matbit efter att vi ätit :devil: Har aldrig sett dom på spisen.
 
Sv: spisen!

Jag ställer en kastrull med kallvatten på varma plattor -när jag kommer ihåg. Två av katterna undviker spisen men mångot kan inte låta bli och hoppar ofta direkt från golvet upp på spisen. Han har brännt sig mer än en gång om man säger så men han lär sig aldrig.
Induktionshäll is the shit när man har knäppkatter ;)
 
Sv: spisen!

Jag har häll, men har märkt att hällen är ju fortfarande rätt varm även om plattan är avstängd? Värmen sprider sig utåt ju. På min i alla fall. Och jag skulle nog inte lägga handen på en nyss avstängd "platta" på min heller.
 
Sv: spisen!

Våra katter vet om att de inte får vara uppe på bänken och spisen så de hoppar inte upp där överhuvudtaget.
 
Sv: spisen!

Nej självklart blir inte induktionshällar kalla så fort man stänger av plattan men de håller värmen MYCKET kortare tid än en vanlig platta.
 
Sv: spisen!

Våra katter vet om att de inte får vara uppe på bänken och spisen så de hoppar inte upp där överhuvudtaget.

Samma med mina, superglad att jag inte har det problemet! Kan till och med lämna mat framme på diskbänken utan att de bryr sig ett dugg :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
801
Senast: Josefineeee
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Trassel12
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 429
Senast: manda
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp