Splitsa grimskaft

Polly_Mulle

Trådstartare
Har garanterat funnits mängder med likadana trådar men jag kastar ut en ny ändå. Är det någon som kan förklara hur jag splitsar grimskaft, har ett treslaget rep, det borde väl fungera? Bildbeskrivning kanske?
 
Hej
Jag kan men det är svårt att förklara hur man gör. Hittade en bild hur man gör kan maila den till dig.
M vH Mannis
 
Om bara bilden kunde komma fram oxå...
Finns ingen sida på internet som beskriver bra, har sett förr men minns inte namnet på sidan...
 
Jo, jag vet men jag har inte den boken och har inte heller råd att köpa en bok för flera hundra när jag vet att det finns folk som vet!
 
Hrm nu ska vi se om jag kan beskriva det. *tvivlar*

Jag antar att du har ett rep med 3 "delar" annars är det kört från början med den här beskrivningen.

Trä på haken du ska ha och vik repet dubbelt med kanske en 20-25cm rep i ena änden och det som ska blir grimskaft i den andra. Sätt en tejp bit där du vill att öglan ska gå in i grimskaftet. Dela sedan upp änden så du får ut delarna.

Bestäm dig för en mittdel och trä den in under en av delarna i den långa änden. Sen tar du den "bakersta" delen och trär den in under den del som ligger innan den du trädde under först. Så stor kommer öglan att bli som den är nu...tycker du att det inte blir bra, dra ur och börja om igen.

Ta nu sista delen; den som är längst fram, och trä den in under den del som ligger efter där du trädde in mittdelen.

Nu har du trätt in de tre delarna så att de ligger efter varandra och lite på sidan av varandra.

Ta nu mittdelen igen och hoppa över en del och trä den in under nästa. Gör samma sak med den bakersta och sen den som var den främsta och fortsätt så.


Om jag lyckats beskriva på ett bra sätt nu så ska du snart ha splitsat grimskaftet...



Med del när det gäller grimskafts änden menar jag givetvis en del av de tre som utgör repet.

Hoppas att du förstår det, men jag är riktigt klantig på att beskriva (oftast).
 
:rofl: *måste får skratta åt dig*

B i b l i o t e k, stavas det. :crazy: :D :rofl:
 
Ö, jag bor i stadsdelen Angered. Vårat bibliotek består av arabiska, polska, somaliska osv böcker och lättlästa svenska böcker. Det finns inga vettiga böcker alls där. Frågar man efter hästböcker dår man nöja sig med ett par gamla britta och silver och någon svart-vit faktabok från 60-talet....
 
Tack, jag har sett bild på det men den beskrivningen var inget vidare så nu ska det minsann sittas och slåss med repet när vi kommer till stallet imorgon, önskar att jag hade rep redan här att träna med!
 
Du lär få göra det ett par gånger innan polletten trillar ned och innan det blir snyggt så var beredd på att göra slut på lite rep.
 
Splitsa grimskaft

En av de bästa böckerna på området har givits ut av ICA bokförlag.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 144
Senast: ako
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
420
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
685
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 617
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp