Spolmask, död katt, kattpest?

kattkattkatt

Trådstartare
För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av ögat. Sen spydde hon. Maskar. Hon avmaskades. Men det hela eskalerade över kommande dagar, dålig päls, ingen aptit/törst. Hon kissade och bajsade fast avföring någon gång, sedan kom det inget mer. Möjligt att det kom någon sörja, men inte direkt någon diarré tror jag?
Hon fick vätska hos vetrinären, vitaminer och högkalorismat. Lite piggare blev hon först. Ändå hittades hon en dag, stirrandes på ingenting och var helt borta, vimmelkantig och då fick hon somna in.

Efteråt har jag fått veta att det gått kattpest i byn som några katter dött i. Men det känns inte som att det är riktigt samma symptom? Hon var dessutom vaccinerad. Var det för långt gången spolmask? Som kanske vandrat till dumma platser i kroppen?

Vi tog hem två 14v kattungar igår som ska vaccineras på tisdag. En hade spytt idag, vanlig mat tror jag och då hittades råttskit i maten vi fick från förra ägaren så jag hoppas stenhårt på att det var anledningen. I övrigt äter och dricker dom och är pigga som vanligt. Tänker också att katten kan ha käkat på växten som står i rummet dom bor i, då den togs bort.

Men kan katter dö i mask? Är rädd att hon hade kattpest och att dom här små rackarna ska åka på det nu... För det verkar ju dödligt.

Kom med tankar ang. sjukdomarna! Är orolig...
 
Om de har väldigt mycket mask i sig kan de stryka med av "likförgiftning" efter avmaskning. Kroppen klarar inte av att ta hand om alla döda maskar så de ruttnar i tarmen, typ.

Kattpest har jag för mig går hårt på tarmsystemet med allvarliga kräkningar och diarréer så det låter ju inte helt rätt.

Men för tusan, vaccinera kattungarna så fort som möjligt om det går kattpest på byn.
 
Kattpest är dödligt och det kan vad jag förstått även kattsnuva vara om det vill sig illa. För framtiden: se till att kattungar som köps hem är vaccinerade vid köpet. Det är två sprutor för kattungar.

De symptom du beskriver hos din tidigare katt stämmer inte med vad jag läst om kattsnuva eller kattpest, dock.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
968
Senast: Celinehenn
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 332
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 016
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp