Språngavgift utan hängning?

Zantha

Trådstartare
Om man har tagit emot en tik för parning och det inte blir någon hängning vid något av tillfällena hundarna försöker para sig men hanen är "inne" i tiken.. Hur gör man med språngavgiften då?

Mvh
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Personligen tar jag inte språngavgiften i förskott, utan den betalas när resten ska betalas efter valparna är födda. Det är också vad jag själv får göra när jag parar tikar med hane som annan äger.
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Ok.. Så man betalar inte språngavgiften om tiken går tom?

Mvh
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Det beror väl lite på vad som har avtalats. Jag vet folk som har använt sig av välmeriterade hanar, där tiken har gått tom och då har tikägaren fått betala för språnget i alla fall.
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Det beror väl lite på vad som har avtalats. Jag vet folk som har använt sig av välmeriterade hanar, där tiken har gått tom och då har tikägaren fått betala för språnget i alla fall.

Fast då brukar man väl få en omparning utan avgift?
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Ja, det är väl det vanliga när språnget betalas i förskott.

Jag har i veckan som gått parat med en SJ(LÖ)CH, FINJCH (svensk och finsk jaktchampion) samt godkänd eftersökshund på björn och betalar ingenting förrän valparna är födda och har hunnit bli några veckor och skulle tiken mot all förmodan gå tom, så betalar jag ingenting..
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Förvisso. Satt och kikade på det av ren nyfikenhet och det är ju högst varierande vad folk avtalar. Verkar finnas alla möjliga och mindre möjliga lösningar. Tycker att det enda som är säkert är att allt ska vara bestämt innan hundarna släpps ihop.

Intressant är det oavsett.
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Fast då betalar du ju inte språngavgift som ju är precis vad det låter - en avgift man betalar vid språnget. Det du betalar är ju isf bara valpavgift.

TS: Själv har jag alltid fått betala en språngavgift - oavsett om tiken gått tom eller ej, det kan ju ta sig även utan hängning. Om tiken är tom får man en gratis omparning vid nästa löp eller när tikägaren så önskar.
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Nej, jag betalar språng + valpavgift samtidigt när valparna är x antal veckor och det gör även de som använder mina hanar på sin tik.

Inga valpar = inget betalas till den som äger hanen.

Exempel: Jag får 6 valpar och då betalar jag 6 valpavgifter a´10% av gängse valppris + en språngavgift på 10% av gängse valppris. Dvs 7 x 900:- i så fall.

vissa vill ha priset för en valp, men det är mer ovanligt på jakthundsraserna jag har faktiskt.

Plättlätt :D
 
Senast ändrad:
Sv: Språngavgift utan hängning?

Språngavgiften fick jag förklarat för mig av min uppfödare, är en "säkerhet" för mig om det skulle gå illa vid parningen. Tex att något händer min hane så att jag måste åka till veterinären (bruten snopp är jag jätteorolig för fast det kanske inte är så vanligt :p). Och i mina öron låter det rimligt. Jag tar betalt efter det att det har blivit en första fullbordad parning, alltså med häng. Det har hänt en gång att en tik inte ville ha min hane i närheten, vi försökte i två dagar med långa promenader osv. men det hjälpte inte. Där betalades inte ut något språng heller.

Går tiken tom är det en fri omparning som gäller och blir det inget den gången heller så var det troligtvis ingen bra matchning i vilket fall. Inget språng betalas tillbaka.

Angående TS fråga, jag hade som sagt inte tagit språng utan häng (fast vi parar under tre dagar med en dags "vila" emellan så det hinns med häng ändå. Plus att blir det inte häng direkt så går vi en liten runda och låter dem para igen). Sist parade sig hundarna 4 gånger innan det blev häng (hänget kom på utsidan de första tre ggr) - det tog några timmar men kan vara värt det i slutänden. Blir det sen valpar trots att det inte blivit häng hade jag tagit ut språngavgiften i efterhand som Gnist skriver.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Språngavgift utan hängning?

Det är ju själva parningen jag betalar för och i min värld så är det då språngavgiften, men du kan ju kalla det för parningsavgift då om det känns bättre.
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Ja, du får ju naturligtvis kalla det för precis vad du vill men det är ju så man råkar ut för missförstånd.

Som att säga att man betalar en handpenning men först vid leverans av varan.
(har hört det några gånger).
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Hur kan det bli missförstånd? Menar du att själva parningen inte är vad som betalas för när språngavgiften betalas :confused:

För mig och alla jag känner är själva språnget = genomförd parning..
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Men du är i minoritet att kalla det för språngavgift men inte ta betalt vid språnget.

Säger någon till mig att jag får betala t ex 1500 kr i språngavgift så förutsätter jag att det ska betalas i samband med parningen - och så är det för alla jag känner också.

Samma är det på hästsidan - kolla t ex Flyinges avgiftssida och då är det ju företag det handlar om så de bör ju använda samma terminologi för att göra sig förstådda sinsemellan.
Först betalar man språngavgift vid själva betäckningen/semineringen och sedan betalar man antingen dräktighetsavgift eller levande-föl avgift. Så själva begreppet är ju vedertaget.

Men som sagt, du får gärna kalla det för vad du vill - det har jag inga problem med.
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Delvis KL!

Så här säger SKK:
...............................................
Parningsavgiften (s k språngavgift) är dels .......................... kr som erläggs kontant mot kvitto i samband
med parningen och dels ................ kr per valp som uppnår ........ veckors ålder.
Sistnämnda avgift skall erläggas senast när valparna uppnått
ovan angiven ålder mot erhållande av kvitto samt undertecknat parningsbevis.

I det fall tiken ej blir dräktig har tikägaren ej rätt till gratis omparning och ej heller rätt till återbetalning av språngavgift.

Återbetalning av erlagd avgift Ja Nej

Om valp dör efter att den uppnått ovan angiven ålder, men före 8 veckors ålder äger tikägaren rätt att återfå erlagd avgift för valpen.
Dock under förutsättning att parterna kryssat i rutan för Ja ovan och att tikägaren erlagt avgiften för valpen till hanhundsägaren.
................................

Så som vanligt blir allt mycket enklare om man som hanhunds-/tik-ägare fått ner alla överenskommelser på print! Så man slipper gissa och fundera på vad som gäller om allt inte går som man tänkt.

Huruvida man sedan räknar en parning som en parning även om det inte förekommit något häng tror jag är individuellt!
För mej är ju hängningen en del i parningen och jag hade nog haft svårt att betala för en parning där hanen bara "varit in och vänt"!

/Swat
 
Sv: Språngavgift utan hängning?

Tackar för svaren.. Ingen lätt fråga men lite klokare blev jag :)

Mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 302
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
571
Senast: Elvasaga
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
703
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 538
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp