springig häst

L

Linnet

hjälp....frustarerad på min lilla pålle...
köpte henne i sep. ifrån "min" ridskolan där hon gått i ca 2 treminer men de funkade inte så bra då hon är lite känslig och hade svårt för så många olika ryttare...ja föll för henne o köpte henne...
under de här två treminerna lyckades hon dra på sig en del dumheter, hon kunde tex inte fatta galopp utan sprang in i den...detta hade inte varit nåt problem innan....detta börjar ja få ordning på nu, och hon har börjat göra riktiga fattnngar... :)
men hon belv även väldigt springaig....rusar överallt o spänner sig...tycker allt har gått väldigt bra och hon har gått lugnare...men nu de senaste veckorna har hon börjat igen.....
hon drar upp huvudet rätt upp i luften, gapar o bara springer, blir väldigt stark oxå....vet inte va ja ska göra???:confused:
provar allt ja kan komma på, för att hon ska lugna ner sig o inte stressa så och emellanåt går hon riktigt bra....men vill ju ha en häst som går jämt...inte helt plötsligt bara rinner iväg....vad gör man?
 
Sv: springig häst

nu har de varit lite dåligt me träning, har mest ridit själ, innan red ja regelbundet för tränare, sen blev hon halt o sen dess har de inte riktigt kommit igång förren nu...ska börja träna igen, SNART!!!
 
Sv: springig häst

Ett tips är massa halvhalter och mycket tempoväxlingar. Om hon blir sprinig i traven så trava kortare sträckor och bryt sedan av. LÅt henne inte bara älga på i traven utan sysselsätt henne genom skänkelviking eller vad som helst när ni travar så det inte bara blir ett tempo rakt fram.
 
Sv: springig häst

I väntan på tränare - konsekvent träning ? :)

Jobba ordentligt i skritt så hon lyssnar och slappnar av, sedan trav sedan galopp. Var mjuk men bestämd och visa hela tiden att du inte accepterar att hon t ex drar iväg. Om hon sticker i t ex traven så sakta av till skritt DIREKT.

Om hon fortsätter att dra upp huudet kanske du kan prova en mildare inspänning. typ martingal eller thidemann som inte är alltför spänd ?
 
Sv: springig häst

Låter väldigt likt en ponny som vi känner vääääldigt väl. Huvudet är högt, omöjlig att få kontakt med, springer och springer. Det är en ren plåga att rida.

Volter - när hästen rusar iväg, bestraffa med volt. Det kommer att bli mååååånga volter - det lovar jag men när trägen vinner så kan jag även lova att det räcker med en tillrättavisning när hästen försöker rusa iväg igen, dvs ett litet tygeltag för att påminna om volten. Tipset kommer från diplomerad tänare som även sitter som cerifierad dommare i st.George och Grand Prix - så det är inget vi mindre utbildade har hittat på.

Och ja, det fungerar. Men åter igen - det blir mååååånga volter men tillslut tröttnar hästen och lyssnar. Kanske hästen även är en sådan typ som behöver känna förtroende för ryttaren innan den lyssnar.

Som sagt - din pålle låter väääääldigt lik vår pålle.:banana:
 
Sv: springig häst

Å just, det. Jag rekommenderar inte halvhalter om hästen är så som jag tror, för du har väl ändå ingen kontakt eller kommunikationmed hästen = omöjligt att göra halvhalter = onödigt slitande i munnen. Halvhalter och tempoväxlingar får komma när hästen först lyssnar på dig.
 
Sv: springig häst

tack för alla tips....har inte kollat hennes tändet, kanske ja skaulle göra....men hon började me de här på ridskolan, tror de är ett sätt för henne o komma undan...hon är mkt framåt så de är svårt att börja jobba henne i skritt, mkt lättare att börja me traven o sen gå tillbaka....så tråkigt att allt detta har kommit tillbaka igen...rider ja korta sträckor o sen saktar av går hon superfint men sen, om ja tappar henne en kort sekund eller hon tycker de är tråkigt, springer hon....hjälper inte att bli arg på henne för hon blir så stressad o sur då...men säger t henne när hon inte lyssnar! hon hade tihdeman innan men la av me den....provade me graman o då gick hon bra....men känns inte bra att dra på massa hjälpmedelm, vill få ordning på henne utan sånt för vet att hon egentligen kan....
 
Sv: springig häst

Volter - när hästen rusar iväg, bestraffa med volt. Det kommer att bli mååååånga volter - det lovar jag men när trägen vinner så kan jag även lova att det räcker med en tillrättavisning när hästen försöker rusa iväg igen, dvs ett litet tygeltag för att påminna om volten. Tipset kommer från diplomerad tänare som även sitter som cerifierad dommare i st.George och Grand Prix - så det är inget vi mindre utbildade har hittat på.

Och jag vill påpeka att denna metod som faktiskt rekommenderas med jämna mellanrum här på buke inte fungerar på alla hästar.

Testa detta på min pojk så kommer ni snart ha en helt hysteriskt stressad häst som går på bakbenen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 952
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp