Bukefalos 28 år!

Stå ut med tråkigt jobb eller hur hittar man ett roligt jobb?

Grejen är den att jag vill vara den som planerar och bestämmer hur saker ska göras. Jag vill välja sortiment. Jag vill vara den som kläcker nya idéer som sedan förverkligas.

Och sådana jobb finns inte. När jag tidigare sökte jobb i hela södra delen av Sverige så hittade jag inget intressant.
Jo det finns sådana jobb, många startar eget för att kunna får göra sånt. Jag är ganska övertygad om att man behöver ha visat framfötterna på området först om man vill ha en sådan anställning. Entreprenör och innovatör blir man oftast genom hårt arbete och/eller eget kapital. Sen finns det driftiga personer som börjat som städare och arbetat sig uppåt och framåt som att börja som städare på campingen (som där du dissar jobbet) och sluta som chef som bestämmer, planerar, gör inköp och kanske till och med äger campingen.
 
Rabblar upp några olika yrken med olika funktioner här så får vi se om du blir inspirerad och kan komma på något. Antingen av det jag rabblat eller något som leder dig in på något annat.

-butiker
-brandförsvar
-säkerhet (jättebrett! alltifrån hur offentliga miljöer byggs upp på säkert sätt till rikets säkerhet)
-brevbärare och allt som har med ämnet att göra
-sophämtning nämndes innan
-reparatör av olika slag
-bostäder (typ bolag som hyr ut bostäder eller nåt kanske?)
-vaktmästare eller motsvarande "fixare"
-lönearbete
-inventering av naturområden (min mor letade barkborrar för länge sedan där målet var att stoppa angrepp t.ex)
-trädfällare

Vissa av sakerna behöver utbildning, andra inte. Utbildningarna är alltifrån några veckor till flera år.
Inget av det där fångade mitt intresse. Möjligen inventering av naturområden i så fall. Men hur ska jag klara det med min panikångest? Och hur får man ett sånt jobb? Jag har ibland kollat om det finns något passande jobb hos organisationer som jag gillar, men inte hittat något.

Jag har sökt jobb på ett företag som säljer saker för folk att använda vid kris, både som lagermedarbetare och kundtjänst. Rätt tråkiga jobb egentligen även om produkterna är bra. Men jag har inte fått svar från dem. Annars är jag rätt anti mot butiker. Men har spontanansökt hos Granngården. Där kanske jag skulle kunna klara av att vara.

För några år sedan skulle jag gå en kurs i trädfällning, grundläggande nivå, men jag fick åka hem igen för jag klarade inte av allt prat om olyckor och skador.
 
Jo det finns sådana jobb, många startar eget för att kunna får göra sånt. Jag är ganska övertygad om att man behöver ha visat framfötterna på området först om man vill ha en sådan anställning. Entreprenör och innovatör blir man oftast genom hårt arbete och/eller eget kapital.
Jag har aldrig sett en sådan jobbannons.
 
Jag trivdes på mitt jobb, men så fick jag inte följa med på en jobbresa, vilket var sårande. Men även utan att jag inte skulle fått följa med på resan så sa jag upp mej ändå. Mannen har fått heltid så jag vill inte jobba när han är ledig.

Jag söker "allt" jag har en "teoretisk" chans att klara av, men inte de jag känner "nope det här gör jag inte".
Har inte blivit kallad till en enda intervju... Bara fått "tack för visat intresse men vi har gått vidare med andra kandidater"

Nu har jag sån tur att vi kan överleva på bara mannens lön, så i mitt fall kan jag ta det lugnt och bara söka och fortsätta med att renovera huset =)

Och vore det inte för pengarna skulle jag inte ens söka ny tjänst PUNKT. Men tänker lite som att om jag jobbar ett tag till kan vi båda sluta jobba tidigare än pensionen och därmed få mer tid "senare" men inom "leva livet tiden"
 
Inget av det där fångade mitt intresse. Möjligen inventering av naturområden i så fall. Men hur ska jag klara det med min panikångest? Och hur får man ett sånt jobb?
Panikångesten vet jag ingenting om.

Min mor fick det nog genom kontakter men jag tror jag såg att Naturvårdsverket sökte lite sådan personal men för säsong. Annars kan jag tänka mig att Sveaskog, Södra etc kanske kan ha något sådant men jag är osäker.
 
Jag tycker att det låter som något av en utopi. För väldigt, väldigt många människor är arbetet helt enkelt ett måste man betar av varje dag, utan några särskilda känslor.
Jag tror faktiskt inte det, har du källa på det? Det har inget med att kunna välja att arbeta eller inte, de flesta måste arbeta.
 
Det svåra är att jag har så bristande energi. I natt blev jag väckt av en katt som spydde och för att kunna somna om tog jag alimemazin så idag har jag varit helt kraschad.

Och sen när jag sätter igång och gör saker, när jag orkar, så orkar jag sällan hålla på särskilt länge. Jag håller på kanske en timme och sen måste jag vila.

På en anställning kan jag inte göra så utan då måste jag mosa på arbetstiden ut. Sen finns inget kvar av energin så man orkar ha ett liv utanför jobbet.

Ett jobb sökte jag faktiskt inte just för att man skulle vara så energisk på det jobbet.
Är orken så svajig känns det oerhört vanskligt att bli egenföretagare. Då tror jag mer på anställning med lönebidrag etc. Då kan man ju utforma mer utrymme för tex vila. Och allt hänger inte på dig.

Som egen, särskilt under uppstart, får man vara beredd på att jobba hårt om man inte jobbar med något där det finns en stor efterfrågan och ligger nära större kundkrets.
 
Jag håller med. Mitt dilemma är att jag inte är lockad av något ö.h.t. Jag tänker att jag bara går till jobbet, biter ihop, gör det jag ska och åker hem.
Nä och det är trist. Jag upplever dock att när man är på jobb får jag mer tankar på vad jag gillar och inte gillar. Sen kan jag inte alltid välja utan måste göra det. Men nånstans måste det finnas lite ljus.
Det viktiga är att inte bli apatisk tro jag, utan fortsätta söka.
Jag har många vänner som inte är intresserade av att byta jobb, inte utvecklas utan nöjda med att köra tidningar eller vad det nu är. Och det är helt ok. Men nånstans måste man ha en liten trivsel.
 
Jag tror faktiskt inte det, har du källa på det? Det har inget med att kunna välja att arbeta eller inte, de flesta måste arbeta.
Givetvis inte, bara iakttagelser från livet. Jag tror det kan variera stort beroende på vilket perspektiv man ser det ifrån, jag ser det från nivån servicearbete, hospitality, golvpersonal. Jag ser inte särskilt mycket företagslojalitet, stolthet eller allmän trivsel utan bara människor som går till jobbet.
Givetvis måste de allra flesta arbeta, jag menar att det Bara är därför många går dit och det räcker. Pengar och rutin i vardagen. Det är ingenting märkvärdigt med det.
 
Är orken så svajig känns det oerhört vanskligt att bli egenföretagare. Då tror jag mer på anställning med lönebidrag etc. Då kan man ju utforma mer utrymme för tex vila. Och allt hänger inte på dig.

Som egen, särskilt under uppstart, får man vara beredd på att jobba hårt om man inte jobbar med något där det finns en stor efterfrågan och ligger nära större kundkrets.
Och i andra änden lurar depressionen när livet bara består av meningslöshet. Lönebidragsanställning fungerar ändå inte. Man är ändå helt slut efter en jobbdag. Då kan man väl hellre göra något som är meningsfullt och roligt?

Nä och det är trist. Jag upplever dock att när man är på jobb får jag mer tankar på vad jag gillar och inte gillar. Sen kan jag inte alltid välja utan måste göra det. Men nånstans måste det finnas lite ljus.
Det viktiga är att inte bli apatisk tro jag, utan fortsätta söka.
Jag har många vänner som inte är intresserade av att byta jobb, inte utvecklas utan nöjda med att köra tidningar eller vad det nu är. Och det är helt ok. Men nånstans måste man ha en liten trivsel.
Jag har hittills inte haft ett enda jobb som jag har gillat. Och jag har väldigt svårt att hitta det jag gillar på en anställning ö.h.t. Man är bara bunden och ska göra sitt jobb, som en robot.
 
Det finns folk som jobbar med det, så oavsett om du sett en annons eller inte så finns sådana jobb - och en del skapar dem åt sig själv.
Det är väl just därför som jag lockas av att bli egenföretagare. För jag har som sagt aldrig sett en anställning som har det jag vill ha.
 
Grejen är den att jag vill vara den som planerar och bestämmer hur saker ska göras. Jag vill välja sortiment. Jag vill vara den som kläcker nya idéer som sedan förverkligas.

Och sådana jobb finns inte. När jag tidigare sökte jobb i hela södra delen av Sverige så hittade jag inget intressant.

Det vanliga är att folk jobbar sig upp!
 
Hur då? Det är ju ägaren av företagen som bestämmer.
Eller anställer någon för uppgifterna, kanske städaren på campingen, som sen fick jobb i kassan, sen blev ansvarig för inköp och alltiallo och sen när chefen vill trappa ner får driva kampingen och chansen att utveckla den vidare.

Den chansen får aldrig den som inte tar städjobbet....och för all del inte de flesta som tar det heller.
 
Eller anställer någon för uppgifterna, kanske städaren på campingen, som sen fick jobb i kassan, sen blev ansvarig för inköp och alltiallo och sen när chefen vill trappa ner får driva kampingen och chansen att utveckla den vidare.

Den chansen får aldrig den som inte tar städjobbet....och för all del inte de flesta som tar det heller.
På de företag som finns här och som jag har intresse i så är det ingen som har avancerat. Alla jobbar med samma år ut och år in. Det ena företaget tror jag inte ens har anställda. Ingen av dem har dessutom öppet året runt. Det finns också ett nystartat företag som odlar mat. Jag är intresserad av matproduktion, men definitivt inte på det sättet. Hela stället verkar supertråkigt.

Jag har haft jobb där jag avancerat från städ till administration. Sen tog det stopp och det var heller inget företag som jag hade velat utveckla vidare eftersom jag saknade intresse i vad företaget gjorde. Jag har heller inget intresse i att driva en camping. Jag vill hålla på med sånt som intresserar mig. Och det är växter.
 
I många branscher så börjar du kanske t.om som praktikant, gör "skitjobb", visar dig arbetsvillig, lösningsorienterad och sen avancerar du
Fast det finns ju bara två företag här som är intressanta och ingen har avancerat där. Företagen är pyttesmå. Jag är som sagt BARA intresserad av växter. Och ingen av ovan nämnda företag har mark att odla på.
 
På de företag som finns här och som jag har intresse i så är det ingen som har avancerat. Alla jobbar med samma år ut och år in. Det ena företaget tror jag inte ens har anställda. Ingen av dem har dessutom öppet året runt. Det finns också ett nystartat företag som odlar mat. Jag är intresserad av matproduktion, men definitivt inte på det sättet. Hela stället verkar supertråkigt.

Jag har haft jobb där jag avancerat från städ till administration. Sen tog det stopp och det var heller inget företag som jag hade velat utveckla vidare eftersom jag saknade intresse i vad företaget gjorde. Jag har heller inget intresse i att driva en camping. Jag vill hålla på med sånt som intresserar mig. Och det är växter.
Det finns andra som har andra erfarenheter. Klart sorterar man bort alla jobb som tråkiga är chansen att avancera långt obefintligt. Det var ett exempel på hur det kan gå till.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 928
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 869
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp