Stå ut med tråkigt jobb eller hur hittar man ett roligt jobb?

Fast det finns ju bara två företag här som är intressanta och ingen har avancerat där. Företagen är pyttesmå. Jag är som sagt BARA intresserad av växter. Och ingen av ovan nämnda företag har mark att odla på.
Då finns väl tyvärr bara två val.
1. Starta eget
2. Flytta dit sånt jobb finns

Eller alternativ 3. Försök hitta något annat du kan tänka dig att arbeta med
 
Jag tänker att det nog är bra att vara lite realist. Och då menar jag verkligen bra på riktigt för att inte bli besviken hela tiden och hamna i en situation där en känner sig misslyckad.
Om en är en medelålders person, utan gediget cv så kan det vara svårt att ha krav på att gå rakt in i någon slags projektledartjänst. Det finns massvis av hungriga 20-30-nånting personer som har ungefär samma mål och konkurrerar om samma tjänster. Jag tror mkt på att vara prestigelös och visa att en är beredd att hugga i lite där det behövs. Det tar man sig långt på! Sen är det ju jättebra att ha mål att sträva efter men det är nog bra om det samtidigt är realistiskt.
 
Jag har startat eget, det handlade om nåt så "simpelt" som att driva uthyrning av lokal och boxar i en byggnad vi ägde. Dvs vi hade alltså allt redan serverat, vi hade hyresgäster mm, ÄNDÅ var det ett helt företag bara att starta upp företaget.
Det var MASSVIS med administration, skatteverket skulle ha ditt och datt. Nya konton som skulle öppnas så man inte blandar personliga pengar med de som kommer in som företagets pengar.
Nu öppnade jag tom den enklaste av företagsformerna dvs "enskild firma" där man har personnumret som bolag. Inga krav på inkomst eller tidigare kapital.

Jag kommer inte göra om det. Att starta företag är inte så enkelt som det låter. Den administrativa biten är knepig och energislukande.
Man ska hålla koll på vad som används i företaget, vilken el som går på företaget (vi bodde på samma gård), inköp som måste sparas och redovisas. Det är ju inte bara att "göra det roliga" när man har eget företag.

Men visst var det lärorikt. Och som sagt inget jag skulle göra igen ;)
 
Ska du ha eget företag som din huvudsakliga försörjning så får du nog räkna med att jobba minst 100%.
Annars har du väl knappast råd med inställningen att det inte finns ett enda jobb på arbetsmarknaden som du vill ha?

Kan man få ett jobb man egentligen inte gillar så får man lära sig att gilla det. Alltså göra det bästa av situationen.
 
Jag tror som @Sel att väldigt många av oss har jobb som vi inte brinner för, inte hyser nån jättevarm känsla för företagsledning osv men vi gör det bara utan att lägga alltför mycket energi på att fundera på om det är jättekul eller ej.
Jag har fullt upp på mitt jobb men jag slutar alltid när jag ska och jag tänker inte på jobbet när jag är ledig och arbetsplatsen är trevlig. Gott så, jag brinner för det jag gör på fritiden. :)
 
Då finns väl tyvärr bara två val.
1. Starta eget
2. Flytta dit sånt jobb finns

Eller alternativ 3. Försök hitta något annat du kan tänka dig att arbeta med

Alternativ 3 är såååå tråååååkig. Det blir bara att försöka plåga sig igenom en arbetsdag.

Det jobbet jag vill ha finns inte på annan plats. Jag vill odla (med inriktning på vissa växter), hyra ut via airbnb, bygga saker, sälja honung, sälja mat som trädgården producerar, hyra ut ställplats.

Syrran jobbade sig upp från växeltelefonist till en tjänst i landslagsledningen.
Gör man ett bra jobb och visar framtassarna så kan man klättra ganska högt inom samma företag även, om man börjar på "golvnivå".

Växeltelefonist var inte direkt roligt och spännande, men en fot in.
Det finns ju inget företag där jag skulle vara intresserad av att avancera. Jag känner inte till något sådant företag i alla fall.

I mitt nuvarande jobb så kryllar det av karriärister och det är så tråkigt. De har det ena tråkiga jobbet efter det andra.
 
Jag tror som @Sel att väldigt många av oss har jobb som vi inte brinner för, inte hyser nån jättevarm känsla för företagsledning osv men vi gör det bara utan att lägga alltför mycket energi på att fundera på om det är jättekul eller ej.
Jag har fullt upp på mitt jobb men jag slutar alltid när jag ska och jag tänker inte på jobbet när jag är ledig och arbetsplatsen är trevlig. Gott så, jag brinner för det jag gör på fritiden. :)
Men då måste du väl ha ork kvar utöver jobbet? Det har inte jag. Jag kraschar i väntan på nästa tråkiga arbetspass.
 
Alternativ 3 är såååå tråååååkig. Det blir bara att försöka plåga sig igenom en arbetsdag.

Det jobbet jag vill ha finns inte på annan plats. Jag vill odla (med inriktning på vissa växter), hyra ut via airbnb, bygga saker, sälja honung, sälja mat som trädgården producerar, hyra ut ställplats.


Det finns ju inget företag där jag skulle vara intresserad av att avancera. Jag känner inte till något sådant företag i alla fall.
Alternativ 3 är vad majoriteten har i sitt liv men har lärt sig att ska man ga lön måste man jobba.

Det är de som kallas att bli vuxen.
 
För 30 år sedan hade jag blivit utförsäkrad från a-kassan två gånger. Det var inte roligt att inte kunna göra allt det jag ville, stanna hemma när mina vänner hade råd att resa etc. Så jag utbildade mig till ett yrke där jag aldrig behöver vara arbetslös. Är socionom. Det är inte alltid det roligaste, det kan vara stressigt och slitigt och utmattande. Men det finns många olika områden att arbeta inom, och det ger en vettig inkomst som gör att jag har råd med både bostad, häst, resor osv. Dessutom känner jag att jag kan göra skillnad för mina medmänniskor.
 
För 30 år sedan hade jag blivit utförsäkrad från a-kassan två gånger. Det var inte roligt att inte kunna göra allt det jag ville, stanna hemma när mina vänner hade råd att resa etc. Så jag utbildade mig till ett yrke där jag aldrig behöver vara arbetslös. Är socionom. Det är inte alltid det roligaste, det kan vara stressigt och slitigt och utmattande. Men det finns många olika områden att arbeta inom, och det ger en vettig inkomst som gör att jag har råd med både bostad, häst, resor osv. Dessutom känner jag att jag kan göra skillnad för mina medmänniskor.
Jag har kollat efter lämpliga utbildningar men inte hittat något här som jag kan stå ut med. Utbildningar som jag vill gå finns i Skåne och dit kan jag inte ta mig. Men man blir inget fint av att gå de utbildningarna.
 
Det jobbet jag vill ha finns inte på annan plats. Jag vill odla (med inriktning på vissa växter), hyra ut via airbnb, bygga saker, sälja honung, sälja mat som trädgården producerar, hyra ut ställplats.

Om det är det absolut enda alternativet som är intressant är det ju bara att bita ihop, starta firma, investera, jobba, marknadsföra, sälja som f.n och leva snålare än snålt på obestämd tid.

Annars är faktiskt alternativet ta de jobb du får, vara tacksam för den lön du får, fortsätta odlandet på hobbynivå för eget bruk och suck it up.
 
Jag har kollat efter lämpliga utbildningar men inte hittat något här som jag kan stå ut med. Utbildningar som jag vill gå finns i Skåne och dit kan jag inte ta mig. Men man blir inget fint av att gå de utbildningarna.
Fint? Jag var inte ute efter att bli något fint, jag var ute efter en utbildning som kan ge mig en vettig försörjning. Jag är hopplöst opraktisk så jag behövde ett kontorsarbete.
 
Fint? Jag var inte ute efter att bli något fint, jag var ute efter en utbildning som kan ge mig en vettig försörjning. Jag är hopplöst opraktisk så jag behövde ett kontorsarbete.
Socionom är väl fint? Man har en titel och får jobb.

De utbildningar jag vill gå ger inte ens en titel. Och man får inte jobb efteråt.

Om det är det absolut enda alternativet som är intressant är det ju bara att bita ihop, starta firma, investera, jobba, marknadsföra, sälja som f.n och leva snålare än snålt på obestämd tid.

Annars är faktiskt alternativet ta de jobb du får, vara tacksam för den lön du får, fortsätta odlandet på hobbynivå för eget bruk och suck it up.
Jag lever tyvärr redan väldigt snålt. Klarar mig inte under 11000. Och sen blir katterna sjuka och bilen går sönder. Vips är budgeten sprängd. Och jag vet inte hur jag ska klara mig innan ett företag bär sig. Har ju ingen partner som kan försörja mig.

Och det var just för att slippa ta något själadödande jobb som jag startade tråden. För att slippa bli utsugen på både energi och livslust.
 
Socionom är väl fint? Man har en titel och får jobb.

De utbildningar jag vill gå ger inte ens en titel. Och man får inte jobb efteråt.


Jag lever tyvärr redan väldigt snålt. Klarar mig inte under 11000. Och sen blir katterna sjuka och bilen går sönder. Vips är budgeten sprängd. Och jag vet inte hur jag ska klara mig innan ett företag bär sig. Har ju ingen partner som kan försörja mig.

Och det var just för att slippa ta något själadödande jobb som jag startade tråden. För att slippa bli utsugen på både energi och livslust.
Du får självklart tycka som du vill, jag strävar inte efter finhet utan att slippa vara arbetslös. Detta var min lösning.
 
Du får självklart tycka som du vill, jag strävar inte efter finhet utan att slippa vara arbetslös. Detta var min lösning.
Jo, jag förstår det. Och jag har sökt efter en liknande lösning. Men tyvärr hittar jag ingen utbildning jag vill gå som ger jobb. Jag har verkligen letat efter något sådant, men kammat noll.
 
Vad hade du tänkt dig att tråden skulle leda till. Du har haft många på liknande tema. Alla trådar har slutat med att du dissar alla förslag.

Du kanske skulle böja spela på lotto?
Jag spelar inte på Lotto eftersom man blir av med pengarna. Jag köper hellre fonder. Men nu har jag inte pengar till det.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 479
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 685
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp