Stadig hand.

A

Argydja

Hur gör man för att få en stadigare hand?
Några tips?
 
Styrketräna! :D
Om du har styrka i armarna orkar du bära upp handen bättre utan att hänga i hästens mun. Det hänger iofs också ihop med balansen, så gör balansövningar, rid mycket barbacka, bli longerad utan stigbyglar och att hålla i tyglarna.
Beroende på HUR ostadig hand du har, och varför, kan det även hjälpa att lägga något långt och smalt (t.ex. ett spö)under tummarna samtidigt som du håller i tyglarna som vanligt.

Eller varför inte allt detta på en gång? ;)
 
Ostadig hand visar att man har ostadig sits. Alltså får man sitsträna.

:p Kola
 
I skritten har jag inte det... Det är i traven, så försöker jag jämt tänka att jag ska hålla handen stilla...
 
Hej!
Ett av dina problem kan vara just att du fokuserar för mycket på att ha en stadig hand och då spänner du dig oxå i densamma. Vad man lätt glömmer är att handen faktiskt inte är fixerad. En hand är alltid följsam med hästens rörelser. Om du slappnar av och känner efter i skritt att du faktiskt låter dina armar följa med i rörelsen när hästen rör sin hals, och sen tänker på att slappna av i axlar och överarmar, så ska du se att du får en helt annan känsla. Likaså i trav och galopp. Det är inte en fristående hand som ska hållas på speciellt sätt. Din hand är en del av hela din kropp, dvs din sits, och således ska hela din sits vara följsam med hästens rörelser. Fokusera mera på att vara avslappnad i dina axlar och överarmar samt att låta armarna hänga ned fritt mot din kroppssida, så kanske det går lättare för dig. Men jag är rädd att ju mer du försöker fokusera kring detta, destå mer kommer dina händer att "flaxa" omkring.

Och sitsträning är grunden till det hela. Det kommer man aldrig ifrån!
Lycka till!
 
Några bra förslag på siststräning?
Jag har bra balans i övrigt, jag rider mycket utan stigbyglar och barbacka. Jag tycker faktiskt bättre om att rida utan stigbyglar än med, jag kan inte riktigt använda sitsen så bra annars...
 
Det är i traven, så försöker jag jämt tänka att jag ska hålla handen stilla...

Sträva inte efter att ha den stilla, då blir den stum och det ska den inte vara, sträva efter att vara följsam i handen och att inte hålla balansen i tygeln.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För att berika skogsvården med även kulturhistoriska värden tar nu Västerås stad hjälp av ett hästekipage.
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag jobbar i en liten stad och frågade mina kollegor var jag kunde köpa sand för halkbekämpning, alltså hem till min gård. Alla sa att...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: MiaMia
·
Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 241
Senast: Hoarfrost
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
23
· Visningar
1 550
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp