Bukefalos 28 år!

Ställa ut katt

Sorbe

Trådstartare
Hur många är det här som håller på med utställning? Vad bör man tänka på och så vidare?

Hur går det för er på utställningarna?
Lägg gärna ut bilder!
 
Sv: Ställa ut katt

Jag ställer ut mina pälsklingar och det har gått riktigt bra.

För mig har det varit viktigt att förbereda dem både fysiskt och psykiskt. Lilleman ställs ut nu som ungdjur och junior för att vänja sig. Läs på mycket om prepareringar och ta hjälp av din klubb för att få en bra utbildning innan det är dags. Många klubbar har faddrar som hjälper till på första utställningen.
Vänj dig vid en röra utan dess like på utställningarna och var beredd på att bli lite irriterad av att information etc är väldigt dålig. INte alls som på en hästtävling där man fatiskt kan få reda på en hel del innan sin start och man vet precis vilka regelr som gäller.
Men det är roligt på utställningar och man träffar en massa nytt folk och man får se en massa fina katter.

Tösen är Grand Internationell Champion och på väg mot sin Supreme Champion:banana: men har gjort ett uppehåll för att bli mamma nu. :love:

Prinsen har ställts en gån och då blev han nominerad :love: hoppas på samma resultat till helgen när han ska ställas i Trelleborg
 
Senast ändrad:
Sv: Ställa ut katt

Låter kul! :)

Finns det utställningar över hela landet eller mer på färre ställen så det blir en längre färd?

Låter mycket bra med folk som kan hjälpa till första gången. Jag kan inte alls nått om utställningar, jag är hästmänniska (uppehåll på obestämd tid) och ska väl satsa mer på katter nu. :)

Kul att det går bra för dig! :) Har du några bilder från utställningarna att visa?
Jag antar att man håller upp katten och bara visar den så, inte springer runt i koppel som man gör med hundar? :o :rofl:
 
Sv: Ställa ut katt

Jag ställer ut Lillan. Hon har tagit 2 cert som vuxen, sen fick hon ett sår på ryggen som det rakades runt om så vi har blivit påtvingade en paus. Eftersom hon ska paras och få ungar så räknar jag inte med nån utställning förrän nästa år. Men förhoppningsvis har hon då breddat sig. Domarna gillar henne, men hon är i värsta åldern (1 år) och har lite problem med att hon är lite för lång och högbent. Det kommer nog rätta till sig när hon breddat sig.
Men hon har en helt underbar look som domarna verkligen gillar.

33082492.jpg

33082494.jpg

33082495.jpg

33082497.jpg

33082498.jpg
 
Sv: Ställa ut katt

Fin! En britt? :)

Riktigt kul att se bilder, så man får ett litet hum om hur det går ut.

Hur ofta är ni på utställning? Får ni åka långt?
Jag antar att man ställer ut kastrater också?
 
Sv: Ställa ut katt

Kastrater har egna klasser och titlar, det är ofta här de riktigt fina katterna visas.

Jag har ställt ut en hel del förr. Min gamle kastrat låg bra till på Årets Katt-listan ett par år och blev Årets veteran 2007. Här hjälper han till att packa ner sin bur efter att han tog sin Europa Premier-titel som 16-åring:

Hanoo-0007.jpg


Numera har jag tröttnat lite, och ställer oftast när jag har smått. Här visar Samson, 16 veckor, exakt hur kul han har i sin bur :D

110130nerk2.jpg


Och så en liten skrytbild på mattes :love: som även domaren uppskattar (dock är han den enda av mina katter som aldrig tagit ett BIS)...

110130nerk3.jpg


Jag gillar utställning på det sättet att man kan träffa massa folk och dessutom få ett hum om hur rasen utvecklas, men det är långa, dyra dagar och eftersom jag avlar enligt en typ som många domare ogillar känns det ibland meningslöst. Jag vet vad de kommer säga, och jag håller inte med, liksom. De domarna som föredrar min typ dömer katterna väldigt högt, de andra kommer med kritik på saker som är mot mina ideal.
 
Sv: Ställa ut katt

Visst är hon en britt :)
Jag har ingen bil och håller mig därför runt Stockholm. Vi har varit på 3 utställningar, varav 1 var 2-dagars. Sen fick hon tyvärr ett sår på ryggen som veterinären rakade runt, så nu har vi missat 3 pga det :( Inga fler blir det i år, hoppas hon ska paras nu i sommar och få kull i höst.
 
Sv: Ställa ut katt

Okej! Tråkigt med sånna där små "onödiga" saker som ska förstöra allt.
Vart i Stockholm brukar utställningarna vara?
 
Sv: Ställa ut katt

Några har varit i Alvik, en i Sollentuna, en i Märsta och nu ska det vara en i juli i Haninge. Så det beror på vilken klubb som anordnar. Jättetrist med Lillans sår, men å andra sidan behöver hon bredda sig lite och det brukar dom göra efter en kull.
 
Sv: Ställa ut katt

Jag ställer ut :)
Eftersom hon även används i avel så blir det tyvärr inte så mkt utställningar.
För att vara sen i växten och förmodligen i den ras och grupp med mest konkurrans (NFO gr 6.). Så går det riktigt bra :) sist blev det cert och NOM.
 
Sv: Ställa ut katt

Vi ställer också ut, "små" hårbollar som inte är så små utan de är Maine Cooner:D. Brukar vara lite runt i södra Sverige, någon gång har det blivit Norge när de ska kunna ta högre titlar.

NFO är förkortning för Norsk Skogkatt om jag inte minns fel, medans t.ex. MCO är = Maine coon.

cert. står för certifikat som katterna kan få om de fått tillräckligt med poäng i bedömningen (enkelt förklarat, är lite andra saker också)

NOM är Nominerad vilket betyder att katten har blivit nominerad inom sin klass för sedan komma upp till panelen (där de bedöms mot katter i samma klass men som blivit bedömda hos andra domare, vinnare utav den här blir BIS= Best in show)

mer fakta finns här (och kanske bättre förklarat då det är lite sent:p)http://katter.ifokus.se/articles/4d71773fb9cb462239087b6d-att-stalla-ut-katt-del-3

Föresten om du bor i Linköping borde du åka och kolla på Utställningen i Norrköping i höst:)
 
Sv: Ställa ut katt

Tack så mycket för förklaringarna! Ska läsa på sidan du länkade till. :)
Kul med MCO! Hur många har du?


Finns det någon information någonstans om utställningen i Nkpg?
 
Sv: Ställa ut katt

NFO gr 6, Norsk skogkatt: Rött, creme och sköldpaddor med vitt. Vilket det finns väldigt mkt av. Skogkatten är ju den största rasen redan som det är så konkurransen är mördande! Ibland undrar man varför man inte skaffade ngt lite mer ovanligt :p

Såg att Onthearrow Förklarat resten :)
 
Sv: Ställa ut katt

Bjuder på lite foton från utställning:
421048_10150724026451159_1428792597_n.jpg


166927_10150494747281159_2090731201_n.jpg

Här bedöms min kull i kullklass

385161_10150494767386159_712961116_n.jpg


431762_10150724025256159_1754694964_n.jpg


64688_10150724027096159_755098817_n.jpg


428633_10150724027361159_789805343_n.jpg


419158_10150724027471159_2058485969_n.jpg


Till sist det viktigaste av allt i min avel (förutom hälsa) Katterna ska va coola!!
386236_10150494745831159_1007835732_n.jpg
 
Sv: Ställa ut katt

Tre stycken pälshögar och en semilånghår huskatt som vi också ställer ut, dock misstänker vi starkt att en utav Mco är en förklädd ragdoll då han är som en trasdocka när man ska bära honom, det är den "bruna".
"Den blåa" är matvrak och spelar döende av svält ungefär 90% av tiden och "den svarta" tycker att han är en "fågelunge"(han har aldrig kunnat jama utan piper bara:D) det är han som det har gått bäst för på utställningarna förutom Huskatten då. Han är GIP(Grand internationell premier)
Alla är pojkar och kastrater.

huskatten är en diva som bara kan fräsa åt allt förutom på utställning då går det minsann att uppföra sig så att man blir Bis, då vinner man ju saker!:grin:

så Mco näääe det har vi inga;)

Var det inte du som skulle skaffa eller kanske ha skaffat en Mco? Har för mig att jag såg en tråd om det.

Om du googlar Östkatten och sen klickar på "inbjudan till oktober-utställningen" som finns på startsidan så kommer all information upp.:)
Vi ska ställa ut två Mco och huskatten där.
 
Sv: Ställa ut katt

Vad fina de är! Den röda med mycket vitt på bröstet är ju bara:love:

Vet hur det är med konkurrensen i klasserna, vi har ju en Brun tabby och det kryllar ju av dem bland Mco. Men tur i oturen upptäckte vi att han hade en vit fläck mellan benen och vips så försvann de flesta av motståndarna, dock synd att han inte kan bli BIV.
 
Sv: Ställa ut katt

Det är kul med katter, man märker verkligen att alla har olika personligheter! :)
Vart i Östergötland håller du till?

Japp, en liten MCO flyttar in hos oss om några veckor. :D

Oh, tack för tipset! Ska kolla!
 
Sv: Ställa ut katt

Ja verkligen! Jag flyttade precis till Norrköping, men är även mycket de västra delarna av östergötland också.:)

Åh så kul! Vilken uppfödare blev det ifrån? om du vill säga det förstås.

Antar att det kommer bli några utställningar sen då?
 

Liknande trådar

Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
605
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
598
Senast: Catsu
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp