Bukefalos 28 år!

Ställa ut katt

Sv: Ställa ut katt

Btw... En två dagars utställning - hur fungerar den egentligen? Börjar man om på "noll" på söndagen hos en annan domare eller hur är det?

Om det är två cert (dvs två anmälningar) är söndagen helt ny utställning och man försöker i möjligaste mån göra om domarfördelningen så att man verken möter samma domare eller helt och hållet samma katter. "Förr" hade man ofta tvådagars där första dagen var grundbedömningar och andra dagen nomineringar och paneler. Det är ytterst sällan man har det numera.

För övrigt så tycker jag att detta med att vara tvungen att åka utomlands är riktigt skräp!! Man åker till Norge och villa domare är där, jo samma som i Sverige. Varför inte ändra så att man ska ha cert från domare som kommer från olika länder ist.

Poängen var väl att man skulle möta nya katter så det inte blir lättare att ta titel om man är den enda med sin ras i närheten. (Domare måste man ju byta ändå.) Problemet är väl att i de stora raserna har man alltid konkurrens och i de små aldrig. Å andra sidan har vi med små raser aldrig möjligheten att få ett BIV. Det har hänt någon gång att jag har anmält "alla katter jag har" bara för att någon gång få en BIV-uttagning. Bra domare brukar dock göra en inofficiell rankning även om man inte har katter nog. (Dessutom har vi med små raser ofta problemet att domarna knappt har sett någon tidigare.)
 
Sv: Ställa ut katt

Ja det klart. Tänker sällan på detta med konkurrens för det har jag ju alltid gott om ;) men det klart, en liten ras och man alltid är själv så blir ju certen lätta att få om katten bara bär upp till poängen!
 
Sv: Ställa ut katt

Haha ja det klart att ett cert utan konkurrens kan kännas magert då :)
Ja detta med bikini-style är ju alltid ett dilemma såhär års!
Lite därför jag väljer att para aura på våren, hon går ändå inte att ställa ut då. Nu blev det ju tyvärr en lite senare parning än tänkt iår så frågan är om det kommer gå att ställa henne i vinter alls.
Kanske lika bra att köra på och ta dom kullar man vill ha och sedan ställa som kastrat. Vi får väl se :)
Förhoppningsvis har jag ju en ny liten att ställa nästa år!
Ja jag har kikat på de två tidigare kullarna och deras huvuden är ju fantastiska :)
 
Sv: Ställa ut katt

Fördelen med kastrering är ju bl.a. att man har en katt som är i pälskondition typ hela tiden :D
 
Sv: Ställa ut katt

Nackdelen är att det kan bli lite väl "mkt" katt hihi :)
Men hon går på fri tillgång nu och håller sig slim så får hoppas att det går att hålla henne i fint hull även som kastrat :)
Usch väntan mellan parning och dräktighetstecken är olidlig...
Är på ngt sätt inställd på att det kommer ett löp om 2 veckor. Känns som det gick så lätt sist så denna gången kommer det inte göra det ;)
Hon har bara sovit dom två senaste dagarna men hon kan ju även vara utmattad efter att ha hållt oss vakna i en vecka... :)
 
Sv: Ställa ut katt

Ja det klart. Tänker sällan på detta med konkurrens för det har jag ju alltid gott om ;) men det klart, en liten ras och man alltid är själv så blir ju certen lätta att få om katten bara bär upp till poängen!

Ja, tyvärr finns det ju en del domare som släpper igenom katter som inte har poängen också. Jag har själv stoppat två av mina som tagit sig till GIC men som jag tycker inte ska ha en högre titel. Det händer när man går assistent att domaren muttrar om att katten inte borde vara i den klassen, och då är det ju deras jobb att stoppa den!

(Sen finns det förstås massa domare som gör ett utmärkt jobb och motiverar för ägaren varför katten inte håller för certet. Jag kan ju mest korthår och där är mina favoritdomare hårda men rättvisa. Problemet är ju att den som är ihärdig nog kan utan problem få ihop domare som inte gör det. Jag har fått intrycket att kat.2-domarna kan vara tuffare, kanske för att de är vana vid att ranka ner katter iom all konkurrens? Det är inte ett lika tufft slag för ägaren att bli utan cert på kat.2 för det är inte något man tar för givet.)

Jag har ställt i mer än 10 år och aldrig tappat ett cert. Ett par av mina katter är riktigt bra, men en del av dem jag ställer ut aktivt är faktiskt inte några stjärnor direkt. (De ställs för att visa rasen för publiken och då väljer jag förstås mina charmigaste hankastrater som vill kramas med alla även om domaren tycker att han är medioker.)
 
Sv: Ställa ut katt

Jag räknar aldrig med ett cert. Jag har en röd NFO. Det värsta man kan ha tror jag. Det är alltid konkurrens, tuff sådan med.
Jag var tex skitglad för ett ex2 när dom va sju st!!
Har ingen koll på annat än kat 2 domare men dom flesta är hårda men rättvisa.
Man undrar ibland varför man kämpar med att ställa ut NFO ;)
 
Sv: Ställa ut katt

Det börjar bli bättre nu, han har väl börjat förstå att han inte finns här och jo antagligen hade de nog varit uppe och puffat på honom.:)

Vad kul att du blev sugen, sa ju att du skulle bli det:D

Ett burskynke fixar du lätt ihop/köper eller frågar om någon du känner kanske har något över. Sen är det ju bara nått att ligga på och kanske en bädd brukar vissa katter tycka om + en liten "katttoa" och vattenskål and you're ready to go;)
 
Sv: Ställa ut katt

KL

Om jag går med i en SVERAK-ansluten klubb, får jag då ställa ut min huskatt på en WCF(?)utställning? Eller måste jag gå med i en sån klubb också? :)
 
Sv: Ställa ut katt

Det får du. Du behöver inte gå med i en sån klubb :) Däremot är Sverak väldigt restriktiva och låter väl vad jag vet inte WCF-medlemmar ställa på sverak-utställningar. Tror jag?
 
Sv: Ställa ut katt

Det kan ju bero på att en del raser som WCF har inte är godkända inom FIFe(SVERAK)?
Blir lite svårt att döma dom då.
 
Sv: Ställa ut katt

Det finns en regel om att WCF inte omfattas av "open doors" pga samarbetsproblem mellan dem och sverak för några år sedan.

Lättast om man vill ställa mycket är alltså att vara sverak-medlem, för då har man FIFé-utställningar (som är i särklass flest), och man kan ställa hos WCF, CFA och kanske TICA också? Jag har för mig att de amerikanska förbunden bara kör med två olika anmälningsavgifter beroende på om katten är reggad hos dem eller inte. CFA och TICA har ju bara någon utställning om året i Skandinavien, men det kan vara kul om man vill prova en ny utställningsform :)

Om man ställer i olika förbund så räknas titlarna separat, ett cert i FIFé/sverak räknas alltså bara till FIFé-titlar osv.
 
Sv: Ställa ut katt

*knapplån*

Nu är katten hemma och växer så det knakar. Idag hittade jag äntligen tyget jag ska använda till burskynke så det är bara att börja sy! :D

tyg003_5012c7f19606ee26fa0002d6.jpg
 
Sv: Ställa ut katt

Jätte söt!! :love:


KL

Jag ställer inom IDP, alltså Independent eller WCF (World Cat Federation) som det också kallas.
Har en raskatt som ej är godkänd i FiFe och en huskatt.
Honan är en Brittisk Långhår, svartsilver tabby på snart 6 år och går International Champion klasser, har 2 utlandscert och 1 sverige cert kvar innan Grand.
Henne har jag fått cert på varje utställning med då hon har så lite konkurrens. (ingen i hennes klass i sverige)

Huskatten brukar gå okej, men inga placeringar, han är med som sällskap. :)

Förhoppningsvis föds min nya hona nu i dagarna, så till höst blir jag med Scottish Fold, om nu allt vill sig väl!


Har "tränat" båda inför utställning med att ta ut dem i koppel och låta alla barn och vuxna klappa, lyfta och gosa med dom. Har funkat utmärkt att de är vana vid många olika människor med konstiga lukter.


Orion uppskattar inte bilåkning
560956_10151081263310039_1144748555_n.jpg

men han är ganska snäll mot domaren
306531_10151089778585039_1586904199_n.jpg


Toulouse är en diva!
215273_10150218945895039_4628777_n.jpg

Men en vacker sådan.. ;)
564137_10151083633365039_1827406480_n.jpg
 
Sv: Ställa ut katt

Grattis till att fått hem bebis. Njut av det närmsta halvåret för de växer aldeles för fort. :love:

Han är jättesöt, älskar ju oxå röda katter.
 
Sv: Ställa ut katt

Njuta är svårt så som han biter på allt och alla just nu. :crazy: Hoppas det upphör när de nya tänderna kommer.

Vad tror du om toffsarna på öronen? De är lite väl obefintliga just nu tycker jag. Både mamma och pappa katt (har träffat båda) har toffsar men vår lille och syskonen hade knappt några... Många andra MCO jag träffat har haft stora toffsar på öronen i hans ålder (15 veckor idag!).
:)
 
Sv: Ställa ut katt

Ni som tvättar era katter, vad är det för schampo / balsam / annat ni använder?
 
Sv: Ställa ut katt

Jag använder Espree schampo och sen har jag K9 texturizer på utställningen. Använder en duk typ sämskskinn för att korta ner torktiden samt en Mirakelkam för kamning. Men jag har en ras som inte behöver balsam och inte ska blåsas torr. Vilket schampo man ska använda är väldigt beroende på hur pälsen ska vara på just den rasen. Jag skulle t.ex troligen få poängavdrag om jag använde ett schampo som gjorde min katts päls mjuk och len.
 
Sv: Ställa ut katt

Tyvärr!!! Så måste jag nog säga att finns inga tofsar nu så lär det inte göra det sen heller.
Den erfarenheten har iaf jag på NFO.

Ang schampo så använder jag Anju-beaute. Överlägset bäst på de katter jag badat iaf.
 

Liknande trådar

Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
595
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
568
Senast: Catsu
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
360
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
933
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp