Bukefalos 28 år!

Ställa ut katt

Sv: Ställa ut katt

Jag använder Espree schampo och sen har jag K9 texturizer på utställningen. Använder en duk typ sämskskinn för att korta ner torktiden samt en Mirakelkam för kamning. Men jag har en ras som inte behöver balsam och inte ska blåsas torr. Vilket schampo man ska använda är väldigt beroende på hur pälsen ska vara på just den rasen. Jag skulle t.ex troligen få poängavdrag om jag använde ett schampo som gjorde min katts päls mjuk och len.

Espree verkar vara det vanligaste folk använder? Jag har stått och kollat på det i butiken flera gånger, men vet inte vilken jag ska köpa. Lite svårare när det är en hund på förpackningen också. :devil:
Ska höra med folk vad de brukar ha för något till MCO.

Tyvärr!!! Så måste jag nog säga att finns inga tofsar nu så lär det inte göra det sen heller.
Den erfarenheten har iaf jag på NFO.

Ang schampo så använder jag Anju-beaute. Överlägset bäst på de katter jag badat iaf.

Som jag tänkt alltså. Men det är inget att göra åt, tycker om honom lika mycket ändå. :) :D
Köper du det i butik eller över nätet?
 
Sv: Ställa ut katt

Btw... Hur anmäler jag till utställningen! :o
Jag ska anmäla kissen till Östkattens utställning i oktober men fattar inte så mycket... Är det något papper man skickar in? :o
 
Sv: Ställa ut katt

Espree har kattschampo också, jag använder detta:
L2552.jpg


Du skriver ut en utställningsanmälan från Sveraks hemsida och fyller i. Sen skickas den till utställningssekreteraren i din klubb som kommer skicka den till arrangerande klubb. Pengar sätter du in på arrangerande klubbs konto, som finns med på inbjudan. Skicka pappret kan du göra några dagar innan anmälningstiden börjar, men du ska se till att pengar sätts in tidigast första dagen. Får dom in pengarna nån dag innan kan du bli "diskad".
 
Sv: Ställa ut katt

Min klubb tar emot fullmakt och på så vis kan man maila in anmälningarna ist. Bättre än post :)
 
Sv: Ställa ut katt

Tofsarna är ju såklart spec. På MC roligt att ha. Men har man inte avelsplaner så är det väl verkligen skit samma :)
Jag beställer från nätet, hon som jag beställt av verkar väldigt duktig och kunnig. Jag skrev bara vad jag har för ras, pälskvalite och färg sen skicka hon det jag behövde :)
Nu hade visserligen honkatten i kullen väldigt bra kvalité men jag badade henne 3 dagar innan utst. Sedan blev allt så stressigt så hann inte dra en kam i henne innan bedömning. HJÄÄÄLP tänkte jag. Men ex. Showcondition! Stod det på kritiken. Så jag är iaf såld på anju-beaute!
 
Sv: Ställa ut katt

Espree har kattschampo också, jag använder detta:

Du skriver ut en utställningsanmälan från Sveraks hemsida och fyller i. Sen skickas den till utställningssekreteraren i din klubb som kommer skicka den till arrangerande klubb. Pengar sätter du in på arrangerande klubbs konto, som finns med på inbjudan. Skicka pappret kan du göra några dagar innan anmälningstiden börjar, men du ska se till att pengar sätts in tidigast första dagen. Får dom in pengarna nån dag innan kan du bli "diskad".

Såg att det fanns ett "Kitten" schampo från Espree i butiken, men det är nog bättre att precisera sig? ;)

Jag hittade den strax efter jag skrev inlägget. På höger sida ska man ju kryssa i vad katten ska delta i för klasser... Vad ska jag välja? Katten kommer vara under 6 månader vid utställningen så 3-6 månader ska jag väl välja, men räcker det eller ska man anmäla sig till något mer? :confused:
 
Sv: Ställa ut katt

Han ska kastreras om några månader så ingen avel här inte.

Ska kolla upp märket, tack!

Btw... Du som har en "09 22"(?), är det grupp 6 de är i?
 
Sv: Ställa ut katt

Det bästa är nog att vända sig till din uppfödare eller andra kunniga personer på din ras. Eftersom olika raser ska ha olika struktur och känsla på pälsen är det jätteolika vilket schampo som bäst framhäver vad just din ras ska ha. Dessutom är det också beroende på hur nära din katts päls ligger "det perfekta" och hur den är. Britten ska ha en crispig päls, alltså inget balsam eller schampo som mjukar upp pälsen. Oftast badar man den 1 v innan för att pälsen ännu mer ska hinna crispa till sig. Sen kanske katten har lite fetare päls än vad som är bra, då kan man behöva börja med ett avfettande medel först.
 
Sv: Ställa ut katt

Ja det är grupp sex.
Ang vilken klass så är 3-6 månader tills den dagen de blir 6 mån.
 
Sv: Ställa ut katt

:)

Jag sitter och funderar... Ska anmäla honom till Norrköping och är sugen på Birkas senare i år men jag vet ju inte hur han reagerar alls på utställning.
Det står ju att anmälan är bindande, men om något händer och han verkligen inte klarar av att vara på utställning (första gången blir i Norrköping) kan man avboka sin plats då, eller hur fungerar det?
 
Sv: Ställa ut katt

Det står ju att anmälan är bindande, men om något händer och han verkligen inte klarar av att vara på utställning (första gången blir i Norrköping) kan man avboka sin plats då, eller hur fungerar det?

Oftast kan man avboka inom anmälningstiden, mot ett avdrag. Annars finns det tyvärr inga dispenser för katter som inte trivs, och har man möjlighet är det bra att ställa ett par gånger som ungar (helst innan tonåren) så de vänjer sig.

Jag har anmält min docksöta lilla kastratfröken, hon är 4 år och inte utställd sen hon var 10 mån :crazy: Det blir en dag på hemmaplan först, så är det inte så mycket förlorat om hon inte gillar det. Hon är en dam med ett svartvitt humör, så antingen kommer hon älska det eller hata det. Jag hoppas verkligen hon går bra, för det är defintivt den vackraste katt som passerat mitt hem och jag har haft lite otur med att ha vackra katter som ogillar utställning och halvfula som trivs bra med att visa upp sig...

27110619_97.jpg
 
Sv: Ställa ut katt

Oftast kan man avboka inom anmälningstiden, mot ett avdrag. Annars finns det tyvärr inga dispenser för katter som inte trivs, och har man möjlighet är det bra att ställa ett par gånger som ungar (helst innan tonåren) så de vänjer sig.

Jag tänkte inte att jag ska få tillbaka några pengar alls... Men säg att jag en vecka innan utställningen bestämmer mig att inte alls delta, får man göra så eller man måste komma om man anmält och inte har ett veterinärintyg som bevisar att katten är dålig?
 
Sv: Ställa ut katt

Nejnej, du kan alltid vara absent (talspråk absad= struken), som benämninen blir när en katt är anmäld men av olika orsaker inte kommit till bedömning. Du kan mycket väl åka dit, checka in och sen bestämma dig för att stryka dig om något går snett, så gjorde jag i våras när en av mina hanar var väldigt fertil och inte längre tyckte det var så kul på utställning.

Det enda man inte får göra är att åka hem (dvs katten lämnar lokalen) innan utställningen stänger om man inte har dispens för det. Man kan möjligen göra det om man absat katten innan bedömning, men en bedömd katt ska finnas på plats hela utställningsdagen.
 
Sv: Ställa ut katt

Du måste inte dyka upp på utställningen. Så har du inga krav på pengar tillbaka så är det bara att strunta i att åka.
 
Sv: Ställa ut katt

Okej!
Men kan jag stryka mig en vecka innan och inte behöva åka dit med katten?
 
Sv: Ställa ut katt

Okej! :)
Bra, då är den funderingen avbockad. ;)

Jag kommer åka till utställningen oavsett, med katt eller inte. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
605
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
598
Senast: Catsu
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
403
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp