ställning

M

mimmi_92

vilket håll ska hästen vara ställd åt för att fatta rätt galopp? inåt, eller hur? :confused: totalt hjärnsläpp!
 
Sv: ställning

Det beror lite på.Helst ska väl hästen på raktspår vara rakriktad.Kvaliten i det första språnget blir heller inte speciellt bra om man ställer innåt eftersom man då hindrar inner fram att komma upp dessutom släpper man iväg ytterbak där galoppen börjar.
 
Sv: ställning

Okay, men om hästen har svårt för att fatta rätt galopp, hur ska man göra för att på bästa sätt hjälpa den in i den rätta galoppen?
 
Sv: ställning

På ridbana/ridhus är det enklast att fatta ur ett hörn med hästen svagt utåtställd och att man är lätt i handen på inner tygel så hästen får plats med sin innersida.
förberedelserna är oxå viktiga halvhalter mm så hästen är förberedd på att nått nytt ska hända.
om hästen fattar fel bryter man lugnt av och gör om fattningen.
 
Sv: ställning

det ar ocka bra att fatta nar hasten.... antingen trampar ner ytter fram ellr lyfter ytter fram, kommer inte ihag vilket. jag har startet en trad och fragat om det du kan ju kolla dar, forum dressyr
 
Sv: ställning

Det lättaste för att få rätt galopp är att ställa utåt så att hästen får fram inner bogen. Det är kanske inte så "rätt" enligt dessyr språket men det brukar vara det säkraste kortet.
 
Sv: ställning

Det lättaste för att få rätt galopp är att ställa utåt så att hästen får fram inner bogen. Det är kanske inte så "rätt" enligt dessyr språket men det brukar vara det säkraste kortet.

Precis så jag tänkte med:rofl:
 
Sv: ställning

Tänk på att galoppen kommer från ytter bak och att rörelsen ska "komma genom" inner fram. Alltså ska ytter bak aktiveras med ytterskänkeln i fattningen. Inre fram uppmuntras att ta för sig genom eftergift på innertygeln. Yttertygeln ska vara stabil, om den glappar riskerar man att släppa fram ytter fram i fattningen.

En idealisk galoppfattning är enligt mig:
Flytta bak ytter skänkel något, öppna upp din inre höft samtidigt som du ger lite innertygel och håller yttertygeln stabil. Kan man sedan få till det när hästen har ytter bak i luften och påväg in i nästa steg så har man en riktigt bra fattning!

Att ställa hästen svagt utåt som du fått tips om kan vara ett bra trick för att hjälpa den i början om det är problem med fattningarna.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 002
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 970
Senast: iNHALE
·
Dressyr Hej, jag hoppas jag kan få hjälp här med att rakrikta min häst🙏🏼 I galoppen så har vi lite svårt med det, så fort jag inte ställer han...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: tara
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp