Bukefalos 28 år!

Stämgaffel någon?

Nä, det är inte den värsta sorten. Det hade varit värre om han hotat att döda mig eller mina hundar.
Mitt ex gjorde det till slut, hotade att skada min häst alltså. Sådan vitglödgad vrede har jag aldrig känt förut, och det gav mig kraft att till slut ta mig ifrån det aset.


Till TS: Kan vi hjälpa dig rent praktiskt på något sätt? Jag fick ta hjälp att få ut mitt ex, du ska inte behöva kämpa ensam.
 
Jag satt ganska ledsen i sängen igårkväll och ropade på honom.
Han kom in och frågade hur det var.
Jag sa att jag känt senaste tiden att han lätt blir frustrerad med mig och att jag vill veta vad jag kan göra för att det ska bli bättre. Jag sa att jag kände mig osäker för att ta upp problem då han blir arg.
Jag vågade knappt säga de orden, jag ville inte ha mer bråk.
Han svarade att han inte samtycker med att han har humör och sa att jag provocerar honom.
Han att jag bara sökte en ursäkt till att kritisera honom.
Han blir arg.
Jag ber om ursäkt och sa att det var onödigt av mig att ta upp det.
Jag frågade hur jag Skulle göra för att det skulle passa honom bättre. Han sa att jag bara skulle vara avslappnad, ta rätt på disken och sånt. Han sa att han har svårt med tilliten till mig för att jag slarvat med disken.
Men vad i helvete! :rage:

Spring tjejen. Spring!

Har du nånstans att ta vägen? Har du en egen lägenhet?

(detta väcker minnen från mitt eget uppbrott.Jag ägde gården men samtalskontakten sa åt mig att flytta asap. Om så bara till en kompis log-golv )
 
Det låter som att det din sambo utsätter dig för är fas 1 av normaliseringsprocessen. Fas 2 är isolering och fas 3 växling mellan värme och våld. Våld är inte enbart fysiskt utan även psykiskt.
62B3BE02-B267-4018-B7C5-924A49B04A90.jpeg
 
Nä. Det är nog dags att du säger bye bye till honom. Vilket as, rent ut sagt. :rage: Bara hur du skriver att du tog upp saken med utgångspunkt att DU borde/ville ändra dig för att minska friktionen? Du ska inte göra något alls för att det ska ”passa honom bättre” och absolut inte på de här premisserna. Här är det illröda flaggor så långt ögat kan se.
Sen på morgonen så kommer han till mig, håller mig till sig och kramar mig och ler som om inget hänt.
Han frågar hur det är med mig, då jag är lite låg, (pga: you know..), men jag säger att jag är trött då jag vet att tar jag ens upp gårdagen så kommer det att göra honom arg igen...
Inget jag gör kan bli rätt
 
Jag tror knappast att de är intresserade av att säga mer än att jag borde lämna honom😟
Det vet jag själv är det rätta, men att göra det är en helt annan sak.
Bara deet att du har svårt attläm,na trots att du vet att et är klokast - det är en verningssignal. Han har skapat makt över dig. Bryt dig loss.

Även kvinnomisshandlare är snälla när de slagit. T.o.m. gråter och ber om ursäkt. De misshandlar inte mindre för det.

Ta dig ur detta. Bara res dig upp och gå.

PMa nån bukefalist du litar på så kan hen sätta dig i kontakt med nån som kan stå vid din sida.

Buke är bra på sånt.
 
Hur känner du själv inför den diskussionen? Tekniken, drivet genom samtalet? Är det ett kvitto på att ni kan prata om problem, att ni kan ta er relation framåt?

För allt jag ser är "håll truten och gör som jag säger så blir allt bra. För mig".
Ja jag blev tillslut uppgiven och frågade honom hur han egentligen ville ha det, eftersom jag lyckas reta upp honom så ofta.
Han ger mig svaret att jag drog på mig en Offerkofta. Jag vet ju iofs att min fråga blev retorisk, men den här tjejen som han föreställer sig som sin - hon finns inte. Eller ja, hon kanske fanns på 50-talet, som en hemmafru, hög på amfetamin för att orka städa, laga mat och hålla figuren i schack.
Hon ifrågasätter inte hur hemmets struktur är och hon har gott humör även när hans humör svajar. Hon tillfredsställer sexuellt utan någon förväntan av gengäld.
Vilken kvinna!
Då kanske han inte blir arg på henne med lite tur.
 
Sen på morgonen så kommer han till mig, håller mig till sig och kramar mig och ler som om inget hänt.
Han frågar hur det är med mig, då jag är lite låg, (pga: you know..), men jag säger att jag är trött då jag vet att tar jag ens upp gårdagen så kommer det att göra honom arg igen...
Inget jag gör kan bli rätt
Du tänker fel. Bara det att du tar på dig skulden och inte vågar prata om vissa saker för att han kommer bli arg/irriterad är helt uppåt väggarna. Vad är nästa steg? Han har ju uppenbarligen redan börjat ”hjärntvätta” dig…

Ja jag blev tillslut uppgiven och frågade honom hur han egentligen ville ha det, eftersom jag lyckas reta upp honom så ofta.
Han ger mig svaret att jag drog på mig en Offerkofta. Jag vet ju iofs att min fråga blev retorisk, men den här tjejen som han föreställer sig som sin - hon finns inte. Eller ja, hon kanske fanns på 50-talet, som en hemmafru, hög på amfetamin för att orka städa, laga mat och hålla figuren i schack.
Hon ifrågasätter inte hur hemmets struktur är och hon har gott humör även när hans humör svajar. Hon tillfredsställer sexuellt utan någon förväntan av gengäld.
Vilken kvinna!
Då kanske han inte blir arg på henne med lite tur.
Och detta… Helt ärligt. Du hör väl hur det låter? :rage: Tänk inte heller på hur HAN vill ha det. Hur vill DU ha det?
 
TS:
Nu har jag läst ikapp i tråden och hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att du var ihop med mitt ex.
Din sambo manipulerar dig. Han nyttjar ord för att bryta ner dig och kontrollera dig. Han får dig att anpassa dig efter honom. Han får dig att tvivla på dig själv och din egen förmåga. En del riktar ett slag för att få samma effekt. Men han gör det via ord och utbrott.
Detta är psykisk misshandel. Du utsätts även för ekonomisk misshandel.

Psykisk misshandel är när den ene använder ord för att förlöjliga, underminera, kontrollera, hota, straffa och manipulera. Det har vi läst här i tråden att han gör. Det är mentalt traumatiskt att utsättas för och man bryts ner och fogar sig.
Klassiskt är "Gaslightning" där personen manipulerar dig så att du ifrågasätter dina tankar, upplevelse och beslut.
Detta har vi också fått läsa i tråden.

Kontrollera ekonomin är jättevanligt i psykisk misshandel!

Mental utpressning- Han får dig att känna skulden och ta på dig ansvaret för tjaffs och incidenser utan minsta medkänsla. Meningsskiljaktigheter accepteras inte, de tas offta personligt och bemötts aggressivt. De går offta snabbt i affekt.

De sätter ofta sig i offerrollen och vänder det till att det är DU som skapat problemet.

Silent treatment- Vanlig utpressning och staffmetod. Genom att tiga eller tjura får de dig att få dåligt samvete och bli den som viker ner sig och kommer trevande. Nästa gång samma ämne kommer upp så har du omedvetet lärt dig att anpassa dig efter honom för att inte såra honom. Extremt manipulativt!

Blame Shifting- "Jag skulle inte behöva göra det här om inte du....." Skuldbelägger dig för hans beteende och får det därmed att låta som att du är problemet. Det kan också nyttjas så att han framstår som hjälpsam emot dig i dina tillkortakommanden. Du kan till och med känna dig tacksam:crazy:

Att leva i en sån här relation är extremt tärande. Man försöker vända ut och in på sig för att få sin parters bekräftelse och hitta tillbaka till "personen man blev kär i".
Personen man blev kär i var en fasad.
Ingen skulle bli kär i ett rövhål. I början är de här rövhålen gulliga, omtänksamma personer. De kan ha samma intressen som dig och verka enormt intresserade och stöttande. Därför blir det så obegripligt när nedbrytningen börjar och man lägger snabbt ifrågasättandet och skulden på sig själv, för han är ju så fantastisk.

Det är inte ovanligt med utbrändhet och fyskiska symptom som migrän och smärta i leder och sömnproblem när man levt under Psykisk misshandel. Det är ett mentalt och psykiskt trauma.
Och det är jättesvårt att prata om det för man känner sig ofta dum och lättlurad. Det är väldigt lätt att forstätta fråga sig "men vad gjorde jag själv då? Vad sa jag?"

Det är ingen skilnad på fysisk och psykisk misshadel. Du har inte varit dum eller lättlurad. Du har inte sagt något eller gjort något som förtjänar den behandlig du fått. Du har INGEN skuld!!!

Till alla som lever i förhållanden med skev maktförskutning, förminskande, hot, hån, kontroll mm. Våga prata om det och våga ta hjälp. Det är inget "fjuttigt" problem ❤
Jag känner ju mig så otroligt träffad av det du skriver.
Jag tycker mig vara där du beskriver. Men hans ord är inte konkreta på det sättet. Han skulle aldrig säga till mig att jag var dum, eller att jag är dålig. Han skulle aldrig bli svartsjuk och jag är 1000% säker på att han aldrig skulle vara otrogen.
Jag känner väl bara ibland att jag läser in i det för mkt
 
Du tänker fel. Bara det att du tar på dig skulden och inte vågar prata om vissa saker för att han kommer bli arg/irriterad är helt uppåt väggarna. Vad är nästa steg? Han har ju uppenbarligen redan börjat ”hjärntvätta” dig…


Och detta… Helt ärligt. Du hör väl hur det låter? :rage: Tänk inte heller på hur HAN vill ha det. Hur vill DU ha det?
Ja, han kanske lämnar mig om jag säger ifrån och står på mig.
Men det kanske är lika bra
 
Jag tror knappast att de är intresserade av att säga mer än att jag borde lämna honom😟
Det vet jag själv är det rätta, men att göra det är en helt annan sak.

Kvinnojourer är mycket mer än så, där kan du få prata om dina upplevelser, få hjälp att sätta ord på vad du varit utsatt för, dom kan stötta dig i hur du ska orka lämna honom och inte minst stötta dig efter du lämnat honom.

Bara för att du tar kontakt med dom betyder det inte att du måste lämna din partner samma dag eller dagen efter.
 
Skämtar han? Nejnej, du får inte ta det här mer. Du är värd mycket mycket bättre. Du behöver något bättre.

Jag fattar att det kan vara jobbigt att lämna, man vet inte vad som väntar på andra sidan, vad man får där. Men jag lovar att det nästan bara finns bättre på andra sidan om du lämnar. Oavsett om du föralltid är singel och diskar och tvättar bilar precis som du vill, eller om det blir med en annan (vettig) kille. En kille som förmodligen inte kommer ha åsikter om varesig disk eller biltvätt.

Om du tänker dig drömscenariot, en utan honom där allt jobbigt bråk är borta, hur ser det ut?
Bra frågeställning.
Det jag hoppas på är att han ska respektera mig.
Bemöta min kritik (eller vad man nu ska säga) med öppenhet. Klart man får bli arg om en partner säger nåt elakt men åtminstone försöka förstå.
Jag hoppas att han skulle se sina egen spegelbild såsom han tvingat mig se min
 
Bra frågeställning.
Det jag hoppas på är att han ska respektera mig.
Bemöta min kritik (eller vad man nu ska säga) med öppenhet. Klart man får bli arg om en partner säger nåt elakt men åtminstone försöka förstå.
Jag hoppas att han skulle se sina egen spegelbild såsom han tvingat mig se min

Det där är önsketänkande och det är definitivt inte det du bör syssla med just nu. Den krassa verkligheten är att det du lever i just nu är exakt så det kommer fortsätta vara om du stannar.
 
Kvinnojourer är mycket mer än så, där kan du få prata om dina upplevelser, få hjälp att sätta ord på vad du varit utsatt för, dom kan stötta dig i hur du ska orka lämna honom och inte minst stötta dig efter du lämnat honom.

Bara för att du tar kontakt med dom betyder det inte att du måste lämna din partner samma dag eller dagen efter.
Ja, jag har fått enorm insikt av allt ni delat med mig här.
Det kanske är dags att jag tar den insikten närmare via kvinnojouren.
Jag känner dock en skam, och oro över att jag "överreagerar". De kanske ser min situation som fånig
 
TS, detta är mitt första inlägg på det här forumet men efter att ha läst tråden (delar i alla fall) var jag tvungen att skriva, även om det mest blir en till röst till kören. Jag tror du vet exakt vad du behöver göra. Jag tror du vet exakt hur du egentligen förtjänar att behandlas, allra innerst inne. Jag tror du fick nog för rätt länge sedan. Och jag litar helt och fullt på din förmåga att göra det du behöver. Som så många andra har jag varit i din sits och jag vet hur svårt det är. Jag var också i en väldigt destruktiv relation där jag till slut inte kunde tänka färdigt en tanke utan att den avbröts av vad min partner skulle ha sagt emot. Effektivt va, han behövde inte ens längre vara med!

Kort efter jag hade gjort slut såg jag ett program på TV som handlade om en man som fastnat i en stor lantbruksmaskin. Hans arm satt fast på så vis att den matades allt längre in i maskinen. Han var helt själv ute på fältet och insåg snabbt att han skulle dö där om han inte gjorde något. Eftersom han inte kunde få loss armen var det enda han kunde göra att amputera den. Jag är ödmjuk inför att jag själv inte har varit med om något liknande fysiskt, och vill inte förringa den här mannens trauma på något sätt, men där och då kändes det ungefär så. Att ta mig ur den relationen är definitivt en av de svåraste sakerna jag nånsin gjort, och att i terapi sen försöka rensa bort och reparera efter alla lager av manipulation var nästan lika svårt. Men värt det. Du kommer behöva offra en del saker, det kommer göra ont som bara den, men alternativet är att du försvinner. Han håller på att tälja bort små bitar av dig hela tiden, och det har han inte rätt att göra. Ingen har rätt att göra det.

En av de sakerna som höll mig kvar som jag behövde offra, och som jag tycker mig se hos dig med och som jag vet är vanligt, var behovet av upprättelse i relationen. När någon kränker en upprepade gånger skapas ett stort behov av att personen ska erkänna/kännas vid att hen behandlat en illa, att personen ska kännas vid ens smärta och erkänna att hen inte hade rätt att behandla en så. Har man fått det är det mycket lättare att lämna, ironiskt nog, eftersom det ofta är bland annat där det brister hos personen. Ju mer man gaslightas och ju mer ojämlik relationen är, desto större blir det här behovet. Så man stannar kvar och argumenterar för sin sak, grälar, föreslår lösningar, försöker kanske känslomässigt utbilda personen till att äntligen bli en människa som har kapaciteten att ge en den där upprättelsen, att äntligen säga sanningen om vad som hänt och därmed se en och ens smärta. Men lita på att du en vacker dag inte längre kommer känna något behov av att den personen bekräftar din version. Du kommer kunna ge dig själv din upprättelse.

En sak till: Du har rätt att vara exakt den du är, mänsklig, full av brister, med diagnoser, med svagheter, UTAN att det ger någon rätt att kränka dig. Det är bara manipulativa personer som vänder sånt emot en och försöker skaffa sig övertag. Liksom, so what om du är [insert random ord] eller gör [vad nu människor gör]? Ingen har rätt att sätta någon standard för hur du ska vara och sen straffa dig när du inte lever upp till den. Jag köper ibland färdig frosting på burk och äter den med sked. Jag fattar jättedåliga ekonomiska beslut ibland och får leva med konsekvenserna. Numera har jag INGEN i min närhet som ens skulle komma på tanken att trycka ner mig för den jag är. I en sund relation kan man vara trygg utan att behöva vara perfekt, utan att behöva gardera sig.
 
Ja, jag har fått enorm insikt av allt ni delat med mig här.
Det kanske är dags att jag tar den insikten närmare via kvinnojouren.
Jag känner dock en skam, och oro över att jag "överreagerar". De kanske ser min situation som fånig

Allt det där har kvinnojouren koll på, det är jätte vanligt att känna skuld och skam fast det inte är ditt fel eller ansvar. Det vågar jag lova att dom inte kommer göra! Känns det för övermäktigt att vända dig till den lokala kvinnojouren kanske kvinnofridslinjen känns som ett mindre steg?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vår ena hona har varit borta i 5 dagar, idag kom hon äntligen hem igen. Hon var väldigt väldigt hungrig och törstig, verkligen kastade...
Svar
3
· Visningar
414
Senast: Grazing
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 370
Senast: tott
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: tuaphua
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 125
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp