Bukefalos 28 år!

Stängelfrågor

Sv: Stängelfrågor

Elrepet går inte av om hästarna springer in i det... Det kan ge ordentliga skador... Så köpt "säkerhetshylsor" som delar elrepet om nån skulle råka springa in i det...

Den där grinden tycker jag själv inte om.. Hade det i mitt gamla stall men den kan ha varit fel monterad... Har aldrig förstått syftet med en sån... Kör med vanligt elrep som grind. Tycker det funkar kanon bra.
 
Sv: Stängelfrågor

syftet med grinden är att repet ska vara sträckt hela tiden. Vissa hästar vägrar gå genom en grind om tråden råkar hamna lite i backen och det börjar knäppa. Ganska struligt med stor grindöppning och lång tråd man måste se efter vart man har hela tiden när man tar in/ut hästarna.
 
Sv: Stängelfrågor

Har inte börjat bygga än, men fått höra att 1/3 ska vara under jord för att det ska stå stabilt. :confused: Hur länge har ditt staket stått? Fungerar det bra?
 
Sv: Stängelfrågor

Jag tycker att den där grinden du tänker på fungerar jättebra!

"Fjädergrind" tycker jag också är läbbigt, JAG blev intrasslad och sönderriven av en då hästen jag höll i snurrade runt och slet sig...:mad:
 
Sv: Stängelfrågor

Men hur fäster man det??? Den vi hade var fäst som en vanlig grind... Det var lika mycket ivägen som ett vanligt rep... Nån som har en bild på hur den ska sitta??
 
Sv: Stängelfrågor

kisse skrev:
Har inte börjat bygga än, men fått höra att 1/3 ska vara under jord för att det ska stå stabilt. :confused: Hur länge har ditt staket stått? Fungerar det bra?

Beror nog väldigt mycket på hur marken ser ut. Vi har väldigt "fast" mark runt hagen, sandjord som ej blir lerig, samt en hel del sten/berg. Staketet håller bra, och vi har satsat på bra material och ett bra aggregat. I de hagar jag stängslat på förra stället behövde man slå ner minst en tredjedel precis som du säger för att det överhuvud taget inte skulle BLÅSA omkull:crazy: Har marken tendens till att bli lerig ska du nog försöka få ner stolpen ordentligt:)
 
Sv: Stängelfrågor

_Yggdrasil_ skrev:
Men hur fäster man det??? Den vi hade var fäst som en vanlig grind... Det var lika mycket ivägen som ett vanligt rep... Nån som har en bild på hur den ska sitta??


Jag var precis ute och skulle fota min grind, men batteriet var inte i kameran...:cool:

15415.jpg


Isolatoren använder jag inte, utan jag har köpt extra grindisolatorer (som också syns på bilden). Jag har alltså sådana grinsisolatorer i varje ände av "gummibandsgrinden". Jag tycker inte att grinden är speciellt mycket ivägen när den är öppen. Det är ju bara att hänga upp den i grindisolatoren och i och med att den är av "gummiband" så åker den ju ihop en del.

En kompis till mig hade grinden ihopsatt med eltråden på något vis, så när hon öppnade grinden slakade den närmsta eltråden något.
 
Sv: Stängelfrågor

?? Hur man fäster ? Man skruvar i grindankare i varje grindstolpe bara...Hur gjorde ni när ni gjorde en grindöppning då ? RingIsolatoren du ser på bilden har ju ingenting med grinden att göra...det är grindankare man ska ha.

Dessa, en på var sin sida om ingången i stolparna


griank1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Stängelfrågor

mm.. men lixom grinden är ju ganska lång... Hade fått för mig att själva handtaget skulle sitta i en grindisolator och att andra änden skulle löpa genom en vanlig isolator... äh jag vet inte... :D
 
Sv: Stängelfrågor

Jamen precis!!! Vi hade den som en vanlig grind med grindisolatorer.. Men sen har jag hört att man ska ha den så som din kompis har den...

Dessa mordeniteter :D
 
Sv: Stängelfrågor

Måste bara fråga er som använder sådan elastisk grind: Håller de verkligen?

Vi hade sådana grindar till två hagar i ett gammalt stall, och de töjde ut sig på nolltid... De vi köpte kostade ca 200:- styck, kanske finns det sådana grindar av bättre kvalitet:idea: Tycker att idén är god, men är inte nöjd med hållbarheten...
 
Sv: Stängelfrågor

Nä, 2 st grindankare ska man ha i en öppning. Grinden är ju töjbar, så det spelar ingen roll om öppningen är lång. Det är eltråden som ska sitta i isolatorerna.
 
Sv: Stängelfrågor

Urk, jag har just beställt staket för 25.000 sek:eek: Stolpar 10x200 och slanor 3 meter lâng, 5x10 cm. Allt är impregnerat...men tänker komplettera med eltrâd. Det heter octo nâgonting....
 
Sv: Stängelfrågor

Octo Wood. Åttkantiga stolpar. Blir nog skitsnyggt när det är klart. Fast priset, det skulle aldrig jag har råd med..får nog köra den runda varianten.
 
Sv: Stängelfrågor

Hej!

Jag har hopphästar, halvblod ca 160 cm i mankhöjd. Den ena tycker att gräset är grönare på andra sidan och "poppar" lätt över staket på 130-140 cm. Nu har jag gjort en hage med 185 cm höjd på övre tråden. De övriga på 50 cm, 95 och 145 cm. Ser ut som om vi ska föda upp giraffer, men då stannar hop på rätt sida ialla fall. Skyddar även mot älg, rådjur och hjort som snällt stannar på andra sidan.

De övriga staketen:

1. Hur höga är era staketstolpar?
De är 250 cm, slås ner i backen 1 meter (lerjord) och blir då 150 cm. Snedsåga i toppen så att vattnet rinner av, annars kan stolparna ruttna i toppen.

2. Stolpar av trä eller plast? För och nackdelar!
Vi har tryckimpregnerat A-klass, ska hålla i 25 år under mark utan att ruttna.

3. Hur högt sitter er översta tråd? (till vilken storlek på hästar)
Betesvallen har trådarna på 55-95-135 cm. Den lägsta är för att vi har föl emellanåt men är bra i vilket fall som helst. Då Ligger dom inte på knä för att beta på utsidan.

5. Något annat viktigt jag bör tänka på?
Satsa på bra kopplingar till elbanden, KNYT INTE ihop dem.
Gör högre hagar än du tänkt dig ifall du skaffar någon häst framöver som tycker om att hoppa.
 
Sv: Stängelfrågor

Mitt gotlandsruss har en förmåga att bita tag i grinden (om elen inte är på) och draaaa tills grinden pajjar. Han har förstört 3 st grindar på detta sätt under några månader. Annars anser jag att grindarna har lång hållbarhet (försöker se till att ha elen på...) och att de fungerar alldeles utmärkt!

Vi har förresten alltid köpt våra på Börjes...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 678
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Nu ska vi ta tag i att hägna in gården, framför allt för att hålla inne barn och hundar från väg och vatten. Vi hade tänkt att staketet...
Svar
15
· Visningar
2 086
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 702
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 048
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp