Stängs av – missar stortävlingen

Douglas Lindelöw, 25, är avstängd från tävling i två månader för "otillåten hantering av häst".
Toppryttaren missar därmed både i Friends och kommande omgångar i Världscupen.
– Det är som en mardröm. Jag är helt förkrossad, säger Lindelöw som i söndags var två i Världscupen i Stuttgart. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article21823188.ab
 
Konstigt att han ingen, inte ens veterinären sa till på plats...

Inte så konstigt, han är ju en kändis, folk drar sig väl. Och det är ju egentligen bara domaren som bör säga till - snarare anmärkningsvärt att domaren enligt egen utsago lyckades titta åt ett annat håll hela tiden och inte såg nånting. Domarens jobb är ju ändå att hålla koll på ekipagen.
 
Inte så konstigt, han är ju en kändis, folk drar sig väl. Och det är ju egentligen bara domaren som bör säga till - snarare anmärkningsvärt att domaren enligt egen utsago lyckades titta åt ett annat håll hela tiden och inte såg nånting. Domarens jobb är ju ändå att hålla koll på ekipagen.

Fast det är väl ändå rätt anmärkningsvärt att VETERINÄREN inte säger nått på plats när denne bevittnar denna "misshandel" eller vad det nu skulle vara? Känd eller ej?
 
Fast det är väl ändå rätt anmärkningsvärt att VETERINÄREN inte säger nått på plats när denne bevittnar denna "misshandel" eller vad det nu skulle vara? Känd eller ej?

Är det veterinärens uppgift? Jag tror dessutom inte man ska underskatta hur mycket nån skulle dra sig för att säga till en fly förbannad elitryttare. Öht har jag aldrig varit med om att någon annan än domaren tillrättavisat ryttare på tävlingsplats, oavsett hur de beter sig. Eftersom det är domarens jobb, så släpper övriga ansvaret.

Alternativet till att det är sant är ju någon sorts gigantisk sammansvärjning, det känns ju lite konspiratoriskt
 
Menar du på fullt allvar att det inte är veterinärens uppgift att säga till när ett djur behandlas illa?

På väg ut från ridbanan väljer ryttaren att passera genom ”volten” dvs. den ring man passerar för att besiktiga sin häst, i riktning mot stallarna och parkeringen. I volten möter ryttaren en uppfödare/hästägare. Denne upplever att ryttaren sparkar så kraftigt med sina skänklar att hästen flyger omkring och skrämmer de väntande hästarna. Uppfödaren/hästägaren säger till ryttaren att lugna sig, något som ryttaren inte tycks höra eftersom denne fortsätter att straffrida hästen. Eftersom besiktning av startande hästar sker vid volten reagerar även tävlingsveterinären på ryttarens beteende mot hästen. Tävlingsveterinären anser att ryttaren bestraffar sin häst med sporrarna

Jag har inte pratat om någon konspiration, jag tycker bara det är jävligt konstigt att en veterinär i detta läget inte säger till när vet. har skyldighet att göra så.. dvs att övervaka djurskyddet. Det ingår även för vet att besikta tävlingsbanan och framridningar till dessa så att tävlingen kan genomföras på ett säkert sätt så att hästarna inte far illa.. menar du då att det inte är veterinärens uppgift att inte säga ifrån om en häst far illa??
 
Menar du på fullt allvar att det inte är veterinärens uppgift att säga till när ett djur behandlas illa?



Jag har inte pratat om någon konspiration, jag tycker bara det är jävligt konstigt att en veterinär i detta läget inte säger till när vet. har skyldighet att göra så.. dvs att övervaka djurskyddet. Det ingår även för vet att besikta tävlingsbanan och framridningar till dessa så att tävlingen kan genomföras på ett säkert sätt så att hästarna inte far illa.. menar du då att det inte är veterinärens uppgift att inte säga ifrån om en häst far illa??

Fast så illa var det ju inte.... Det är ju inte en djurskyddsfråga att skänkla på en häst alltför kraftigt i vredesmod, hästen tycks ju heller inte tagit fysisk skada. Ingen, vad jag har sett, har ju hävdat att ryttaren betedde sig så illa att det var fara för djurets hälsa och en polisanmälan för djurplågeri vore på sin plats. Däremot verkar det inte ha varit lämpligt uppträdande för en tävlingsplats. Dessutom är det väl också helheten som gör att han blir avstängd, och varje vittne såg bara en liten del, som i sig inte hade varit skäl för en reprimand. Det står ju också i beslutet, att anledningen till avstängningen är att han betedde sig illa på framridningen, fortsatte inne på banan, och fortsatte ännu mer efteråt. Hade han bara rappat till hästen på banan, eller bara skänklar på den efteråt, så hade det inte varit lika farligt, så det är helheten som är det graverande. Helheten som man först efteråt kunnat pussla ihop.

Att säga till ekipage på plats för att de beter sig olämpligt i strid med tävlingsreglementet är domarens eller överdomarens jobb, och mycket riktigt beskriver ju både domare och överdomare att många sa till dem att ryttaren betedde sig olämpligt, och borde få en tillsägelse. Vilket ju är helt korrekt. Hur otrevligt skulle det inte vara att vara på tävling, om alla som var där såg som sin uppgift att leka domare och säga till alla de bedömde inte höll sig till reglerna? Jag har varit funktionär i många år, och min erfarenhet är att när någon uppmärksammar ett regelbrott, så gör man precis som folk gjorde här: man informerar domaren eller överdomaren. Sen är det upp till dem att avgöra åtgärd. Man springer inte runt själv och leker regelpolis, när det finns domare på plats som har det som jobb.

Det enda anmärkningsvärda som jag ser det är domaren, som först sitter och tittar i papper och inte ser nåt när ekipaget redan börjat hoppa, och sen är placerad så att han inte ser ekipaget under delar av ritten. Det verkar ju direkt olämpligt, hur ska han kunna bedöma en ritt under de omständigheterna? Domaren är ju den som i slutändan ska bedöma och fälla avgörandet om vad som hänt på banan, och det går ju inte om man inte ser vad som händer. Hinner man inte rabbla stam på hästen etc innan ekipaget startat, så får man väl skippa det, det är en viktigare del av jobbet att faktiskt titta på ritten.
 
Varför lämnade veterinären in en anmälan då "om det inte var så illa"? Eller menar du att vittnet "hittar" på?
 
Senast ändrad:
Ja men vad jag säger är ju trots all den infon som kom in så hörde inte Douglas ett ljud från någon. Alltså inte ens från ÖD förrän alla har "talat ihop sig" vilket känns livsfarligt.

Nu är ju inte veterinären vem som helst och när det gäller djurskyddet så är det vet's uppgift att påtala detta. Är det så illa som det beskrivs.. Vilket jag inte tror på så är det tjänstefel från vet. Att inte ingripa. Att random person ska springa omkring och leka polis ser jag inte att jag har skrivit.?

Håller helt med om Domaren.. Misstänker att det är RS men har inte brytt mig om att kolla om det stämmer
 
Senast ändrad:
Tycker hela historien är skum. Varför ringde inte TL efter ÖD? Hade ju varit plätt lätt för ÖD att övervaka ekipaget på väg ut om inte annat. Tycker också det är helskumt att man anmäler "efter man pratat ihop sig", låter ju som isolerade händelser som sen lagts ihop till nåt som egentligen inte fanns.
 
Jag håller med @fio . Jag blir vansinnig över att detta skall komma som ett brev på posten två månader senare. Oavsett om man är känd eller ej skall någon, ÖD eller vem som helst, kunna säga till på plats. Du skall inte kunna åka hem efter en, enligt dig, lyckad tävling och senare få reda på att du blivit anmäld för att ha behandlat hästen illa.

Näe, det ligger en hund begraven här...:cautious:
 
Varför lämnade veterinären in en anmälan då "om det inte var så illa"? Eller menar du att vittnet "hittar" på?

Veterinären har väl inte lämnat in nån anmälan? Det var tävlingsjuryn som gjorde det. Veterinären är ett av många vittnen, som oberopas av någon av sidorna. Ett annat vittne är t ex ryttarens hästskötare.
 
Det får man väl kalla det eftersom veterinären har lämnat in ett intyg. Om man nu ska övervaka djurskyddet så hjälper det väl inte djuret att lämna in ett intyg i efterhand. Om man nu anser att det verkligen var något att ingripa för, vilket det troligtvis inte var för då hade ju naturligtvis veterinären gjort det vid själva händelsen, det säger ju sig självt. Det hade ju varit ett rent tjänstefel av vet. att inte göra det.
 
Jag håller med @fio . Jag blir vansinnig över att detta skall komma som ett brev på posten två månader senare. Oavsett om man är känd eller ej skall någon, ÖD eller vem som helst, kunna säga till på plats. Du skall inte kunna åka hem efter en, enligt dig, lyckad tävling och senare få reda på att du blivit anmäld för att ha behandlat hästen illa.

Näe, det ligger en hund begraven här...:cautious:

Den hunden heter väl rättsväsendet i så fall, det tar ju alltid tid från en anmälan tills det att en dom faller? Om jag begår ett inbrott och blir polisanmäld, så får jag ju vänta ett tag innan det blir rättegång då också. Vårt rättsväsende funkar så, och uppenbart är de här rutinerna modellerade på det.

Det får man väl kalla det eftersom veterinären har lämnat in ett intyg. Om man nu ska övervaka djurskyddet så hjälper det väl inte djuret att lämna in ett intyg i efterhand. Om man nu anser att det verkligen var något att ingripa för, vilket det troligtvis inte var för då hade ju naturligtvis veterinären gjort det vid själva händelsen, det säger ju sig självt. Det hade ju varit ett rent tjänstefel av vet. att inte göra det.

Ett intyg och en anmälan är väl inte alls samma sak? Veterinären har lämnat ett intyg där det står vad hen sett, ett vittnesmål helt enkelt. Det är så rättegångar funkar, man hör olika vittnen, och så faller en dom. Detta verkar funka på samma sätt. Med din logik borde ju ingen vittna vid rättegångar heller då, vad hjälper det när brottet redan är begånget?
 
Jag säger också ingen rök utan eld men jag syftar på något helt annat, nämligen att den andra ägaren så sent som för en månad sedan försökte få tingsrätten att belägga hästen med tävlingsförbud. Nu är det tydligen ordnat.

Det är mycket pengar det handlar om. Läste i DI att andra ägaren sagt att C är värd mer än 14 miljoner.
 
Jag säger också ingen rök utan eld men jag syftar på något helt annat, nämligen att den andra ägaren så sent som för en månad sedan försökte få tingsrätten att belägga hästen med tävlingsförbud. Nu är det tydligen ordnat.

Det är mycket pengar det handlar om. Läste i DI att andra ägaren sagt att C är värd mer än 14 miljoner.

Det här är något som jag själv funderat på. Känns märkligt och lite för "vältajmat" :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fjortonde plats för Douglas Lindelöw i söndagens hoppning i Verona, men fortsatt bra med i världscupen som elva i tabellen. – Nu får jag...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Douglas Lindelöw och Henrik von Eckermann i omhoppning, men ingen pallplats för svenskarna. Istället blev det en dramatisk kamp om tiden...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Douglas Lindelöw är tillbaka i världstoppen. I söndagens Världscup i Verona red han in på en fjärdeplats med nya hästen Zacramento. –...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Avstängning och infekterat bråk om OS-häst. Hösten var en mardröm. Men nu våras det för Douglas Lindelöw, 25. Det tackar han...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp