Bukefalos 28 år!

Stängselaggregat...

A

Anna_H

Har läst i instruktionerna till mitt aggregat att man inte ska ha två olika stängsel som matas av olika aggregat närmare än 2 m.

Stämmer detta? Vad händer om man har det? Går aggregatet sönder eller är det farligt för djuren.

Grannens stängsel är på tok för nära mitt...

:)
 
Sv: Stängselaggregat...

Har aldrig hört att det skall vara så. Därimot så skall man ej ha 2 agrigat på samma tråd.
 
Sv: Stängselaggregat...

Skälet till att två aggregat inte ska kopplas till samma tråd är framför allt personsäkerhet, pausen mellan pulserna får inte vara för kort. Man kan annars riskera att musklerna krampar så att man inte kan släppa greppet om strömförande del.

Har man stängsel som går längre sträcka bredvid varandra så kan pulser induceras i det andra staketet. Jag kan ge mig in i en djup fysikalisk förklaring kring växelverkan mellan ledare men jag låter bli i detta forum. Kan också "läcka" över via jord, blött gräs etc.

Man får inte ha staket parallellt med kraftledningar heller, men det vet väl alla. Man kan ha ihjäl både sig själv och sina hästar. Är man osäker på vilka avstånd som gäller för kraftledningen genom hagen, kontakta kraftbolaget. Vi har en kraftledning genom hagen och elstängslet har jag vinkelrätt mot kraftledningen och där jag följer kraftledningen på ett avstånd som överstiger 15 meter.
 
Sv: Stängselaggregat...

Mycket intressant! Jag skulle gärna höra den djupa fysikaliska beskrivningen... men som du säger kanske det inte är rätt forum.

Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Utrustning Jahapp, åskan tog aggregatet.. 🙁 Aggregatet har försörjt två olika hagar och jag har flyttat tråden beroende på vilken hage som...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: malin_a
·
Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: _Elly_
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp