Bukefalos 28 år!

Stängselfunderingar, råd önskas

Alexandra_W

Trådstartare
Sitter och klurar på stängsel. Har nu elnät, fast utan el givetvis. 2 sidor av tomten (exkl grindhål) är det syrenhäck, och där fungerar det excellent med nätet, det sitter i häcken sas. På de andra sidorna har det fungerat utmärkt tills yngre herrn kom. Han hoppar lekande lätt över stängslet. Inte för att rymma, utan för att det är kortaste/enklaste vägen dit han ska. Han hoppar lika glatt över det vid inkallning etc. Grinden står öppen, så som sagt inte för att rymma han hoppar. Men just iom att han kan och lärt sig hoppa, så den dag jag stänger grinden och han vill till andra sidan kommer han ju att hoppa lika lekande lätt.

Men vad sjutton ska man ha för stängsel liksom? Planen är att stängsla in även gårdsplanen sen, och då kommer 'yttre gräns' på ena sidan bli mot en hästhage, och där kan man ju ha typ 180 cm stängsel utan problem. Men 180 runt själva tomten kommer ju se ut som ngn dålig kopia av fort knox.

Frågan är hur högt man behöver, och om olika stängseltyper är olika 'inbjudande' att hoppa över? Min ursprungsplan var ju att sätta vanligt villastaket, men det är ju bara att glömma är jag rädd, det blir ju alldeles för lågt?

Men om hoppar 105 cm nät, finns det någon chans att han skulle låta bli att hoppa säg 1.20 - 1.30 cm mer solitt stängsel om man kombinerar det nya stängslet med träning att 'här går gränsen'?

Det som får mig att inte riktigt 'veta' är det att han inte hoppat för att rymma, och verkar respektera yttre gräns för gården utan stängsel. Han har t ex aldrig hoppat ut mot byn/vägen, utan studsat över ut mot hästhagar/stallplan. Det är i sig helt okej områden, när grinden är öppen (vilket den alltid varit sen han kom, fanstyget har frusit fast) så har de ju fritt tillträde till just stallplan etc. Inte givit sig iväg på utflykt åt byn ens när de varit själva ute, tillsynes oövervakade (jag har stått i fönstret).

Samtidigt så vill jag ju ha stängsel så de till sommaren kan gå ut och in som de vill, utan att jag behöver ha uppsikt, men där t ex en främmande förbipasserande, eller en bärplockare med hund inte blir skräckslagna då det står två stora hundar och skäller vid tomtgränsen (iom att bärplockaren inte vet om/att de stannar inne), samt att minska risken att det blir tillfällig kortslutning i hjärnkontoret och de springer för att hälsa.
 
Sv: Stängselfunderingar, råd önskas

Vi hade vanligt villastaket + ett grönt plastat nät (totalt ca 2 meter) - som ett lite grövre hönsnät. Det hade absolut inte hållt för hundar som aktivt hade VELAT ta sig ut genom att tugga eller klättra. Men för att bara hindra "Hoppa över villa staketet" fungerade det fint. Eftersom det var grönt så såg man genom det och man kände sig inte helt innburad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp