Bukefalos 28 år!

Staffetråden!

Sv: Staffetråden!

Jag hade inte brytt mig. Dom kan ha olika päls och det är nog svårt att göra något åt. Rusa har sån där supermjuk babypäls och Ila har grövre hårstrån.
 
Sv: Staffetråden!

Tack för svar, då ska jag inte bry mig så mycket om det :)
Dina tjejer är för övrigt helt underbara och har gjort att jag valt den här rasen! Så det är dig jag har att tacka för att jag idag sitter här med min goa lilla kille. :D
 
Sv: Staffetråden!

Hörde nyligen att staffarna numera gått förbi Jack Russel och är den populäraste terrierrasen - är helt säker på att det endast och enbart är pga. Aningsfull och hennes hundar :D

Skämt åsido, men jag verkar ju inte vara ensam om att kära ner mig i rasen efter att ha sett hennes fina vovvar. :)

*kl*

Valpnerverna börjar slå till ordentligt nu, innan måndag ska vi få veta exakt vilken valp vi får och på onsdag (nästa, inte idag) ska vi hälsa på våran valp. Sedan är det bara 1,5 vecka kvar tills vi får hämta den :nailbiting: Skiftar mellan att vara löjligt exalterad och förväntansfull och att se bilder av hur jag kommer förstöra min hund och fundera på om jag inte tagit mig vatten över huvudet. Sambon är dock duktig och lugnar mig :p
 
Sv: Staffetråden!

Åh så spännande!! Vilken kennel komme valpen från? Vilka är föräldrarna?
Jag sitter jag i valet och kvalet så vansinnigt sugen på att köpa en nummer 3. :eek:
Egentligen tänkte jag vänta 3-4 år men så kommer en sån där superkombination jag verkligen vill ha valp efter… Jag önskar att man kunde ha hur mycket tid och plats som helst!! :D
 
Sv: Staffetråden!

Vad roligt! :love: Det är verkligen en fantastisk ras. Jag har svårt att se mig själv med någon annan hundras framöver. Jag älskar deras storlek, att dom är så fantastiska med människor, roliga och lättlärda att träna med.

Idag trillade även Rusas röntgenresultat in så jag kan andas ut med ännu en friröntgad staffe under mitt tak. :D Fortsätter att lobba för att köpa hund efter friröntgade föräldrar även om det inte är något krav inom rasen.

1925082_10151960958078030_1974987242_n.jpg
 
Sv: Staffetråden!

Vi kommer att köpa från kennel Devils Angel! Har velat jättemycket gällande uppfödare, det finns ju så många som är hur trevliga som helst och som förstagångsköpare är det så svårt att veta vad man ska gå på. Jag känner mig dock väldigt nöjd med valet nu, det är nära och smidigt att köra dit, tjejen som har kenneln är jättetrevlig och hjälpsam och mamman till kullen verkar vara en helt fantastisk hund. Tror egentligen att det var tiken som avgjorde i slutändan, vi blev så kära i henne.

Tiken är Emmerdale's Quality girl och hanen Blazen Staff's Daimler Double Six. Tiken har en 2:a på en armbåge vilket väl är det enda vi tvekat lite på, men tittar man bakåt i släktleden och på vad hon lämnat innan så ser det jättebra ut så vi vågar chansa på att det blir bra :)

Förstår att det är svårt att låta bli att sukta! Men du vet ju bäst själv hur det ser ut med möjlighet för ytterligare en liten :) Är det möjligen Quta's kull du är sugen på? I så fall blir det ju ett halvsyskon till våran (pappan) ;)
 
Sv: Staffetråden!

Åh så spännande!! Vilken kennel komme valpen från? Vilka är föräldrarna?
Jag sitter jag i valet och kvalet så vansinnigt sugen på att köpa en nummer 3. :eek:
Egentligen tänkte jag vänta 3-4 år men så kommer en sån där superkombination jag verkligen vill ha valp efter… Jag önskar att man kunde ha hur mycket tid och plats som helst!! :D

Åh, vad spännande. Vilken kombination är det du är sugen på valp efter?

Grattis till Rusas fina hd resultat.
 
Sv: Staffetråden!

Jag är sugen på en valp efter Ballstaff Razzel. :D En svart högbent modell hade passat perfekt som kontrast mot mina röda ministaffar. :D
 
Sv: Staffetråden!

Aha! Vi var faktiskt på Ballstaff och hälsade på när vi undersökte olika uppfödare. Nu tror jag visserligen att Razzel inte tillhör kennel Ballstaff (eller har jag fel?) utan är såld någon annanstans, men de hundarna vi fick träffa var supertrevliga både i temperamentet och i typen. Ballstaff var en stark kandidat i valet av uppfödare i alla fall! Skall vi ha en till hund i framtiden (vill slå mig själv i huvudet just nu, börja med den första!) blir det kanske en därifrån.
 
Sv: Staffetråden!

Nej Razzla är såld så hennes valpar kommer hos en privatperson. Hon har haft en kull tidigare också med väldigt fina hälsoresultat så det känns minst sagt spännande. Men nu får jag nog lugna mig och se till att få ut Rusa på tävlingsbanorna och så får jag hoppas på att Razzla får en kull till längre fram i framtiden. :D
Planen är egentligen att Ila ska vara kring 7 när nästa valp flyttar in för då dröjer det ju 1,5 år innan den är tävlingsklar och vid 9 kanske man får räkna med att man får dra ner lite på tävlandet då agility är en ganska slitsam sport. Men det finns ju staffar som 12 år gamla fortfarande tävlar agility på SM-nivå. :D
 
Sv: Staffetråden!

Grattis till Rusas fina resultat! Måste kännas kanon!

Vet hur det är att vara sugen på en nr 3. Vi skulle också vilja ha en till, men har ingen speciell kombination just nu som vi vill ha ifrån. Så då blir det enklare att vänta lite tills lilleman åtminstone blivit lite större. :p
 
Sv: Staffetråden!

Jag är sugen på en valp efter Ballstaff Razzel. :D En svart högbent modell hade passat perfekt som kontrast mot mina röda ministaffar. :D

Mm, vet vad du snackar om, en läcker valp från Razzla hade inte varit fel :d vi får se om där blir någon trevlig valp ;)
 
Sv: Staffetråden!

Precis. Någon måste ju utmana Razzla i kampen om årets bruksstaffe. Hon kan ju inte fortsätta få ta hem det år efter år. :D
Sen hur man ska hinna ta sig till eliten i brukset och 3:an i agility får bli ett senare bekymmer. :D
 
Sv: Staffetråden!

Gratulerar till fina resultat!
Det är, vad jag som ny inom rasen förstår, en skrämmande hög andel uppfödare som bagatelliserar höftledsproblematiken. Man blir verkligen begränsad som valpköpare om man vill ha en valp med hälsotestade (och friska, med bra resultat på ex. röntgen) som dessutom presterat inom någon gren förutom utställning.

Det är roligt att se alla fina staffar i den här tråden, och kul att det är fler än jag som inspirerats av bukes fina röda flickor! :D
 
Sv: Staffetråden!

Det är tyvärr jättesvårt att hitta. :( Lägger man sen till problem med demodex och allergier så är urvalet ännu mindre. :(
Hittills har 5 hundar ur Rusas kull röntgats och alla är fria så det känns ju kanon! Hennes mamma har haft en kull tidigare och där blev 8/9 friröntgade om jag minns rätt så Quta har verkligen lämnat bra statistik på leder.
Min syster jobbar som veterinär och hon vittnar om flertalet staffar med problem med lederna som kommer in så jag skulle verkligen aldrig våga köpa något annat än efter fria föräldrar. Och i mina ögon är det en skandal att det inte införts krav på röntgen inom rasen. Jag har väldigt många staffar i min närhet och tyvärr är det fler som haft problem än dom som inte haft det. Två är opererade för OCD, en har allvarliga allergier, en annan har kroniska ledproblem i samtliga leder (förutom sina D-höfter).
Det blir ju allt fler som tävlar med sina staffar så helt omöjligt är det inte att kunna hitta kullar med meriterade föräldrar. Men å andra sidan så nedärvs ju inte meriter så ett MH som visar stor leklust och mycket kamp skulle jag nöja mig med. (och självklart inga stora rädslor heller)
 
Sv: Staffetråden!

Ja, det är ju bara titta på den fina hälsostatistiken hos mina två.. Tiken har HD D, hanen har haft demodex och har numer SLO. Nästa staffe kommer jag vara noga så in i *pip* med vart den kommer ifrån.

Idag är för övrigt en sån där dag när jag önskar att en viss herres små egenheter var lite mindre besvärliga. Han är überpetig med vart han bajsar och måste köra sin bajsdans. Trots att han haft hela promenaden på sig att göra sitt kniper han till sista stund och ska lura ut mig, barnvagn och Evi på en stor gräsplätt där det är bäckmörkt, för att sen komma på att han inte alls vill bajsa där.. :banghead: Då är det bara att andas och upprepa mantrat "inte strypa Grim, inte strypa Grim..." ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 398
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 478
Senast: Belethien
·
Övr. Barn Sådär, nu har vi landat här hemma med våran lilla Groda och jag har äntligen kommit mig för att slita blicken från skruttan och plita...
2
Svar
33
· Visningar
2 986
Senast: via
·
E
Hästmänniskan På sistone har det börjat komma två tjejer till vårat travstall och hjälpt till lite 13 och 15 år. Dom är ju ute efter att rida förstås...
2
Svar
25
· Visningar
2 846
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp