Bukefalos 28 år!

Staffetråden!

Sv: Staffetråden!

Det är inte en önskvärd färg. Har faktiskt aldrig sett någon leverbrun staffe, däremot sett en och annan amstaff med färgen. Snygg färg tycker jag personligen, även om den inte är önskvärd! :)
 
Sv: Staffetråden!

Jag önskar att det bara vore C-höfter och 1or… Men det är både D och E-höfter och 2or och 3or på armbågar.
I många fall handlar det kanske om att hunden röntgats efter att den redan gått i avel, men tyvärr inte i alla. Och det visar ju ytterligare bara vikten av att röntga innan man avlar och inte efter.
 
Sv: Staffetråden!

Hur ser restriktionerna ut för staffen då? Jag reagerade nämligen när man behållt en valp till avel och röntgat den nu som 1åring med C-höfter och är nöjd med den som avelstik för att det ej fanns restriktioner på det!?
 
Sv: Staffetråden!

Finns inga hälsokrav över huvud taget för att få registrera valpar så du får avla på vad du vill.
Förra årets styrelse ville införa krav på känd status på HD/ED men då blev det ett jävla liv i rasklubben och dom fick tyvärr inte igenom det.
 
Sv: Staffetråden!

helt sjukt.. uppfödare ska väl värna om de raser dom föder upp och sträva efter så friska djur som möjligt. Jag vet att jag fick kommentaren att man ej röntgar staffen för att det är en hund som inte lider av lite sämre höfter..
 
Sv: Staffetråden!

Skulle vilja se den veterinärstudie som säger att staffar inte lider av dåliga höfter och armbågar… Undrar då varför även staffar avlivas i förtid på grund av smärta till följd av artros osv…
Folk säger så mycket dumt. :(
 
Sv: Staffetråden!

helt sjukt.. uppfödare ska väl värna om de raser dom föder upp och sträva efter så friska djur som möjligt. Jag vet att jag fick kommentaren att man ej röntgar staffen för att det är en hund som inte lider av lite sämre höfter..

Det är ett intressant påstående för alla oss som har personlig erfarenhet av att medicinera staffar med ledfel. Men vad ska man förvänta sig? De flesta uppfödare har inte ägt rasen mer än 4-5 år och har ännu inte själv ägt en hund av rasen som kommit i den åldern då problemen börjar visa sig.

C-höft är ändå rätt bra jämfört med vad jag sett exempel på. D-höft med demodex är ett trevligt exempel från förra året.
 
Sv: Staffetråden!

Även om jag själv inte skulle köpa valp efter en hund med C-höfter, kan jag ändå förstå viss avel på en C-höft om det är nytt blod, och mentalitet och hud ser bra ut. Faktiskt hellre en C-höft än en anmärkning på armbågarna, om man ser på hur staffen ser ut. Skallarna blir grövre, hundarna går med mycket vikt på framdelen och ur agilitysynpunkt är det stora slitningar på framdelen på hundarna.
Problemet är bara att i min värld ska ett C i såna fall alltid kombineras med A, och inte bara på den hunden utan där man kan visa bra ledstatistik i linjen över lag.

Men tyvärr är avel svårt. Ser man ex på min hunds mamma så har hon 17 avkommor i två kullar. 12 av dom är röntgade, 7 stycken med A, 4 st med B och 1 med C. En hund har 0/1 fram, i övrigt är alla fria på armbågarna. Hon har fantastisk mentalitet vilket verkligen har nedärvts till valparna. Dom är glada, sociala med mycket leklust och kamp och flertalet har redan hunnit ut på tävlingsbanorna i både agility, lydnad och 3 stycken är viltspårschampions. Dom visar framfötterna i utställningsringen och 2 av hennes avkommor tog hem BIR på my dog.
Sen blev en valp sjuk, tyvärr. I en sköldkörtelsjukdom som är genetisk, men med oklar arvsgång. Tack och lov går den att medicinera och med medicin mår valpen bra.
Då hamnar man som uppfödare i ett svårt läge. Man har en hund som lämnar avkommor som både är bra exteriört, fantastisk mentalitet, bra ledstatistik och inga kända fall av allergier eller demodex.
En valp av 17 blev sjuk. Ska man strypa hela linjen? Vågar man gå vidare på friska kullsyskon? Ska samma tik paras igen?

Avel är svårt. För tyvärr finns inte den perfekta hunden. Skit kommer att ploppa upp, frågan är bara var man ska dra gränsen. Även seriösa uppfödare kan ha otur och det finns aldrig några garantier.
 
Sv: Staffetråden!

Dags för lite mer bilder i den här tråden tycker jag. ;)

1798022_10151989197978030_1123463369_n.jpg

1922376_10151987001773030_1503298969_n.jpg

1947402_10151981730993030_1847232335_n.jpg
 
Sv: Staffetråden!

Haha ja, Rusa är ju livsfarlig! Evi må vara duktig på att se ledsen och bedjande ut, men hon kör med kroppspråket. Men Rusa tar helt klart priset!! ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 376
Senast: Cocos
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 462
Senast: Belethien
·
Övr. Barn Sådär, nu har vi landat här hemma med våran lilla Groda och jag har äntligen kommit mig för att slita blicken från skruttan och plita...
2
Svar
33
· Visningar
2 981
Senast: via
·
E
Hästmänniskan På sistone har det börjat komma två tjejer till vårat travstall och hjälpt till lite 13 och 15 år. Dom är ju ute efter att rida förstås...
2
Svar
25
· Visningar
2 841
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp