Bukefalos 28 år!

Stall + Hage

B

Beyliitah

om man funderar på å skaffa häst (inte för att jag kommer göra det på ett bra tag, e bara 13 år :rofl: ), hur stor måste då hagen/hagarna vara och hur många hagar borde man ha? hur bygger man eget stall? vilka är dom lägsta måtten man får ha, t ex taket? är det dyrare uppe på landet lr här i "stan"? var får man tag i stallutrustning? har hittat bra sidor med saker å d, men inga som säljer skottkärror, skyfflar osv! hur många boxar måste man ha?? om nån skulle få föl, var ska den stå då? då måste man väl skaffa en extraplats? men är det inte rätt så dyrt å bygga ut? lr kan dom flesta hästarna gå ute året om? t ex om två hästar skulle dela box, när den ena e ute är den andra inne?

plz svara! :bow:
 
Sv: Stall + Hage

Hagarna är nästan det viktigaste tycker jag. Vill ha stora hagar, gärna i kuperad terräng. Här hemma har vi två stora skogshagar för vintern (två till snart). Sen fem stora beteshagar för sommaren. Vi har fyra boxar. Hur man bygger stall och vad det kostar är ju lite svårt att svara på. Kostnaderna varierar ju, sen beroende på olika saker. Tänker du köpa färdiga boxar att installera, eller bygga helt egna? Har du folk till hjälp eller behöver du anlita snickare, grävmaskinister/maskiner, elektriker osv? För vår del blir det rätt (RÄTT) billigt när vi snart bygger om hela stallet. Vi har pappa+farbror+söner till dom att bygga, har elektriker i vänskapskretsen, vatten och el är frvisso redan indraget i nuvarande stallet, ja då blir det billigare. Sen beror det ju på hur exklusivt och stort man har. Finns inget måste på hur många boxar man ska ha. En kompis till mig har två stycken, för sina egna hästar, och andra har större. Vi kommer ha fem till slut. Ska du ha spolspilta? Tvättrum?
Stallutrustning finns överallt, skottkärror och skyfflar finns ofta på brädgårdar som säljer andra "bra att ha i trädgården och jobbet grejer".
 
Sv: Stall + Hage

ok

men e d bra å ha extraboxar ifall man bestämmer sig för å skaffa föl? lr bygger man bara ut då (verkar jobbigt å behöva riva å d, så städa ur där man ska fixa)?

hur stora måste hagarna minst vara? så mycket som är svårt å få reda påå! :rofl:
 
Sv: Stall + Hage

nån som vet nån billig affär som man kan se på internet? med skottkärror å d
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 012
Senast: __sofia__
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 945
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 640
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp