Bukefalos 28 år!

9

909ellie909

Hej!
Har en ponny som jag har haft i 1.5år och jag kanske ska byta stall då det är så dåliga vibbar från ägarna i stallet. Och när det har hänt nått så blir jag arg och sur på det och det händer att det går över på hästen..Inte aggresivt eller så men jag har tänkt på det efteråt, att man inte var så glad i hanteringen. Vad tycker ni ska jag byta stall?:confused:
 
Sv: Stallbyte

ehm...?
Du får nog utveckla lite?
Om det hänt något och du blir sur (eller så) över det så tar stallägarna ut det över hästen? Eller är det du som tar ut det över hästen?
Jag fattar inte:confused:
 
Sv: Stallbyte

om du inte trivs i det stall du står i nu tycker jag du ska byta

men undrar också vad du menar egentligen. utveckla som SorosBoko skrev
 
Sv: Stallbyte

Det är väl ganska så enkelt egentligen, trivs man inte så byter man stall. Varken häst eller människa får ut något av att stå i ett stall man inte trivs i.
 
Sv: Stallbyte

Du får nog utveckla lite vad som är problemet.

Men i alla fall; om man inte trivs byter man stall. Det är ju viktigt att både du och hästen ska må bra och trivas, så om ni inte gör det kanske det är bäst att flytta till ett annat stall. :)
 
Sv: Stallbyte

Ok, jag tar inte ut ilskan över hästen asså i hanteringen och ridningen, men man märker det på han att jag inte har det gladaste humöret då.. Men jag trivs så bra med kompisarna , men inte med ägarna ? Hatar dom.. Vill flytta men ändå inte...:confused::confused:
 
Sv: Stallbyte

Känner igen det där, fast i mitt fall trivdes jag inte med folket i stallet övht men själva stallet trivdes jag i. Det är svårt men jag har märkt att om man inte trivs i stallet så trivs inte hästen heller tillslut, det är viktigare än man tror med trevliga människor runt omkring som man trivs med.

Sen med tanke på hur jobbigt det är att flytta förstår jag att man är lite kluven, jag stannar gärna kvar på ställen av bekvämlighetsskäl.
 
Sv: Stallbyte

Det är ju alltid lite jobbigt att flytta hästen. Jag kände mig så hemsk varje gång jag flyttat min kille, men det har alltid blivit bättre för både honom och mig. Men han är ju alltid uppriven i någon vecka... Så har du en nervös häst bör du kanske fundera på att prata med ägarna och så kanske allt löser sig. Man kan ju inte alltid ta sitt pick och pack och dra från problemen.

Det är svårt att ge bra råd när vi inte får veta så mycket om problemet...
 
Sv: Stallbyte

Asså det är ganska komplicerat vad dom har gjort ;)
 
Sv: Stallbyte

Mm nee han är inte alls nervös av sig snarare trärt om :D Men en dag så stog han inne bara för att jag inte hade mockat hagen!! (Dom går i grushagar) Och det var faktist bara deras del eftersom deras paddockstolpar inte fungerade ! Men det är mycket mer än så dom har gjort..:mad:
 
Sv: Stallbyte

Om hästen står inne pga den anledningen så skulle iallafall inte jag tvekat på att flytta. Det där är ingen anledning till att inte ha ut hästen.
 
Sv: Stallbyte

Du tror inte det var en pik åt dig att du ska mocka hagen då?

Sedan tycker jag inte det är hyggligt att låta det gå ut över hästen iallafall.
Men det är nog bara att flytta tror jag- ingen ide att diskutera....
 
Sv: Stallbyte

Joo det var nog det, men det gick ju ut över hästen!! Det tycker jag inte är ok! , funderar mer och mer på att byta..
 
Sv: Stallbyte

hur länge sedan var det du mockade hagen då? vissa stall har ju inskrivet i kontraktet att man ska göra det ex 1 gång i veckan, dels för hästens skull och för hagens skull. och speciellt nu när det är så lerigt ute är det ju viktigt att hålla rent
 
Sv: Stallbyte

Det ska vara 1/dag. Men det blir ju aldrig lerigt i våra hagar så det har ju inte med det att göra ;)(Har ju grushagar) Och vi mockar hagen det var bara den dagen då jag var sjuk och min kompis fick ta honom .. Och då ville jag inte lägga massa uppgifter på hennes axlar... Men det spelar ingen roll nu , jag hatar dom ändå XD Tack!
 
Sv: Stallbyte

Den dagen då du var sjuk, meddelade du stallägarna på något sätt?

Jag hade inte tvekat en sekund att hoppa in för någon som blev sjuk eller hade annat förhinder. Men någon som helt enkelt bara inte kommer och inte bryr sig om att säga till hade jag blivit ganska irriterad på i längden.

Gillar du inte stället, byt. Men fundera också lite över varför det blivit så. Självklart har stallägaren betett sig dumt. De hade lika väl kunnat skicka iväg ett sms och fråga varför du inte kom istället för att bara låta hästen stå inne. Men ofta så ligger det lite i båda parter.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 307
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 300
Senast: Twihard
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Emmi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 015
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp