Bukefalos 28 år!

Stallfrågor

p_c

Trådstartare
Jag ska bygga om ett uthus till ett häststall. :D Men jag har en del frågor som jag vet att underbara bukisar kan svara på :D ¨

Min första fråga är det måste väl räknas som ombyggnad i förprövningen när man bygger om ett uthus som inte har varit använt för djur innan?

Min andra fråga är:
Jag tänkte lägga in en ritning i paint men hur gör man?


Kommer nog snart med fler frågor (och ritning) snart.....
 
Sv: Stallfrågor

Jag ska bygga om ett uthus till ett häststall. :D Men jag har en del frågor som jag vet att underbara bukisar kan svara på :D ¨

Min första fråga är det måste väl räknas som ombyggnad i förprövningen när man bygger om ett uthus som inte har varit använt för djur innan?

Min andra fråga är:
Jag tänkte lägga in en ritning i paint men hur gör man?


Kommer nog snart med fler frågor (och ritning) snart.....
Ombyggnad i samband med förprövningen menar man t ex. om man bygger om ett stall som förut hade spiltor till ett stall med boxar istället. Så i ditt fall är det nybyggnad.
 
Sv: Stallfrågor

Okej, tack för det svaret.

Det hade varit roligt om någon hade velat komma med förslag på utförande. Här kommer jag med måtten på den delen det ska ske något det är 7m gånger 7 m. Ej det största men det funkar. Jag vill ha spiltor och boxar typ lika många, de ska vara för ardenner ca 160 cm mankhöjd. Behöver ej en spolspilta eller foderrum eller sadelkammare har andra utrymmen för det. Tack på förhand :D
Vid frågor bara ställ de så ska jag svara :D Kom gärna med positiv och negativ kritik :D
 
Sv: Stallfrågor

Tror inte du får ha spiltor när det är nybyggnad. Ta kontakt med Länsstyrelsen där du bor och prata med någon som handlägger förprövnig för stall. Då får du reda på vad som gäller. Har just gått igenom hela rejset med bygglov, bygganmälan och förprövning, och det är inte lite dom har synpunkter på. Ventilation, utrymmesvägar, brandskydd, (om byggnaden ligger mindre än 30 meter från annan byggnad) är bara några grejer att tänka på.
 
Sv: Stallfrågor

På det utrymmet så blir det väl inte så mkt plats för mer än två fullstora boxar och en lite mindre om det skall bli plats över för uppbindning. Som Hästmassören skriver så är det tveksamt om du får godkänt att bygga spiltor.

Mitt stall håller bra precis de måtten du har på din byggnad (8x7,5m) och jag har gjort två boxar av halva byggnaden och resten till uppbindning och en del som är avsatt för en framtida selkammare.

För att lägga upp en bild måste du först ladda upp bilden på en extern sida och sedan länka den i ditt inlägg.
 
Sv: Stallfrågor

Är ganska säker på att du endast får bygga spiltor för tillfällig uppställning, te x fodring.
Ingen möjlighet att bygga om uthuset till en lösdrift med 2 spiltor där du kan ta in hästarna för fodring, hantering, hovslagare etc?
 
Sv: Stallfrågor

Okej.
Jag visste faktiskt inte det, för det stod på sjv hemsida max mått, men jag ska förssöka hinna ringa har fullt upp med skolan nu men ska försöka, om ingen annan vet? Spiltorna är bara för natten de kommer in vi sju, halv åtta och släpps ut ibland fem på morgonen så det är ju "bara" natten.

Jag har lite ider på ritning men får man inte ha spiltor får jag tänka om..... :confused:

Vilken extern sida brukar ni använda för bilder, förslag? :d

Tack för alla svar :D
 
Sv: Stallfrågor

man får bygga spiltor för skötsel och utfodring, men ej som övernattning. Spiltan togs bort pga djurskyddsskäl och det är nog hästarna glad för. Kan inte klia sig, inte ligga fritt, inte vända sig. Men att kunna stå i spilta är nyttigt så när vi nu ska bygga stall och lösdrift kommer jag bygga två uppbindningsspiltor.
 
Sv: Stallfrågor

Okej men till hingstar tycker jag det är bra. Men, men.
Får man ha det, alltså bara gäller bygga ny är förbjudet?

Då får jag tänka om......
 
Sv: Stallfrågor

Jag har tänkt på att göra det till lösdrift. Men har några funderinga om det, som jag tror ni kan svara på.
Kan man ha det så att man har typ en stor gemensam box som man stänger in alla, typ stänga dörr till ligghallen och sen på dan släpper man ut dem. Någon som har vana av det. För jag har lite problem med att ha yta just bakom som de kan gå på?
Men funkar inte det kanske man kan fodra inne i ligghallen så de får ha tillgång till utegång, någon som har vana av det?

Hoppas någon här har vana av det. Ni får även skriva tankar om det. :bump:
 
Sv: Stallfrågor

Det finns mått för hur stor en box ska vara om du ska ha flera djur i den. Det är olika mått beroende på vilken ålder och strl hästarna har. Man sparar utrymme på att bygga multiboxar. Mysigt för hästarna :)
 
Sv: Stallfrågor

Hur många boxar behöver du? Det är väldigt jobbigt att sköta en box med flera hästar i skulle jag säga.
Skulle inte uteboxar fungera annars? :)
 
Sv: Stallfrågor

Hur många boxar behöver du? Det är väldigt jobbigt att sköta en box med flera hästar i skulle jag säga.
Skulle inte uteboxar fungera annars? :)

För tillfället behöver jag inte fler boxar än vad jag har men inom en ganska snar framtid behöver jag det. Uteboxar hade säkert fungerat om jag hade haft plats och det är ju även så att plånboken tar emot. För jag måste ju bygga nytt då. Om inte du har en idé? :( Sköta om det tänker jag inte så mycket än iallafall jag ska först ha en idé hur jag ska ha det.

Någon mer som har tankar eller idéer? :bump:
 
Sv: Stallfrågor

När det gäller din byggnation så handlar det om att väsentligt ändra en byggnads användningsområde - så då är ju nästa fråga om bygglov.

I princip enda gången det inte behövs bygglov (friggebodar och sånt "smått" undanräknat) är för ekonomibyggnader för eget bruk på jordbruksfastighet... och som regel krävs det även bygglov då man ändrar användningsområde för en byggnad till tex häststall.

Vad gäller spiltor så får det mycket riktigt endast byggas spiltor som ät och skötselplatser - befintliga spiltor, om dom håller måtten dvs,får användas till häst och då i max 16 h innan hästen måste "få sträcka på benen".

Efter 2013 kommer det endast vara hästar som överhuvudtaget får bo uppbundna i bås (redan idag är det förbjudet för tex får och getter), så om man är förutseende så bygger man bort sina spiltor så snart det låter sig göras för ekonomin - spiltbås som uppstallningsform kommer att försvinna på sikt.

Gruppboxar är däremot helt lagligt för djurhållning, om dom håller godkända mått, och är ett utmärkt alternativ om man har djupströbädd och mockar ur med traktor några gånger per år.
 
Sv: Stallfrågor

Bygglovet vet jag redan om men det är inga problem, då jag redan har pratat med kommunen och de sa att det inte vara några problem då jag renoverar en gammal gård, men jag skulle återkomma när jag hade en planlösning men det har jag ju inte ännu.

Du skrev om uppbundna djur, vet du om det förbudet som kommer 2013 även kommer gälla för kor? Våra andra spiltor håller självklart måtten ås där är det inga problem, men de ska även byggas om när jag är färdig med detta uppdrag. Samt står våra hästar inne max 12 timmar dagen :bump:

Gruppbox verkar vara ett väldigt bra alternativ, men ska tänka på de andra först innan jag bestämmer något. Någon som har erfarenhet av fodring inne i boxen och ha en tillgälig utegång för de som vill?

Någon som har något mer förslag, jag betrakter alla förslag glatt, då jag behöver hjälp med vad jag ska göra :bump:
 
Sv: Stallfrågor

Det är för nöt som det blir förbjudet 2013, i princip alla andra djur förutom nöt och häst ska redan hållas i lösdriftsystem eller liknande (tex vid lammning kan man ha en tacka själv i en box).

Det är ju så med spiltorna att dom inte får byggas om, du får reparera befintliga spiltor men inga större ombyggnationer.

Bra att du har kollat med kommunen redan.

En häst på 160 räknas som en liten häst, så där räcker det ju med 3x3 boxar, är det stora hästar på 175 typ så räcker inte en 3x3 box.

Boxöppningar/dörrhål ska vara minst 120x220 och takhöjden ska vara minst 1,5 x mankhöjden - dock lägst 220.

Stalldörren bör vara minst 150 x 220.

Om du går in jordbruksverket hemsida (sjv.se) och letar reda på saknummer L101 så har du alla minimimått där, även för gruppboxar.

På 7x7 borde du få in tre boxar annars, två st på 3x3 i vinkel och en ca 4x4 i hörnet mellan dessa två.
 
Sv: Stallfrågor

Måtten har jag redan kollat på.

Angående uppbindning för ko kollade jag på jordbruksverkets hemsida och det med uppbindning var under ekologisk drivning och de har inte vi, så det borde inte gälla, men jag vet inte. Har du set den informationen på någon annan sida?

Men jag ska tänka på allt nu lite men nu har jag rätt så mycket på gång, men allt löser sig till sist. :bump:
 
Sv: Stallfrågor

Snor tråden...

Behövs tillstånd, förprövning el dyl för att "återställa" 2 boxar i befintligt stall? Det är i dagsläget som två U och behöver alltså bara framkant (+ galler mellan sig ovanpå befintlig vägg och galler för fönster).
I stallet finns redan 3 boxar, totalt blir det alltså 5 st efter den eventuella renoveringen. Vad jag har förstått måste då stallet inspekteras, gäller detta även om jag bara har 4 hästar i stallet?
 
Sv: Stallfrågor

Jag har för mig att det framgår i saknr L100 som kan hittas på jordbruksverketshemsida.

Där står ju beteskrav m.m. inskrivet också.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 339
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 963
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp