Bukefalos 28 år!

Stallfrågor

Sv: Stallfrågor

Snor tråden...

Behövs tillstånd, förprövning el dyl för att "återställa" 2 boxar i befintligt stall? Det är i dagsläget som två U och behöver alltså bara framkant (+ galler mellan sig ovanpå befintlig vägg och galler för fönster).
I stallet finns redan 3 boxar, totalt blir det alltså 5 st efter den eventuella renoveringen. Vad jag har förstått måste då stallet inspekteras, gäller detta även om jag bara har 4 hästar i stallet?

I och med att det blir möjligt att ha fem hästar så kommer också kravet på förprövning. Om de två boxarna som skulle "återställas" redan skulle fungera som boxar så skulle det ha varit förprövat redan i och med att de tre andra finns där.
 
Sv: Stallfrågor

Det ser ut att vara väl utnyttjat utrymme, men jag tror du kommer få problem med stallgången om den bara är 2 meter bred :(
 
Sv: Stallfrågor

Det är inte elakt att fråga :)

Jo jag menar såhär:

Du har boxar efter båda väggarna. Utrymmet mellan boxraderna blir ju då en stallgång. Godkänt mått för stallgång mellan två boxrader eller mellan boxrad och vägg, skall vara minst 2,5m. Skall du ha uppbindning på stallgången så krävs att man utökar bredden på gången till minst 3,5m.

På din ritning så har du märkt ut utrymmet mellan boxarna till 2m. Det är det jag menar att det kan finnas risk att du kan få problem med att få det godkänt vid en kontroll.
 
Sv: Stallfrågor

okej.
Jag tänker så att det står bör, och jag tar ut dem en och en möjligtvis släpper en sen väntar jag ett tag och släpper en andra osv. sen vid uppbindning har jag utrymmet framför dörr till det då jag är ensam i stallet.

Men är tacksam för alla tankar då jag behöver hjälp med detta :d
 
Sv: Stallfrågor

okej.
Jag tänker så att det står bör, och jag tar ut dem en och en möjligtvis släpper en sen väntar jag ett tag och släpper en andra osv. sen vid uppbindning har jag utrymmet framför dörr till det då jag är ensam i stallet.

Men är tacksam för alla tankar då jag behöver hjälp med detta :d

Nu hängde jag tyvärr inte alls med i vad du menade i detta inlägg, du får väldigt gärna utveckla det där..
 
Sv: Stallfrågor

Det står att stallgången bör vara.....
Och jag behöver ïnte ha tillgång till uppbindning i stallgången.
Förstår du vad jag menar nu?
 
Sv: Stallfrågor

okej vad bra :D
Har du några andra tankar, en stallgången som jag inte fick till på något annat viss? Eller någon annan har kanske med tankar?
 
Sv: Stallfrågor

Inga andra tankar just nu, det där kan nog fungera bra.
Tänk till lite extra bara då det gäller ventilationen eftersom det är ett relativt litet utrymme (nu vet jag iofs inte ngt om takhöjden, den spelar ju stor roll i det sammanhanget) och på det rätt många hästar :)
 
Sv: Stallfrågor

det är kanske högt typ fem eller sex meter något sånt iallafall och det är öppet i nocken på gavel så jag tror det är kanska lungt men eftersom det finns fortfarande är på planeringsplan så kanske det ändras något.
 
Sv: Stallfrågor

I och med att det blir möjligt att ha fem hästar så kommer också kravet på förprövning. Om de två boxarna som skulle "återställas" redan skulle fungera som boxar så skulle det ha varit förprövat redan i och med att de tre andra finns där.


OK, hur vet man om det redan är förprövat? Boxarna fanns när vi flyttade hit.

Gäller förprövning även om jag skulle ta ner en av de befintliga boxarna, "färdigställa" de två gamla och få totalt 4 boxar?
Kom på att jag skulle kunna använda materialet från den gamla boxen till de nya, och jag "vill" ändå inte ha plats för 5...
 
Sv: Stallfrågor

Har man ett förprövningspliktigt stall (dvs plats för mer än 4 djurenheter) så är det förprövning på alla förändringar i planlösningen.
 
Sv: Stallfrågor

*kl*

Du behöver inte stirra dig blind på takhöjden, bra luft kan man få ändå om man har ett genomtänkt ventilationssystem.

Det som oftast är enklast att installera är ett undertrycksystem där en fläkt suger ut luft från stallet och man har tilluftsventiler som släpper in friskluft i varje box.

Är då fläkten varvtalsreglerad så kan man väldigt enkelt styra ventilationen.

Ett bra ventilationssystem är väldigt mycket viktigare än att ha hög takhöjd.

Är det 5-6 meter i takhöjd så kan du ha en lösning med öppen nock eller ha gavlarna "öppna" dvs försedda med vindnät eller glespanel men i dessa fall ska du nog räkna med att det är minusgrader i stallet stora delar av året - vilket ställer högre krav på vattenförsörjningen.

Nackdelen med den höga takhöjden är att det inte går att värma upp utrymmet, eller visst går det om man ställer dit en dieselpanna som sörplar i sig 20 liter diesel i timmen men det är inte realistiskt att ha plusgrader vid så hög takhöjd utan att stoppa 20-30 cm isolering i väggarna och det dubbla i taket...

Med en takhöjd på sådär 2,5 meter så kan man ju alltid ventilera bort överskottsvärme, vilket är både billigare och bättre för miljön.
 
Sv: Stallfrågor

Har man ett förprövningspliktigt stall (dvs plats för mer än 4 djurenheter) så är det förprövning på alla förändringar i planlösningen.

Men det har jag ju inte, jag har plats för 3 i dagsläget men vill ha en till. Den bästa lösningen hade då varit att ta bort en av de befintliga boxarna (som idag står "för sig själv") och använda dessa två gamla istället för då står ingen box längre för sig själv = alla får en granne.
 
Sv: Stallfrågor

Kraven säger 1,5 x mankhöjd, dock lägst 2,20...

2,50 funkar mao till en häst på sådär 1,65 vilket då borde röra sig om ponny kategori G eller nått sånt ;)

En 3x3 box är ju inte godkänd för så mycket större häst än så heller... vilket idag ses som "standard" runtom i hästsverige.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 275
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 371
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 071
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 981
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp