Vi funderar på att bygga boxar i vårt uthus som alternativ, men då är vi fortfarande beroende av grannens bete, hö och gödselhantering. Vad är rimliga kostnader för detta? Någon som har en uppfattning?
 
Vi funderar på att bygga boxar i vårt uthus som alternativ, men då är vi fortfarande beroende av grannens bete, hö och gödselhantering. Vad är rimliga kostnader för detta? Någon som har en uppfattning?

Gödselhanteringen är både dyr och krånglig om man ska följa direktiven. Det kan bli en rätt omfattande post i ekonomin.
 
Om du tycker 1000kr/mån inkl grovfoder är dyrt så skulle jag inte ha hästen hemma om jag vore du...

Onödigt syrlig ton. Kanske ska hålla svansföringen lite lägre i forumet?

Anledningen till att jag tyckte att det lät dyrt var att vi gör allt jobb, insläpp/utsläpp/fordring/mockning även för deras häst.
Bekanta stallar upp sin häst för 1650 i området och då finns belyst paddock, 5 min skrittväg till ridhus samt allt foder och in och utsläpp ingår.
Ville höra hur det ser ut runtomkring för er andra inför kontraktsskrivningen. Nu inser jag att det snarare är våra vänner som stallar upp väldigt billigt. Tack för allas input! Det hjälpte, precis som önskat.
 
Jag håller med @prallan här.
Jag har haft precis som henne eget stall och om jag räknar på en av mina ponnyer så......
en bal halm om dagen i strö om 10 kr balen kostar 300kr i månaden.
Hö räknar jag på 6 kg om 3.50kr/kg och det blir 630kr i månaden.
På det får du lägga till underhåll av såväl box, stall och hage samt elkostnader.
Dessutom ska gödsel forslas bort och man får ganska ofta betala en bonde för det i dag. Hovslagaren ska dessutom ha en bra plats att arbeta på vilket man är skyldig att ordna.
Resor att hämta foder och strö ska med bekostas och måste finnas tid till.
Mer om regler kring eget stall om ni nu ska bygga finns att läsa på jordbruksverkets hemsida.
 
Jag håller med @prallan här.
Jag har haft precis som henne eget stall och om jag räknar på en av mina ponnyer så......
en bal halm om dagen i strö om 10 kr balen kostar 300kr i månaden.
Hö räknar jag på 6 kg om 3.50kr/kg och det blir 630kr i månaden.
På det får du lägga till underhåll av såväl box, stall och hage samt elkostnader.
Dessutom ska gödsel forslas bort och man får ganska ofta betala en bonde för det i dag. Hovslagaren ska dessutom ha en bra plats att arbeta på vilket man är skyldig att ordna.
Resor att hämta foder och strö ska med bekostas och måste finnas tid till.
Mer om regler kring eget stall om ni nu ska bygga finns att läsa på jordbruksverkets hemsida.
Jag håller med er. Och i detta fall spelar det nog inte så mycket roll att jag gör jobbet själv. Det är närheten som gör det attraktivt och priset är uppenbart billigt. Tur att det finns såna här ställen att diskutera på. Hade ju varit förfärligt att pruta på erbjudandet i det här läget.
 
Nej det var inte dyrt alls! Priset för stallet jag hyr är 1500:- i månaden. Då ingår endast lösdriftsplats-hage, förvaring (för sadel osv) och vatten som jag fyller på själv. Ingenting annat.
 
Dyrt? Jag har hästarna hemma i mitt eget stall och kommer inte undan så billigt och då sköter jag allting själv. Grovfoder är inte gratis precis, inte ränta och amortering på stallet heller. Står de dessutom för staket, hagar, el och vatten och dessutom endel in/utsläpp och fodringar så är det svinbilligt!

Jag får knappt runt B-ponnyn för det priset härhemma. Och då eget stall och allt jobb själv. Inte räknat med slitage, stängsel, el osv då utan bara foder och strö. Och då äter han 6 kg hösilage och är rätt renlig av sig, dvs låg ströåtgång. Shettisen äter lika mycket men mindre ströåtgång pga mindre box.

Så halva tusenlappen ÄTS upp redan av en shettis här. (6 kg/dag i 31 dagar/ mån a 2.50 kr/kg). Sen kan ju grovfodret som erbjuds vara billigare. Men man får räkna med vad man själv skulle gått betala om man köpt in.
 
Om jag räknar bara rena foder, strö och underhållskostnader så kostar mina fyra ponnyer 4000kr i månaden. Men då låtsas jag att staket, el, ridbanan och sånt inte kostar pengar (för de kostnaderna syns inte på mitt konto).

Jag har förmånen att kunna köpa snorbilligt grovfoder och mina ponnyer gör inte av med så mycket, 12 storbalar på ett år bara när vintern är så mild som den var i vintras.
 
Jag håller med er. Och i detta fall spelar det nog inte så mycket roll att jag gör jobbet själv. Det är närheten som gör det attraktivt och priset är uppenbart billigt. Tur att det finns såna här ställen att diskutera på. Hade ju varit förfärligt att pruta på erbjudandet i det här läget.
Glöm inte att kolla så att måtten i boxen funkar bara (se mitt tidigare svar). En häst som lägger sig fast är verkligen inte någon rolig historia!
 
Priset i sig har jag inte så mycket att komma med, jag själv stod uppstallad för 1600 kr i mån, då ingick foder (hösilage och pellets), strö och in/utsläpp alla dagar, och alla fodringar.
Däremot hade jag inte velat stå i ett stall där måtten är tveksamma, dålig ventilation, och där man får göra allt själv, och dessutom ingen ridbanan att tala om. Jag hade hellre betalat mer än 1000 kr, och fått ett stall med bra standard.
 
Tycker det är billigt även efter dina uppdateringar, men jag skulle inte vilja ha någon häst uppstallad där. Betalar hellre mer för ett stall med bättre standard.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 368
Senast: Hannah199
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 870
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp