Bukefalos 28 år!

stallhyror?.............

Sv: stallhyror?.............

Hejs! Det du beskriver är i stort sett identiskt med vad vi har där vi står. Är 21 hästar inackoderade ca 1,5 mil från Gbg.

Kostar 2200:- inkl ridhus, ridbana, in-utsläpp, fodringar, basfoder mm exkl mockning och spån/torv. Mockning/foderpackning har jag för mig går på 800 x-tra i månaden. Med andra ord ligger du rätt i prissättning tycker jag.

Vid ridhusbygge gick hyran stegvis från 1700 till 2200.

Vad jag vet går gården runt på verksamheten och genererar väl en knapp heltidstjänst.
 
Sv: stallhyror?.............

Jaa, det är just det vi håller på och funderar över, kommer vi få ut någonting för jobbet...?

Jag skulle gärna se att ni som har eget stall svarar hur mycket el, vatten m.m kostar /månad/häst (ca)? En kallhyra brukar ligga runt 700-900kr här. (inkl. strö, in och utsläpp, kallhyra) Men jag har hört många som gärna betalar extra för att slippa tjorvet att fixa eget medans andra vill fixa eget. :)

Ni som bor på gårdar med ridhus, hur mycket räknar ni med "att tjäna" / häst/månad?


Då mamma i familjen jobbar hemma (advokat, egen firma) så har vi inga problem med någon som kan ringa ett extra samtal, vi producerar även eget hö och säljer hö, får in ca 80 ton hö / år :)
 
Sv: stallhyror?.............

Hejs! Det du beskriver är i stort sett identiskt med vad vi har där vi står. Är 21 hästar inackoderade ca 1,5 mil från Gbg.

Vilket samanträffande! :)



Förhoppningsvis har vi räknat på att varje häst skall "dra in" ca 500-700kr förutom kostanderna för hästen. Men det är något som vi måste fortsätta underrsöka och jag vill gärna veta vad el, vatten m.m kostar för er varje månad. (i stallet alltså)
 
Sv: stallhyror?.............

Min häst står på en gård där det finns 25 stallplatser. Dessutom finns det över 20 hästar på lösdrift, i fyra olika flockar.
Jag betalar 2220 kronor/månad, inklusive moms. Detta ingår:
Stor box, 12 m2
Halm eller torv, hösilage (min får 12 kg/dag), havre eller korn, betfor, mineraler, salt
Utsläpp/intag
Uppvärmd sadelkammare med tvättmaskin (kostar inget extra att tvätta)
Torkrum för täcken och annan tvätt
Spolspilta
Gräshage (min häst har en egen hage på ca 3000 m2)
Ridbana med belysning, 50x50 meter. Harvas flera gånger/vecka
Ridhus, 24x48. Nytt (byggt hösten -03)

Erkänt duktiga dressyr- och hopptränare kommer varje vecka om man är intresserad.

Gården ligger ca 1.5 mil från centum av en större stad i Skåne.

Immer
 
Sv: stallhyror?.............

Jag tycker du har ett jättebra pris!! Men om jag var du skulle jag ta mer för att mocka åt folket!

Jag ska flytta mina hästar till ett stall med ridhus 20*40 som är ledigt i princip alltid, paddock 20*40, uppvärmd sadelkammare, WC, Cafeteria (dock inget fika mm), varmvatten (det är lyx bara det!), spolspilta. Fritt med hö och havre. Halm kan man köpa billigt. Det ingår in och utsläpp och fodringar 3 ggr per dag, ev 4 ggr. För det betalar jag för spiltor 1100:- för häst och 900:- för ponny. Boxarna är slut, men dom kostar 1500:- för häst och 1300:- ponny.

Jag tycker att det är billigt och framförallt bra! Nu betalar jag 1000:- för häst och 700:- för ponny och då ingår spån, hö och havre. Ingen service, allt delar man på i stallet. 1,5 mil till ridhus och dåliga ridvägar. Inte ens varmvatten... *suck* Längtar tills jag får flytta!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: stallhyror?.............

1700kr för lösdrift inkl hö, betfor och havre (min ponny äter inte havre och typ 5dl betfor men en jäkla massa hö). Strö ingår också. Stallet sköts kollektivt.

Mockning... Tja jag mockade förut för 500kr/mån alla vardagar och 50kr/dag för helger. Hästarna stod på torvbädd så det var plättlätt att mocka.
 
Sv: stallhyror?.............

2000 tycker jag är ett väldigt bra pris för det! Jag skulle nog kunna tänka mig betala lite mer för det också...

I stallet jag står betalar jag 1700 kr/mån och då ingår hö (hur mycket som helst), havre (max 4 kg), spån (hur mycket som helst), in- och utsläpp samt fodring morgon och kväll. Lunch fodrar vi själva alltså.
Det är 15 boxplatser varav just nu bara 2 inackorderingar, bra hagar och mycket utevistelse. Varmvatten finns bara ibland, men vi har i alla fall uppvärmd saelkammare, fikarum med toalett.
Finns travbana samt "ridplan" (paddock utan staket och med konstiga mått) på gården samt 15 minuters ridväg till paddock eller privat ridhus.
 
Sv: stallhyror?.............

Okej, det låter bra! :)

Vi har tänkt börja hyra ut boxarna från och med 1 december och har redan nästan alla uthyrda, bara 2st kvar av 18stycken som skall vara för inackorderade. Det har ringt en massa människor som har varit intresserade, det är kul! :)

Priset för dem som skall ha sin häst här är: (Obs, vi ökade på med 100kr eftersom det varit så stor efterfrågan och så många intresserade.)
1800:- (inkl. in- och utsläpp, hö, havre, betfor, spån/halm, kallhyra, el, eget skåp i sadelkammare, eget skåp i omklädningsrum, tillgång till tvättmaskin, tv, dusch m.m, daglig tillsyn av din häst om du inte kan komma en dag till stallet.)
Mockning kan köpas till för 700kr för alla vardagar + helger (alla som kommer hyra in sig vill "köpa" mockning.)

Såå, Alla kommer sammanlagt betala 2500kr inkl. allt.
Priset kommer dock öka efter att ridhuset är färdigbyggt. (ökas med ca 300-500kr)
När vi hade mötet med alla hästägare blev dem alldeles lyriska när vi berättade om ridhusbygget!! :)
 
Sv: stallhyror?

loizzanne skrev:
Vad betalar du i stallhyra och vad ingår då?

Skulle du kunna tänka dig att betala 2500kr-2600kr varje månad inkl ALLT! (mocking, hö, kraftfoder, kallhyra, in-och utsläpp, ridhus hyra m.m)?
Då jag bor i Stockholm så är det där att skänka bort boxplatser. Särskilt med tanke på allt man får tillgång till. Iofs har man tillgång till terrängbana och en del av ett stort ridhus om man har häst inackorderad på ridskolan där jag bor, men pedantskött är det då inte...

Jag skulle garanterat glatt betala antingen ena eller andra beloppet - åtminstone tills jag blivit bortskämd med annat än Stockholmshyror :D Tycker det låter mycket rimligt.
 
Senast ändrad:
Sv: stallhyror?.............

Jag tycker priset låter rimligt! För att göra det så lättskött som möjligt skulle jag rekommendera hösilagebalar i hagen samt eluppvärmda vattenkoppar (av typen flottör) i både hage och stall.
Jag står på ett stall i västerbotten där man kan välja mellan lösdrift eller att ha dem inne på nätterna. För lösdrift betalar man 1000 kr per månad inkl. fri tillgång hösilage, havre eller korn samt mineralslicksten. Vill man låta hästen sova inne får man ta in själv men stallägaren släpper ut. Det kostar 25 kr extra per natt eller 1500 totalt. Vi har stora kuperade hagar där hästarna går i flock med vattenkopp och ligghall. Rätt bra ridvägar med tillgång till rakbana, en corall på gården samt en ridplan ca 20 minuters skrittväg. Jag tycker det är helt o.k. priser och att skötseln blir minimal från stallägarens sida.
 
Sv: stallhyror?

Jag tycker det låter riktigt bra att ha häst hos er! Mycket som ingår och inte så dyrt heller!:)
Jag håller till i två olika stall, ett vintertid och ett under vår och sommar pga att det är bäst bete här.

"Vinterstallet":
-Fri tillgång till hö/hösilage och halm
-Fodringar 2ggr/dag, Högiva 3 ggr/dag
-In och utsläpp, hästarna kommer även in om det är väldigt dåligt väder.
-Liten paddock med bra underlag.
-4 hästboxar,3 ponnyboxar
Nackdelar: Får hämta vatten i källare eller 50 meter bort, finns inga vattenkoppar heller..
Gödselstacken ligger drygt 150 meter bort :/
Pris: 1000:-/månad (om man vill ha hästarna där sommartid är det gratis..)

"Vår och Sommar stallet":
-5 ha bete, väldigt kraftigt så det passar inte ponnyer eller fånghästar direkt..
-Vatten finns i stallet
- 6 stora hästboxar
Nackdelar:Ingen paddock eller ridbara, man får rida ca. 500-700 meter. Man får sköta allt själv. Stallet ligger 7,5 km ute i ingenstans ;b
Pris: 500:-/månad
 
Sv: stallhyror?.............

Hade min häst inhyrd i ett nybyggt sten stall, var om byggt från koladugård.
Vad som ingick?!
Det var ett stall med 6 boxar och tillhörande 3 st hagar.
Uppvärmd sadelkammare o fikarum.Gott om utrymme för sadel, träns och täcken m.m.
Varm och kallvatten.Ej toalett.(dåligt)Tvättmaskin.
Foder som ingick: Havre, Korn, Hö, Ensilage.Halm till bädd.Fri tillgång på Fodret och halmen.
Turas om med middag och kvälls fódring m.m.
För ett pris av: 1200:- 2 år sedan är höjt till 1400:-
Är ej kvar utan flyttade hem till mitt egna stall igen när jag lämnade staden där.
Tillgång till 2 st ridbanor finns med belysning men det fick man betala extra för + hinderpark.
Tyckte det var dyrt med tanke på att han var bonde och fodret ej var extra tillverkat utan togs ifån korna.
Har nu eget stall och betalar endast kraftfodret då mina föräldrar arrenderat ut gården och vi får av arrendatorn Ensilage och Halm GRATIS! :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 415
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 897
Senast: spinxx
·
  • Låst
Anläggning Ja vad sjutton ska jag ta betalt? Har fått erbjudande att "ta över" ett stall med fem boxar, tre rasthagar. Två av hagarna har...
Svar
1
· Visningar
1 369
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp