Stam: Landlord-Lansier

alice

Trådstartare
Hejsan!

Jag undrar lite över dessa två hingstar. Detta är en stam på en häst jag har blivit lite nyfiken på, men jag vet inte ett skvatt om hingstarna. Vad lämnar de för avkommor? Hopp eller dressyrblod? Berätta allt ni vet samt om ni vet var det finns bilder på båda hingstarna.

//Alice
 
Både Landlord och Lancier är efter en hingst vid namn Landrag I, som är en av världens ledande hoppförärvare. (landgraf är död numera)
Eftersom Landlord- Lancier är e. Landgraf är dessa halvbröder... så jag hoppas faktiskt att du inte menade Lancier, utan Lansiär??? :confused: Annars är det väldigt mycket inavel på Landgraf!!!!

Nåja... det är alltså hoppblod som du förstår, och det av yppersta klass.
Landlord är bland annat far till Lianos, som med Rodrigo Pessoa tog VM guld i hoppning. Är även far till flertalet svårklass hästar.

Lancier tävlade svår hoppning, och har också kommit att lämna internationellt framgångrika avkommor, bland annat Lando - godkänd hingst och silvermedaljör i OS 2000 (hopp)

Du hittar foton och mer info om hingstarna på sidorna:

Landlord:

www.markeback.nu

Lancier:

http://biphost.spray.se/lancier/
 
Visst har Landlord lämnat stjärnor men glöm ej heller all skit
 
Vilken hingst har inte lämna skit?!?! Det finns väl "svarta får" i mer eller mindre alla hingstars avkommor. Generna kan inte alltid hitta rätt!

//alice
 
Ojojoj, det var inte någon dålig stam med andra ord! :eek:
Det är den tyska hingsten Lansier som menas i stammen. Ringde uppfödaren för att höra mig närmare om denna häst. Han lät perfekt.....utom priset och nu förstår jag varför. Han ligger inte inom min budget. :crazy: :cry:

//alice
 
Lancier har själv utomordentliga tävlingsmeriter.
Startade svår klass hoppning redan som 6 åring! OCh i aveln har han lämnat en rad framstående och kända hästar....

Däribland Lando (OS 2:an) och i den i Sverige godkände hingsten Looping (e. Lancier - Marmor), som har tävlingsmeriter i dressyr (om jag minns rätt)

Nej det är en prestationsstam faktiskt, som lämnat mycket tävlingshästar. Har själv ett sto e. Lasandos (som har Landlord som pappa), och jag avgudar henne!
Dock kanske jag ska tillägga att dessa hästar sällan lämpar sig för nybörjare, eller hobbyryttare...
De är prestationsavlade, vilket märks. De är ofta frammåt, med mycket motor, reaktionssnabba med mycket nerv och en del humör.
Sådana hästar ter sig tyvärr som svåra för en hel del, särskilt för de som inte har kunskapen eller erfarenheten för att handskas med det på rätt sätt.
 
:bow:

Då är det def inte en stam för mig. Jag är visserligen inte någon nybörjare men en heller supererfaren. Visst, jag har tävlingsambitioner, men kanske inte tillräckligt för att tillfredställa en sådan häst du beskriver. Det var tur att priset låg där det låg!....Men det var en j-la snygg häst... :angel:

//alice
 
Självfallet gäller inte detta ALLA hästar med denna /liknande stam! Utan alla hästar är givetvis individer.
Man får helt enkelt se hästen i fråga, provrida och sedan göra en bedömning huruvida den är i temperament och om detta är något som passar en själv!
Men jag tror att man alltid, oavsett stam osv, ska vara självkritisk och reflektera över "vad kan jag", vad är det jag ska ha hästen till, är detta något som passar mig?"

Inte meningen att skrämma dig, men jag har märkt att denna problematik har uppkommit i och med dessa prestations avlade hästar, som inte alla kan klara av att hantera....

Är du intressrad av hästen, ta en titt och ta då gärna med dig en kunnig person som du kan diskutera med!
:rofl:
 
Mitt Raimondo-sto hade en avkomma e. Lancier (född i Danmark) som i sin tur fick ett stoföl e. Landlord. Det var inte jag som födde upp den. Den borde vara 9 år nu, men den du tittat på var valack, eller hur
 
Oj, min gamla tråd är tebax. :eek:

Jo, det var en valack jag tittade på. Urtjusig, men på tok för dyr för min plånbok. Kan det vara för att det är "superstam" (vet inte om det är "superstam")???

//Alice
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp