Stång på tvåring

domesticus

Trådstartare
Kort trådstart; åsikter och synpunkter?

Edit, det skulle givetvis ha stått tvåÅring, damn you autocorrect ;-)
 
Rent instinktivt säger jag nej, men det är nog mest för att jag ser en två-åring som alldeles för grön för att gå över på stångbett. För mig är en två-åring fortfarande en bebis ;)

Sen kan det säkert variera på hur pass tidigt man börjar, vissa börjar ju väldigt tidigt med sina och kanske har hunnit så pas långt att de faktiskt är redo.
 
Jag skulle aldrig sätta stång på en 2-åring. Varför?
Finns inte i min vildaste fantasi att den skulle vara klar för det, förmodligen inte ens klar för snaffle. Även om den skulle funka med neckreining, så rid med en bosal då.
 
Varför?
Om man anser att det behövs så känns det som att man missat en hel del i sin ridutbildning.
En tvååring är fortfarande en bäbis i mina ögon . Men så har jag aldrig heller förstått varför man har så brottom och absolut måste rida in sina tvååringar heller.
 
Rent instinktivt säger jag nej, men det är nog mest för att jag ser en två-åring som alldeles för grön för att gå över på stångbett. För mig är en två-åring fortfarande en bebis ;)

Sen kan det säkert variera på hur pass tidigt man börjar, vissa börjar ju väldigt tidigt med sina och kanske har hunnit så pas långt att de faktiskt är redo.

Vad anser du skulle behöva "vara uppfyllt" för att en tvååring skulle anses redo för stång?
 
@wrangler och @EmmaW

Jag håller helt med er. Anledningen till min fråga är att jag nu två gånger på kort tid har stött på att man tycker att det är helt normalt och vettigt att rida små bäbishästar på stång, bla med argumentet "stången inom western är mildare i och med att man behöver ta så mycket mindre (tro f-n det, när skänklarna är långa som halva huvudet på hästen!) än med tränsbett och att man rider med lösa tyglar" :crazy: Sedan tycker jag överhuvudtaget att det verkar galet att rida in dem som 1,5-åringar och sitta och rida "samlat" runt på bana/i ridhus.

Jag hade bilden av att man även inom western ville ha en häst som rör sig genom kroppen, med en jämn bjudning fram till bettet, så det jag har sett på sistone har gjort mig lite beklämd. (Nu menar jag inte att dessa fall är representativa för alla som sysslar med western, men det verkade vara så självklart att man gjorde så!)
 
Det är absolut sant att man inte ska ta så mkt i stången. Men för att komma tid krävs tid och utbildning. Man kan inte slänga in en stång på en knappt inriden häst och tro att den ska förstå, och rida runt med en samlad häst i balans där man slipper ta i tygeln.
Stång rätt använd på en väl utbildad häst är MKT trevligare och mjukare för hästen än ett fett tränsbett eller för den delen en stång + bridong med konstant mothåll i handen till exempel. Men det tar tid att komma dit och en tvååring är vare sig tillräckligt utvecklad i munnen, tillräckligt stark och genomarbetad i kroppen eller har den utbildning som krävs för att det ska fungera.

Sen finns det lika många modeller på träningsprogram som det finns tränare, detta är bara min åsikt.

Tycker den här artikeln tar upp en del av dessa aspekter rätt bra även om den inte handlar om just stång på tvååringar i sig. http://www.horsechannel.com/western-horse-training/proper-western-headset-301.aspx
 
Mark träning och ponnying är det som är viktigast för bebisar, utrustning och till ridning kan komma när hästen har kommit i sitt 3-år då kroppen har stäget sig något, ryggen är inte färdig fåran vid sex års åldern. Trans eller Stång berör på hur val western utbildad den som sitter i sadeln är.
 
Jag är kluven. Jag tycker inte att svenska tvååringar ska ridas på stång. De är inte färdiga på långa vägar.
Däremot har jag följt Shawn Flarida en hel del och hans tvååringar ser helt annorlunda ut. Nu är han extremt duktig så han kan komma undan med det. Rätt använt är ett stångbett inte värre än ett tränsbett. Får jag själv välja mellan ett stångbett (långt ifrån alla har stänger "långa som halva huvudet") och ett tjockt tvådelat tränsbett så väljer jag hellre stång.
Man ska självklart inte rida med ett stångbett som har långa skänklar till en början. Det finns väldigt bra "babystänger".
 
En allmän fråga bara från en som inget kan om western - rider man alltså in hästar som är 1,5 år? Varför? Vilka hästar isåfall, kan tänkas vara färdiga fysiskt för det då?
 
Vet inte vem den har Shawn Florida är. Vill bara säjer som tidigar "man rida inte Babies!!" det gäller upp till 3år för ALLA HÄSTAR!! personlig tycka jag Quarter hästar och dessa stor tung halvblods typ ska vänte ett år till. Tycke inte alls om dessa 3-års test, har man så bråtom då ska man inte hålla på med hästar.
 
En allmän fråga bara från en som inget kan om western - rider man alltså in hästar som är 1,5 år? Varför? Vilka hästar isåfall, kan tänkas vara färdiga fysiskt för det då?
och lite knapprån

Det rids in hästar som är 2- 2,5 år gamla. En del hästar ser färdiga ut i kroppen, en del rider in dem 1 månad och låter de vila tills de är 3 för att sedan fortsätta.
En del (främst tränare) påbörjar utbildningen för att ligga i framkant. En del rider in dem och rider mer eller mindre endast ut dem nån gång i månaden för att sätta bra grunder.

Att de rids in när de är 1,5 har jag (som tur) aldrig hört talas om!

Är en av dem som inte förstår hur man kan komma på tanken att sätta stång på dem när de är så pass unga! (Även om man är riktigt duktig, som Shawn Flarida.)

Att de rids in när de är 3 år är väl bra, en unghäst bör utsättas för lite belastning för att förberedas för det liv som det kommer att ha.
Har förståelse för att de som rider hästen en månad på sommaren når de är 2,5. Tror dessutom en del hästar mår bra av det. De får komma ut ur hagen och få se världen (och komma ner på jorden).
Många quarters/ paint/ appaloosas har en självkänsla som många andra raser inte har. Den självkänslan behövs byggas på och tas tillvara på.
 
I USA rids Quarterhästarna in lite tidigare än i Sverige. Vad det beror på är väl lite olika men de riktigt stora tävlingarna avgörs när hästarna är 3 år. Så det handlar naturligtvis om pengar. Och prestige.
De riktigt bra tränarna rider inte in 2-åringarna slentrianmässigt utan de låter hästen själv få avgöra om den är färdig eller inte. En duktig tysk tränare som jag känner (landslagsryttare i reining) har inga problem med att låta en häst få ytterligare 1 år på sig om det behövs. Överlag rids hästarna in senare här i Europa än i USA och som jag har fått lära mig så beror det delvis på att klimatet är bättre i USA på sina ställen samt alfalfahöet som många hästar där borta får just för att växa bättre.

Fast något gör de väl rätt, Shawn Flarida & Co. Hästarna ser väldigt välmående och friska ut och flera rids ju hårt långt upp i åren. Många USA födda kommer över hit som lite äldre och fortsätter tävla. När jag var på EM (reining) 2012 så var det en 18-åring med och slogs om priserna i toppen. :)

Min egen häst gick över till stångbett som 3,5-åring. Det har funkat hur bra som helst. Man går inte över till stång innan styrning, start och stopp sitter. Man behöver introducera stångbett ganska tidigt om hästen ska vara klar för tävling samma år den fyller 5 eftersom man inte får rida en 5-åring på annat än stång.
 
...
Min egen häst gick över till stångbett som 3,5-åring. Det har funkat hur bra som helst. Man går inte över till stång innan styrning, start och stopp sitter. Man behöver introducera stångbett ganska tidigt om hästen ska vara klar för tävling samma år den fyller 5 eftersom man inte får rida en 5-åring på annat än stång.

Hur ofta rider du på stång då?
Start, stopp och styrning tar ju inte särskilt lång tid att lära in. Det är när resten av kroppen som ska lära sig bära sig i en ergonomisk form som det tar tid. :p
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 373
Senast: Raderad medlem 148099
·
Övr. Barn Tvååringen fick en trehjuling (den från biltema) i födelsedagspresent av sin farmor och hennes man . Problemet är att den inte alls...
Svar
16
· Visningar
2 617
Senast: Imogen
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 852
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp