Stång på tvåring

Hehe... Jo, det vet jag. Mer än de flesta kan jag tala om. :)
Nej det tro jag inte for du har redan sagt att du använder 2-hand ledande tygel. Gjöra så har, hål betet i näven som det skula sitta i hästen mun och dra tygel anden åt det hål du vill gå....vart kommer trycket? på över siden av handled, just mot den siden du vill att hästen ska gå, du begär hästen att gå emot trycket istället att för gå undan.
Näck Reining i militar språk källas for The Barring Rein där yttar delen av betet och tygeln trycka på hästen över i det riktning man önskar.
Mustang har helt rätt....."you learn by doing"!! och det kan du inte så länge du envis anvande 2-hand tygel tag. Jag bruka säjer till dom som vill lära sig Neck Reining att håla i nonting i ena hand när dom rida, då måste dom lära sig hur man jobba med hästen med en hand och skänkel tills det känns hel naturlig, det kallas for Kordination och Feeling.
 
@Mustang Håller med!
Tycker att ska man använda handen när man tränar en häst, så pass att man använder två händer. Då ska man backa och sätta på hästen ett huvudlag som är till för just det. Tränsbett eller bosal.
 
Jag vet precis vad som menas med att "få tillbaka vikten", och det fungerar inte genom att lyfta i stången.
"Shift the weight back" var en genväg som skapades för det var ett lätt sätt att lära ut ett system till vem som helst.
Nosen doppades och ryggen till synes höjdes, men detta enbart för att hästen med raka bakben kliver längre inunder sig.
Vilket inte spelade någon roll för marknaden den lärdes ut till. Det såg bra/bättre ut, kunden var nöjd.

Utan namecalling: En extremt välutbildad häst behöver inte tränas med 2 händer på stång.
Den behöver ridas igenom med 1 hand på stång. Räcker inte det är den inte välutbildad.

Jag vill inte hamna i clinch, som du sa, våra åsikter går isär.
Din åsikt grundar sig i vad de flesta tränare lär ut/underhåller.
Min grundar sig på fysiologi.

Allmänt igen:
Det jag vill få upp till ytan är att stå för vad som görs.
Säg inte att det är rätt när det är fel.
Säg istället det här är lättare och ger resultat (vinster/kunder) i alla fall.
Vi har ingen bedömningssport som bryr sig om galoppen är fyrtaktig, så varför ska jag lägga ned 3 års
jobb på att få en 3-taktig bärig galopp, när hästen idag redan gör bra cirklar?

Summa sumarum är fortfarande att vi kommer undan med massa skit för att vår sport saknar många bedömningspunkter,
och domarna inte dömmer ned det som neddömmas bör, då dessa kriterier inte finns.

Och slutligen, att vinna borgar inte för att man tränar rätt.
Sitter man på ett Ace of Spade och böjer in snoken med detta på framridningen, skall man inte vinna.
Men det fungerar och det görs enbart för att du sen åker gratis på det på banan.
Sitter man och fencar på framridningen skall man inte vinna, men det görs för att alla gör det, och då är
det okej. Fast det är ju inte det ändå.
Och detta försigår ju hela vägen upp i toppen.

Nu bryr jag mig inte om att vinna. Det är inte därför jag tränar min häst. Jag vill ha en hållbar häst som är rolig och enkel att rida och som rör sig på ett fördelaktigt sätt. Jag bryr mig inte om vart nosen är i första hand. Det viktiga för mig är att få bak vikten så bogarna kommer upp.
Jag är inte ett dugg intresserad av att tjafsa. Däremot tycker jag det är intressant att diskutera. :) Jag tycker däremot inte om insinuationer att jag skulle ta genvägar och att min häst är sämre utbildad än vad jag säger.

Jag tränar på saker som inte bedöms i reiningen. Helt enkelt för att jag är perfektionist och jag är inte intresserad av genvägar, eller s.k "quick fixes". Ever.

Man får INGET gratis på min häst. Du måste göra rätt för att det ska bli rätt. Då är hon alldeles fantastisk och mer än en tränare (inte bara svenskar utan även utomlands där vi också tävlar) anser att hon skulle kunna vinna VM. Dock inte med mig. Jag är alldeles för nervös och spolierar för oss på tävling... ;)

Jag skulle vilja se den häst som *endast* rids på en hand och som är helt genom elastisk och har alla "bogar, ben och höfter" på rätt ställe, alltid. Jag har inte sett den än, men den kanske finns någonstans. Inte ens de bästa i Europa fixar det på sina bästa hästar.
 
Nej det tro jag inte for du har redan sagt att du använder 2-hand ledande tygel. Gjöra så har, hål betet i näven som det skula sitta i hästen mun och dra tygel anden åt det hål du vill gå....vart kommer trycket? på över siden av handled, just mot den siden du vill att hästen ska gå, du begär hästen att gå emot trycket istället att för gå undan.
Näck Reining i militar språk källas for The Barring Rein där yttar delen av betet och tygeln trycka på hästen över i det riktning man önskar.
Mustang har helt rätt....."you learn by doing"!! och det kan du inte så länge du envis anvande 2-hand tygel tag. Jag bruka säjer till dom som vill lära sig Neck Reining att håla i nonting i ena hand när dom rida, då måste dom lära sig hur man jobba med hästen med en hand och skänkel tills det känns hel naturlig, det kallas for Kordination och Feeling.

Hur gör du när du lär in neckreining eller ska tillrättavisa en häst som inte tar neckeiningen?
Även en häst som är extremt välutbildad kan missa/inte bry sig om neckreiningen vid något tillfälle. Tillrättavisar du det inte? Vill man tävla så är det inget alternativ att hästen "tar sig friheter".
Och när du lär in neckreining? Använder du tränsbett? Lycka till med inlärningen på rätt sätt.
Man använder INTE benen om man neckeinar på rätt sätt. ;) Varför använda dubbelkommando???

Varför rida som på tävling hemma? Du lär få en häst som kommer hänga på bogarna med tiden. Grattis till kotledsinflammationen.

Och du, jag DRAR aldrig i tyglarna. Varken med stångbett eller tränsbett. Vill jag svänga och rider på 2 händer så rider jag som om jag hade ridit på en hand. Jag neckreinar såklart. Jag tar inte i innertygeln så som man gör med tränsbett. För övrigt kan jag rida min häst utan träns om det är så, men hon behöver lite hjälp att lyfta sig fram. Och igen, min häst gillar INTE tränsbett. Varför tvinga henne? En annan häst kanske jag tänker annorlunda med. Jag använder 2 händer när jag behöver checka. Eller "lyfta" uppåt så bogarna kommer upp. Det är inte så att jag sitter på 2 händer och rider ett helt pass...

Att åka runt med stångbett har jag sett alltför många göra. Det är plättlätt och det klarar vilken häst som helst. Även om den inte är van vid stång. Även på väldigt välutbildade hästar. Det ser inte bra ut och är inte bra för hästen i långa loppet. Jag litar på mina tränare vad gäller den här biten. De tillhör eliten i Europa och USA.

Hästar är av naturen lata och kan de komma undan så försöker de såklart. Då får man vara där och påminna om det bästa sättet att röra sig så inga skador uppstår. ;)
 
Mina har lärt sig det sen dom var liten, valdig enkel, grimskaft runt hälsan och dra, dom kommer, när det är dags for ridning är dom halv färdig, då är det broms och skänklar som dom ska lära.
Jag har alltid anvanda ett Billy Allen kopper roll traing stång bet med läder rem och näck rein direkt, 1-hand aldrig 2, svara hästen inte på signaler hjälpa jag till att puta på med handen och yttra skänkel tryck. Det ta inte många rid tur förran hästen fätta vad jag vill, när han göra det behöva jag inte skänklar utan för att gasa, dock ska han svara på skänkelriktning när jag så begär.
 
Mina har lärt sig det sen dom var liten, valdig enkel, grimskaft runt hälsan och dra, dom kommer, när det är dags for ridning är dom halv färdig, då är det broms och skänklar som dom ska lära.
Jag har alltid anvanda ett Billy Allen kopper roll traing stång bet med läder rem och näck rein direkt, 1-hand aldrig 2, svara hästen inte på signaler hjälpa jag till att puta på med handen och yttra skänkel tryck. Det ta inte många rid tur förran hästen fätta vad jag vill, när han göra det behöva jag inte skänklar utan för att gasa, dock ska han svara på skänkelriktning när jag så begär.

Återigen, det är direkt felaktigt att använda benen när man neckreinar. Inte ens i inlärningssyfte. Hästen ska vara så lyhörd för vikthjälperna innan man går över till stång så att man med hjälp av det kan lära hästen neckreining på stång. Hästen ska vara så välriden på tränsbett att övergången till stång inte är något märkvärdigt.

Nu finns det ju flera olika sätt att göra saker på och ska man exempelvis inte tävla så spelar det ingen större roll. Huvudsaken är att man själv och ens häst trivs med det man göra och mår bra. :)
 
Du kan ta det låååånga vägen och jag kan ta det korta, det vasentlig är result, är du nöjd med ditt ridning då så.
 
Du kan ta det låååånga vägen och jag kan ta det korta, det vasentlig är result, är du nöjd med ditt ridning då så.

Jag vågar nog säga att jag tar en av de mer korrekta vägarna. Ingen lång väg här inte. ;) Hästen har ju trots allt gått EM och ska förhoppningsvis göra det igen. (Hänger mest på pengarna. Det är fasligt dyrt...)
 
Jag vågar nog säga att jag tar en av de mer korrekta vägarna. Ingen lång väg här inte. ;) Hästen har ju trots allt gått EM och ska förhoppningsvis göra det igen. (Hänger mest på pengarna. Det är fasligt dyrt...)
Håller med det är dyrt det har hästari.
Om jag hade inte vuxet upp med western vem vet, känska jag skula lära med på samma sätt som du :)
 
Du är ju bara nedlåtande. Du vet absolut inget om mig och mitt sätt att rida. Jag kan ju vara precis lika dum och säga att du kan ju ingenting om westernridning med tanke på vad du skrivit här i tråden.
Att rida en häst så som du beskriver är nog inte så roligt.
De som ridit min häst, inklusive världsmästare, har njutit och sagt hur välutbildad och välriden hon är.
Jag gillar inte att skryta, men jag gillar inte dumma människor heller.
 
Mjölig jag har sett dig på non tävling, men jag känner igen det rid stil som du beskriver, nånting mellan English o Western, ett suddig grå zone, ingenting som jag växt upp med på 50tal, men är man nöjd med sitt riding great:banana:.
Har det jätta rolig med mina hästar och dom verka klara av det mesta jag begära out on the trail or gathering the cows, get along Little doggy:).
 
Diskussionen har visst vält lite...

Jag tror nog att @Similitude kan rida.
Men utifrån hur man uttrycker sig i tråden tycker jag att @Mustang framför väldigt bra synpunkter på ett bra sätt.

Jag rider på ren hobbynivå, på olika hästraser dock i stort sett inte utpräglad "westernhäst".
Jag diskuterar en hel del med min westerntränare (som åtminstone har EM-meriter) gällande utrustning, träningsväg.

Jag tycker självklart inte att en unghäst ska gå på stång - utifrån trådstarten låter det helt barockt! Redan att rida en så ung häst regelbundet känns vansinnigt. Att sitta på en tvååring tio sekunder en gång varannan månad torde inte skada - men knappast heller tillföra annan nytta än ägarens glädje och lek. Alltså inget syfte heller (och jag erkänner, jag liftade 50 meter barbacka på min tvååring härom veckan bara för att han var snäll).

Stångbett hör i min värld ihop med en utbildad häst. Å andra sidan: en "brukshäst" inom kosse-arbete behöver snabbt behärskas på en hand för att gå att använda i jobbet och då går det att förstå varför man skapat vanan att snabbt "betsla upp".
Westernridning i Sverige är en tävlingsgren, inget annat, och då ser jag inte behovet av brådska. Men jag är å andra sidan inte själv tillräckligt kunnig för att snabbt lägga på stång - har inte den egna kroppskontrollen som behövs för att det ska bli rätt hela tiden.

Jag har en häst som jag börjat jobba på stång. Han har dock inte quarterhästens byggnad med enorm rumpa, utan behöver jobbas för att lägga över vikten bak, och för att bibehålla bärigheten och ryggen. Det jobbet blir inte bra om jag försöker göra det på stång utan att träna på tränsbett är vägen.
Där är westerntränaren och jag fullt eniga: min häste behöver styrketränas via dressyren för att komma upp framtill.

Många av de westernhästar jag sett i Sverige, är för långa i form och för framtunga. Man har lockat bort det naturliga sväv som bör finnas i gångarterna.
Tyvärr finns det ju en "mall" som används av westernryttare även om regelboken inte reglerar formen så mycket mer än att öronspetsarna inte får vara nedom manknivå mer än enstaka steg - och hur låg form ser man på tävling???

Stångens vara eller inte vara är inte en diskussion att föra. Däremot är nackdelen med stången inom westernridningen i Sverige att det inte är ovanligt med relativt ovana ryttare som snabbt som attan ger sig på stång på både unga och lite äldre hästar "för så ska det vara" och har fuskat med grundarbetet. Det är sådant som ger westernridningen lite dåligt rykte.

Inom engelskdressyr har man nu tagit bort kandartvånget även i svårare klasser, och höjt ribban för när man förstå får använda kandar på tävling. Bra ändring i rätt riktning.
 
Jag tycker @kryddelydd skriver riktigt bra och jag håller med i det stora hela. Dock vill jag tillägga att det inte alls är så ovanligt som man kan tro att man använder häst i arbetet med kor på gårdar runt om i landet och då föreligger ett behov av att gå upp på stång.
Jag vill också tillägga att en välriden häst är plättlätt att rida med stång på eftersom den är utbildad för det. Det handlar inte så mycket om åldern på hästen, utan mer om dess mognad. Det finns 6-7 åringar (och ännu äldre) som inte är klara för stång men som rids på det och det finns 3-åringar som trivs utmärkt med det. Det finns inget facit.

Själv har jag dålig eller egentligen ingen erfarenhet av westerntävlingar på WRAS nivå som man får se som den lägsta nivån i tävlingsform i Sverige. Jag har mest erfarenhet av NRHA nivå (Högsta nivån för reiningen och där jag rider. Jag har dålig koll på andra grenar.) och där är de flesta hästar trots allt bra utbildade för stång, men självklart finns där en och annan som borde gå hem och träna lite mer.

För att rida med stång så måste man träna med stång. Inte mer konstigt än att för att tävla så måste man träna på att tävla. Inget kommer gratis.
 
Vargen tycker att man skall vara varsam med ansvar på unga individer. Att bära stång är att ta ansvar för sin egen kropp och ryttarens kropp. Det säger sig självt att en två-åring inte kan lastas med detta ansvar.

Jag rider inte på stång då jag är amatör, jag vill få kontroll på mig själv först, innan jag börjar med stång, i min utbildningsresa. Däremot så kör jag min häst på stång, och har i och med detta funderat mycket på stångens inverkan, och tränsbettets inverkan.
Jag håller med ett tidigare inlägg om att använda kinkedjan korrekt. Det borde komma med bruksanvisnings till alla sålda stångbett!!!
Förstår man förhållandet mellan kinkedja och stång, förstår man även tömtag/tygeltag inverkan. Och då förstår man att en flamsig, yster och vinglig två-åring mår bäst av att bygga upp den kropp som behövs för att klara av ansvaret, innan stång introduceras.
Som amatörkusk, så tycker jag att köra hästen innan inridning är en fantastisk början på den muskulära resa hästen skall genomgöra i livet.
 
Alltmant till traden: Nej pa stang pa tvaaring.

Annat allmant till traden: nej, arbetande boskapshastar maste inte ga pa stang. Det gar alldeles utmarkt att stanna kvar pa bosal, eller transbett, eller hack eller... Hela poangen med de flesta ranch hastar ar att de rids som det funkar. Det ar en PITA att forsoka kasta rep fran en hast som straight reins/plow reins men inte omojligt... ;)

Mer allmant till traden: huruvida man lar hasten neckreining med ytterben involverat eller ej handlar om olika skolor inom westernridningen. Bada, alla femton, versionerna fungerar. Beroende pa vilka ques man lar hasten, och varfor, I borjan som darefter antingen fasas ut eller ligger kvar beroende pa smak, tycke, skola, mal, kunnighet, och behov. Generelt grundlaggande ar ju de oppna och stangda dorrarna man talade om for 20 ar sedan.

Att knacka till en hast pa yttersidan som inte tar yttertygeln ar ju knappast en nyhet, I stallet for att ta ett ledande "korrigerande" tygeltag med inner tygeln. Olika means till samma mal.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 372
Senast: Raderad medlem 148099
·
Övr. Barn Tvååringen fick en trehjuling (den från biltema) i födelsedagspresent av sin farmor och hennes man . Problemet är att den inte alls...
Svar
16
· Visningar
2 617
Senast: Imogen
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 850
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp