Stång på tvåring

*Knapp*

Men tjitt!
Ni som säger att det inte görs och bla bla bla, är det "fasad"-skydd som tillämpas eller ÄR ni så blåögda?
Varenda '+?&%¤/% tvåråring går ju som "sämst" på snokrem i "samlad" galopp på volt, men gärna med
stång och variant på graman.

"Usch för engelskryttarna och deras graman, tur att vi bara använder drawreins!" O_o

All utbildningsnivå bedöms utefter headset och hastighet.
Alt "det är Quartergalopp, den ser ut så, om bara folk ville fatta det" :meh:
-Jaha, så quartrarna föds med 5 ben... Okej...

GRUNDLÄGGANDE fysiologi FINNS inte, högt-högt upp i nivå, alternativt så blundar man för det då det
är lättare att träna en häst på det sättet, och man vinner ju i alla fall.
Och alla håller käften...
Framför allt hästarna....
 
I USA rids Quarterhästarna in lite tidigare än i Sverige. Vad det beror på är väl lite olika men de riktigt stora tävlingarna avgörs när hästarna är 3 år. Så det handlar naturligtvis om pengar. Och prestige.
De riktigt bra tränarna rider inte in 2-åringarna slentrianmässigt utan de låter hästen själv få avgöra om den är färdig eller inte. En duktig tysk tränare som jag känner (landslagsryttare i reining) har inga problem med att låta en häst få ytterligare 1 år på sig om det behövs. Överlag rids hästarna in senare här i Europa än i USA och som jag har fått lära mig så beror det delvis på att klimatet är bättre i USA på sina ställen samt alfalfahöet som många hästar där borta får just för att växa bättre.

Mestadels för att storpojkarna kan välja ut dom individer dom tror på, köra lite, den höll inte, kasta och in med nytt.
Upprepa.
Några individer pallar den träningen, men dom är så försvinnande få, så att det är normen/nödvändigt är enbart tragiskt.

Och man får aldrig glömma att amerikanarna i grund har en väldigt annorlunda syn på djur från oss. (utan värdering)

Fast något gör de väl rätt, Shawn Flarida & Co. Hästarna ser väldigt välmående och friska ut och flera rids ju hårt långt upp i åren. Många USA födda kommer över hit som lite äldre och fortsätter tävla. När jag var på EM (reining) 2012 så var det en 18-åring med och slogs om priserna i toppen. :)

Ja, för att vi generellt håller en mycket lägre nivå, och då kan dom komma över hit och vinna lite.
Ett tag i alla fall....
 
Det finns ingen lagstiftning som förbjuda ridning av två åringar, bara i vissa tävlings gren som distans där man för inte starta foran hästen har fyllt fem år.
Montey Roberts som har varit med gallop sporten länge har den bäste ide, "hästen ben ska rönkes för att konstatera att skelatet är färdig växt innan den för tävla. Som hästen ben är inte färdig föran vid tre år bli det ingen ide för en tränar att starta föran vid två år (detta gäller galloper!). Med ridhästar är det något annat, har rör det sig om hästen rygg där svor skada kan förkomma vid förtidig belastning.
När det gäller bet, har man den färdighet i "Bridle Reining" med att rida och kontrol hästen med en hand då kan man lika bra starta hästen på Stång som det är den typ av ridkonst man sikta på.
 
@Mustang Om det är så det ser ut så är det verkligen fruktansvärt! :(

Enda gången jag kommer i kontakt med det (nästan) är via hästannonser och vissa tränare, som jag av naturliga skäl inte använder mig av.
Själv är jag omringad av hästmänniskor som har en sund syn på hästar och delar mina åsikter (;)) och väljer att ha det så. Då blir man lite avskärmad från resten av westernvärlden. På gott och ont.
 
@Mustang Om det är så det ser ut så är det verkligen fruktansvärt! :(

Enda gången jag kommer i kontakt med det (nästan) är via hästannonser och vissa tränare, som jag av naturliga skäl inte använder mig av.
Själv är jag omringad av hästmänniskor som har en sund syn på hästar och delar mina åsikter (;)) och väljer att ha det så. Då blir man lite avskärmad från resten av westernvärlden. På gott och ont.
Då är du lycklig lottad.
 
Mestadels för att storpojkarna kan välja ut dom individer dom tror på, köra lite, den höll inte, kasta och in med nytt.
Upprepa.
Några individer pallar den träningen, men dom är så försvinnande få, så att det är normen/nödvändigt är enbart tragiskt.

Och man får aldrig glömma att amerikanarna i grund har en väldigt annorlunda syn på djur från oss. (utan värdering)



Ja, för att vi generellt håller en mycket lägre nivå, och då kan dom komma över hit och vinna lite.
Ett tag i alla fall....

Det är din åsikt. Jag har en annan. ;) Även svenskar är ganska duktiga på att träna sönder fina hästar. Det är inget amerikanskt fenomen även om de är så många fler därborta.

Jag vet inte vilka hästar du följer, men jag vet många som kommit hit från USA och som det gått fortsatt bra för. Det är de svenska ryttarna som inte håller måttet. Det är inte hästarna som blir sämre på egen hand så att säga.
 
Hur ofta rider du på stång då?
Start, stopp och styrning tar ju inte särskilt lång tid att lära in. Det är när resten av kroppen som ska lära sig bära sig i en ergonomisk form som det tar tid. :p

Jag rider alltid på stång. När hästen är van vid det och går bra på det finns ingen anledning alls att gå tillbaka till tränsbett.
 
Det är de svenska ryttarna som inte håller måttet. Det är inte hästarna som blir sämre på egen hand så att säga.

Det var precis det jag menade med "ett tag i alla fall". Trodde det framgick, mest för att vi alla vet att det är så det är.
Hur många år har vi galghumormässigt skämtat om fina hästar som kommer hit och vinner i en säsong ungefär....

Jag vet ett fåtal proffs i Sverige som INTE tränar sönder hästarna.
De flesta utav kvinnorna/männen på proffsnivå tränar inte hästarna på ett hållbart sätt.
Men det behöver inte dom bry sig i, för när hästen är såld, är det ju köparens problem.
En del av sagda tränare VET inte ens att hästen är paj, för dom är så vana att se hästar
röra sig så.

Allmänt:
Ännu mera tragiskt är att gemene man inte verkar veta hur en häst SKALL röra sina ben.
Quarter eller ej, hästar skall fortfarande böja hasen när den galopperar, allt annat är felaktigt!
En fyrtaktig galopp skapar försvarsmuskulatur.
Det skall inte vara ett avbrott mellan korsmuskulatur och baksida lår, det skall vara sammanhängande.
 
@Mustang Det är ju VÄLDIGT vanligt med fyrtaktig galopp, tror dessutom det skrämmer bort de som tycker western verkar spännande. :(

@Similitude Oj, jag kan komma på en massa bra anledningar till att vänta med stången och dessutom byta tillbaka då och då.
Rider du alltid på en hand?
Rak stång eller ledat?
 
Det var precis det jag menade med "ett tag i alla fall". Trodde det framgick, mest för att vi alla vet att det är så det är.
Hur många år har vi galghumormässigt skämtat om fina hästar som kommer hit och vinner i en säsong ungefär....

Jag vet ett fåtal proffs i Sverige som INTE tränar sönder hästarna.
De flesta utav kvinnorna/männen på proffsnivå tränar inte hästarna på ett hållbart sätt.
Men det behöver inte dom bry sig i, för när hästen är såld, är det ju köparens problem.
En del av sagda tränare VET inte ens att hästen är paj, för dom är så vana att se hästar
röra sig så.

Allmänt:
Ännu mera tragiskt är att gemene man inte verkar veta hur en häst SKALL röra sina ben.
Quarter eller ej, hästar skall fortfarande böja hasen när den galopperar, allt annat är felaktigt!
En fyrtaktig galopp skapar försvarsmuskulatur.
Det skall inte vara ett avbrott mellan korsmuskulatur och baksida lår, det skall vara sammanhängande.

Då menade vi samma sak. =D

Vad gäller tränare här i Sverige så finns det flera riktigt bra. Tyvärr finns det några som är duktiga tränare, men som inte är "duktiga hästmänniskor". Att se hälta exempelvis verkar vara ett stående problem bland väldigt många hästmänniskor, inte bara tränare.

Jag rör mig mest i reiningvärlden och har dålig koll på de flesta andra grenar får jag erkänna.
 
@Similitude Oj, jag kan komma på en massa bra anledningar till att vänta med stången och dessutom byta tillbaka då och då.
Rider du alltid på en hand?
Rak stång eller ledat?[/QUOTE]

Jag håller inte med att det finns många bra anledningar till att byta tillbaka då och då. Särskilt när hästen *tydligt* visar sitt missnöje med tränsbett. (Det är inte något fel på det, utan det var det hon reds på i början, och trivdes bra med.) Var och en får göra som den vill, där har jag ingen åsikt. Vill man byta, varsågod. Vill man inte så ska man inte behöva få höra att man "borde" eller "måste". Jag känner min häst och är otroligt lyhörd för vad hon gillar. ;)

Jag rider naturligtvis inte alltid på en hand. Jag tränar mycket och behöver korrigera. Det låter sig inte alltid göras på en hand. Jag vet ingen av de tränare jag rider för som går tillbaka till tränsbett på en etablerad tävlingshäst.

Jag rider med ett correctionbit för tillfället. Hästen är inte stormförtjust i rak stång.
 
Man ska bara rida med en hand på stång så att inte ger hästen kors signaler, det är de storsta fel western ryttar göra, t o m tränar! att ta i ledande tygel på en stång.
 
Man ska bara rida med en hand på stång så att inte ger hästen kors signaler, det är de storsta fel western ryttar göra, t o m tränar! att ta i ledande tygel på en stång.

Dumheter skulle jag vilja säga. Man ger inte hästen dubbla signaler. (Om man kan rida med stång vill säga)
Om man rider på stång och endast använder en hand ALLTID så har man snart en häst som går sönder eftersom man behöver 2 händer ibland för att korrigera/hjälpa sin häst. Det är väldigt lätt att åka runt på en hand och tro att allt är perfekt.

Ett exempel. Jag behöver få bak vikten på min häst. Det låter sig inte alltid göras med en hand på ett korrekt sätt. Jag måste alltså ta två händer för att få bak vikten. Någon kanske tycker att man kan ju rida på tränsbett då? Nja, det fungerar inte riktigt så. Det man ska göra med stångbett behöver man träna på med stångbett.
 
Ett exempel. Jag behöver få bak vikten på min häst. Det låter sig inte alltid göras med en hand på ett korrekt sätt. Jag måste alltså ta två händer för att få bak vikten. Någon kanske tycker att man kan ju rida på tränsbett då? Nja, det fungerar inte riktigt så. Det man ska göra med stångbett behöver man träna på med stångbett.

Man kan inte lyfta en häst med händerna... Den är för tung.
Vad man kan göra är att be hästen använda sin egen kropp och ta i mer med sina bakdel.
Dvs att driva in bakdelen.

*Extremt, extremt förenklat*
Det enda som ska hända när man "lyfter" i ett stångbett är att hästen ska stanna.
Stången ÄR och FÖRBLIR ett signalbett. Att det inte används som ett sådant idag, utan som
just tränsbett gör inte att det är korrekt.

Dom som fortfarande rider på stång och aldrig går tillbaka till tränsbett är samma som jabbar hästen
i munnen. Skulle man jabba på samma sätt på ett tränsbett skulle hästen lyfta huvudet, dvs
raka motsatsen till vad sagda ryttare vill uppnå. (Och ja, man kan jabba mjukt eller hårt, men det är
jabb non the less)

"Det man ska göra med stångbett behöver man träna på med stångbett"

Nej. Det tränar man på tränsbett (helst hackamor), sen utför man det på stång.
Det svåraste med stång är att utbilda sig själv och träna upp den kroppskontroll och timing
som krävs att rida på en hand.

Sen visst, är det något som måste påminnas där och då på en färdig stånghäst, så får man väl
gå ned på två händer där och då, dom 2-3 steg det krävs. Krävs det mer har man ett kommunikationsproblem.
Och måste backa bandet.
 
Allt för många rider huvudet idag.
Vi är få tävlingsdicipliner förunnat att huvudets positionering saknas som bedömningspunkt.
Vi är alltså fria i att rida hästen, i en för den individen, ändamålsenlig form.
Ändå läggs vikten att redan som 2-åring sätta huvudet.
I en position som ofta är kontraproduktiv för individen samt momenten den skall utföra.

Med hjälp av en stång som:
1: säger åt den att sänka nacken
2: Föra fram näsan
3: Vika in nosen

Någon av dom hjälperna måste den ju rimligtvis strunta i, vilken ska den välja?
Oftast blir det curbens, i o m att bettet och nacktrycket talar hårdast.
Inte nödvändigtvis för att händerna är hårda, utan för att folk envisas med att ha
curben för löst spänd.
Vilket också är ett skäl till att den "nya" hanteringen av stång fungerar.
Skulle stånghuvudlaget vara korrekt tillpassat och samma behandling utföras,
skulle hästen i försvar mest gå på bakbenen alternativt backa/knäcka av stången.

Och hästar rädda för stången har väl aldrig någon sprungit på?
Dom är ju bara mjuka och fina i munnen, "lösgjord" kallas det visst?

(Ja, jag drygade mig lite på slutet, och ja, det finns lösgjorda hästar också)
 
Man kan inte lyfta en häst med händerna... Den är för tung.
Vad man kan göra är att be hästen använda sin egen kropp och ta i mer med sina bakdel.
Dvs att driva in bakdelen.

*Extremt, extremt förenklat*
Det enda som ska hända när man "lyfter" i ett stångbett är att hästen ska stanna.
Stången ÄR och FÖRBLIR ett signalbett. Att det inte används som ett sådant idag, utan som
just tränsbett gör inte att det är korrekt.

Dom som fortfarande rider på stång och aldrig går tillbaka till tränsbett är samma som jabbar hästen
i munnen. Skulle man jabba på samma sätt på ett tränsbett skulle hästen lyfta huvudet, dvs
raka motsatsen till vad sagda ryttare vill uppnå. (Och ja, man kan jabba mjukt eller hårt, men det är
jabb non the less)

"Det man ska göra med stångbett behöver man träna på med stångbett"

Nej. Det tränar man på tränsbett (helst hackamor), sen utför man det på stång.
Det svåraste med stång är att utbilda sig själv och träna upp den kroppskontroll och timing
som krävs att rida på en hand.


Sen visst, är det något som måste påminnas där och då på en färdig stånghäst, så får man väl
gå ned på två händer där och då, dom 2-3 steg det krävs. Krävs det mer har man ett kommunikationsproblem.
Och måste backa bandet.

Well said:up: har sagt det så många gånger till andra, "det är den som sitter i sadeln som behövs skolas, inte hästen", kan man konsten att kontrol hästen (broms/styrning) med en hand då fätta den rätt så fort vad du vill vara det sig med stång, trans, bossel eller grimman.
 
Man kan inte lyfta en häst med händerna... Den är för tung.
Vad man kan göra är att be hästen använda sin egen kropp och ta i mer med sina bakdel.
Dvs att driva in bakdelen.

*Extremt, extremt förenklat*
Det enda som ska hända när man "lyfter" i ett stångbett är att hästen ska stanna.
Stången ÄR och FÖRBLIR ett signalbett. Att det inte används som ett sådant idag, utan som
just tränsbett gör inte att det är korrekt.

Dom som fortfarande rider på stång och aldrig går tillbaka till tränsbett är samma som jabbar hästen
i munnen. Skulle man jabba på samma sätt på ett tränsbett skulle hästen lyfta huvudet, dvs
raka motsatsen till vad sagda ryttare vill uppnå. (Och ja, man kan jabba mjukt eller hårt, men det är
jabb non the less)

"Det man ska göra med stångbett behöver man träna på med stångbett"

Nej. Det tränar man på tränsbett (helst hackamor), sen utför man det på stång.
Det svåraste med stång är att utbilda sig själv och träna upp den kroppskontroll och timing
som krävs att rida på en hand.

Sen visst, är det något som måste påminnas där och då på en färdig stånghäst, så får man väl
gå ned på två händer där och då, dom 2-3 steg det krävs. Krävs det mer har man ett kommunikationsproblem.
Och måste backa bandet.

Och du vet hur jag rider? SJÄLVKLART kan man inte lyfta en häst. Du verkar inte (vilja?) förstå vad jag menar när jag skriver att få bak vikten.

Min häst är extremt välutbildad. Den tävlar på hög nivå och mår utmärkt så jag antar att jag gör något rätt. ;)
 
Och du vet hur jag rider? SJÄLVKLART kan man inte lyfta en häst. Du verkar inte (vilja?) förstå vad jag menar när jag skriver att få bak vikten.

Min häst är extremt välutbildad. Den tävlar på hög nivå och mår utmärkt så jag antar att jag gör något rätt. ;)

Jag vet precis vad som menas med att "få tillbaka vikten", och det fungerar inte genom att lyfta i stången.
"Shift the weight back" var en genväg som skapades för det var ett lätt sätt att lära ut ett system till vem som helst.
Nosen doppades och ryggen till synes höjdes, men detta enbart för att hästen med raka bakben kliver längre inunder sig.
Vilket inte spelade någon roll för marknaden den lärdes ut till. Det såg bra/bättre ut, kunden var nöjd.

Utan namecalling: En extremt välutbildad häst behöver inte tränas med 2 händer på stång.
Den behöver ridas igenom med 1 hand på stång. Räcker inte det är den inte välutbildad.

Jag vill inte hamna i clinch, som du sa, våra åsikter går isär.
Din åsikt grundar sig i vad de flesta tränare lär ut/underhåller.
Min grundar sig på fysiologi.

Allmänt igen:
Det jag vill få upp till ytan är att stå för vad som görs.
Säg inte att det är rätt när det är fel.
Säg istället det här är lättare och ger resultat (vinster/kunder) i alla fall.
Vi har ingen bedömningssport som bryr sig om galoppen är fyrtaktig, så varför ska jag lägga ned 3 års
jobb på att få en 3-taktig bärig galopp, när hästen idag redan gör bra cirklar?

Summa sumarum är fortfarande att vi kommer undan med massa skit för att vår sport saknar många bedömningspunkter,
och domarna inte dömmer ned det som neddömmas bör, då dessa kriterier inte finns.

Och slutligen, att vinna borgar inte för att man tränar rätt.
Sitter man på ett Ace of Spade och böjer in snoken med detta på framridningen, skall man inte vinna.
Men det fungerar och det görs enbart för att du sen åker gratis på det på banan.
Sitter man och fencar på framridningen skall man inte vinna, men det görs för att alla gör det, och då är
det okej. Fast det är ju inte det ändå.
Och detta försigår ju hela vägen upp i toppen.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 373
Senast: Raderad medlem 148099
·
Övr. Barn Tvååringen fick en trehjuling (den från biltema) i födelsedagspresent av sin farmor och hennes man . Problemet är att den inte alls...
Svar
16
· Visningar
2 617
Senast: Imogen
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 852
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp