Stannar ni om ni kör på ett djur?

det är väl lag på att du måste stanna om du kör på ett djur?
jag stannar inte om jag klipper en fågel, ekorre eller dylikt på motorvägen eller om det är mycket trafik
detta pga risken för ytterligare betydligt allvarligare incidenter ökar då.
hare och uppåt stannar jag ock kontrollerar samt drar bort från körbanan om jag kört på. klövvilt måste ju polisanmälas så...
För ngr år sedan körde vi hem i 2 bilar från Polen (jaktresa)
Lastbilen framför oss körde på en älgkviga.
Vi stannade, polisen fick sin information och jakträttsinnehavaren skulle komma. Detta var kl 0300 på morgonen.
Men den markägaren blev nog glad.
Först hade vi varit tvungna att avliva djuret, sedan gav det ena det andra, alla i bilen var inte nyktra så vi tog ur djuret, flådde det och med hjälp av vajerspelet i nosen på min toyota så hissade vi upp kroppen i en av de lägre grenarna på en ek. Huvud, skanker o päls lades i en prydlig hög bredvid
Sedan drog vi innan någon hunnit dit.
 
Jag har aldrig kört på något djur hittills. Dock när jag åkte hem från mina föräldrar i lördags låg det ett rådjur mitt på vägen. Dock så slog det mig när jag åkte en bit att jag kanske skulle ha stannat för det låg verkligen emellan körfälten. Så jag ringde mina föräldrar eftersom det låg nära deras hus och pappa har koll på vilka som brukar åka ut för att hämta djuren.
Mamma berättade dagen efter att hon hade ringt och att denne redan hade fått information och försökte få tag på en bil att hämta den med då han inte hade sin hemma. Dock så hade dom som ringt varken tid eller lust att såväl flytta på rådjuret som att vänta kvar. Så min mamma fick åka ner för att flytta undan det.
Förstår inte varför man inte kan bemöda sig ens med att flytta på djuret, även fast det var stendött så låg det ju i båda körfälten och dessutom var det kolsvart ute så det var ju inte direkt lätt att se det heller.
 
det är väl lag på att du måste stanna om du kör på ett djur?
jag stannar inte om jag klipper en fågel, ekorre eller dylikt på motorvägen eller om det är mycket trafik
detta pga risken för ytterligare betydligt allvarligare incidenter ökar då.
hare och uppåt stannar jag ock kontrollerar samt drar bort från körbanan om jag kört på. klövvilt måste ju polisanmälas så...
För ngr år sedan körde vi hem i 2 bilar från Polen (jaktresa)
Lastbilen framför oss körde på en älgkviga.
Vi stannade, polisen fick sin information och jakträttsinnehavaren skulle komma. Detta var kl 0300 på morgonen.
Men den markägaren blev nog glad.
Först hade vi varit tvungna att avliva djuret, sedan gav det ena det andra, alla i bilen var inte nyktra så vi tog ur djuret, flådde det och med hjälp av vajerspelet i nosen på min toyota så hissade vi upp kroppen i en av de lägre grenarna på en ek. Huvud, skanker o päls lades i en prydlig hög bredvid
Sedan drog vi innan någon hunnit dit.

Det är inte lag på att anmäla vid hare, räv, grävling eller andra smådjur.
Och även om det är lag så spelar det ju uppenbarligen ingen roll, för folk anmäler inte alltid.
 
Jag har tack o lov aldrig kört på något, däremot blivit vittne till en påkörning där föraren smet, och det han körde på var en vuxen man, som blev liggandes mitt på gatan!!
Så att folk smiter vid viltolyckor förvånar mig tyvärr inte ett dugg :down::mad:
 
Förstår inte heller varför det ska vara så svårt att stanna, okej om det är motorväg eller ett ilsket vildsvin att man inte kan stanna exakt på platsen, men då måste man ju ringa så fort man får möjlighet.

Har kört på djur vid två tillfällen. Vid första tillfället ringde jag polisen, då var det ett rådjur till synes oskadat. Andra gången var det en igelkott som jag gjorde mig beredd att klubba men den hann självdö. Har även stannat och flyttat en död grävling som låg mitt på vägen.
 
För mig är det självklart att man stannar om man kör på ett djur, jag begär inte att man ska ta hand om det själv men åtminstone att man ringer polisen!
Ett djur som ligger kvar är en trafikfara och dessutom tycker jag att det hör till sunt förnuft att försäkra sig om att djuret är dött och inte plågas.

Men det är tydligen inte alls så självklart. Ser jag ett djur på vägen så stannar jag alltid om jag har möjlighet. Igår fick jag syn på en räv i motgående fil och vände bilen för att stanna och dra ner den i diket. Till min fasa levde dock räven fortfarande :( den hann självdö på dom minutrarna det tog mig att hitta någon form av tillhygge och 11414 hann heller inte svara innan räven var död.

Så jag undrar, hur gör ni om ni kör på ett djur? Eller om någon annan gjort det?

Jag stannar, har även stannat när det legat påkörda djur för dra av från vägen om det nu inte är på motorvägen.
 
Jag har tyvärr kört på djur två gånger :(
Första gången var det en duva som förmodligen var sjuk då den gick ut mitt framför bilen, den gången stannade jag inte för den blev helt platt då även bilen efter mig körde över den...

Den andra gången var det en mård som sprang in i framdäcket, det såg förmodligen ut som en smitning då jag fortsatte någon kilometer till en rondell och vände där. När jag kom tillbaka låg den kvar på vägbanan så jag tänkte lyfta ner den i diket men insåg när jag lyfte upp den att den levde (den stönade och kurade ihop sig) :crazy:. Det blev till att linda in den i en tröja och sedan snabbt in till närmsta djursjukhus, väl där visade sig att den förmodligen hade neurologiska skador då den vaknade halvvägs framme så när jag kom fram såg vi att bakkärran på den var förlamad så den fick somna in med en spruta. :(
 
Om jag skulle stanna eller inte beror helt på vilken typ av väg jag kör på, djurets storlek, väglag, tid på dygnet, väderlek osv.

Att stanna efter en vältrafikerad väg i t ex mörker och regn/kraftigt snöfall pga att man kört på en rävunge eller annat smått, är att utsätta sig själv och andra för livsfara och sånt försöker jag personligen att undvika i mesta möjliga mån..

Har kunskap för att avliva och har alltid en bra kniv tillgänglig, men inte framme eller lätt åtkomlig i bilen, så inget djur skulle behöva lida i onödan om olyckan är framme nån gång.
 
Det är inte lag på att anmäla vid hare, räv, grävling eller andra smådjur.
Och även om det är lag så spelar det ju uppenbarligen ingen roll, för folk anmäler inte alltid.
Men sedan ska man ju vara ärlig och inse att många av de djur (klövvilt) som ligger utefter vägarna är djur som sprungit in i sidan på långtradare. Och förarna märker inte ens att detta sker.
Så det handlar inte alltid om rena smitningar.
 
Om jag skulle stanna eller inte beror helt på vilken typ av väg jag kör på, djurets storlek, väglag, tid på dygnet, väderlek osv.

Att stanna efter en vältrafikerad väg i t ex mörker och regn/kraftigt snöfall pga att man kört på en rävunge eller annat smått, är att utsätta sig själv och andra för livsfara och sånt försöker jag personligen att undvika i mesta möjliga mån..

Har kunskap för att avliva och har alltid en bra kniv tillgänglig, men inte framme eller lätt åtkomlig i bilen, så inget djur skulle behöva lida i onödan om olyckan är framme nån gång.

Hade varit och jagat hemma hos en bekant, söder om konungariket Danmark.
Sedan följde han och sonen med mig upp för att jaga älg. Han hade ordnat med vapenpass o licenser, allt var i god ordning.

Sedan kom vi till en viltolycka (en dovhjort) som fortfarande levde. Så jag stannade bilen för att ta fram studsaren. Innan jag fått fram gamla Bettan small det till, en lite ljusare smäll. Jag vände mig förvånad om och där stod en av mina gäster med en pistol i näven.
Visst,
allt ok förutom det faktumet att han inte hade deklarerat vapnet.
Men sa han, jag har det på mitt europeiska jaktvapenpass och Sverige är väl med i EU.
Det var lite nervöst innan han kom hem med sitt vapen igen.
Snacka om att jag var glad att inte mässingen var på plats när det hände. Undrar vad de hade gjort då? ;)
 
Har tack och lov inte kört på nåt djur än, mer än fått en liten blåmes som krockade med rutan och fastnade i vindrutetorkaren - den dog på direkten.

Annars skulle jag självklart stanna om trafiken/vägen i övrigt tillåter det. Gjorde det inte det, skulle jag köra åt sidan så snart jag kan och ringa polis.
Har plockat flera katter åt sidan som jag hittat påkörda på vägar, både märkta och omärkta (tagit till veterinär när möjlighet funnits) och ringt polisen.
 
För mig är det självklart att man stannar om man kör på ett djur, jag begär inte att man ska ta hand om det själv men åtminstone att man ringer polisen!
Ett djur som ligger kvar är en trafikfara och dessutom tycker jag att det hör till sunt förnuft att försäkra sig om att djuret är dött och inte plågas.

Men det är tydligen inte alls så självklart. Ser jag ett djur på vägen så stannar jag alltid om jag har möjlighet. Igår fick jag syn på en räv i motgående fil och vände bilen för att stanna och dra ner den i diket. Till min fasa levde dock räven fortfarande :( den hann självdö på dom minutrarna det tog mig att hitta någon form av tillhygge och 11414 hann heller inte svara innan räven var död.

Så jag undrar, hur gör ni om ni kör på ett djur? Eller om någon annan gjort det?

Kör jag på ett djur så skriker jag rakt ut samtidigt som jag bromsar, högst troligtvis. Sedan stannar jag och går ut och tittar till djuret och bedömer situationen utefter vad som hänt, är djuret dött drar jag undan det så långt ut i diket jag kan, så det inte ligger i vägrenen och jäser. Är det ett större djur som behöver tas omhand av viltvårdare så märker jag ut och ringer. Allt under en strid ström av tårar eftersom jag hatar att ha orsakat ett oskyldigt djurs död.

När jag körde på en grävling i somras stannade jag bilen direkt, betraktade grävlingen ett tag för att se om den verkligen var död och drog den sedan i bakbenen för att få ut den i diket. Några veckor senare körde jag förbi en katt som någon annan kört på. Den var ljummen, men död. Jag lade den vid några brevlådor och skrev ett meddelande till ägaren (klockan var 3 på morgonen så ville inte knacka dörr) som jag lade hos katten med en bukett blommor. Lade även ut en efterlysning på Facebook. Ägaren hittade katten vid 14 dagen därpå och ringde mig, vi pratade i säkert en timme för hon var så otroligt ledsen.

Jag har växt upp med principen att man stannar och gör något åt saken. Även om det inte är jag själv som kört på och djuret kan tänkas ha en ägare - jag stannar inte för grävlingar som ligger i vägkanten t.ex. Men skulle stanna för ett rådjur eller liknande om det inte var uppmärkt och den ligger olägligt.
 
Jag har *peppar peppar* aldrig kört på ett djur själv men har suttit med i bilen när bl.a mitt ena ex. körde på en räv. Han vägrade att vända tillbaka av den löjliga anledning att han tog för givet att den dog av smällen men som den gallskrikande, förbannade, djurälskande flickvän jag är så tvingades han så klart att vända.
Blir så jävla arg på folk som bara skiter i det!
Senaste nu i somras hörde jag och sambon en rejäl smäll och däckgnissel på stora vägen utanför huset. Vi gick ut för att se va som hände och såg att det stod en bil med varningsblinkers på en bit längre bort. När vi närmade oss bilen så körde den därifrån snabbare än fan och då såg vi att dom hade kört på en jättefin, långhårig katt som dom bara hade dumpat där! :rage: Så mitt i natten sprang jag, hunden och sambon och knackade dörr för att se om någon i närheten ägde stackarn. Polisen ringdes så klart också för att kolla om den ev. hade någon ID-märkning.
 
Jag kom körande över ett backkrön och precis efter ligger ett rådjur påkört och lever fortfarande. Farligt att stanna där naturligtvis så jag åker en bit till och ringer polisen. Får rådet att inte dra bort den då jag kunde bli skadad av den själv. De skulle ringa nån jägare i närheten. Jag minns inte om jag drog den åt sidan ändå:crazy:.
En grävling som jag körde på sprang till skogs och den hittade jag inte såklart. Fasanen som jag körde på var bara ett moln av fjädrar men den hittade jag inte heller.
 
Jag har bara kört på två fåglar. Den första var i storlek med en duva, den flög ut så nära framför bilen att jag knappt hann se den. Det var på en liten skogsväg, så jag stannade och gick ut och kollade, den var stendöd. Tack och lov, för jag vet inte om jag hade kunnat med att försöka avliva. Andra var en liten fink eller dylikt, det var på motorvägen i halv storm. Jag tror fågeln fångades av en kastvind för den smällde in i vindrutan utav bara tusan. Det blev bara en blodig hög med fjädrar kvar av den som snabbt piskades bort av regnet. Oavsett så har det känts ganska jobbigt att köra ihjäl något, har varit ledsen och skakig efteråt. Jag tycker det är självklart att man stannar och ser till djuret så gott det går. Och för den delen för att samla sig lite, jag blir som sagt lite skakig, nästan lätt chockad, och kan tänka mig att jag inte är den enda som reagerar så.
 
Jag har inte kört på många djur hittills, och de flesta gånger har jag stannat. Undantaget har varit situationer jag haft svårt att stanna, t.ex. då en duva flög ut och satte sig på motorvägen precis framför mig. Den kanske hade klarat sig om jag bromsat in hårt, men det kändes inte lämpligt i tät trafik. Å andra sidan finns det ingen chans att den överlevde den smällen.

Finns det möjlighet stannar jag dock alltid, även för smådjur.
 
Jag har inte kört på många djur hittills, och de flesta gånger har jag stannat. Undantaget har varit situationer jag haft svårt att stanna, t.ex. då en duva flög ut och satte sig på motorvägen precis framför mig. Den kanske hade klarat sig om jag bromsat in hårt, men det kändes inte lämpligt i tät trafik. Å andra sidan finns det ingen chans att den överlevde den smällen.

Finns det möjlighet stannar jag dock alltid, även för smådjur.

Lika väl som min morfar präntat in i huvudet på mig att man ska dra ner djuren i diket så har han präntat in att man inte ska bromsa för djur som är mindre än råddjur om det inte är vildsvin/grävling(som är stenhårda), för att det är oftast farligare än att bromsa.
Dock är ju självklart instinkten att bromsa..även om det är en liten mus..
 
Ett fälgkors är nog lika effektivt på en fasan som en kniv, så det behöver du nog inte ha dåligt samvete för :) Tänk i stället hur länge hon fått lida om du bara lämnat henne, nu gjorde du det bästa av situationen.

Du kan, med rätt teknik, "snurra" ihjäl en skadad fågel enkelt. Dvs att man tar tag om huvudet och snurrar kroppen tills nacken knäcks. Tar ca 3 sekunder om du gör det rätt.
Inte ovanligt att hundförarna får snurra ihjäl fåglar på jakterna eller knäcka nacken på annat sätt.


Det där med fågel fick jag göra för ett tag sen för första gången. :/ Hittade en trut med bara en vinge så med instruktioner från min syster över telefon fick jag göra "svingen".. det är sjutton inte lätt att få till rätta knycken.
 
Lika väl som min morfar präntat in i huvudet på mig att man ska dra ner djuren i diket så har han präntat in att man inte ska bromsa för djur som är mindre än råddjur om det inte är vildsvin/grävling(som är stenhårda), för att det är oftast farligare än att bromsa.
Dock är ju självklart instinkten att bromsa..även om det är en liten mus..
Ja, jag bromsar alltid, om jag inte har någon bakom mig, och om vägunderlaget är bra.
 
-
Ja, jag bromsar alltid, om jag inte har någon bakom mig, och om vägunderlaget är bra.
Tvärnit bara för älg, eller hjort, ev stor gris.
Naturligtvis tvärnitar jag för övrigt klövvilt om jag är ensam på vägen. Men att i 90 -100 kasta pick-upp:n åt sidan med de risker för sladd och annat otrevligt, njä..då tar jag hellre smällen. Framförallt när det är blött eller halt på vägen.
Min säkerhet prio nr 1, mina medtrafikanters prio nr 2 och sedan kommer de djur som ev. kommer upp på vägen
mindre djur som rävar o grävlingar försöker jag "bomma" genom att styra undan. Men inte med ngr häftiga rattrörelser.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Varnar känsliga läsare på ämnet skadade djur På väg till gymmet i morse så stötte jag på en påkörd fiskmås. Jag själv är väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 320
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp