Bukefalos 28 år!

Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Min häst är INTE rädd, det är det jag skrivit hela tiden...
Jag har inte haft min unghäst så länge köpte henne i maj i år och ibörjan testade hon rejält, vilket hon inte gör längre.

En rädd häst skulle jag gå tillväga annorlunda. Hästar är somsagt olika, min förra häst som jag hade på foder (fullblod) var mycket mera osäker och rädd, på honom skulle inte detta funkat, men som sagt man får anpassa efter individ.

Jag tror att det är viktigt att man inte behandlar alla hästar lika, utan ser till hur hästen är och varför den gör på ett visst sätt. Att behandla en häst som testar som att den är rädd tror jag bara gör saken värre. Man kan inte veta utifrån ett forum hur en viss häst är, men utifrån vad tas skrivit så låter det inte som att hästen är rädd. Men jag tycker att ts ska ta hjälp av en duktig i sin närhet som kan avgöra vad hästens beteende beror på och handla utifrån det.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Du har klart och tydligt skrivit att din unghäst är spö rädd.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Vart har jag skrivit det?

Antingen menar du nicolees inlägg nr 29?
Eller när jag ironiskt skrev "notera hur rädd hon är" där jag menade motsatsen.

Min häst är INTE rädd för spöt, så visa gärna var jag skrev det
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Ursäkta, det var nicoles inlägg - sorry, jag blandade ihop det! :crazy:
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Min häst är INTE rädd, det är det jag skrivit hela tiden...
Jag har inte haft min unghäst så länge köpte henne i maj i år och ibörjan testade hon rejält, vilket hon inte gör längre.

En rädd häst skulle jag gå tillväga annorlunda. Hästar är somsagt olika, min förra häst som jag hade på foder (fullblod) var mycket mera osäker och rädd, på honom skulle inte detta funkat, men som sagt man får anpassa efter individ.

Jag tror att det är viktigt att man inte behandlar alla hästar lika, utan ser till hur hästen är och varför den gör på ett visst sätt. Att behandla en häst som testar som att den är rädd tror jag bara gör saken värre. Man kan inte veta utifrån ett forum hur en viss häst är, men utifrån vad tas skrivit så låter det inte som att hästen är rädd. Men jag tycker att ts ska ta hjälp av en duktig i sin närhet som kan avgöra vad hästens beteende beror på och handla utifrån det.

Jag håller med dig. Visst är det så att vissa hästar blir rädda medans andra bara fjantar sig och testar. Min lilla arabdam är himla tråkig att rida ut på ibland, pga att hon ska larva sig enormt vid vissa ställen som hon har "bestämt" är läskiga. Jag har INGA problem med hantering och ledarskap från marken - där är hon en ängel - och hon larvar sig även när andra rider henne, som är mycket starkare och tryggare i sadeln än vad jag är, så att säga "hästen är rädd" eller "det handlar om ledarskap" eller "det sitter i ryttaren" tycker jag är att göra det väl enkelt för sig, i alla fall med vissa hästar.

Jag har haft mycket huvudbry med min lilla dam och verkligen försökt fundera ut hur jag ska göra. Hoppa av och leda gjorde jag ett tag, innan jag upptäckte hon hade satt det i system och det skulle göras vid allt "ofarligare" grejer. Då återgick vi till att utkämpa strider....hon är dock inte som TS häst iom att hon inte reser sig så det blir inte lika läskigt med hon vänder, backar ner i diken, snurrar och allt möjligt och man blir till slut maktlös för att för varje drag man gör så sätter hon in ett motdrag.... det är himla TRÅKIGT bara...:mad::(

Tycker att detta verkar vara ett ganska vanligt problem, det uppkommer ofta trådar på Buke om hästar som vägrar gå fram och jag önskar verkligen att det gick att komma fram till vari problemet ligger och vad man ska göra åt det. Iaf har jag tidigare hört till dom som sa att hästar handlar spontant och inte tänker ut strategier, men efter en del duster med mitt sto har jag gått ifrån det. :mad: Verkar som om vissa hästar har mycket lättare för att acceptera att vara ute själva utan andra hästar, medans andra ogillar det och hittar då på "anledningar" att få gå hem.

Jag vet inte vad man gör åt det, utom att rida ut, rida ut, rida ut, rida ut.....sitta av om nödvändigt ibland och sen fortsätta att rida ut, rida ut....

Men en diskussion utan att det ska vara antingen-eller eller svart-vit eller jag har rätt-du har fel skulle kunna vara bra....:angel: vad säger ni allihopa....
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Jag vet inte vad man gör åt det, utom att rida ut, rida ut, rida ut, rida ut.....sitta av om nödvändigt ibland och sen fortsätta att rida ut, rida ut....

Men en diskussion utan att det ska vara antingen-eller eller svart-vit eller jag har rätt-du har fel skulle kunna vara bra....:angel: vad säger ni allihopa....

jag tycker nog det finns betydligt bättre sätt än att hoppa av, eller sparka och slå på hästen som sagt.
om du tycker det är svartvitt så får det stå för dig. Jag tycker inte spö och sparkar löser ett enda dugg. Och nej, jag är ingen NH tomte utan en vanlig rid/tävlings/hobby ryttare som haft häst i + 30 år : )
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

*KL*

Det är ju det där med rädd eller inte rädd som är så svårt att avgöra i skrift.

Min herre har en liten repetoar med tjuvknep han lär sig tidigare i karriären. Det mest använda han har är att när han tycker det är trist, låtsas bli rädd, kasta sig handlöst runt för att springa hem.

Dock kan han bli RÄDD och kasta sig handlöst runt också.

I början kunde jag inte skilja dem åt, men nu har jag dels lärt mig se vad som hände före och efter, och även se de där små-små tecknen.

T ex på ex när han INTE är rädd. Han tycker 'blä, inte den här jävla vägen IGEN'. Släpper bettet och står emot, om jag i det läget släpper efter jag med och inte pressar, så kommer han att börja vara aningens ställd åt vänster och snegla vänster (han kastar alltid runt åt vänster), och strax därefter kasta sig runt. När jag vänder tillbaka honom kommer han att sura och konstra. Går jag på 'hårt' (dvs är bestämd) kunde han ffa förut bli rejält ARG tillbaka (han är som en märr i det avseendet, mycket lätt att förolämpa *s*). Om jag tar igenom, och tycker 'JO!' (vi talar inget spö, men rejäl skänkel, rejäl inramning och verkligen tala om att JO, framåt och JO i min valda gångart och JO rakt och JO du skärper dig, så gör han det. Och sen är resten av turen trevlig och utan fjant.

Om jag när jag vänt tycker 'såja, lugnt och fint' och är snäll och ger lång tygel och låter honom slippa press, så kommer han göra om numret strax därefter.

Ofta kommer de där attacker när jag endera väljer en väg han inte vill, eller när han inte får göra som han vill. T ex om han vill trava fort och jag tycker nej sakta, så en dålig dag så kommer den där vänstersnegligen och handbromsen drar åt, och gör jag inget då kastar han sig runt.

När han blir RÄDD, för det händer. Då är allt bra innan, han går fram fint, är positiv, med på noterna etc, sen stelnar hela hästen till en tiondels sekund, huvudet höjs och han kastar sig runt. När jag vänder runt drakblåser han, och sätter man då press blir han bara än mer orolig. Om jag däremot sitter still, låter honom stå och titta, ger lång tygel och ingen press, så om det inte är superläskigt står han en stund, och sen börjar han själv gå fram emot. Är det superläskigt fnyser han värre, backar osv.

Så, när jag sitter där och nu när jag känner honom är det numera jättelätt skilja de två. Men det var det inte i början, och i text utan tillräcklig beskrivning skulle det vara omöjligt för en utomstående att säkert avgöra om rädd eller bara tjurig.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Så, när jag sitter där och nu när jag känner honom är det numera jättelätt skilja de två. Men det var det inte i början, och i text utan tillräcklig beskrivning skulle det vara omöjligt för en utomstående att säkert avgöra om rädd eller bara tjurig.

Fast det är egentligen orelevant om den är rädd eller om den gör så av ngn annan anledning. Det det handlar om är ju att även om den blir rädd, så ska den inte ta saken i egna händer och agera på eget bevåg, utan den ska lyssna på ryttaren och om ryttaren inte har signalerat att ngn anledning finns att vara rädd, så ska den lita på det och framför allt inte kasta sig runt, även om den saktar in och tvekar. Det är ju en ren olydnadsgrej i grunden, även om den är baserad på rädsla i vissa fall och åsikter i andra fall.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Fast det är egentligen orelevant om den är rädd eller om den gör så av ngn annan anledning. Det det handlar om är ju att även om den blir rädd, så ska den inte ta saken i egna händer och agera på eget bevåg, utan den ska lyssna på ryttaren och om ryttaren inte har signalerat att ngn anledning finns att vara rädd, så ska den lita på det och framför allt inte kasta sig runt, även om den saktar in och tvekar. Det är ju en ren olydnadsgrej i grunden, även om den är baserad på rädsla i vissa fall och åsikter i andra fall.

Absolut. Syftade mer på att vissa i tråden kan ta gift på att TS häst är rädd, andra på att den inte är rädd. Och att det är svårt avgöra i skrift.

För mig är det också en skillnad i hur man (=jag) hanterar det, om det beror på rädsla eller rent trams. Visst är målet att hästen ska ha sådant förtroende för ryttaren och sådan lydnad att om matte säger det är läskigt så går man ändå. Men på väg mot målet hanterar man det olika beroende om det är rädsla eller trams.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

jag tycker nog det finns betydligt bättre sätt än att hoppa av, eller sparka och slå på hästen som sagt.
om du tycker det är svartvitt så får det stå för dig. Jag tycker inte spö och sparkar löser ett enda dugg. Och nej, jag är ingen NH tomte utan en vanlig rid/tävlings/hobby ryttare som haft häst i + 30 år : )

Jag förstå inte varför du svarar så defensivt. Jag skrev inte mot dig - du hör till dom som höll med om att inte "alla" hästar är rädda när dom gör såhär. Det svartvita som jag menade var att man hävdar att hästen alltid är rädd eller aldrig är det, eller att det är si eller så som gäller, för så enkelt är det inte enligt min mening.

F ö bestod ditt "betydligt smartare sätt", som jag kunde se det, av att få hästen att stå still tills den vill gå fram. Det funkar inte med mitt sto kan jag tala om, hon bara snurrar och backar och då är man tillbaka på ruta ett. Så då är vi där igen med att det är bara en metod bland många som kanske funkar ibland på vissa hästar, ibland, och som mycket väl kan vara värd att prova, men som inte svarar på den grundläggande frågan om vad problemet beror på?
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Nej jag är inte ett dugg defensiv då har du tolkat mig helt fel.

Jag håller med alexandra att självklart finns det inte bara EN metod som funkar på ALLA hästar.

Jag vänder mig emot de som använder våld - även om hästen är dum så har den blivit dum pga människor, och det går att lösa problemet utan våld, för människor är intelligenta och det är inte hästar i jämförelse, och människor väger en 100 del av vad hästen väger, så det finns bättre vägar än att tro att man långsiktigt löser detta problem genom att försöka med råstyrka/skrämsel/våld få hästen på bana. så är det bara. kalla det svartvitt för all del : )

sen generellt, ang att hoppa av, så funkar hästar som så att får de en belöning eller ett snabbt agerande på ett beteende, så kopplar de ofta det agerandet som att de gjorde rätt och det lönade sig. så att hoppa av och leda hästen är vågar jag påstå 90% av gångerna en ypperligt dålig ide. Om det funkar på just din häst så fine, det har jag absolut inget att säga om, men jag diskuterar på ett genrellt plan här i tråden och vad jag vet så är detta ämne det ABSOLUT frekventaste trådämnet hanteringsmässigt, dvs det vanligaste problemet folk har med sina hästar, och då finns det 100 tals personer som läser och som inte vet vad de ska göra. att då säga att hoppa av hästen och leda den är en bra ide, vänder jag mig emot, för som sagt, 90% av gångerna, rent baserat på hur hästar fungerar mentalt och reaktionellt, så är det en dålig ide som gör saker värre. det är allt jag vill poängtera - INTE att det inte finns ett fåtal eller några som det funkar för.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Nej jag är inte ett dugg defensiv då har du tolkat mig helt fel.

Jag håller med alexandra att självklart finns det inte bara EN metod som funkar på ALLA hästar.

Jag vänder mig emot de som använder våld - även om hästen är dum så har den blivit dum pga människor, och det går att lösa problemet utan våld, för människor är intelligenta och det är inte hästar i jämförelse, och människor väger en 100 del av vad hästen väger, så det finns bättre vägar än att tro att man långsiktigt löser detta problem genom att försöka med råstyrka/skrämsel/våld få hästen på bana. så är det bara. kalla det svartvitt för all del : )

sen generellt, ang att hoppa av, så funkar hästar som så att får de en belöning eller ett snabbt agerande på ett beteende, så kopplar de ofta det agerandet som att de gjorde rätt och det lönade sig. så att hoppa av och leda hästen är vågar jag påstå 90% av gångerna en ypperligt dålig ide. Om det funkar på just din häst så fine, det har jag absolut inget att säga om, men jag diskuterar på ett genrellt plan här i tråden och vad jag vet så är detta ämne det ABSOLUT frekventaste trådämnet hanteringsmässigt, dvs det vanligaste problemet folk har med sina hästar, och då finns det 100 tals personer som läser och som inte vet vad de ska göra. att då säga att hoppa av hästen och leda den är en bra ide, vänder jag mig emot, för som sagt, 90% av gångerna, rent baserat på hur hästar fungerar mentalt och reaktionellt, så är det en dålig ide som gör saker värre. det är allt jag vill poängtera - INTE att det inte finns ett fåtal eller några som det funkar för.

Jag tycker inte det är en bra idé heller att hoppa av...inte som en långsiktig lösning iaf men kanske i nödfall. Jag har inga som helst goda idéer om hur man löser det här, som sagt så står jag som ett frågetecken över varför min egen häst gör som hon gör och hur jag ska hantera problemet. Jag kan säga att det ibland HAR funkat med henne att skänkla på och sen lägga till spöet. Funkar inte det så slår inte jag och slår, utan då funkade inte spöet den gången då, men det har hänt att hon har gått fram och sen gått som en klocka resten av ridturen. Om man ska kalla det för "lösa det med våld" ...ja jag vet inte. Beror på hur man ser spöet, om man ser det som ett våldsverktyg eller en förstärkning av signalen från skänkeln.

Faktum är att man har inget att sätta emot när hästen väl har bestämt sig för att inte gå fram, så är det bara. Därför vill jag veta varför dom gör det. Vad bottnar det i, i dom hästar som inte gör det av rädsla (och utifrån vad TS har skrivit om sin häst så låter det som om det är en sån häst).
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Jag tycker inte det är en bra idé heller att hoppa av...inte som en långsiktig lösning iaf men kanske i nödfall. Jag har inga som helst goda idéer om hur man löser det här, som sagt så står jag som ett frågetecken över varför min egen häst gör som hon gör och hur jag ska hantera problemet. Jag kan säga att det ibland HAR funkat med henne att skänkla på och sen lägga till spöet. Funkar inte det så slår inte jag och slår, utan då funkade inte spöet den gången då, men det har hänt att hon har gått fram och sen gått som en klocka resten av ridturen. Om man ska kalla det för "lösa det med våld" ...ja jag vet inte. Beror på hur man ser spöet, om man ser det som ett våldsverktyg eller en förstärkning av signalen från skänkeln.

Faktum är att man har inget att sätta emot när hästen väl har bestämt sig för att inte gå fram, så är det bara. Därför vill jag veta varför dom gör det. Vad bottnar det i, i dom hästar som inte gör det av rädsla (och utifrån vad TS har skrivit om sin häst så låter det som om det är en sån häst).

Men...som jag skrev i mitt tidigare inlägg....konsten är att göra din vilja till hästens vilja...och det finns en lösning på alla problem man måste bara vara väldigt uppfinningsrik ibland.:idea:

Den absolut vanligaste orsaken till det problem som du beskriver är hemlängtan (flockberondet) och då handlar det om att övertyga hästen om att "hemvägen" är mycket mindre önskvärd än "bortvägen".

Om jag hade ditt problem, dvs det har gått så långt så det har blivit en vana, så skulle jag, vid minsta lilla ansats hos hästen att inte vilja gå fram, helt enkelt vända hästen hemåt, men i ett rejält arbetstempo, gärna rida slalom mellan buskar och träd om möjlighet finns, kanske en 5-600 meter och sedan vända tillbaks i samma arbetstempo, för att på platsen där hästen vägrar gå fram, stanna och vila, och vila en bra stund om inte hästen krånglar, om den börjar krångla skulle jag genast upprepa proceduren, upprepa, upprepa, upprepa och det får ta den tid det tar.

När hästen står avslappnat vid "krångelplatsen" med huvudet vänt åt det håll som är problemet, skulle jag börja med att be den "tänka" framåt och genast ge den belöning (vila + eftergift) så fort den bara försöker, och sedan sakta öka kravet, men så fort hästen börjar krångla så skulle jag vända hemåt igen och upprepa "arbetsproceduren". Detta för att undvika en "konfliktsituation" som så himla lätt leder till att hästen lär sig en "ovana".

Jag skulle lägga upp en "plan" och ta det i små portioner, kanske ridturerna inte skulle vara längre än 5-10 min skrittsträcka i början, beroende på hur/var problemen börjar.

Sedan skulle jag fundera igenom mina rutiner hemma vid stallet, kanske skulle jag "träna" en stund hemma på ridbanan, eller gårdsplanen, eller någon annanstans där det finns utrymme (behöver inte vara så stort, inga avancerade dressyrövningar behöver utföras) efter ridturen innan jag sadlar av, så att hästen inte direkt kopplar hemkomsten med välbehag och vila.

OK, detta sätt kanske låter jobbigt och tidskrävande, men jag lovar man har arbetet och tiden tusenfallt tillbaks i slutändan, plus en glad och positiv häst som inte förstår att h*n har blivit lurad...:angel:

“Little problems people ignore lead to bigger problems they can’t ignore.” /Bill Dorrance
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Faktum är att man har inget att sätta emot när hästen väl har bestämt sig för att inte gå fram, så är det bara. Därför vill jag veta varför dom gör det. Vad bottnar det i, i dom hästar som inte gör det av rädsla (och utifrån vad TS har skrivit om sin häst så låter det som om det är en sån häst).

Det har jag redan svarat på. De gör det för att de tycker att de själva behöver ta beslut, snarare än ryttaren. Dvs de har inte förtroende eller ett samspel nog med ryttaren för att invänta denna, eller följa denna. De tar saken i egna händer och anser att de vet bäst. Det är detta man måste övervinna, och det sker som sagt inte via våld utan som Fiador säger, genom att övertyga hästen om att den vill det ryttaren vill, och att det ryttaren säger är okej.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

KL

Tänkte kanske det var dags jag svarade tillbaka lite =)
Jag var ute och tömkörde hästen dagen efter jag skrev här. Vi började med att försöka stå still hemma på gårdsplanen medans jag fick rätt på tömmarna, och det blev såklart protest. Men det tog inte lång tid förrän han lydde. Han vet självklart vad som gäller, men testar såklart för att se om han kan få bestämma. Då jag tömkört mycket innan, känner jag mig säker och att jag har kontroll, vilket jag inte har i sadeln på denna hästen längre. Vill tillägga att jag är 25 år gammal och har ridit och haft egen häst sen jag var liten och tävlat 130 hopp. Vet inte vart denna osäkerheten kommer ifrån. har haft ett längre uppehåll, och sen jag köpte hästen har det kommit. Men det känns ändå som att det inte är nåt som inte kan lösas.
I alla fall, sen gick vi ut. Första biten på vägen brukar han gå i raskt tempo (mot hagarna). Där tränade vi halt ett par gånger. Vilda protester, men jag koncentrerade mig på att ha honom rak och att inte låta han vända eller backa. Och han gav upp rätt snabbt. Inga hårda tag från min sida.
Började sen skjuta ut ena bogen borta vid hagen och snegla dit, tar det som ett första tecken på att han ska snurra runt. Så jag ställer honom ganska kraftigt åt det hållet för att få koll på bogen och gjorde ett sssssshhhh ljud. Han gick. Sen kom vi till nästa problemställe, där han började backa och försöka vända, gjorde samma sak här, dock vände han nästan runt och jag fick höja pisken lite för att få han fram. Kom sen ut på grusvägen och började trava lite, tränade halt osv. Gick faktiskt ganska bra. Han hade en tendens att stanna ett par gånger (tittar bakåt och börjar sega och snirkla sig) men räckte jag sssssscchhhh på han lite så gick han. Tränade sen på att vända hem (på mitt kommando, när han inte var beredd utan tänkte framåt) för att sen vända bort igen. Stora protester. Han reser sig några gånger och försöker vända och backa. Notera nu att han har gått raskt fram med öronen framåt och jag har nästan fått hålla igen lite!! Så i detta läget (eller annars heller) tror jag inte han är rädd,utan vill bara bestämma och tyckte att har vi väl vänt hem så ska vi väl gå hem. Fick till slut igenom det och tömkörde lite i skritt på volt på vägen. Eftergift så fort han fick fram, och sen gick det bra. Upprepade detta ett antal gånger. Gick in på andra vägar kors och tvärs och vände och gjorde volter och hade mig. Sen verkade det som det hade släppt Även hemma sen vid problemställena kunde jag vända bort mot skogen igen.

Nå, tror ni att detta hjälper? Tror ni att jag kan kombinera detta med ridningen och att han kopplar att det är samma sak som gäller när jag går bakom som när jag sitter i sadeln??

Måste bara säga att jag vet att hästen inte är rädd. Som Alexandra säger så måste man skilja på när den är rädd och när den bara vill ha sin vilja igenom.
Jag har haft en häst innan som gjorde ungefär samma sak som denna. Men han VAR rädd. Otroligt flockberoende och lite nervös i sig. Det var dock lättare att reda ut.
Denna hästen är väldigt envis, har aldrig blivit ordentligt uppfostrad och är väldigt smart. Jag kan skilja på när han är rädd ute. Han stannar och blir spänd, öronen framåt. Han får en sekund att titta men sen brukar han gå av sig själv. Stor skillnad på när han bara vill bestämma vilken väg vi ska gå osv!
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Duktig du är :bow::bow:

Ska bli jätteintressant att följa och se om det hjälper med problemen vid ridning. Fortsätt skriv!!
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Nu har inte jag läst alla svar, så någon kanske redan har skrivit det här. Men jag tror att du ska satsa på arbete från marken ett tag. Och om du rider så endast skritt, helst på långa tyglar, till en början. Det gör inte så mycket om hästen går upp i vikt, det viktigaste är att ni får en bra relation. Jag har varit med om samma sak med min medryttarhäst. I början när jag blev medryttare på henne gick det jättebra! Hon testade bara lite. Sen började hon testa mig mer och mer och jag var fjuttig i min ridning och hon visste hela tiden att hon kunde vinna över mig. Hon förstod att hon var starkare och större än mig. Hon sprang gärna hem till stallet. Sen fick vi 'börja om från början'. Jag red mest i hagen eller paddocken vid stallet. Hon började respektera mig mer och mer. Jag longerade mycket och tömkörde. Tränade mycket NH (halt, backa, frammåt, korsa bakbenen osv). Jag blev mycket strängare och fick ut så otroligt mycket av den där tiden. Nu har vi nästan aldrig problem, för nu förstår hon att det är jag som bestämmer.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

När din häst börjar "krångla" så antar jag att du känner en hel del saker... Det gör iallafall jag i en sån situation. E ju ganska naturligt att man blir osäker, irriterad, besviken o.s.v. Kan du koppla bort dina egna känslor i situationen? Sitta kvar utan att blanda in känslor? Ha is i magen skulle man kunna kalla de, eller helt enkelt inte låta dig styras av känslorna. För just i de här läget är dom nog mer ivägen för dig och hästen, eftersom han med all säkerhet läser av vad du känner. Mitt råd är att inte titta ner på hästen och inte bry dig så mycke om vart du hamnar. Jag hade personligen försökt vänta ut hästen... när den stannar, stå still tills man känner att hästen tröttnar, och då be den gå. Går den bakåt istället, bara ignorera de och vänta till hästen går ett steg framåt, och beröm den. börja om (vänta igen). Du har ju fått väldigt många tips hittills, så du får väl prova dig fram. Men försök att inte titta på hästen (de kan bli en känsla av att du är emot honom, istället för att titta på vart målet är att ni ska komma) och blanda inte in dina privata känslor. Skrev jag otydligt nu? blev lite långt och rörigt... :S
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Jag antar att du menar knapplån och att det där inte var ett svar till mig?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 838
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 022
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp