Bukefalos 28 år!

Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

kl

Jag jobbar aldrig mina hästar med attityden att någon av mig eller hästen måste vinna, eller att jag ska "sätta hästen på plats" eller att vi måste "ta fighten". Min utgångspunkt är i stället alltid att jag och hästen tillsammans ska lösa vårt gemensamma problem och att hästen aldrig är ute efter att bråka - hästar tänker helt enkelt inte att "nu jävlar ska hon få".

Om problemet ofta uppstår när ni är ensamma och ska lämna gården så har du helt enkelt inte befäst ditt ledarskap. Hästen har helt enkelt ingen anledning att lämna sin trygga flock i hagen för att ge sig ut på äventyr med någon som inte gör honom trygg.

Om du inte i första hand vill ta hjälp av en tränare:
Testa att ha hästen lös på ridbanan medan du står i mitten. Få honom att röra sig i den gångart och riktning som du bestämmer - alltså "löslongera" hästen, var tålmodig och konsekvent. När du sedan känner att hästen lyssnar på dig och är uppmärksam - vänd dig med ryggen mot hästen och stå still. Titta i ögonvrån eller ta hjälp av någon som ser hur hästen reagerar - undrar han vad som hände och är spänd? kommer han skrittande med sänkt hals mot dig? Skiter han fullständigt i dig och börjar beta?

Jag brukar göra detta med nya unghästar innan jag börjar rida in dem, vanligtvis tar det ett par gånger innan de kommer in till mig i mitten och därefter följer efter mig som en hundvalp när jag går,stannar eller springer. Det är en bra grund att befästa ledarskapet tycker jag.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

det låter som att du måste träna mycket ledarskap med din häst. han måste kunna lite på dej mera.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Just löslongering är lite häftigt att ta "direkt" anser jag, då inte alla människor har koll på sitt kroppspråk och vet när dom driver hästen, när dom utmanar dom, när dom underkuvar sig dom och liknande.

Vänder du ryggen åt en häst som ex tror att ni leker, eller som försöker dominera dig kan den exempelvis ställa sig mot dig eller på annat sätt komma i kontakt som är potentionellt riskfyllt.

Då skulle jag nog snarare rekomendera 7 games, som i mångt och mycket uppfyller samma sak men lite mer kontrollerande och med lite mer direktiv :)

Jag vill inte leka gammel tant, men det kan vara bra att tänka lite på vad man rekomenderar till eventuellt unga människor med liten eller kort häst vana.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Det har du verkligen rätt i, det är alltid dumt att rekomendera specifika övningar när man inte har all bakgrund! Jag skrev bara min första spontana tanke utan att tänka längre än så.. dumt gjort, erkänner jag villigt.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Elizette! Det är lite detta jag har börjat med nu, och det har ju börjat gå bättre. Jag har sen en tid tillbaka inte tagit fighten med honom (då det inte ger nåt eftersom jag blir spänd), och istället ignorerat det att han stannar, sitter lugnt och väntar några sek, och sen ber han snällt igen. Detta funkar oftast, men inte alltid! Och då endast i skritt, lägger jag på för mkt skänkel eller ställer lite krav är det tvärstopp. Likaså om jag känner att han börjar sega och tjura när jag rider på volten, går jag då på med spöet så bockar han och tvärstannar.

Jag kan väl fortsätta med detta att vänta ut honom, men det känns ändå som att han är ett steg före mig, han lyder men ändå inte riktigt för det är fortfarande på hans kommando.


men det är ju precis det du ska komma tillrätta med genom metoden.
det det handlar om är att du med små små steg, kontrollerar hästen där du KAN kontrollera den. Du KAN inte med styrka eller våld hindra den från att backa, eller resa sig. Men du KAN, genom rätt avvägd inverkan, få den att stå still. det kommer bli backningar i början, men stunden kommer alltid då hästen står still, och då får den eftergift. h elt plötsligt är det då DU som sätter ramarna, eller har börjat sätta ramarna. du säger, okej, jag kan inte få den framåt just nu men jag KAN få den att stå still. hästen tänker inte som du, utan det är de här successiva stegen mot att ta tillbaks kommandot som ger resultat i slutänden.

när hästen väl står stilla och kan göra det, så bygger du på. eftergift när den går fram, står den emot, sluta gå på den och stå stilla igen. upprepa.
men rent allmänt:
om hästen inte kan stå stilla så ska du inte träna den på att göra det när det är konflikt. då får du träna på det i andra avseenden där det fungerar, FÖRST. den måste ju kunna stå stilla en helt vanlig dag när det INTE är konflikt mellan er. funkar inte detta blir det oerhört svårt att ta strid även den mer passiva smygvägen så att säga : )
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

han e helt klart rädd, antar att de aldrig e några problem när annan häst rider före?

du måste få honom att lita på dig. ta hjälp av tränare att träna förtroende övningar, få ett bra partnerskap.

då kommer han kunna ridas ut m.m. han gör inget av detta för att jävlas, han e bara rädd att lämna flocken och litar inte tillräckligt på dig.

jonas

jonas har fel.
min häst gjorde sådär också för 1 vecka sen ungefär. Han bara testar. när min häst inte vill gå fram så stannar han eller som din, vänder och reser sig eller backar. de första gångerna fick han som han ville eftersom jag inte hade något spö eller hjälpmedel! Då blev det till en vana att han trodde han kunde få som han vill! det gäller att bryta den vanan, lägg på spöt på rumpan direkt när han vägrar gå fram eller så. När han reser sig dra ner honom åt sidan (ed tygeln) för då kan han inte resa sig, han tappar balansen.
Eftersom din häst har kommit undan med det så många gånger så blir det svårt att bryta den vanan men det går! ge ALDRIG upp, låt det ta den tid den behöver men hästen ska lyda dig och göra som du vill. Om det inte hjälper och din häst litar på dig kan du leda honom.
ex: jag red min häst och vi skulle gå över en bro som han många gånger har gått över förut utan problem! sen helt plötlisgt vägrade han gå över han backade och reste sig osv. hade inget spö så jag kunde inte göra så mycket. Red dit igen några dagar efter, han gjorde samma sak men då hade jag spö. Använde spöt på rumpan direkt och då gick han fram utan problem.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Nu måste jag lägga mig i, inte med specifika råd till TS, men att rakt av säga att någon har fel som Nicolee här sagt kanske är lite att ta i.

Vi har alla skilda erfarenheter av totalt olika hästar och därför ser våra förslag väldigt olika ut. Det som funkar för en häst kanske inte funkar för en annan osv. Om jag nu ska ge råd till TS så anser jag att hon ska fundera över och pröva det som hon tror kan funka på den häst hon rider. Förhoppningsvis funkar någon av idéerna och oavsett vem som hade lösningen så har hon löst problemet, vilket var det viktiga i tråden- inte vem som har rätt och fel.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Givetvis är jag inte emot "icks våldsamma" lösningar - om dom fungerar - vilket jag tror att det INTE gör i dethär fallet.
Alla har vi erfarenhet av olika hästar, men utifrån allt som TS har skrivit verkar den vara väldigt lik min häst, så jag kan ärligt säga att jag har erfarenhet av situationen och hur den kan resp inte kan lösas (jag har lärt mig den hårda vägen ;) )
Att stå och vänta flera timmar tills hästen går frammåt kommer bara resultera i att hästen går fram för att det blir tråkigt att stå där=den går fram av egen vilja och inte för att ryttaren säger det= man har alltså inte uppnått någonting.

Att TS häst går frammåt på hemvägen, men inte på vissa ställen, inte vill jobba på banan osv tyder på att den går fram när den själv vill (gfår fram av vilja) men den går inte fram på lydnad (när det är något den inte vill). Den kör helt enkelt sitt eget race och saker sker på hans villkor. Varje gång han kommer undan med detta befästs beteendet vilket gör det svårare att bryta.

Att han sen är orädd för "småsaker" (dvs inte nerverna på utsidan) och "egentligen" är trygg att rida ut på gör att det låter som att man beskrivit min häst.
TUFF ORÄDD SMART och en skalle av stål, precis som min egen märr. Dessa hästar är underbara när man har dom på sin sida! Men situationen blir rent sagt farlig om det är tvärt om!

TS: Råden till dej är i all välmening, det kan låta hårt men jag tror (av min egen erfarenhet) att du MÅSTE trycka dit honom ORDENTLIGT för att det ska funka. Men ge dig inte ut helt själv, ha med dig någon.
Han KOMMER bocka/stegra men han kämpar bara om att behålla sin ranghöga position. Du måste då fortsätta att gå på honnom tills han går FRAMÅT! Då slutar du givetvis. Det kommer inte behövas så många gånger bara du INTE GER DIG!
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

btw, jag läste inte hela din text eftersom jag inte orkade, hehe. men som Bellis05 säger, ge dig inte förrän du har fått som du vill. och självklart är det olika från häst till häst. Min häst (unghäst) är egentligen rädd för spö, därför har jag bara kort spö. Jag slår inte hårt men han ska känna att jag har ett spö och att det är jag som bestämmer.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

jag frågade varför man tar den våldsamma och potentionellt farliga vägen FÖRST?

att DU har erfarenheter säger endast något om dig och ditt liv och din häst. Det du föreslår KAN vara farligt. TS säger uttryckligen att hästen dels reser sig och dels bockar när den går emot. Varför förstärka DET beteendet? Varför rekomendera att göra det?

du känner inte hästen ifråga, vilket jag inte heller gör - men det jag förespråkar har genrellt inga tenderser att utsätta varesig ryttare eller häst för en farlig situation. Alla hästar går INTE att gåpå på det sättet du förespråkar.

Det låter inte som att du har prövat det jag förespråkar, är det rätt? Om du läser vad jag säger handlar det INTE om att "hästen går fram när den har tråkigt" utan faktist vem det är som bestämmer. hästen ifråga går inte fram, eller åt något håll om du inte säger så. Du stannar hästen, när den går fram stannar du den igen - därmed bestämmer Du som ryttare.

Om det inte är en häst som är som din, så är det ju (väl?) bättre att ta det säkra före det osäkra?
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Har ett fullblod på 10 år som jag har lite problem med.
Han har gjort detta länge, med massa människor, och kommit undan. Vi är ute och rider, och man ska tex svänga in på en annan väg, men han vill inte gå dit. Så han stannar o kör upp huvudet. Man driver på och han antingen reser sig, eller försöker dra tyglarna ur händerna (han är stark) samtidigt som han vänder sig om för att gå hem. Går jag här på med spöet o skänklarna gör han allt för att få av mig. Det största problemet är egentligen inte ute i skogen, utan just vägen från stallet och förbi hagarna, där han ska stanna och göra som ovanstående. Har man väl fått förbi han där, så brukar han gå hur bra som helst och är pigg och glad och samarbetsvillig. Det är bara nån fix idé. :devil: Han hittar alla möjliga flyktvägar, tex ut på ängar, då han vet att där är det lättare att svänga runt.

I en sån situation som du beskriver är mitt tips helt enkelt att vara "smart" och tänka, varför gör hästen som den gör? Hästar lever i nuet och drivs av sina instinkter och behov. Hästar är flockdjur och söker välbehag, så troligtvis finns det något (kanske polarna) vid stallet, hagarna, gården, som drar mer än era ridturer. Detta blir hästen påmind om på väg bort från stallet, då den fortfarande kan se, höra och känna doften av det som uppfyller dess behov, och den använder det sätt som uppenbart har funkat för att komma dit, dvs den krånglar, stegrar, vägrar gå, mm, mm.

Om du använder sk "hårda metoder" som ridspön och annat för att få igenom din vilja så kommer detta bara att förstärka hästens uppfattning om hur obehaglig ridturen är så varför inte försöka "ändra behovet" istället för att försöka "styra upp situationen" och kanske hamna i en "konfliktsituation. Det är så himla mycket roligare att rida en häst som själv har bestämt sig för att den vill, än en häst som har blivit "tvingad".

För att uppnå detta kan man tex utse en lämplig plats på gården, vid stallet, i hagen eller varhelst i närheten av "den efterlängtansvärda platsen" och göra det jobbigt och kanske till och med avskyvärt att vara där, men behagligt och skönt tillsammans med dig ute på ridturen bort från stallet ....:idea:

Rent praktiskt kan du gå tillväga som så att när du kommer till den plats där hästen börjar krångla så säger du: "OK du vill hem, det vill jag också men det ska gå snabbt" och så rider du tillbaks hästen hemåt i jobbigt arbetstempo eller så fort du kan/vågar rida och tar dig till "den efterlängtansvärda platsen" och där jobba, jobba, jobba, jobba, och sedan när hästen är riktigt trött, rida tillbaks till "krångelplatsen" fortfarande i snabbt arbetstempo ända fram sedan vila, vila, vila och så fort hästen börjar tänka "vill tillbaks till den efterlängtansvärda platsen" så säger du "OK" och upprepar proceduren, igen och igen och igen, det flesta hästar brukar allvarligt överväga "krångel" efter bara några fåtal gånger, medans andra är mer svårflörtade men det brukar allltid funka till slut. Man får också räkna med återfall då och då.

Det handlar om att ha tålamod och låta hästen få "göra sina val själv" men att vi manipulerar situationen så att valet blir det vi vill.

"Man kan leda en häst till vatten men aldrig tvinga den att dricka"

Lycka till
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

en allmän fråga,,, till er som tror hästen anbart e kaxig och jävlas...

hur kommer det sig att hästen bara jävlas när den är utan andra hästar? varför är den inte dominant när den är i stllet eller med någon annan häst?
den är rädd, utan tvekan. det är fel att slå en häst. det är hemskt fel att slå en rädd häst.

tro inte att jag inte korrigerar mina hästar, men dock gör jag det när de inte tänker sig för eller är rent utan dominanta, men jag anser inte att en häst som inte vill rida från flocken är dominant om den bråkar...


som du säger bellis, ja hari inte sett hästen, men det har inte du heller gjort.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Givetvis är jag inte emot "icks våldsamma" lösningar - om dom fungerar - vilket jag tror att det INTE gör i dethär fallet.
Alla har vi erfarenhet av olika hästar, men utifrån allt som TS har skrivit verkar den vara väldigt lik min häst, så jag kan ärligt säga att jag har erfarenhet av situationen och hur den kan resp inte kan lösas (jag har lärt mig den hårda vägen ;) )
Att stå och vänta flera timmar tills hästen går frammåt kommer bara resultera i att hästen går fram för att det blir tråkigt att stå där=den går fram av egen vilja och inte för att ryttaren säger det= man har alltså inte uppnått någonting.

du har missuppfattat exakt allt som skrivits ang. detta, in i minsta detalj.
Hästen ska inte gå framåt när den själv känner för det. Den börjar lyssna på ryttaren inom ramar som är hanterbara för ryttaren och där ryttaren har chans att påverka hästen.

Jag förstår inte hur råd som "slå på hästen" och " sparka fram den det värsta du kan" ens kan förekomma i en sån här diskussion där hästen uppenbarligen reagerar så våldsamt att den reser sig och är en säkerhetsfara, och där TS intygar att går man på hästen blir det etter värre. Det är otroligt okunnigt att då ge såna råd. INGEN människa rår med styrka på en 600 kg häst, så enkelt är det. Däremot överskrider vår intelligens förhoppningsvis hästens.

Jag håller inte med Jonas All Mighty att ALLA hästar ALLTID är rädda när de gör såhär. Det finns många hästar som lärt sig såna här olater av diverse anledningar. Dessa olater och anledningar har människan skapat åt den. Ingen av dem är dumma av naturen. Eftersom det är människorna som skapat situationen blir det jäkligt märkligt att sen skylla på hästen och tycka att den ska jävlar i mig lyda för det här är bara dumheter och jävlighet. då får man ta sitt ansvar som hästägare/ryttare och rätta till det på ett för hästen logiskt sätt, och för det behövs inte våld, jag försäkrar. Däremot en duktig ryttare som kan läsa av och reagera snabbt när det gäller eftergift och tryck, samt beröm/icke beröm.
 
Senast ändrad:
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

btw, jag läste inte hela din text eftersom jag inte orkade, hehe. men som Bellis05 säger, ge dig inte förrän du har fått som du vill. och självklart är det olika från häst till häst. Min häst (unghäst) är egentligen rädd för spö, därför har jag bara kort spö. Jag slår inte hårt men han ska känna att jag har ett spö och att det är jag som bestämmer.


stackars din unghäst.
Undrar varför den är rädd för spö till att börja med? vad tror du?

där kunskapen slutar tar våldet vid, som man brukar säga.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Jag måste säga att jag känner igen samma fenomen väldigt väl, med min förra medryttarhäst, också ett fullblod.
Jag tror också att det är en fix idé bara, samt osäkerhet. Rädsla tror jag dock mindre på.
Har han alltid hållt på och bråka på samma ställen (som när ni går från stallet mellan hagarna), eller har det börjat vid något speciellt tillfälle?
Jag har egentligen inga goda råd att ge, kanske att vänta ut. Det är dock något som jag själv varken har haft tid eller tålamod till. Spöanvändning har bara varit en säkerhetsrisk vid dessa tillfällen, eftersom "min" häst bara har skuttat runt mer okontrollerat i såfall.
Att få hästen att tänka på annat (måste förberedas innan man ska passera "svåra" ställen) kan hjälpa ibland. Tex rid sidvärts en bit, eller öppna/sluta.
Så som du själv skrev, lång tygel och nada skänkel är ju en början annars, gör inte så stor affär av det, och ställ långsamt mer krav på hästen från gång till gång, lite kortare tygel och lite skänkel.
Vissa problemplatser har vi helt kommit över, jag och min fd medryttarhäst, men ett ställe är fortfarande problem, går bra vissa gånger, och andra inte.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

jah7g håller med i princip allt du skreiver.. men jag har inte skrivit att alla hästar alltid är rädda.. jag pratar om denna enskilda hästen,, hade det varit en dominant här tror jag den hade bråkat i paddocken även om andra hästar är med eller inte, även i stallet. men vad jag uppfattar det som så är det en gudasnäll och gullig häst så länge den 'är just i stallet eller om en annan häst är med.. så i mina ögon är hästen rädd och osäker när den är ensam, utan annan häst.. de e ju uppenbarn, hon skriver ju sj att den e hur bra som helst när de andra e med på framridningen på tävling, men när de går så e det bomstop och den stegrar.. de e ju självklart att den e rädd när de andra går iväg..

och vad gäller att den blir rädd på samma ställe varje gång när man rider ut.. vadå?!?! tror ni verkligen att den kommer på tanken att vara kaxig just vid den där stenen eller det vägvalet VARJE gång?! nej nej, nej vet att den stenen e jävla läskig, och VARJE gång den stenen kommer,,, vad händer? jo den får pisk,, tror ni den stenen någonsin kommer bli mer positiv?!?

Med detta har jag inte sagt att alla hästar som stegrar är rädda, inte de minsta, de finns många hästar som e dominanta och inte rädda.. men sådana här fall e de lätt att ta miste.


och att lära en annan människa, som man inte känner att slå sin häst... de e ju bara dumt, farligt och sjukt..

hästen ska gilla vara med en, de gör dom inte om man slår dom.. de e farlig och elakt.. hur känner ni när slått era hästar?

ok, ja kan ha fel, de tror inte jag men visst kan även jag ha fel.. men som en annan skrev.. ta reda på varför hästen gör som den gör, och ha hjälp av tränare..


om hästen blev skrämms och slagen av sin förra ägare och inte bättrat sig, och nu gör TS samma och de funkar inte heller.. så borde man ta en annan väg...
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Jag tror inte att den är rädd. Den har kommit undan med det förut och då lärt sig att det lönar sig. Att det går bra när andra hästar är med kan tex bero på att hästen tycker det är trevligare att gå då. Den går bara när den själv vill och när den inte vill hittar den på anledningar till att stanna. Jag tror INTE denhär hästen är rädd. Men ingen av oss har sett hästen, varför jag tycker att TS ska ta hjälp av en riktigt duktig hästmänniska i sin närhet.

Missförstå mig rätt, jag tycker absolut inte att man ska slå hästar i tid och otid och jag älskar faktiskt min häst. Men jag tycker att man okluvet ska ha en klar relation öven vem som är den dominanta parten. Det kan bli FARLIGT annars. Man kan tyvärr inte ha hästar som gosedjur då får man ha en liten kanin istället.

Ett slag med pisken gör inte farligt ont på hästen, än en gång, kolla hur hästarna behandlar varandra i hagen. Det är inte heller det de handlar om. Har man ett klart förhållande kommer hästen lyda för de minsta hjälper och då behöver man givetvis inte några hårdare tag. Tusentals bättre än att sitta och smånöta hela tiden.

Hästar testar, det gör dom! Men har man en klar relation kommer man bara behöva påminna hästen väldigt lätt om vem som bestämmer så kommer den ihåg "javisst ja, det var matte som bestämmer".

En liten bildserie när min unghäst ska kolla om hon verkligen måste gå frammåt. Notera hur RÄDD hon är!! Jag behöver bara lätt säga till med skänklarna för att reda ut förhållandet, men jag hade inte tvekat att rappa henne om hon inte hade lyssnat på skänkeln.


Stannar
29161112.jpg


backar ner i diket
29161113.jpg


skänklar till
29161114.jpg


Ja juste, matte bestämmer ju...
29161115.jpg


problemet ur världen och hon går som en klocka
29161116.jpg



Någon som tycker hon var rädd ;) Jag tror det är samma sak med TS häst.
Har man en klar relation bli det aldrig värre än såhär..
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Men tycker du inte själv att det skulle vara så mycket trevligare om din häst själv väljer att följa dina signaler, utan att bli "tvingad" eller "hotad" till att göra det?

Speciellt i en situation som TS beskriver där det uppenbart inte handlar om "olydnad" utan om att hästen "längtar till sina kompisar" och försöker tillfredsställa sitt behov. Att det sedan blivit en "inlärd vana" att "ställa till med en scen" varje gång på samma ställe är ju ett problem skapat av människan, något som man måste ta ansvar för och göra någonting åt, men inte genom att behandla den med våld eller bestraffa den, då förstärker man ju bara hästens negativa erfarenheter och den kommer att vilja skynda sig hem ändå mer.

Personligen tror jag inte på olydnad överhuvudtaget, hästar följer sina instinkter och behov för stunden, det är upp till oss att göra "våra önskemål" till deras behov.

“Listen to the horse. Try to find out what the horse is trying to tell you. All we are trying to do is fix things up to where he can find them; then it's the horse's idea.”
/Tom Dorrance
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Jag tror inte att den är rädd. Den har kommit undan med det förut och då lärt sig att det lönar sig. Att det går bra när andra hästar är med kan tex bero på att hästen tycker det är trevligare att gå då. Den går bara när den själv vill och när den inte vill hittar den på anledningar till att stanna. Jag tror INTE denhär hästen är rädd. Men ingen av oss har sett hästen, varför jag tycker att TS ska ta hjälp av en riktigt duktig hästmänniska i sin närhet.

Missförstå mig rätt, jag tycker absolut inte att man ska slå hästar i tid och otid och jag älskar faktiskt min häst. Men jag tycker att man okluvet ska ha en klar relation öven vem som är den dominanta parten. Det kan bli FARLIGT annars. Man kan tyvärr inte ha hästar som gosedjur då får man ha en liten kanin istället.

Jag skulle istället fråga mig varför du ö.h.t har dessa problem på dina hästar. Din unghäst har väl knappast blivit riden av en massa andra som "skapat" problemen eller hur? och att den som du skriver är rädd för spö, vad säger det dig? det är ju du som skapat den situationen och det är oerhört tragiskt tycker jag. Har inget att göra med dominans av människan, sådan ska finnas utan att man behöver skapa det via spöt.

Håller med Fiador!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
895
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 424
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp