Bukefalos 28 år!

Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Tack för svar och att blir bara ett äldre sto dräktigt vid sin första graviditet så är det "lungt". Tråden avslöjar ju allt annat än att det är lungt att första gången betäcka ett 17 årigt sto.

Säg mig. Varför betäcker man ett sto för första gången som är så gammalt??? Du inser inte själv vilka problem det kan medföra eller börjar du komma till insikt om det nu??

Fast komplikationer kan uppstå vid dräktighet hos yngre ston och jag tror inte det finns någon statistik som visar att riskerna är större hos äldre ston. Däremot så cirkulerar en massa rykten om att ston som betäcks efter 10 års ålder inte kan föla på grund av sammanväxta bäcken och annat nys.

Hur menar du att problemen hos detta sto kan härledas till åldern mer än sambandet att hon har problem och hon är äldre?
 
Sv: Stapplar fram

När hon sågs av veterinär första gången så ansågs hon inte ens ha tillräckligt ont för att få finadyne direkt i blodet, utan vänta tills jag hunnit hämta medicinerna (eller ja, det fick jag ju på en gång, granulat). Det gick ju även att sko om henne utan reaktion (mer än på det frambenet som var ont från början och då i form av att hon inte ville lyfta det andra frambenet).

Avlivning eller abortering har inte diskuterats eller ens varit på tapeten.

Men tanken är att hon ska FORTSÄTTA leva efter det här. Hon hålls INTE vid liv för att få fram fölet, då hade jag tagit bort henne för flera veckor sedan, så viktigt är det inte.
 
Sv: Stapplar fram

En sak som har med tråden att göra, men själv sett Packie live och tävla. UNDERBAR häst! Har haft en avkomma efter honom, dock ej femtedelen så fin, men svart med stjärn! Och det uppväger ju en del!
 
Sv: Stapplar fram

Det så klart att riskerna för komplikationer ökar med stoets ålder! Se bara till människan. Eller hunden. Tikar får ej avlas på efter viss ålder, även om de kan bli dräktiga.

Det är med bäckenet har jag aldrig hört. Några belägg för att det stämmer? Några forskningar att referera till? I så fall ser jag fram emot det. Inte fel att lära sig mer!

Har ej med tråden att göra egentligen. 17 år på en connemara är ej mycket. Tragiskt bara att den är sjuk och har ont.
 
Sv: Stapplar fram

Så hemskans ont har hon inte, längre. Hade inte så HEMSKT ont från början heller. Då hade vi inte varit här. Hade hon sett ut som en del av de fånghästar man ser på bild, som helst vill sitta på bakdelen och svettas, då hade jag tagit bort henne. Hon hade två dagar där hon hade ont precis efter att hon hade rest sig men i övrigt är det på en helt acceptabel nivå. Nu är hon sedan två eller tre veckor tillbaka ganska så uttråkad, det är ett mkt gott tecken på att hon mår bättre. Hovslagaren tyckte att hon gick väldigt mycket bättre nu än för dryga två veckor sedan. På höger hov kan man ana störningar i lamellranden men inte mer än så.

Har också haft en Packie-avkomma tidigare :love:
 
Sv: Stapplar fram

Det så klart att riskerna för komplikationer ökar med stoets ålder! Se bara till människan. Eller hunden. Tikar får ej avlas på efter viss ålder, även om de kan bli dräktiga.

Det är med bäckenet har jag aldrig hört. Några belägg för att det stämmer? Några forskningar att referera till? I så fall ser jag fram emot det. Inte fel att lära sig mer!

Har ej med tråden att göra egentligen. 17 år på en connemara är ej mycket. Tragiskt bara att den är sjuk och har ont.

Nyfiken på vilket sätt det blir mer komplicerat för en människa som är äldre??

Eller vad menar du med äldre när det gäller människor??
 
Sv: Stapplar fram

Det tas fostervattensprov på kvinnor efter 35 om jag minns rätt. Större risk för missbildningar. Jag menar ej att det skulle vara svårare att bära ett foster eller föda fram det! Jag skrev fler komplikationer riskeras, ej mer komplicerat för att man är äldre.

Jag menar inte heller att det är fel att avla på en 17 årig connemara, bara att det kan vara så att riskerna ökar med åldern. Men vid vilken ålder riskerna ökar har jag ej funnit i litteraturen. Kanske beror det på ras :confused:
Borde inte vara konstigt att inse att kroppen åldras. Försörjningen i livmodern blir sämre. Kan leda till svagare föl. Och det är ju en risk.

Men återigen, det verkar ej vara så i detta fallet.

En pigg 17-åring hade även jag kunnat tänka mig att avla på. Men ej om hon tvingas ha ont och lida under dräktigheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Stapplar fram

Då så var det nog specifikt för just din häst.
För min del så var det alltid olika hästar.
Främst unghästar på vintern när de varit 1½.
Jag tror inte att någon häst har haft kolik två gånger.

Fast det vet jag inte om min erfarenhet är.

Jag skulle vilja säga att det verkar vara vanligare med kolik i de stall där det äts silage än där det äts vanligt hö.

Inget specifikt för min häst utan baserat på de olika hästar och olika stall jag har vart i kontakt med genom åren.

Sen så är ju inte alla drabbade naturligtvis..
Så, det varierar nog från häst till häst.
 
Sv: Stapplar fram

Det så klart att riskerna för komplikationer ökar med stoets ålder! Se bara till människan.

Man kan inte jämföra människa och häst rätt av, det är ganska stora skillnader.

Kvinnor är fertila ca en tredjedel av livet, hästar nästan hela. En häst kan ofta föla i 20-årsåldern, medan en människa i motsvarande ålder (runt 80 år) givetvis inte kan få barn.

Den största anledningen är förstås att människobarn behöver sina föräldrar i bortåt 20 år, medan en häst klarar sej rätt bra efter ett år.

Flashlight (inlägg 180) har f.ö. helt rätt.

Mvh
Qp


[/QUOTE]
 
Sv: Stapplar fram

Onsdagens skoning; första två bilderna utan butta, sista med butta (och ingen sko på höger fram).

(Nej det finns ingen mat där, bara täcken som luktar intressant, hon har ju trots allt varit inlåst i sex veckor).
08041602.jpg


(Ganska lugn med tanke på att jag inte håller i henne, grimskaftet ligger runt armen jag fotar med.)
08041603.jpg


(Hon har flutit ut i bak, det var främst därför hovis var där. Inga tecken på fång i bak men lite röta. Skålade ur höger fram lite till men vänster fick vara.)
08041601.jpg


Kort sagt, hon har inte särskilt ont längre, inte utan butta heller. Nästa event är veterinären nästa vecka, sen hoppas jag att hon får stå i grusrutan som är påbörjad. Och kanske få promenera lite. Och kanske sluta med buttan. Ligger på påse nr 62 tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Stapplar fram

Nu har jag pratat med ambulatoriska. (Eller ja, de ringde i morse).
Den veterinären som var ute senast jobbar visst inte där längre (eh det var två veckor sedan??). Och den som var där gången innan kommer antagligen/troligen in på ons precis innan de "stänger" bokningen för dagen. Så jag skulle ringa och söka den. Känns lite skumt.

Veterinären i luren frågade om det gällde en remiss (till röntgen) och det lät som om jag hade kunnat få den per telefon. Tills jag påpekade att hon var dräktig och då blev det lite mer tveksamt (och det var då jag uppmanades att ringa på onsdag).

Jag vet inte jag. Hon mår bättre iaf. Fortsätter med butta så länge. Har påsar kvar så det räcker tom lördag.
 
Sv: Stapplar fram

Såhär såg hon ut för sju eller åtta veckor sedan:

Neffifeb12.jpg


Inte ett tecken.

Inte ett tecken???? Jag ser i alla fall en ryttare på en häst på väg in i högdräktighet.:mad:

Du startade tråden: 2008-03-14, 16:14 och det är sex veckor sedan!!! Du sitter alltså och rider detta högdräktiga sto max två veckor innan du startar en tråd där du är frågande till varför hon stapplar fram.

Du börjar inte se ett samband???

Jag blir mörkrädd..
 
Sv: Stapplar fram

Inte ett tecken???? Jag ser i alla fall en ryttare på en häst på väg in i högdräktighet.:mad:

Du startade tråden: 2008-03-14, 16:14 och det är sex veckor sedan!!! Du sitter alltså och rider detta högdräktiga sto max två veckor innan du startar en tråd där du är frågande till varför hon stapplar fram.

Du börjar inte se ett samband???

Jag blir mörkrädd..


Och sen när började de dö av att ridas på den nivå de tycker är bekväm, även när de är dräktiga?

Det är ett tillstånd, inte en sjukdom!

Vissa ston vill bara vara blivande mamma och säger till om det ganska tidigt, andra vill röra på sig in i det sista och mår bäst av att få göra det.
 
Sv: Stapplar fram

vad är de för fel att rida på ett dräktigt sto??

vissa mår bättre av att ridas vissa vill bara vara... tror nog att lil- sis skulle ah märkt om hennes sto ville vara bara blivande mamma å inte ridas.

tycker själv att ston mår bra av att röra på sig lite.. speciellt när de kommer upp lite i ålder...
att vara dräktig är ingen sjukdom...
 
Sv: Stapplar fram

Och sen när började de dö av att ridas på den nivå de tycker är bekväm, även när de är dräktiga?

Det är ett tillstånd, inte en sjukdom!

Vissa ston vill bara vara blivande mamma och säger till om det ganska tidigt, andra vill röra på sig in i det sista och mår bäst av att få göra det.

Här har vi ju det levande beviset på att dom håller på att dö av att ridas på den nivån när dom är dräktiga..

Rörelse,,,javisst men inte påtvingad rörelse med "extra vikt" på ryggen. Fri naturlig rörelse på den nivån dom själva tycker är bekvämt är väl en helt annan sak och då gärna på lösdrift.

Jag förstår inte vilken typ av hästhållning som bedrivs i ditt område,, du,ts och inte_ung verkar ha ngt gemensamt. Jag ska som du börja använda min ignorelista.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 761
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 965
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 319
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp