Bukefalos 28 år!

Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Ja hon är ju GRAVID (nåja, dräktig).
Hon har aldrig varit dräktig förut. Det har pratats om korsförlamning, "a-typisk" stelkramp, allmän inflammation osv. Ska fota hennes vänstra bakdel, det finns en muskelskada eller liknande där som visat sig mer och mer de senaste kanske två veckorna, det kan inte ha varit så mkt när vet var här den 7e för då borde de ha kommenterat.
Hon går under kategorin fånghäst för det är mest troligt men det är som sagt inget solklart.


Framgår det i tråden hur gammalt detta första dräktiga sto är och vilken hingst den är betäckt med??

Tanken slår mig att ngt kan ha blivit fel på stationen och den blivit dräktig med en ardenner hingst då detta har hänt förr. Jag lägger foderbiten åt sidan och återgår till själva dräktigheten.. Något är helt uppenbart fel här och belastningsfång är en möjlig orsak.

Mina vibbar säger dock att det är själva fostret och dräktigheten som är det primära.
 
Sv: Stapplar fram

Funderar på om de inte går lite extra konstigt innan de har kommit igång när de har stått stilla såhär mycket?

Hon går ju kanske tio steg i taget en gång om dagen och har så gjort i fem veckor nu.

Nu vågar jag inte gå promenader förrän veterinären har gett klartecken men det känns som om hon behöver röra på sig för att "få igång" kroppen, leder och allt?

Har inte haft någon kännbar puls sedan de var här och kollade förra veckan och hovarna är svala och fina (de har iofs aldrig varit HETA utan mer lite varma men då alltid när hon har legat ner, på dem). Sval och fin i benen osv.

Får se om vi ser ngt "konstigt" på onsdag när det är dags att verka.

Vad gäller konstiga saker att äta så ÄR hon ju en "slamkrypare". Och torde rimligen faktisk ha KUNNAT bli förgiftad av något som de andra inte ens skulle nosa på.
Kan hon ha fått i sig ekollon?
 
Sv: Stapplar fram

Ponnyn är en connemara, renrasig av god typ (bedömd 88888 som 15åring). Hon är betäckt med en annan connemara av MKT god typ (b la 43p förra sommaren). (Carnaby Patrick Hooligan).

Det är bara naturlig betäckning som gäller och den enda andra hingsten på gården är ännu en connemara. Så även om det skulle ha skett en förväxling (omöjligt) så är det "rätt" storlek.

Men det är helt rätt, den "enda" som är förändrat för hennes fall är eg just dräktigheten.
 
Sv: Stapplar fram

Lite raspad och tillsnyggad bak, lite "baciller" i fötterna men det har jag anat. Samma skor, samma sömhål.

Höger framsko lite mer skålad än innan, inga direkta tecken på fång men det kan ju vara lite tidigt också.

Vänster såg bra ut så den får vara som den är, kort och gott.

Nästa besök blir veterinären någon dag nästa vecka, ska ringa och boka tid.
 
Sv: Stapplar fram

Ponnyn är en connemara, renrasig av god typ (bedömd 88888 som 15åring). Hon är betäckt med en annan connemara av MKT god typ (b la 43p förra sommaren). (Carnaby Patrick Hooligan).

Det är bara naturlig betäckning som gäller och den enda andra hingsten på gården är ännu en connemara. Så även om det skulle ha skett en förväxling (omöjligt) så är det "rätt" storlek.

Men det är helt rätt, den "enda" som är förändrat för hennes fall är eg just dräktigheten.

Jag har fått lite hjälp här från en "gammal" medlem, tck för hjälpen Inte_Ung.

Har jag tolkat det rätt när jag uppfattar det som att detta sto är 17 år och väntar sitt första föl???

Svara gärna att jag återigen har missuppfattat ngt.
 
Sv: Stapplar fram

Nej det kan vi ju anta att det inte var så.

Men om man läser så ska problemet med äldre ston vara att få dem dräktiga och blir de bara dräktiga så är det "lugnt" sen (komplikationer kan ju naturligtvis uppstå ändå). Nu har jag naturligtvis inte läst ALLT men av det jag HAR läst (inte bara förra året utan även innan) så är det i första hand svårare att få dem dräktiga och sedan att de kan ha sämre näringstillförsel och få mindre föl som kanske inte överlever. Men då har man ändå gått ca 11 månader precis som det ska vara.

(Nej jag tänker definitivt INTE betäcka om henne om det här går vägen.)
 
Sv: Stapplar fram

Nej det kan vi ju anta att det inte var så.

Men om man läser så ska problemet med äldre ston vara att få dem dräktiga och blir de bara dräktiga så är det "lugnt" sen (komplikationer kan ju naturligtvis uppstå ändå).

Tack för svar och att blir bara ett äldre sto dräktigt vid sin första graviditet så är det "lungt". Tråden avslöjar ju allt annat än att det är lungt att första gången betäcka ett 17 årigt sto.

Säg mig. Varför betäcker man ett sto för första gången som är så gammalt??? Du inser inte själv vilka problem det kan medföra eller börjar du komma till insikt om det nu??
 
Sv: Stapplar fram

Säg mig. Varför betäcker man ett sto för första gången som är så gammalt???
Därför att det inte fanns någon som avrådde.
Stoet har värdefulla egenskaper för aveln.

Du inser inte själv vilka problem det kan medföra eller börjar du komma till insikt om det nu??
Inte ens den samlade Veterinärkåren på SLU anser att det var ett felaktigt beslut.
Hur skulle man då kunna veta?

Vet du något som resten av världen inte vet?

Bland Människor så är det ofta så att vissa får problem med sina graviditeter.
Man vet dock inte vilka dessa vissa är.
Problem får de sedan oavsett om de får barn tidigt i livet eller sent.
Åldern spelar där ingen betydelse.

Jag fick mitt yngsta barn några dagar innan jag fyllde 41.
Och den graviditeten var inte klångligare än någon av mina andra.
 
Sv: Stapplar fram

Så du tror att det var ett impulsbeslut? Inte. Det är liksom funderat och frågat över så mycket det går. Problemet som lyftes fram var just svårigheten att få det dräktigt, i övrigt nada.

En dräktighet kan ju alltid gå fel, oavsett ålder.

Så beslutet att använda ett fult friskt äldre sto känns inte galet, nej.

Att det blev såhär (vad än nu orsaken må vara) är skit.

Kollade på 16 dygn på en större seminstation här i trakten, de sade inget om problem på äldre ston.
 
Sv: Stapplar fram

17 år är väl inte sprciellt gammalt för en ponny? Jag vet många betydligt äldre ston som betäckts och fölat utan problem vid högre ålder än så. Var kommer dina erfarenheter ifrån?
 
Sv: Stapplar fram

Tack för svar och att blir bara ett äldre sto dräktigt vid sin första graviditet så är det "lungt". Tråden avslöjar ju allt annat än att det är lungt att första gången betäcka ett 17 årigt sto.

Säg mig. Varför betäcker man ett sto för första gången som är så gammalt??? Du inser inte själv vilka problem det kan medföra eller börjar du komma till insikt om det nu??

Varför skulle det bli problem??

Många tävlingshästar kommer inte in i avelsboxen innan de tävlat klart och det brukar vara i den åldern.

Det normala är att det inte är några problem. Mynta tex :angel:
 
Sv: Stapplar fram

Hade ett sto, 15 år, hade fått 4 föl. Betäcktes förra året.
Drabbades av belastningsfång på hösten. Ingen hovbensrotation. Varm i hovarna och stapplade fram, men i fint hull och för övrigt frisk.
I mitt fall rekommenderades avlivning av djurskyddsskäl. Inte rätt att låta ett halt sto gå igenom en hel dräktighet för att jag vill ha fölet.

Ju längre dräktigheten går, ju mer påfrestning på hovarna /kroppen. Mitt sto hade också ett högt avelsvärde, men hästens välbefinnande måste komma först.

Smärtstillande avråddes från, pga risker för fölet/dräktigheten.

Tog omgående bort henne, dräktig i 8:e månaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Stapplar fram

I mitt fall rekommenderades avlivning av djurskyddsskäl. Inte rätt att låta ett halt sto gå igenom en hel dräktighet för att jag vill ha fölet.

Kan man inte abortera fölet för att rädda stoet?
Det är ju trist att behöva avliva båda om det inte behövs.

Jag beklagar din förlust.
 
Sv: Stapplar fram

*kl*

I ett tidigare stall fick ett dräktigt sto sådan svår belastningsfång att de fick avliva henne och försökte få fram fölet genom kejsarsnitt. Det gick tyvärr inte vägen.:cry:
 
Sv: Stapplar fram

Det alternativet nämndes ej. Stoet hade väldigt ont. Gick sakta framåt men inte mer.

Hon fick somna utanför stallet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 761
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 965
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 311
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp