Står inte still vid uppsittning, fel på sadeln?

jis

Trådstartare
Hej! Jag har haft mitt sto i ett år och hon har aldrig stått still vid uppsittningen och hur mycket jag än tränar så blir det inte bättre.
Hon reds in hos förra ägaren och hon berättade att hon aldrig har stått still vid uppsittning. Under ridturen dock är det inga problem, hon är lyhörd och gör det men ber om, är pigg och framåt mm. När jag köpte henne så fick jag med en sadel som ska vara utprovad och ska passa henne.
Hon ömmar inte när man känner igenom ryggen och visar inga andra tecken på ryggbesvär eller obehag i samband med ridning.
Jag har hela tiden tänkt att det är en ful ovana som hon alltid haft och att det därför är så svårt att träna bort.
Nu i helgen pratade jag med en ytligt bekant som har haft hästar hela livet och som jag anser vara en duktig hästmänniska.
Hon sa att jag borde kolla upp sadeln för att sånt här ofta beror på att sadeln inte passar och orsakar obehag.

Kan det vara så "enkelt"?
Jag funderar på att börja rida henne barbacka ett tag för att se om jag märker någon skillnad. För om sadeln är problemet så borde det väl bli bättre vid barbackaridning?
 
@jis prova att rid barbacka och se om det bli skillnad. Nu vet jag inte hur du brukar sitta upp, har du provat att sitta upp från t ex pall? Tänker även ifall hästen kanske tycker det är obehagligt att få tyngd på ena sidan en längre stund.

Sen är det nog inte fel att kolla upp så sadeln fortfarande passar, hästar ändrar sin rygg. Det är bra att utesluta vad det kan vara så man hittar varför hästen gör så och sen kan åtgärda grundproblemet. :)
 
@jis prova att rid barbacka och se om det bli skillnad. Nu vet jag inte hur du brukar sitta upp, har du provat att sitta upp från t ex pall? Tänker även ifall hästen kanske tycker det är obehagligt att få tyngd på ena sidan en längre stund.

Sen är det nog inte fel att kolla upp så sadeln fortfarande passar, hästar ändrar sin rygg. Det är bra att utesluta vad det kan vara så man hittar varför hästen gör så och sen kan åtgärda grundproblemet. :)

Jag har försökt sitta upp från pall me jag hinner inte ens kliva upp på pallen innan hästen går iväg. Oavsett vad jag gör så går hon iväg eller snurrar runt för att slippa.

Jag ska testa barbacka och se om det blir skillnad.
 
Kolla så att sadeln passar först, hos en sadelutprovare helst. Ryggarna ändras ju med åren, så man måste alltid hålla ett öga på det. Och även om det inte är orsaken till det här problemet så är det bra för säkerhetsskull att titta. :)

Annars tror jag bara att hästen aldrig lärt sig att man ska stå still. Det är en konst i sig. ;) Lärde den sig inte det från början så kan den knappast det nu, så du får nog lov att träna på det. Och nej, det måste inte vara svårt att träna bort.
 
Jag har försökt sitta upp från pall me jag hinner inte ens kliva upp på pallen innan hästen går iväg. Oavsett vad jag gör så går hon iväg eller snurrar runt för att slippa.

Jag ska testa barbacka och se om det blir skillnad.
Kan det handla om lynnesfel? Den har lärt sig att den kan gå iväg. Kanske ta hjälp av en tränare om du inte reder ut det själv förstås. :)
Tänker om det nu skulle visa sig att det inte är fel på sadeln, vore såklart väldigt enkelt och smidigt om det var fel på sadeln. Lycka till och jag hoppas på det bästa.
 
Om hon aldrig stått still så är det ju inte säkert att sadeln är problemet.
En del hästar står snällt och väntar på instruktioner medans andra måste lära sig att vänta.
Ställ hästen i en hörna och sitt upp där, se vad som händer om hästen inte kan gå fram och inte åt sidan.
Ta hjälp och ha någon som håller i när du sitter upp. Sitt upp och av många ggr. Beröm mycket när hästen står still.
 
Kan det handla om lynnesfel? Den har lärt sig att den kan gå iväg. Kanske ta hjälp av en tränare om du inte reder ut det själv förstås. :)
Tänker om det nu skulle visa sig att det inte är fel på sadeln, vore såklart väldigt enkelt och smidigt om det var fel på sadeln. Lycka till och jag hoppas på det bästa.

Lynnesfel är det inte!
Det innebär att dom är knäppa i huvudet.

Ouppfostrad eller helt enkelt inte inlärd korrekt om det nu inte visar sig vara någon form av obehag.
 
det kan ha med sadeln att göra jag har märkt det på min, hon var hur lugn och fin som helst att sitta upp på. Bytte sadel de första gångerna stod hon still men hon var inte alls nöjd ju fler gånger som gick vart det värre inte så att hon bocka osv utan mer att hon gick iväg och man kände lite på henne att hon vart stressad. Bytte sadel och även om det satt kvar första gången så kände jag ändå skillnad att då var hon inte stressad.

Nu har hon fått en godis precis innan jag suttit upp och nu står hon snällt igen precis som hon gjorde förut men som sagt det satt kvar ett litet tag på min.
 
Jag rider kallblodstravare som är lite "på" och hade svårt att stå still. Jag använder pall så kräver att han står still. Jag började träna med godis. Han fick godis när han stannade vid pallen. Sen utökade jag tiden han fick stå still innan han fick godis och han stod ju och väntade på sitt godis. Sen la jag på att han inte fick godis förrän jag stod upp på pallen, sen likadant där att jag förlängde tiden innan godis.
Sist fick han godis först när jag hamnat i sadeln. Nu väntar han på godiset så jag hinner lugnt fixa med stigbyglar och sätta mig tillrätta. Tror man själv blir mer konsekvent i sin träning när man hoppar upp från pall, annars är det lätt att man hoppar med hästen av bara farten.
 
Jag rider kallblodstravare som är lite "på" och hade svårt att stå still. Jag använder pall så kräver att han står still. Jag började träna med godis. Han fick godis när han stannade vid pallen. Sen utökade jag tiden han fick stå still innan han fick godis och han stod ju och väntade på sitt godis. Sen la jag på att han inte fick godis förrän jag stod upp på pallen, sen likadant där att jag förlängde tiden innan godis.
Sist fick han godis först när jag hamnat i sadeln. Nu väntar han på godiset så jag hinner lugnt fixa med stigbyglar och sätta mig tillrätta. Tror man själv blir mer konsekvent i sin träning när man hoppar upp från pall, annars är det lätt att man hoppar med hästen av bara farten.
Jag försökte med godis på min häst när jag satt upp, dock fick det bara mer konsekvenser eftersom han började backa som en dåre för att nå mig på ryggen och få sin godis när jag väl satt på... :cautious: (Även när vi gjorde halt osv)

Man får nog se till att inte ha ett godismonster om man ska använda godis. ;)
 
Jag försökte med godis på min häst när jag satt upp, dock fick det bara mer konsekvenser eftersom han började backa som en dåre för att nå mig på ryggen och få sin godis när jag väl satt på... :cautious: (Även när vi gjorde halt osv)

Man får nog se till att inte ha ett godismonster om man ska använda godis. ;)

Då hade jag inte gett godisen, stå still är ju stå still ;)
Min böjer halsen så jag ser det som gratis stretch. Ger en godis på varje sida. Han tigger inte under ritten även om han är godismonster annars.
 
Då hade jag inte gett godisen, stå still är ju stå still ;)
Min böjer halsen så jag ser det som gratis stretch. Ger en godis på varje sida. Han tigger inte under ritten även om han är godismonster annars.
Jo men precis, fast vi har fortfarande problem att lära han att inte äta upp hela handen när han får godis. Han hugger rejält efter den om han tänker på annat medans, därför stressar han också om godis redan innan man ens gett något från ryggen. ;) Kanske blir bättre när han är äldre! Hur som helst är det otroligt obehagligt att sitta på en backande häst som inte har en aning om vart han har kroppen, ser bara framför mig hur han backar in i staketet och sen är det full fart framåt. :nailbiting:

Vi var och provred en häst förra året som ägaren också lärt stå still med godis när hon blev inriden, fungerade jättebra! Försökte ta inspiration från det men aja... (Vi lär han nu att ta fint med läpparna och ger bara godis i hagen när grimman åkt på och någon gång ibland på promenader, fast oregelbundet så han inte förväntar sig något)
 
Kan det handla om lynnesfel? Den har lärt sig att den kan gå iväg. Kanske ta hjälp av en tränare om du inte reder ut det själv förstås. :)
Tänker om det nu skulle visa sig att det inte är fel på sadeln, vore såklart väldigt enkelt och smidigt om det var fel på sadeln. Lycka till och jag hoppas på det bästa.

Har sett att andra reagerat också.
Men att kalla en uppfostringsbrist av enklare art för "lynnesfel" är väldigt magstarkt!
 
Det kan helt klart vara sadeln . Min är sån. Trots utprovad sadel som skulle passa enligt alla konstens regler så kändes det inte bra för henne. En jag provade kom jag inte upp i ens en gång. Skillnaden var enorm när jag hittade en sadel som hon tyckte var skön. Innan jag hittade rätt slet jag mitt hår dock för nuvarande är inte enligt alla konstens regler men hästen är nöjd så det är viktigast.
 
Lynnesfel är det inte!
Det innebär att dom är knäppa i huvudet.

Ouppfostrad eller helt enkelt inte inlärd korrekt om det nu inte visar sig vara någon form av obehag.

Oj då, råkade visst välja fel ord men menade ändå det du skrev. :angel:

Har sett att andra reagerat också.
Men att kalla en uppfostringsbrist av enklare art för "lynnesfel" är väldigt magstarkt!
Tänk va bra det vore om det finge gå att läsa kommentaren som kom efteråt också. :idea:
 
Kolla ortspetsarna på sadeln. Kan trycka in när man sitter upp.
Har varit med om en sadel som följde hästen där ortspetsarna var av! Den hästen hade väldigt bråttom när man skulle upp i sadeln
 
Jag red en häst som alltid sprang i väg när man satt upp. Han var allmänt väldigt stissig och tyckte inte om att stå still. Jag tränade honom genom att ta det ett steg i taget och se till att han stod still och lugnade ner sig innan jag fortsatte och satte foten i stigbygeln. sedan hoppade jag runt där tills han stod still, då gav efter i tyglarna och klappade tills han var lugn. Så höll jag på sådär, upp och ner på vid olika tillfällen och olika platser, båda sidor (var faktiskt betydligt lugnare på "fel sida") hade jag någon som kunde hålla emot hängde jag även på ena sida tills han lugnade sig. Efter ett tag blev det mycket bättre. sedan var det bara att vänja honom vid pall också.......
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: Solstig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp