Star wheel hackamore

Bri

Trådstartare
Hittade ett star wheel hackamore bland Hööks nyheter och blev nyfiken då jag letar bettlöst alternativ att variera med till min femåring. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det (som det ser ut) mildare än ett vanligt hackamore? Andra för-/nackdelar gentemot ett vanligt? Hur använder ni det (uteritt, hoppning, promenad...)
 
Hittade ett star wheel hackamore bland Hööks nyheter och blev nyfiken då jag letar bettlöst alternativ att variera med till min femåring. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det (som det ser ut) mildare än ett vanligt hackamore? Andra för-/nackdelar gentemot ett vanligt? Hur använder ni det (uteritt, hoppning, promenad...)
Kortare skänkel = mildare. Dessutom med fler ställen att fästa tygeln, så sätter man det exempelvis vid nosremmen liknar det mest ett sidepull och kommer inte trycka i nacken.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Tycker att den typen av hack är superbra :) precis lagom skarpt, lite mer än ett sidepull men utan att det blir för mycket. Tycker även att det är en fördel att man kan ta ledande tygeltag bättre med ett sånt här vilket är svårt med ett hack med skänklar. Bra mellanting mellan sidepull och hack alltså :)
 
Jag tycker det är ett superbra alternativ eftersom det går att variera var man vill ha tygeln :)
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Tänkte köpa ett jag! Rider alltid ut bettlöst men tycker att vanliga hacket är onödigt skarpt. Blev väldigt glad för den nyheten :).
 
  • Gilla
Reactions: Bri
@zacke Ja det är bara att byta ut nån rem isf :). Har ett full i det jag har nu och har bytt ut undre remmen till en kortare.

Okej, tänker om nosdelen blir för stor så att "hjulen" hamnar för långt ner :) har ett liknande nu(superkorta, böjda skänklar) men det fick jag köpa i storlek ponny till min och ändå blir nosdelen rätt lång så tänkte att full kommer nog aldrig funkaO_o
 
@zacke Enkelt att byta båda remmarna isf :). Men då blir det kanske billigare att köpa ett centerhack från Taur (tror jag det är som har det), där en bara köper själva cirkeln och inga remmar.
 
Tänkte ta nosdelen o bygga eget kombinationsbett så köpte detta då den var mjuk o bred o fin. Provade rida på det som det skulle vara (flyttade undre remmen ett hack upp dock) idag o tror nog det får användas till vad det var tänkt som trots allt! Satte mitt högt (orkade inte ändra...) men det satt bra där, på yttersta hålen men jag upplever min häst ha stort huvud (han kommer dock i Hööks fullnosgrimmor de han testat).

Har inte ridit honom på hack men andra typer av bettlöst. Då blir han lätt stum i kontakten. Här fick man lite gratishjälp av den lilla hävstången men det blev ändå inte skarpt när han blev stark utan det var lätt att behålla nosen framme o rida honom där, najs! Ska helt klart testas mera såhär.

https://www.instagram.com/p/BXtGuIIh_GY/
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 514
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 903
Senast: Pyrran
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp