Bukefalos 28 år!

Stark i skogen!

linzan

Trådstartare
Idag fick jag ett hysteriskt anfall över min häst, hon går KANON på dressyren men så fort man kommer ut i skogen så blir hon som tokig!
Idag roade hon sig med att försöka dra järnet, när det inte gick så hoppade hon rakt upp i luften och sparkade och hade sig.
Jag tänkte att jag skulle ha klättrat henne lite men det slutade med att hon reste sig och sen HOPPADE uppför backen...jag var riktigt riktigt förbannad ett tag, till slut så lugnade hon ner sig lite så jag fick en chans att trava henne lite och det gick väl sådär, hon springer på sidan och står och hoppar på stället när man håller in henne.
Observera att jag har varit väldigt mjuk i handen hela ridturen för jag vill inte sabba munnen på henne.
Jag bara fasar för nästa ridtur.
I slutet så blev vi vänner igen iaf så det var väl lite positivt iaf!
Vad gör ni med era hästar när dom håller på så här?
Hon brukar vara het, men INTE så här extremt!
 
du kannske kan låta henne springa av sig lite innan du rider ut? longera eller något?
använda någon hjälptygel typ martingal?
 
Hmm kan bero på mycket...¨
1. ett sto
2. pälsfällning, kan irritera
3. vårkänslor...börka närma oss

skulle inte lägga så mycket tid på det..men jätte bra att du slutad när ni var vänner...det går bättre nästa gång!!

Sam
 
det e bara o låte henne springa... låt henne springa tills du känner att hon sprungit av sig... det e så jag får göra med min häst... håller jag in honom får han flipp... hoppar o studsar rakt upp i luften o bockar o sparkar o håller på... d e ganska jobbit i längden... men men... man får faktiskt tänka på att dom e djur och inga maskiner som jämt ska gå skit bra... ute kan dom la få ha sitt lilla roliga... hoppas d går bättre...
 
Jag undrar bara så här, hur ofta kommer ni ut i skogen?
Var det andra hästar med, eller var ni ensam?
Är ni van att vara ensam?
 
Skulle inte tro att jag låter henne springa, då kan jag garantera att jag åker av i en jäkla fart!
 
Vi är ute i skogen ca 4 dagar i veckan, oftast mer!
Oftast så¨rider jag själv, hon är lugnare då!
 
det e bara o låte henne springa... låt henne springa tills du känner att hon sprungit av sig... det e så jag får göra med min häst... håller jag in honom får han flipp... hoppar o studsar rakt upp i luften o bockar o sparkar o håller på... d e ganska jobbit i längden... men men... man får faktiskt tänka på att dom e djur och inga maskiner som jämt ska gå skit bra... ute kan dom la få ha sitt lilla roliga... hoppas d går bättre...


Det låter inet som en bra ide tycekr jag.. :mad:Om man låter de springa så hela tiden så förstår de ju att de får springa hur länge de orkar..
 
Läser med spänning svaren. Min häst är nämligen PRECIS likadan. Fast han har varit så enda sen jag köpte honom (för 5 mån sen) vi är i skogen minst en gång i veckan. Han går klockrent om vi är själva, men så fort någon är med så bara sticker han, spelar ingen roll om han går först sist eller jämsides. Och ibalnd är det ju kul att kunna rida ut ihop... :crazy:
 
Klart du inte ska låta henne springa som en tok!
Det verkar som om många anser att hästen bara är glad när den drar, och det kan säkert vara så ibland, men många hästar är nära panik när de beter sig på det sättet, och genom att hitta ett sätt som du kan hejda detta beteende på utan att bli obehaglig mot hästen, så kan du plocka många sköna förtroendepoäng!!

Jag har några knep som jag utarbetat efterhand på mitt lilla söta fullblod, som första halvåret jag hade henne for fram som en turbomatad missil i skogen.

Undvik att rida hästen rakställd, särskilt på korta tyglar. Låt den jobba med olika former av böjning (öppna och sluta)och den lättaste kontakt som bara går. Ge inte stöd på ytter tygel. Söker hästen kontakt med ytterhanden utan att öka eller trycka ut bogen är det ok, men om den ökar, trycker eller tar stöd, så slacka tygeln helt.

Överhuvud taget tycker inte jag att man ska rida med stöd i handen, på många hästar blir det som en signal att häva sig fram. Många hästar kan inte dra iväg om de inte får sitt huvud upphängt i tyglarna!

Trava inte längre sträckor än att du känner att ni behåller balansen, och ta om möjligt avsaktningen med hästen kvar i böjning. Gör istället många övergångar.

Galoppera inte om inte hästen är lugn innan.

Sitt när du klättrar, luta dig inte framåt med överlivet, vinkla bara fram bäckenet litegrann, och använd halsrem så du inte råkar ta hästen i munnen om den hoppar iväg.

Prova ett bettlöst huvudlag. Jag tycker sidepull är bra.

Skritta ibland hela rundan på lång tygel.

I skritt tar jag ibland upp kontakt på tygeln, rider en bit rakt fram, eller öppna eller sluta, och ger sedan lång tygel igen. I början reagerade min häst med att börja trava så fort man bara tog i tygeln.

På min galopptränade häst så är det lättaste sättet att sakta av från galopp att ta en kort förhållning, slacka tygeln och resa sig högt i fältsits med upprättad överkropp. Alltså att härma jockeyns sätt att sakta av (så gott det går i vanlig sits)

Det är inte säkert att alla mina tips funkar på din häst, men jag hoppas du hittar något du kan använda!! Var i Ronneby rider du? Kanske vi krockar ute i skogen med våra turbohästar en dag?
 
Min häst är precis likadan...fast oftast lugnare när man rider ut själv..igår..var han helt tokig.!.han gick inte att få stopp på i galloppen...när jag red ut med en...
Och sen när ja tog tag i han ordentligt...så "stegra" han sig..¨...vet inte riktigt vad ja ska göra.. brukar andänvda pessoa bett..men det hjälper ju inte heller.. då studdsar han ju bara omkring..även fast ja inte tar hårt på honom...
fast han mste ju lära sig..även fast ja undviker att rida ut me folk..det slutar ändå oftast med..att ja få rida iväg själv efter ett tag.. då han stressar upp sig..som en tok...han kan verkligen inte lugna ner sig.. utan laddar...upp sig...hela tideen...:S...
 
Tack för ett bra svar först och främst!
Jag är uppe i Kallinge och ränner :D
Jag lät henne galoppera tills hon tröttnade genom att longera henne idag och efter det var hon helt slut, så vi får väl se hur hon är att rida imon, har dressyrträning på lördag så jag tar det lite lugnt på fredag med.
Oftast när jag rider så skrittar jag bara och travar korta sträckor, men jag ska tänka på det där med öppna och sluta...jag försökte förra gången men då blev hon bara vansinnig!
Men jag hoppas hon tar och lugnar ner sig snart!
 
Om man rider ut själv så kan hästens "oro" bero på att hon/han längtar hem till sina "polare". Men man måste ju ändå hantera det naturligtvis. Då är det bra om man vet orsaken till "uppförandet".
 
kan ju vara så att hon har börjat få vår känslor kanske, min dam har på senaste tiden trippat å tacktat fram å försökt får börja trava på långa tygglar å hon vill inte ta det lungt heller. Hon har oxå alltid varit pigg och gåt på bra fort i skritten men aldrig någonsin har hon varit så här, så jag skulle defenitivt kunna gissa på att hon har fått en del vårkänslor :)
P.S. Min brunstar något hemskt för tillfället oxå, hon har aldrig hållit på så här extremt när hon har brunstat förut...
 
men jag sa inte att hon skulle låta hästen springa så varje gång hon rider ut... utan nån gång ibland... hästarna ska väl oxå få ha ql nån gång... dom är inga maskiner!
 
men vadå hon e väl ingen maskin!!! får hon aldrig springa av sig??? om hon inte får det för att du är rädd att flyga av... låt nån annan göra det då... hästar ska väl oxå få ha ql! eller har jag helt fel... ska dom bara gå som vi vill jämt???? kan dom aldrig få ha lite frihet när man rider ut åtminstånde???
 
Det är inet så lätt som du verkar tycka , En del springer inte för att dom tycker det är kul,

skulle jag släppa min pålla skulle hon springa tills hon stupa , för hon är den typen av häst.
Tycker inte att du ska yttra dig sådär när du inte alls känner hästen.
En del kanske inte vill ut och fläng rida och förstöra hästana , Man kan glp i kontroll och hästarna har kul endå.
 
NEJ jag låte henne inte springa av sig just nu, och jag är inte så jävla dum att jag sätter upp nån annan så dom flyger av istället.
Visst får hon galoppera men det är under ordnade former, rejsa kan hon göra i hagen tills vidare!
 
kanske inte funkar på din häst när den är som allra värst men min häst blir också helgalen ibland och jag blev livrädd och bävade för att rida.
sedan hjälpa en tjej mig att ta vara på kraften och energin som hästen har istället för att bråka med den.
så så fort han reser sig eller börjar bocka så ställer jag och böjer på halsen, flyttar rumpan och verkligen sätter sig på honom så att han får göra av sin energi på saker som jag vill istället för att skutta iväg som en annan tokfåne.
flytta, ställ, öppnor och slutor, skänkelvikningar ja allt du kan komma på som får h*n att tänka på något helt annat. till slut så kommer min pålle lära sig att såfort han bockar och stegrar utan anledning så blir det bara jobbigare för honom. tror det funkar faktiskt. hästar är smarta djur.

detta har hjälpt mig jättemycket och jag är inte längre rätt för att rida honom. vi har fortfarande bara kommit till skritt och trav utomhus, men man ska jobba i den takt man är redo för. och vi är inte redo för galopp ännu.

sedan att släppa iväg h*n i galopp tycker jag är rent livsfarligt. hästen blir oftast mer stressad och springer som sagt tills den stupar. en del hästar är iaf så.
en riktig genomkörning med böjning, jobb i form ger så mycket mer än att släppa iväg hästen i galopp såfort den bråkar.

detta har funkat för mig, hoppas det funkar för dig också!

kramar AP
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 568
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: Coras star
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp