Bukefalos 28 år!

Stark i skogen!

Välkommen till klubben :bow:

Min pålle har fått vårkänslor som det står härliga till den här veckan :)
Igår longerade jag honom innan jag red ut. Han brallade hej vilt, men sen när jag satte på inspänningarna så var han tvungen att koncentrera sig lite så då galopperade han av sig av egen vilja i lugn och behärskad galopp.
Sen när jag red ut var han kanonlugn och fin :)

Vill helst slippa sitta på när han är som piggast och bralligast, eftersom jag har problem med nacken och inte "får" ramla av för farbror doktor... :crazy:
 
Haha, ja jag longerade också henne häromdagen och jag trode hon skulle dö till slut, hon var genom svett när vi kom tillbaka!
Ska iaf rida för tränare idag så ska jag rida ut en sväng imorgon, får se hur det går!
Tack för alla tips!
 
Jag har ett 21 -årigt sto som har vart precis likadan tills för ca 2 år sedan....därmed inte sagt att hon e´ lugn men iaf lugnare än tidigare. Jag har haft henne i 8½ år så det tog ca 6 år innan hon började lugna sig...vistt det har gått lite uppochner beroende på säsong och väder.
På våren under de första 2-3 brunsterna gick det inte att sitta upp ens...hon reste sig bara rätt upp å brallade som en riktig tok.
Hon var alltid värre när det var andra hästar med men för min egen säkerhets skull så red jag ganksa ofta med andra ändå ca 3 ggr/vecka och 2ggr/vecka själv ut i skogen sen hade hon en vilodag och en dag vi åkte iväg och tränade.
Jag försökte rida henne lång och låg, utan att ta för myckwet i henne eftersom de tar det som stöd och bara springer ännu värre då... Hur länge rids hästen? Jag red 1½-2 timmar /dag när jag red i skogen. Vi höll så bra tempo det gick (ibland fick vi ju ta paus så hon kunde stegra lite å så där....) men inte full rulle, samlad men mestadels trav och galopp...
Ca 8 månader efter jag tog hem henne och efter oräkneliga allvarliga funderingar på att sälja henne började det ge reultat...lite lugnare...
Då hade hon byggt upp en riktigt bra grund kondis och insåg att hur mycket hon än brallade och drog så gick det inte snabbare, snarare tvärtom...
Nu låter ju detta som en riktig mardröm å det var inte långt därifrån....men sen knallade det på och hon blev bättre och bättre... Alla hästar tar olika tid på sig att testa ryttaren och min tjej tog nästan ett år på sig...
Hon blev sedan lite bättre och det gick att rida ut i skogen utan att alltid komma hem genomsvett och med gråten i halsen....
Nu är hon halvpensionär men går fortfarande 5-6 dagar i veckan fast inte lika långa rundor alltid....tränas inte heller lika ofta...

Nu vet inte jag hur länge du haft hästen men mitt råd är bara GE INTE UPP! Jag kunde inte låta någon annan rida min häst för hon skickade av dem som små flugor, de flesta iaf, hon tog lång tid på sig innan hon hade accepterat vem som är ledaren... Idag följer hon mig vart jag än går och det är min absolut bästa vän men jag har fått jobba för det...det ska gudarna veta!

GE BARA INTE UPP!! LYCKA TILL!! :bump:
 
Låter som vårkänslor. :) Fick känna av det på min häst igår men han är tvärt om. Ute gick han jättefint men så fort vi kom in på ridbanan blev han en helt annan häst. Dock tyckte jag bara att det var härligt att se min häst fatta galopp av sig själv på små volter utan problem. Jag släppte honom helt enkelt mitt i rusningen - det är ingen ide att tvinga honom gå samlat med så mycket överskottsenergi och vårkänslor. Så han fick springa där i sitt eget tempo(vilket växlade mellan trav och galopp) och han valde vägen själv. Efter några varv sktade han ner till skritt och plötsligt var kolugn. Lite spring i benen. Kan lova att det var en lycklig häst som fick följa med in i stallet igen efter det.

Jag tycker att du ska bli lika busig som hästen. Men du kanska ska ta komandot i leken. Vänd henne och sätt av i galopp åt andra hållet. Eller släpp tygeln och låt henne få springa av sig(men då kanske du ska hålla dig på ridbanan eller nått om ni inte är vana att göra så).
Min häst är så van att matte gör konstiga saker så han har lärt sig att lyssna i alla situationer. :smirk:

Skringa av sig vårkänslorna är det som jag tror är nyttigast och hästen är så lycklig efteråt. :bow:
 
Då kanske jag ser din häst varje dag? Jag kör förbi några stall i Kalleberga på väg till mina hästar som står på en gård utanför Kallinge!
 
Tycker nog att hon kan uppföra under dom få timmar som hon hanteras/rids. Leka och springa av sig kan hon göra i hagen :smirk:
Därmed inte sagt att man måste träna stenhård dressyr eller jobba på tygeln hela skogsrundan. "Ha kul" är väl inte samma sak som att galoppera i fullfart? :confused:
 
Jaså! Jag bor där i närheten (Rydénskan) men har mina hästar på andra sidan Kallinge. Hur har det gått nu då? Ute i skogen alltså!
 
Har bara ridit i skogen en gång efter det eftersom hon har blivit vaccinerad nu!
Men då var hon fortfarande uppe i luften och for!

Okej då bor du jättenära här då ju, vart har du din pålle?
 
Min förra häst var ungefär likadan. Lugn och fin på dressyrbanan och hetsig som en tokig i skogen. Inte så att hon skenade men hon låg på som 17 hela tiden och det var till att jobba i varje steg för att hålla henne på plats. Jag provade det mesta. Olika bett, bettlöst, försökte få henne sprina av sig, lät henne gå på liten volt när hon ville dra iväg. mm. Ingenting fungerade. Hon blev också värre när vi var flera hästar tillsammans men om jag red bakom den andra hästen gick det lite bättre. Dessutom vägrade hon skritta ute och hon taktade km efter km. Om jag försökte hålla in henne då piafferade hon febrilt och vid några tillfällen gick hon i passage ett par km.
Det är jobbigt att ha en sådan häst men det är bara att prova alla tänkbara metoder och hoppas det finns något som passar din häst.
ha fantasi och lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 533
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Coras star
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 213
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp