Bukefalos 28 år!

Stark i vänster

matildadahlgren

Trådstartare
Jag rider en häst som är under igångsättning efter en skada. Han är i stort sätt helt igångsatt nu, han behöver bara lite mer kondis och muskler. När jag började rida honom var har jätte stel och även ganska hård i munnen. Jag har jobbat mycket med att mjuka upp honom och han har blivit mycket bättre. Men jag har fortfarande ett litet problem och det är att han är så sjukt stark i vänster sida. I vänster varv märks det inte av så mycket men i höger varv när han har vänster ytter så är han extremt stark, och man vill ju inte vara för stark och hård själv i handen, samtidigt som man vill ha en stadig ytter. Så jag undrar nu om någon av något tips på någon övning eller liknande som kan göra det lättare i högervarvet?
 
Jag har en häst som är lång och stark på högern, det vi gör är att rida mycket lösgörande med halvhalter. Jag rider förvisso för en tränare också som hjälper mig, annars tror jag inte att jag hade löst problemet själv.
Har du tillgång till tränare? :)
 
Ett tips är att rida hästen på en "åtta" och ha hästen ytterställd hela tiden. Hade en ponny som var sjukt stark i högern, men efter mycket träning blev det bättre! :)
 
Det här med att hästar är starka är egentligen bara ett ryttarproblem. Det är en ganska vanlig reflex hos oss människor, att hålla emot i tygeln när det känns stelt och hårt, för det är ju där vi känner det direkt och automatiskt försöker vi då fixa det via tygeln och då blir hästen stark, för den är stel och går reflexmässigt emot. Det blir en ond cirkel där ryttare och häst brottas med varandra via tygeln fast problemet egentligen sitter i någon helt annan kroppsdel.

Det problem som du tar upp handlar främst om stelhet pga oliksidighet och det har nog dom flesta (hästar/ryttare) mer eller mindre problem med. Hästar är oliksidiga och därmed mer stela i den ena sidan. Stelhet leder till spänning, för det är jobbigt att böja alternativt stretcha. I ena varvet har dom svåt att böja och dom dumpar lätt bogen inåt (då kan hästen kännas "stark") och i det andra förböjer dom gärna och skjuter iväg bogen (då kan det kännas lätt, men hästen har fortfarande samma grundproblem).

En övning som jag använder och som är fantastisk för just detta problem är att växla mellan att ställa hästen utåt och inåt på en ganska stor volt (15-20m). 5 steg utåt, 5 steg inåt. Sen när det börjar lossna kan man vara kvar inåtställd/utåtställd längre och längre tid, men så fort stelheten återkommer, växla ställning några steg igen. Försök inte fixa det med tygeln bara, håll jämn mjuk lätt kontakt i båda tyglarna hela tiden, så får hästen också mer förtroende för handen/tygeln och slappnar av snabbare.

Det kommer att kännas olika "svårt" beroende på vilket varv du rider. Men genom att alternera, inåt/utåt, så kommer du ganska snabbt att känna av vart problemet sitter. Därav att de är så viktigt att alternera, för att hålla motiviationen uppe, både för dig själv och hästen, för någonstans där emellan att det känns svårt och lätt, kanske bara något steg, kommer du att hitta den perfekta känslan och då vet du vad du ska sträva efter att bibehålla fler och fler steg i taget...men ge hästen en chans att "vila" emellan genom att just fortsätta växla...

Lycka till
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp