Bukefalos 28 år!

Stark pigg häst och ledsmärtor.....

B

busmaja

Har en superhärlig D-ponny som jag snart haft 1 år. Har haft sån värk i leder och nacke. Jag har en whiplash skada sedan en svår trafikolycka 1994. Nu har jag haft sån värk sedan senaste lektionen jag hade på honom då han bockade och brallade. Så jag har inte kunnat rida på 14 dagar. När han bockar och brallar så får jag ju liksom ett ryck i nacken och sedan är det liksom kört smärtorna kommer som ett brev på posten.

Nu undrar jag vilket bett jag skall rida på? Skall jag byta om till westernbett. Eller något av de andra han kom med. När jag köpte honom hade han pessoabett och ett annat bett med kedja då han blir så stark i nacken. Jag böt direkt till 3-delat och det har gått ganska bra ändå. Men nu är jag så svag och så öm i mina armar och orkar inte hålla emot ute. Nu är han extra pigg vilket alla hästar blivit i stallet. Tror alla fått fnatt hihi. Säkerligen kylan. Jag har tränat ganska mycket dressyr och han är super på att gå ner på tygel och jobba med ryggen. Tränar för ett dressyrproffs som är instruktör så jag har så bra hjälp. Kan inte bli bättre. Men skall jag byta till ett starkare bett och sen byta tillbaka när jag har full styrka i min kropp igen.

Jag har ju ridit hela min ungdom och tagit upp det som gammal igen. Barnen har också egna hästar och den ena flickan tävlar var och varannan helg och tränar ständigt. Nu kan jag inte rida ut med barnen då min häst går på "tårna" och vill bara sticka iväg. Jag orkar knappt hålla honom längre då mina smärtor är hemska.

Kan också tillägga att jag är ganska orolig för att trilla av då risken är att jag blir sängliggande och inte kan göra något alls till vardags så jag är så försiktig. Det känns skit. Och ju mindre jag rider ju piggare blir hästen min.

Har en fundering om jag skall sadla om och börja rida i westernsadel och göra om min häst till westernhäst - handikapphäst istället.

Vad tror ni som kanske vet? Vore bra med tips och råd. Säkert finns det andra som jag som har kroniskt smärtsyndrom som diagnos. Hur löser ni er ridning? Jag vill inte sluta rida.

Är jag säkrare och får bättre balans i westernsadel? Har aldrig ridit i en westernsadel. Vad tror ni?

PS. Min häst är en blandning mellan Pinto/Halvblod och Lippizanare. En härlig skäck. Inriden som 9 åring han är idag 14 år gammal. Var hingst till 6 år's ålder så han har en väldig hingstnacke.

Så alltså, har ni tips och råd till vad jag kan och skall göra? Jag älskar att vara ute i skogen och rida med barnen och ibland själv med min hund.
 
Sv: Stark pigg häst och ledsmärtor.....

Har en superhärlig D-ponny som jag snart haft 1 år. Har haft sån värk i leder och nacke. Jag har en whiplash skada sedan en svår trafikolycka 1994. Nu har jag haft sån värk sedan senaste lektionen jag hade på honom då han bockade och brallade. Så jag har inte kunnat rida på 14 dagar. När han bockar och brallar så får jag ju liksom ett ryck i nacken och sedan är det liksom kört smärtorna kommer som ett brev på posten.

Nu undrar jag vilket bett jag skall rida på? Skall jag byta om till westernbett. Eller något av de andra han kom med. När jag köpte honom hade han pessoabett och ett annat bett med kedja då han blir så stark i nacken. Jag böt direkt till 3-delat och det har gått ganska bra ändå. Men nu är jag så svag och så öm i mina armar och orkar inte hålla emot ute. Nu är han extra pigg vilket alla hästar blivit i stallet. Tror alla fått fnatt hihi. Säkerligen kylan. Jag har tränat ganska mycket dressyr och han är super på att gå ner på tygel och jobba med ryggen. Tränar för ett dressyrproffs som är instruktör så jag har så bra hjälp. Kan inte bli bättre. Men skall jag byta till ett starkare bett och sen byta tillbaka när jag har full styrka i min kropp igen.

Jag har ju ridit hela min ungdom och tagit upp det som gammal igen. Barnen har också egna hästar och den ena flickan tävlar var och varannan helg och tränar ständigt. Nu kan jag inte rida ut med barnen då min häst går på "tårna" och vill bara sticka iväg. Jag orkar knappt hålla honom längre då mina smärtor är hemska.

Kan också tillägga att jag är ganska orolig för att trilla av då risken är att jag blir sängliggande och inte kan göra något alls till vardags så jag är så försiktig. Det känns skit. Och ju mindre jag rider ju piggare blir hästen min.

Har en fundering om jag skall sadla om och börja rida i westernsadel och göra om min häst till westernhäst - handikapphäst istället.

Vad tror ni som kanske vet? Vore bra med tips och råd. Säkert finns det andra som jag som har kroniskt smärtsyndrom som diagnos. Hur löser ni er ridning? Jag vill inte sluta rida.

Är jag säkrare och får bättre balans i westernsadel? Har aldrig ridit i en westernsadel. Vad tror ni?

PS. Min häst är en blandning mellan Pinto/Halvblod och Lippizanare. En härlig skäck. Inriden som 9 åring han är idag 14 år gammal. Var hingst till 6 år's ålder så han har en väldig hingstnacke.

Så alltså, har ni tips och råd till vad jag kan och skall göra? Jag älskar att vara ute i skogen och rida med barnen och ibland själv med min hund.




Jag tkr det är en rätt enkel lösning, köpa en lugnare ponny/häst som inte blir stark/för pigg.. elr bockar o busar sådär.
 
Sv: Stark pigg häst och ledsmärtor.....

Kolla över foderstaten. Min märr blev tossig på havre, men hanterbar på korn. Jag tror att många överdoserar mängden kraftfoder, och när hästen blir för pigg betslar de upp istället för att ändra fodret.
 
Sv: Stark pigg häst och ledsmärtor.....

Kolla över foderstaten. Min märr blev tossig på havre, men hanterbar på korn. Jag tror att många överdoserar mängden kraftfoder, och när hästen blir för pigg betslar de upp istället för att ändra fodret.

Instämmer!!!

Mer hö, mindre kraft foder... Min blir ding i bollen av bara 2 dl havre om dagen så han får inge havre i sin fodergiva!

Tips på bra foder... ;) Sweetfeed!!! (-gett min häst fint hull och glans och gott helhetsintryck + bättre nerver ;)) en müsli blandning. Som passar bra att kombinera med korn!:banana:
 
Sv: Stark pigg häst och ledsmärtor.....

Säger som andra dra ner på kraftfodert. Vet iof inte vad och hur mycket han får men går det minska eller ge inge "energi" (typ havre) alls vore bästa.

Sen ridbiten, kan du rida på graman så prova det med det tre delade bettet brukar funka eftersom du blir starkar då han inte kan komma undan. Annars är det nog bara att betsla upp. Pehlam eller liknande brukar funka bra vid detta problem.

Prova rid i westernsadeln du om den pasar på honom. Du sitter som bredare och stadigare i den, sen går det alltid att hålla i hornet om det drar iväg ;)

Tänkte inte på vart i sverige du bor men har ni snö..plumsa snö! fantastisk energiåtgång :)

Kan dina barn rida honom? Tänkte just för att han skulle få ridas av med lite energi innan du ska rida honom, på banan eller ridhus? Annars longera alt busa (om underlaget är bra) i hagen så han får göra av med överskottsenergin.

Lycka till
 
Sv: Stark pigg häst och ledsmärtor.....

Har fibromyalgi och reumatism och hade gett upp att rida pga smärta tills jag började med dessa underbara islänningar. När jag red stor häst så klarade jag bara av skrittrundor men kan nu träna ordentligt både mig och hästen. Dock har man inte riktigt samma kroppskontroll som en "frisk" människa men har jag ont en dag som jag tänkt dressyrjobba så rider vi ut i stället. Det är världens bästa sjukgymnastik med rätt häst.

Måste dock säga att jag håller med flera som nämnt att du skulle fundera på en annan häst. Går säkert att få ordning på den du har men frågan är om din kropp klarar det. Har du funderat på att byta häst?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 461
Senast: Linda_A
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 154
Senast: yamyam
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 437
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp