stärka ett svagt ländparti?

ellabellabus

Trådstartare
Lång historia kort, bara för att ge lite bakgrund.
Equiterapeuten nämnde att unghästens märkliga rörelsemönster under ryttare möjligen kan bero på att den är lite svag i länden. Och jag kan nog till viss del hålla med om att den hästen kanske är lite svag där. I vilket fall som helst tänker jag att det inte kan skada att ägna sig åt träning som kanske kan stärka upp ländpartiet, oavsett om det är orsaken eller inte.
Så, vad kan det tänkas finnas för övningar som är stärkande för just rygg-länd? Förslag?
 
Lång historia kort, bara för att ge lite bakgrund.
Equiterapeuten nämnde att unghästens märkliga rörelsemönster under ryttare möjligen kan bero på att den är lite svag i länden. Och jag kan nog till viss del hålla med om att den hästen kanske är lite svag där. I vilket fall som helst tänker jag att det inte kan skada att ägna sig åt träning som kanske kan stärka upp ländpartiet, oavsett om det är orsaken eller inte.
Så, vad kan det tänkas finnas för övningar som är stärkande för just rygg-länd? Förslag?
Eftersom jag har just en unghäst som tidigt visade problem med ryggen så skulle jag alla gånger först se till att få den kollad.
Det kan vara en låsning, det kan vara något som gör ont som gör att den inte använder (och därmed tränar) länden optimalt. Det kanske kan vara växtvärk. Den kanske lärt sig ett obra rörelsemönster.
Jag skulle kolla den hos veterinär först och sedan även hos kiropraktor, ET och annat.
 
Klättring klättring klättring. Gå över stock och sten i skogen. Det gör underverk. Förutsatt att pålle är helt frisk förstås.
 
Kliv över höga stockar/bommar. Det ska vara så högt att hästen måste böja ihop alla lederna på bakbenet och även vrida/tippa bäckenet lite i sidled för att komma över. Hästen ska inte hoppa, utan just kliva över, lugnt och försiktigt. Börja på lite lägre höjd så hästen förstår och du ser att den faktiskt klarar av att ta sig över. Och led hästen till att börja med, när den blir starkare kan du sitta på och rida över. Jag har gjort i ordning en "lekplats" ute i skogen, där det är många nedfallna träd och hyfsat underlag, kapat grenar här och där på de fallna träden och röjt stigar, så det går att rida runt och kliva över stockar på olika höjder, på plan mark, i uppförs- och i nedförs-backe. Då kan man enkelt gå in där och snirkla omkring några minuter varje ridpass!
 
Rätt form. Rätt form. Rätt form. Riktat arbete med länden, och förmodligen mycket avsuttet arbete för att kontrollera att hästen jobbar rätt och kan få göra det utan ryttare för att ytterligare postivit förstärka korrekt form.

Tömkörning över cavalletti, samlande övningar (trampar in under sig REJÄLT) i korta steg (under tömkörning). Löshoppning studs.

Hade varit något av det jag satsat på, samtidigt som jag noga aktat mig för allt utom korrekt arbete, för att inte belasta en svag punkt (länden)
 
Promenader för hand i nedförsbacke. Hästen ska ta ETT steg i taget, gå mkt långsamt. Upprepa några få ggr ca 2-3 ggr/v. Egentligen en superbra grej för alla hästar.
Utom om hästen har problem med knäna. Iaf när jag hade en häst med knäledsinflammationer så var det viktigt att INTE gå just nerför, däremot var det bra om vi kunde klättra uppför.
Därför tycker jag att man i första hand ska utesluta faktiska problem innan man börjar försöka träna bort ett "märkligt" rörelsemönster.
 
Tack till er som svarat. Hästen är genomgången och inga direkta fel som förklarar rörelsemönstret har hittats. Den eventuellt svaga länden är en tanke från den equiterapeut som undersökt den. Det är en ung häst som inte ännu är så utbildad att man kan kräva att den ska gå i korrekt form, även om ryttaren strävar åt det hållet.
Jag tar till mig tipsen och jobbar vidare. Tack igen!
 
Lång historia kort, bara för att ge lite bakgrund.
Equiterapeuten nämnde att unghästens märkliga rörelsemönster under ryttare möjligen kan bero på att den är lite svag i länden. Och jag kan nog till viss del hålla med om att den hästen kanske är lite svag där. I vilket fall som helst tänker jag att det inte kan skada att ägna sig åt träning som kanske kan stärka upp ländpartiet, oavsett om det är orsaken eller inte.
Så, vad kan det tänkas finnas för övningar som är stärkande för just rygg-länd? Förslag?

Nyfiken på vad anledningen är att du på unghästen tagit ut ET att behandla och på vilket sätt den Beter sig osedvanligt enligt ET ?
 
Ut i skog och mark både på och av hästryggen. Finns inget som är så stärkande som att rida ut i skog och mark.
 
Tack till er som svarat. Hästen är genomgången och inga direkta fel som förklarar rörelsemönstret har hittats. Den eventuellt svaga länden är en tanke från den equiterapeut som undersökt den. Det är en ung häst som inte ännu är så utbildad att man kan kräva att den ska gå i korrekt form, även om ryttaren strävar åt det hållet.
Jag tar till mig tipsen och jobbar vidare. Tack igen!

Fast även en unghäst måste ju gå i korrekt form, för sin utbildningsgrad. En inkorrekt form kommer alltid att skada hästen, hur långt tid det tar har en del med grundförutsättningarna att göra. Har hästen en svag exteriör kommer fel form (sänkt rygg, framtung etc) att snabbare ge ridrelaterade skador.

Allt som inte bygger upp skadar.
 
Fast även en unghäst måste ju gå i korrekt form, för sin utbildningsgrad. En inkorrekt form kommer alltid att skada hästen, hur långt tid det tar har en del med grundförutsättningarna att göra. Har hästen en svag exteriör kommer fel form (sänkt rygg, framtung etc) att snabbare ge ridrelaterade skador.

Allt som inte bygger upp skadar.

Håller med här! Tillomed min som är riden kanske 10 ggr går i form. Inte varje steg, och givetvis ingen GP form, men sänka nacken, och tillomed lite bärighet några steg här o där.
 
Tack till er som svarat. Hästen är genomgången och inga direkta fel som förklarar rörelsemönstret har hittats. Den eventuellt svaga länden är en tanke från den equiterapeut som undersökt den. Det är en ung häst som inte ännu är så utbildad att man kan kräva att den ska gå i korrekt form, även om ryttaren strävar åt det hållet.
Jag tar till mig tipsen och jobbar vidare. Tack igen!
Genomgången?
Av veterinär? Med avsikt att se om den har ont?
Eller av ET?
Jäkla skillnad.
Och en unghäst ska inte ha "ett märkligt rörelsemönster under ryttare".
Om jag var du hade jag letat vidare, men det är jag det..
 
Fast även en unghäst måste ju gå i korrekt form, för sin utbildningsgrad. En inkorrekt form kommer alltid att skada hästen, hur långt tid det tar har en del med grundförutsättningarna att göra. Har hästen en svag exteriör kommer fel form (sänkt rygg, framtung etc) att snabbare ge ridrelaterade skador.

Allt som inte bygger upp skadar.
:bow:
 
Genomgången?
Av veterinär? Med avsikt att se om den har ont?
Eller av ET?
Jäkla skillnad.
Och en unghäst ska inte ha "ett märkligt rörelsemönster under ryttare".
Om jag var du hade jag letat vidare, men det är jag det..

Har de märkligt rörelsemönster under ryttare får man fundera på om den är fräsch eller om den faktiskt inte är klar att sitta på än.
 
Fast även en unghäst måste ju gå i korrekt form, för sin utbildningsgrad. En inkorrekt form kommer alltid att skada hästen, hur långt tid det tar har en del med grundförutsättningarna att göra. Har hästen en svag exteriör kommer fel form (sänkt rygg, framtung etc) att snabbare ge ridrelaterade skador.

Allt som inte bygger upp skadar.

Problemen är ju inte sällan att många har en sned bild av vad som Avses med ”form” . Väldigt många avser med ”form” ngt helt annat när de själva bedömer sin ridning /hästar .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 942
Senast: Badger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 771
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp