"Starta om" träningen?

Totola

Trådstartare
Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om från grunden med träningen (arbete för hand/promenader/skogsturer), hästen är också lite oren för att han haft tappskor lite för länge och gått ojämnt.

Så nu har jag lite funderingar:

Efter den tidsperioden, 2-3 månader, hur mycket tror ni hästen har tappat utbildningsmässigt/fysiskt? Ska man behandla den som att den inte har några muskler alls eller mer börja om snäppet innan där man slutade?

Min teori är så här: nu när det ändå gått såpass lång tid som vi på sin höjd ridit ut i skogen 2-3 gånger i veckan, så kanske man kan passa på att lära in grunderna som fattas ungefär som man lär in en unghäst?
Testade att arbeta för hand häromdagen, och eftersom jag värmt upp med lite jogging läng vägen i grimma orkade jag inte tränsa på, så det fick bli med grimma och grimskaft. Det jag har haft problem med på sistone inom ridningen är att hästen knöcklar ihop sej och spänner överlinjen, så därför fokuserade jag nästan enbart på det - lång och låg. Vilket är lättare sagt än gjort i grimma på en ganska okänslig häst :crazy: tog nästan en kvart att få honom sluta hugga i luften och slappna av (här fick jag beviset på att det inte är min hand eller bettet som gör att han spänner sej överdrivet, hugger han t o m i luften när jag inte har något tryck i grimman är det självförvållat anser jag) men när han slappnade av så såg man också i ögonvrån att ryggen hängde med.
När jag skulle testa lite öppna och sluta drog han ihop sej direkt, slutade lyssna och brände iväg. Visste inte riktigt om det berodde på ömhet i benen, om han var stel eller omusklad, eller dåliga vanor. Så där fick jag också fokusera på avslappningen och bara mygla mej till ett par steg öppna och sluta i varje varv.
Kan tillägga att allt det här gjordes i "unghästsstil" alltså att jag berömde varje framsteg men krävde ytterligare lite till mellan nästa vila = belöning, vilket jag tyckte han reagerade bra på.

Så - tycker ni jag ska ta det snigelstilen och jobba om HELT från början? Grejen är att det brukar fungera bättre och kännas lättare för mej att korrigera vid ridning eftersom jag har mer kontroll på hela hästens kropp och kan hjälpa till med sittbenen/känna om hästen vill knuffa mej åt sidan osv. Så såna saker vid öppnan och slutan brukar inte vara problem i vanliga fall, bara man använder fina hjälper.
Tycker ni att jag bara ska jobba för hand eller är det bättre att variera? Och skulle ni isåfall kombinera det med någon annan typ av träning för att snabbare återfå kondis och muskler?
Eller tycker ni helt enkelt att man ska "checka av" vart hästen står, rätta till något som fattas och sen köra vidare med samma träning som förut, fast lite mindre krävande vad gäller jobbiga rörelser?

Ursäkta lång och flummig formulering, vet inte vad jag är ute efter riktigt, kanske mest vad ni tycker hästen bör vara i för musklings-/utbildningsform, och hur man mest effektivt kommer back in business. :banana:
Kan tillägga att hästen är 14 år gammal, har arbetats mer eller mindre inom AR 6mån - 1 år (mest intensivt senaste halvåret) och hade kommit till ganska bra samling i skritten och samlade travövergångar.
 
Sv: "Starta om" träningen?

du sitter liiite i den sitsen med de funderingar som jag hade för några dagar sedan, kika in på min tråd som jag skrev häromdagen! Såklart är det inte helt jämförbart men jag tror att du kan hitta något, även från de svaren jag fått som var jättebra.

:p

Tråden som har en massa ???? i rubriken :D
 
Sv: "Starta om" träningen?

Tack för tipset!
Jag kikade lite i tråden och det stod en del intressanta saker.
Du som verkar haj på muskler och dyl. kanske kan svara på det här:

Under "vilan" har det ju egentligen varit vila från AR-träningen, jag har ändå ridit ut i skogen då och då. Förutom vissa perioder då jag inte kunnat rida alls på 1-2 veckor för att han varit hovöm.
Borde skogsridningen, i mycket dålig terräng kan tilläggas, ha gjort att hästen behållit en del av bärmuskulaturen och kondisen, eller tränar den andra muskler/muskelfibrer?

Jag märker ju att musklerna blivit svagare eftersom han hellre rinner iväg i nerförsbackar, tidigare kunde jag sitta på helt utsläppta tyglar och låta hästen sköta jobbet - han samlade upp sej och höll balansen. Men nu faller han ibland tillbaka i gamla vanor och höjer huudet.

Jag ska försöka ta lite bilder när jag "jobbar för hand" så kanske ni kan kommentera (jämföra lite med gamla ridbilder och se om markjobbet verkar vara mer konstruktivt)?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
800
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 597
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
244
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp