Starta studiecirkel eller workshop

Wille

Trådstartare
Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är inte expert på något.

Studiecirklar jag själv gått på är "bilvård för kvinnor" och "spinna och tova". Sen var jag på en workshop för ett antal år sedan och lerklinade ett hus under en helg. Jag minns inte om jag betalade för workshopen eller inte. Men de som byggde huset fick ganska många extra händer som satte lera på huset de höll på att bygga.

Men vad skiljer en workshop från en studiecirkel egentligen?

Och så undrar jag vad jag själv skulle kunna hålla i. Jag funderar på om man kan skapa en studiecirkel/workshop om hur man bygger en pergola. Jag har nämligen en plan att bygga en sådan, men vet inte när det blir av. Jag tror mig kunna bygga den själv trots att jag aldrig byggt en pergola. (Det har jag aldrig gjort förut så det klarar jag säkert/ Pippi Långstrump) Ritningen har jag i huvudet. Men jag tänker att det antagligen är väldigt bra med extra händer när man bygger. Vet inte om fler kan tänka sig vilja vara med och bygga? Hur organiserar man sånt här?

Och skulle folk vilja vara med och bygga ett utedass?

Jag kollade medborgarskolans utbud igår och hittade både virkning och en trädgårdskurs. Båda är ämnen jag kan något om, men då får jag hitta min egen nisch i så fall. Jag kan även sticka och kroka (hybrid mellan stickning och virkning) och jag har grejat med en massa annat hantverk också så som lapptäcken, smycken av silvertråd, keramik, pärlor m.m. Har också byggt en dörr och en topplistkupa. Men har lite svårt att se att jag skulle kunna göra en studiecirkel med detta.

Trädgård är förstås ett stort intresse. Men var börjar man? Hur nischar man sig? Trots att jag hållit på i så många år så känner jag mig ändå lite tappad om jag skulle leda en studiecirkel i ämnet. Mina före detta klasskamrater på trädgårdsutbildningen jag gick för ett par år sedan tyckte att jag skulle vara lärare. Smickrande, men så kunnig är jag faktiskt inte.

Biodling är det redan en annan som har kurser i.

Själv skulle jag behöva en kurs i fönsterrenovering. Tror jag får kontakta ett studieförbund om det.
 
Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är inte expert på något.

Studiecirklar jag själv gått på är "bilvård för kvinnor" och "spinna och tova". Sen var jag på en workshop för ett antal år sedan och lerklinade ett hus under en helg. Jag minns inte om jag betalade för workshopen eller inte. Men de som byggde huset fick ganska många extra händer som satte lera på huset de höll på att bygga.

Men vad skiljer en workshop från en studiecirkel egentligen?

Och så undrar jag vad jag själv skulle kunna hålla i. Jag funderar på om man kan skapa en studiecirkel/workshop om hur man bygger en pergola. Jag har nämligen en plan att bygga en sådan, men vet inte när det blir av. Jag tror mig kunna bygga den själv trots att jag aldrig byggt en pergola. (Det har jag aldrig gjort förut så det klarar jag säkert/ Pippi Långstrump) Ritningen har jag i huvudet. Men jag tänker att det antagligen är väldigt bra med extra händer när man bygger. Vet inte om fler kan tänka sig vilja vara med och bygga? Hur organiserar man sånt här?

Och skulle folk vilja vara med och bygga ett utedass?

Jag kollade medborgarskolans utbud igår och hittade både virkning och en trädgårdskurs. Båda är ämnen jag kan något om, men då får jag hitta min egen nisch i så fall. Jag kan även sticka och kroka (hybrid mellan stickning och virkning) och jag har grejat med en massa annat hantverk också så som lapptäcken, smycken av silvertråd, keramik, pärlor m.m. Har också byggt en dörr och en topplistkupa. Men har lite svårt att se att jag skulle kunna göra en studiecirkel med detta.

Trädgård är förstås ett stort intresse. Men var börjar man? Hur nischar man sig? Trots att jag hållit på i så många år så känner jag mig ändå lite tappad om jag skulle leda en studiecirkel i ämnet. Mina före detta klasskamrater på trädgårdsutbildningen jag gick för ett par år sedan tyckte att jag skulle vara lärare. Smickrande, men så kunnig är jag faktiskt inte.

Biodling är det redan en annan som har kurser i.

Själv skulle jag behöva en kurs i fönsterrenovering. Tror jag får kontakta ett studieförbund om det.

Du kan ju kontakta medborgarskolan och erbjuda dina tjänster! Det uppskattas säkert! :)

Om du behöver hjälp och några extra händer till att bygga din pergola tror jag dock att du behöver betala för det, snarare än att göra det i cirkelform.
 
En studiecirkel anordnas av ett studieförbund. För att vara en godkänd cirkel måste den hålla på minst tre studietimmar per tillfälle och omfatta minst tre tillfällen - med tid för reflektion emellan.
Cirkelledaren är anställd av studieförbundet för uppdraget eller så är det en kamratcirkel där inget arvode utgår.

Det är osannolikt att man skulle kunna få ordna en cirkel för att bygga något hemma hos cirkelledaren.

Hur ska du få ihop deltagare? Var ska ni hålla till med cirkeln? Vem betalar materialet?
 
Jag har hållit i studiecirklar i keramik i flera omgångar, det är något jag kan och är bra på efter många års studier och praktisk erfarenhet.
Det är roligt att se allas glädje, nyfikenhet och kärlek till leran. Men också lite för stressigt för mig. Det är jobbigt att vara där för tio deltagare samtidigt, speciellt när de är på olika nivåer.
Så det skulle jag reflektera lite kring, orkar jag med det?
Jag gjorde det inte.
 
Du kan ju kontakta medborgarskolan och erbjuda dina tjänster! Det uppskattas säkert! :)

Om du behöver hjälp och några extra händer till att bygga din pergola tror jag dock att du behöver betala för det, snarare än att göra det i cirkelform.
Jag fick inte betalt för att lerklina huset. Ingen annan som var där fick betalt. Tänker att ett pergolabygge är något motsvarande.

Och vilka tjänster ska jag erbjuda studieförbundet? Jag har ingen aning.
 
Inser att det redan finns en som håller snickericirklar så jag kan nog inte få in en fot där även om det är kamratcirklar jag tänker mig. Är ju ingen professionell snickare.
 
Om jag inte är helt ute och cyklar, så måste man väl gå nån 2-dagarsutbildning för att få hålla studiecirkel? Jag gick nån för flera år sen på Studiefrämjandet, genom brukshundklubben, då kundenjag ha spårgrupper.
 
Jag fick inte betalt för att lerklina huset. Ingen annan som var där fick betalt. Tänker att ett pergolabygge är något motsvarande.

Och vilka tjänster ska jag erbjuda studieförbundet? Jag har ingen aning.

Jag tänker att problemet är att starta en studiecirkel för att göra något hemma. Säg att jag skulle vilja lägga om golvet i hallen, så blir det kanske konstigt om jag gör det i cirkelform och att deltagarna utför arbetet oavlönat i mitt hem? Är du med?
 
Jag tänker att problemet är att starta en studiecirkel för att göra något hemma. Säg att jag skulle vilja lägga om golvet i hallen, så blir det kanske konstigt om jag gör det i cirkelform och att deltagarna utför arbetet oavlönat i mitt hem? Är du med?
Nej. Jag var som sagt med och byggde på ett helt hus. Oavlönat. Fast det kallades inte studiecirkel utan workshop. Och huset skulle bli en privat bostad till ett par (vilket det nu är). Ser inte hur en pergola eller ett golv skulle vara annorlunda mot att bygga på ett helt hus.
 
Nej. Jag var som sagt med och byggde på ett helt hus. Oavlönat. Fast det kallades inte studiecirkel utan workshop. Och huset skulle bli en privat bostad till ett par. Ser inte hur en pergola eller ett golv skulle vara annorlunda mot att bygga på ett helt hus.

Du kan ju alltid testa att privat söka folk som vill hjälpa dig att bygga din pergola och sälja in det som en workshop? Det kanske är ngn som nappar? Men jag har lite svårt att få ihop det att det skulle vara en idé ett studieförbund eller liknande skulle nappa på. Men jag har å andra sidan begränsade kunskaper om detta. @Fruentimber har säkert bättre svar
 
Du kan ju alltid testa att privat söka folk som vill hjälpa dig att bygga din pergola och sälja in det som en workshop? Det kanske är ngn som nappar?
Har inget nätverk. Vet inte vart jag skulle vända mig. Och jag minns inte heller hur jag hittade workshopen om huset utanför Alingsås.

Äh. Vad jag än försöker göra så skiter det sig ALLTID. Känner jag att jag borde sluta försöka kämpa så jävla mycket hela tiden.

Slutar väl med att jag sitter i en jävla lägenhet och stirrar in i väggen.
 
Men jag KAN JU INGET! Jag har ALDRIG något att erbjuda. Ingen vill ha mig heller.
Men det kan du väl? Nyss funderade du ju på att leda en studiecirkel i att bygga en pergola. Mycket möjligt att någon vill hjälpa dig bygga, om du sedan hjälper dem med något de vill bygga. Kan tänka mig att det finns många som tvekar på att sätta igång ett byggprojekt alldeles på egen hand.
 
Du verkar ju kunna en massa saker? Själv kan jag inte spika ihop två plankor :p

Du skrev ju i trådstarten att du kan endel grejer? Handarbeta, snickra osv. Dessutom kan du väl en massa om bin och sånt.
Ingen har någonsin efterfrågat mina kunskaper. Så det är tydligen inget värt.

Och visar jag bilder på det jag har skapat så får jag höra att jag borde sälja det jag gör för det är fint. Haken är att ingen vill betala vad det är värt. Eller jag kanske ska skänka bort sakerna jag gjort?
 
Senast ändrad:
Jag tror det koncept du berättar om @Wille när en kurs hålls och kursen består i att tex bygga ett tiny house, anlägga en skogsträdgård, bygga en uthus i lerteknik är mycket vanligare i ”alternativsvängen”. Jag har sett sådana kurser/workshops både fristående (när det byggs åt privatperson) och i folkhögskolas regi. Det är inget konstigt. Det är win-win-win. Läraren får betalt genom kursavgifterna. ”Byggherren” får kompetent arbetsledning och betalar bara material och mat/uppehälle, kursdeltagarna går därifrån med förmåga att bygga sitt eget tiny house/lerhus/skogsträdgård. Inget att höja på ögonbrynen åt. Jag har inte sett det konceptet i studiecirklar dock.

Om du vill ha hjälp av studieförbundet att komma på upplägg/ämne osv är det nog kamratcirklar som gäller, tror jag utan att vara expert men med viss egen erfarenhet av just kamratcirklar. Förbunden har färdiga paket i vissa områden, typ icke-disciplinär barnuppfostran, vattenskörd, odla ätbart. Då får såklart ingen betalt men det går att få kursmaterialet.

Här har en grannkommun ett odlingsprojekt med en anställd trädgårdsmästare, och samarbete med LSS, SFI osv. Jag vet att de delar info med andra kommuner som vill göra samma grej. Ett större projekt, men lättare för att gruppen tillhandahålls.

Låter klokt att hitta din nisch. Finns verkligen en kultur av learn once, do once, teach once (alltså att lära sig nåt på en helgkurs, testa en gång till och sedan börja undervisa) och det är enligt mig inte den sortens lärare studieförbund betalar för utan då är det som tex @parellikusken en keramiker som undervisar keramik, en cellist som undervisar cello, en lärare med japanska som modersmål som undervisar japanska.

Men i kamratcirklar behovs ingen kunskap alls. Inte heller driv att skapa upplägg i vissa fall. Här i vår kommun är Studiefrämjandets samordnare omställningsintresserad och skapar färdiga kurser för en grupp glada amatörer att ta tag i.

Jag skulle prata med studieförbunden angående din pergola-tanke men det är inte säkert formatet passar. Kanske då träffas, plugga, skissa och bygga hos fler än en deltagare.
 
Senast ändrad:
Jag tycker mig se väldigt ofta som studiefrämjandet har kurser i lär dig göra det här och det här. Och då får jag bara mejl om sörmlandsdelen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp