Bukefalos 28 år!

Starta upp med lite travträning!

N

NiraK

Jag har en häst (halvblod) som jag skulle vilja testa på att köra lite trav med. Han är inkörd men inte travkörd. Dock har han en mkt bra trav med mkt tryck i steget och är vägvinnande med mkt "häng". Brukar trava ut i skogen i fältsits på honom och han har riktigt bra klipp i steget. Travar lätt ifrån sin kompis som är en kallblodstravare.
Nu till frågan. Hur kommer man igång med travträning om man är nybörjare? Vad behöver man för utrustning? Hästen har en enklare travsele och en rockard, men man behöver kanske nåt bättre? Hur gör man med träning, man ska kanske träna för nån? Finns det travbanor där man kan träna "fritt" under vissa tider om man löser nån form av träningskort?

Nirak
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag måste göra dig besviken, för att få träna på bana så måste hästen vara i träning på grund av försäkringsbiten och som du kanske förstår så är det endast travar-raserna som "får" vara i träning.

Ska du träna för skojs skull hemma så tycker jag att du ska skaffa en ensitsig träningsvagn, speedcart. Det bästa är att hitta någon som är insatt i travet som kan hjälpa dig till att börja med.

Go for it, även om jag inte riktigt förstår poängen?

Men vad sjutton? Jag rider ju för instruktör på travarna... :D

Förresten kom jag på en sak, om det finns någon privat träningscamp i din närhet så skulle du ju kunna fråga om du fick köra där.

Annars kan man ju mäta upp någon sträcka hemma där man kan ta tid för att få nån uppfattning om hur fort det går.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Men min häst är ju försäkrad.. och om man löser nån slags licens så borde det ju ordna sig med föräkringen?
Vad tråkigt att det inte går att testa iallafall.. Vet du vad som gäller på mindre travbanor typ där det anordnas bygdetrav och liknande. Är det lika hårda regler där också?
Vore kul att träna tillsammans med andra och inte bara hemma i skogen

Nirak
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

låter helt vansinnigt , kör gärna din häst men ta det försiktigt med trav träningen din halvblodshäst är inte framavlad för travlöp att den har en bra trav är inte detsamma som att den har förutsättning att arbeta som en travhäst, förr kallade man den travträning du pratar om o skogen för slaktartrav dvs hästen kommer inte att hålla särskilt länge för detta , använd din häst till det den är bäst ämnad för annars kan du ju köpa en travhäst eller kanske byta med någon som upptäkt sin travares begränsningar som ridhäst.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Uttråkad?

Hittar på en massa...........igen.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Va? Ursäkta om jag frågar? Vad har du för problem då?

Nirak
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

låter helt vansinnigt , kör gärna din häst men ta det försiktigt med trav träningen din halvblodshäst är inte framavlad för travlöp att den har en bra trav är inte detsamma som att den har förutsättning att arbeta som en travhäst, förr kallade man den travträning du pratar om o skogen för slaktartrav dvs hästen kommer inte att hålla särskilt länge för detta , använd din häst till det den är bäst ämnad för annars kan du ju köpa en travhäst eller kanske byta med någon som upptäkt sin travares begränsningar som ridhäst.

haha... "travfolket" hackar på "ridfolket" för att de ska ha ett halvblod som inte är lämpat för trav i trav... Och "ridfolket" hackar på "travfolket" för att de ska ha en varblodigtravare som inte är avlad för ridning till ridning!

Tyckte bara det var lite komiskt :cool: :o
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Men min häst är ju försäkrad.. och om man löser nån slags licens så borde det ju ordna sig med föräkringen?
Vad tråkigt att det inte går att testa iallafall.. Vet du vad som gäller på mindre travbanor typ där det anordnas bygdetrav och liknande. Är det lika hårda regler där också?
Vore kul att träna tillsammans med andra och inte bara hemma i skogen

Nirak

Jag vet att du hängt länge på Buke och har sett dig i en och annan av dessa vansinniga trådar så jag tror du vet mer än vad du vill ge sken av. ;)
Men vad spelar det för roll, jag svarar ändå.

Det är inte din hästs försäkring utan tränarens försäkring som täcker om det händer något på travbanan. Så om jag inte har någon licens eller någon med licens som går i god för mig så får jag inte köra på bana. Har jag en häst som inte står i träning hos någon med licens så får den inte heller träna på banan.

Vi diskvalificerar med andra ord inte bara andra raser utan även den hög med oreggade travare som figurerar ute i landet (pga obetelda fölavgifter med mera)

Reglerna är lika överallt och har det är STC (Svenska Travsportens Centralförbund) som satt upp regelverket.

Jag skulle tro att den enda möjlighet du skulle ha var en privat anläggning och absolut inga tävlingsmässiga omständigheter. För bygdetrav och sånt gäller ungefär samma regler som för "vanligt" trav.

Jag måste säga att jag är impad av ditt halvblod, min shettis klippte varenda halvblod vi träffade på i trav när jag var liten. :D
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Villken bana skulle du tillhöra??

man kan faktiskt få köra på banan utan att ha en häst som står på någons tränings lista. men man ska ha en licens och det kan man få genom att gå en kurs via travbanan.

Många banor har en servic avgift som man måste lösa för att få vara på banan och köra, så kolla med din bana vad som krävs.

jag tror inte att du kör sönder din häst bara för att du vill trav träna den, även om den är avlad för ridning. Lika lite som jag tror att man rider sönder en travare bara för att den är avlad för trav.
det gäller ju att ha sunt förnuft när man tränar, oavsett vad man tränar och med villken häst man tränar.
Om din häst lätt travar ifrån ett kallblod, så kan det möjligtvis vara lämpligt att träna med kallbloden eller de lite långsamma varmbloden.
menom om du tycker att travet är kul skulle jag verkligen rekomendera dig att köpa en travare. Då kan du få så mkt mera ut av din häst, då den kan starta.
Lycka till med tränandet.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

haha... "travfolket" hackar på "ridfolket" för att de ska ha ett halvblod som inte är lämpat för trav i trav... Och "ridfolket" hackar på "travfolket" för att de ska ha en varblodigtravare som inte är avlad för ridning till ridning!

Tyckte bara det var lite komiskt :cool: :o

Var hackar vi? Det är ju "ni" vilka ni nu är som lägger nivån. :smirk:

Jag tror att de flesta här begriper att en travhäst är avlad för trav och ett halvblod är mer rid-inriktat? :confused:
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Ursäkta?? :confused:

Jag ställde några frågor. Tack till giffan och ghost för trevliga svar! :)

Nirak
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Men lägg ner. Jag vet att du inte är allvarlig.

Men bara för att då.
Ska du ge dig på att börja travträna så skaffa dig en travare för du kommer ingen vart med ett halvblod.
Det är liksom ingen idé ens trots att den har "riktigt bra klipp i steget".
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Nej jag lägger inte ned. Men du kanske kan lägga ner dit skräpiga attityd

Jag har inte tänkt bli nån ny stjärnkusk direkt.. jag tror att min häst räcker alldeles nog för mina ambitioner, precis som ridtravarna räcker åt vissa ridfolk (om vi nu ska dra en sån parallell)..
Så länge jag inte satsar mot stjärnorna hade jag tänkt köra med min häst och frågade då om lite nybörjarråd.. de som bara vill vara dryga kan kanske skippa att skriva i tråden?

Man kan alltså inte testa att köra på en travbana såvida den inte är privatägd? Förstod jag rätt?

Nirak
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag har inte tänkt bli nån ny stjärnkusk direkt.. jag tror att min häst räcker alldeles nog för mina ambitioner, precis som ridtravarna räcker åt vissa ridfolk (om vi nu ska dra en sån parallell)..
Så länge jag inte satsar mot stjärnorna hade jag tänkt köra med min häst och frågade då om lite nybörjarråd.. de som bara vill vara dryga kan kanske skippa att skriva i tråden?

Man kan alltså inte testa att köra på en travbana såvida den inte är privatägd? Förstod jag rätt?

Nirak

Det är inte ägarförhållandena som sätter stopp för dig utan rasen... Hade det varit en häst av travar-ras hade det kunnat vara ägarskapet som ställt till det men sånt lyckas de flesta lösa på något sätt.

Som Giffan skrev så skiljer sig reglerna från bana till bana så man kan ju ringa till sekretariatet på närmaste travbana och fråga. Men man kanske får vara beredd på att få ett tvärt nej eller att man lyckas få tag i någon som reagerar typ :confused: :confused: :eek: :eek:

För att hitta mer information än vad man behöver från början så finns det mesta på www.travsport.se, kolla fliken Travbanor så finns det länkar till alla travsällskaps hemsidor.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag har en häst (halvblod) som jag skulle vilja testa på att köra lite trav med. Han är inkörd men inte travkörd. Dock har han en mkt bra trav med mkt tryck i steget och är vägvinnande med mkt "häng". Brukar trava ut i skogen i fältsits på honom och han har riktigt bra klipp i steget. Travar lätt ifrån sin kompis som är en kallblodstravare.
Nu till frågan. Hur kommer man igång med travträning om man är nybörjare? Vad behöver man för utrustning? Hästen har en enklare travsele och en rockard, men man behöver kanske nåt bättre? Hur gör man med träning, man ska kanske träna för nån? Finns det travbanor där man kan träna "fritt" under vissa tider om man löser nån form av träningskort?

Nirak

Roligt att du intresserar dig för att köra din ridhäst. Men jag undrar, vad är syftet med att du ska travträna den?
Starta på travet får den aldrig göra vilket jag antar att du är medveten om redan.
Att köra ridhästar är en trevlig omväxling för hästarna lika som att ridning är ett trevligt komplement för travhästen.
Köra i trav kan du ju annars göra vart som helst. Du behöver ju inte vara på en bana, det går lika bra att köra i skogen om du har någon lämplig väg där. Då behöver du ju ingen licens heller...
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag tycker du ska prova....men glöm inte dra ur handbromsen :D

Staketkusken kommer att nå en helt ny dimension och kan man roa andra så är det ju ett jättefint sätt att göra det på

Lycka till :bow:
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

:rofl:
Stjärnkusk hahaha sluta larva dig nu..
Varför ska du köra på en travbana?
Vill du köra (i trav) med ditt halvblod så gör det men jag ser inte anledningen till att dra iväg till en bana och trava runt där.
Trava ut på nån skogsväg istället, för träna trav kan du ändå inte göra med ett halvblod, den skulle aldrig klara av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 283
Senast: skuggi
·
F
Trav Jag har vänt ut och in på mig själv för att hitta det jag vill jobba med i framtiden. Det enda jag har kommit fram till med säkerhet är...
Svar
3
· Visningar
841
Senast: Framtiden
·
Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 165
Senast: UllaBeata
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp