Bukefalos 28 år!

Starta upp med lite travträning!

Sv: Starta upp med lite travträning!

ÄLG PÅ TRAVBANAN!
Vilken önskedröm för en äventyrsfilm! Det
kunde ha blivit verklighet om Karl IX
genomfört sina planer på ett älgregemente.
En del av hans kurirer var
älgberidna, men någon större användning
som riddjur fick älgen aldrig. Den tog
andan av de åkande och skrämde hästarna.
Den stränge konungen förbjöd
senare ridning på älg, sedan två rymlingar
undkommit på detta sätt, ”ty på ett dygn
kan älgen löpa från Stockholm till Ystad”.
1907 gjordes försök med älg på svensk
travbana, men hästarna flydde i vild panik,
så det tog snabbt slut.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Ett halvblod på en travbana? Det var bland det undligaste jag hört talas om. Träna för trav hemma kan du ju alltid göra med ditt halvblod om du känner glädje med det, men så mkt längre kommer du inte komma. Komma till start med ett halvblod, det kommer inte hända. Ursäkta om jag låter nedlåtande och elak nu, men vill du hålla på med trav och få ut något av det så gör du nog bäst i att skaffa dej en riktig travhäst som har möjlighet att få komma ut på banan.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

KL

Hello!
Jag har faktiskt lekt med tanken med travkörning med min arabmärr. Nu skulle ingen som träffat hästen våga hjälpa mig med inkörning pga risk för att mista livhanken... Men oj vilket travsteg hon har.

Som du beskrev det Nirak har hon ett jättekliv, lagom flackt för att inte slösa energi på aktionen och ett "häng" sväv. Det går ruskigt fort och det är bara att halvstå o åka med.

Men väl medveten om hur mycket den traven sliter så brukar hon bara få lägga iväg ibland för att få roa sig lite.

Att köra på en travbana skulle väl vara kul, men inte med araben! Vill man testa den biten kan man nog få prova på med en riktig travhäst kanske.

Har svårt att se poängen med att seriöst träna trav med ett halvblod. Jag tar ju alla chanser att ridträna vår travare för att skona kroppen och bättra på muskulaturen, likssom få en smidigare mer allsidig och rörlig muskelsättning. Inte de typiska styva hårda i övehalsen och låst länd o rygg.

Araben kommer nog aldrig hamna i vagn, det får bli mitt lilla nöje att rida travartrav på damen ibland. Ska rida brevid kallblodet någon gång och jämföra hur mycket mark de lägger eg.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Ehh yttrandefrihet?
Detta forum omfattas inte av yttrande friheten på det sättet. Detta är ett PRIVAT forum, tro det eller ej! Foruminnehavaren bestämmer vad som får skrivas här och inte, Det är bara att läsa forumreglerna som du själv har godkänt när du blev medlem här!
Där står till exempel följande:
För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.
(jag har fetmarkerat...)
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Låt TS göra vad hon vill med sin häst. Halvblod är fina körhästar. Klart man kan travträna dem om man bara vill utan att nån annan ska lägga sej i.

Till NiraK;
Ta ut din häst på en körtur i skogen, bara det finns bra körvägar som du kan köra din häst på :D Skulle va riktigt skoj o se hur den springer då.
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Bilden på älgen var med i någon ronden för massa år sen... vill gärna hitta den då jag samlar på älgar...
(bara så ni vet om ni skulle hitta den)
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag är tyvärr inget ess på att köra :angel: men jag är jättesugen! Skulle behöva en lite lättare vagn bara! Vägarna häromkring är lite kropiga och knöliga men om man hittar nånstans där det är lite bättre underlag vore det riktigt kul att dra på ordentligt! Ska undersöka saken!

Nirak
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

om du samlar på älgar är det bara att komma hit.. finns hela skogen full :p
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Men min häst är ju försäkrad.. och om man löser nån slags licens så borde det ju ordna sig med föräkringen?
Vad tråkigt att det inte går att testa iallafall.. Vet du vad som gäller på mindre travbanor typ där det anordnas bygdetrav och liknande. Är det lika hårda regler där också?
Vore kul att träna tillsammans med andra och inte bara hemma i skogen

Nirak
Hästen måste vara registrerad travhäst, vara frysmärkt osv.... för att få vara på banan o träna o tävla.

Men ibland ordnas det på olika tillställningar där "ovanliga" raser visar upp trav som tex ardenner har jag sett.

fast ja tycker de e skoj av dig att testa lite!
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag har faktiskt haft liknande funderingar och jag tycker att det är lite synd att inte alla raser får tävla i trav.

Jag har travat ikapp med många hästar och slår dom flesta på min "icke travare"

:)
 
Sv: Starta upp med lite travträning!

Ingen aning. Jag har aldrig klockat oss.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 316
Senast: skuggi
·
F
Trav Jag har vänt ut och in på mig själv för att hitta det jag vill jobba med i framtiden. Det enda jag har kommit fram till med säkerhet är...
Svar
3
· Visningar
841
Senast: Framtiden
·
Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 167
Senast: UllaBeata
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp