Bukefalos 28 år!

Steeplechase...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mastermind

Trådstartare
Har man detta i sverige?
Jag hittade lite totalt vanisnniga saker på youtube, *LÄNK* http://www.youtube.com/watch?v=Uvlmf6YGbR0

Hästar faller som käglor efter hinderna, och man ser det som en del i sporten? Herregud! Detta kan väl ändå inte vara tillåtet i sverige? Och MODIGA ryttare som ens vågar, när de kan falla vilken sekund som helst... Rena självmordssporten, för både häst och människa!

:o
 
Senast ändrad:
Sv: Steeplechase...

Överlåter det åt Annika eller Ninni, de har mycket bättre koll på hindersporten i Sverige än jag.. Vet dock att det finns i Sverige.
 
Sv: Steeplechase...

Vi har inget Engelskt Grand National i Sverige men dock vårt eget Grand National på strömsholm. GN i England är bland det mest prestige fyllda man kan vinna inom hindersporten men det är inte för inte som steeplechase kallas för hästsportens formel 1. Det krävs mod av både hästar och ryttare för att deltaga i dessa löpningar.

I Sverige är hindersporten ganska liten och vi rider i dagsläget bara 2-3 steeplechaser om året i Sverige, majoriteten av de svenska hinderlöpningarna går över häckar som är mindre/lägre än steeplechasens hinder. På Strömsholm rids GN med betydligt mindre fält än i England, ca 8 hästar är vad vi brukar få ihop och distansen är 4200m mot det engelska löpet på dryga 7000m. Har själv ridit GN i Sverige 2 ggr med en 4e och 5e placering som resultat. Det är inte ovanligt att ryttarna trillar av eller hästarna går omkull alternativt pullas upp, dock brukar det se värre ut än vad det är. Vad jag kan minnas så skadades ingen ryttare eller häst allvarligt i 2006 års upplaga av det engelska grand national som du troligtvis såg filmen från.
 
Sv: Steeplechase...

Hej! visst kan det se hemskt ut med hindersporten men hästar o ryttare är oerhört förberedda o proffsiga( säger en som INTE kommer att titta när dottern rider löp i början ;) ) men en sak som jag tycker är positiv med hindersporten kontra trav o "racegalopp" är att hästarna är mkt äldre när de både rids in o tävlar, dvs de har vuxit klart o har kraftigare skelett o muskler, o visst, blir det skador blir de oftast allvarligt, men ärligt, är det verkligen värre en tex alla vanliga hopphästar mfl idag som tidigt drabbas av kotledsinflammation, hovledsinflammation m.m o blir utdömda pga ensidig ridning i ridhus o för mkt hoppning. Enligt försäkringsbolagen ÖKAR detta markant o personligen tycker jag nästan det är värre
prillan
 
Sv: Steeplechase...

Hej! visst kan det se hemskt ut med hindersporten men hästar o ryttare är oerhört förberedda o proffsiga( säger en som INTE kommer att titta när dottern rider löp i början ;) ) men en sak som jag tycker är positiv med hindersporten kontra trav o "racegalopp" är att hästarna är mkt äldre när de både rids in o tävlar, dvs de har vuxit klart o har kraftigare skelett o muskler, o visst, blir det skador blir de oftast allvarligt, men ärligt, är det verkligen värre en tex alla vanliga hopphästar mfl idag som tidigt drabbas av kotledsinflammation, hovledsinflammation m.m o blir utdömda pga ensidig ridning i ridhus o för mkt hoppning. Enligt försäkringsbolagen ÖKAR detta markant o personligen tycker jag nästan det är värre
prillan
Okej, tack för era svar!
Kändes så märkligt när kommentatorerna på filmen från grand national sa att "ja, det är fortfarande många kvar i loppet, så och så många hästar.." och det skulle tydligen vara mycket ovanligt...

Ja jösses, kan ändå inte hindra mig från att bli impad av dessa jockeys som utsätter sig för detta, när de vet att hästen kan rasa närsom helst eller efter nästa hinder, eller nästa igen...
Fräck sport som är lite VÄL galn för min smak... :)
 
Sv: Steeplechase...

Ja jag håller med dig:) jag får nog snart börja med lugnande medicin pga dottern, trots att man borde vara härdad sen ponnyåren:rofl:
prillan

ah kom ihåg att hon var orolig för att inte komma in i England, eftersom hon ville bli hinderjockey och england är dem lite mer skeptiskt mot att tjejer blir det hehe. Själv har jag också haft lite motgångar där, men nu är det mindrs stopp.
 
Sv: Steeplechase...

På engelska grand national var det en kvinnlig jockey som kom runt,:bump: :bump: nia blev hon väl av typ 11 som kom i mål eller nåt, sånt minns inte riktigt. det finns hopp.
 
Sv: Steeplechase...

Stämmer det var Nina Carberry som red Forrest Gunner. I engelska GN utgår alltid mer än hälften av hästarna under vägen, oftast faller en drös på första hindret (oftast de lite orutinerade outsider-tippade) och sen finns de några hinder som brukar vara utslagsgivande, många hästar avstannas också pga trötthet. De åren som banan har varit blöt och tungsprungen har det hänt att typ bara 4 har kommit i mål (av ca 40)...

Men så är det också MYCKET prestigefullt att vinna GN, både i sverige och england!
 
Sv: Steeplechase...

ah har ju en förmåga att bli trångt runt första hindret.

Finns ju en bra bild på hästar som faller på hög, i Mcoys bok. ben av b¨åde hästar och jockey överallt, och de som kommer bakifrån fallersom skäglor.
 
Sv: Steeplechase...

Såntdär är ju fullständigt sjukt att det ens får finnas! allt bara för att människor(idioter) ska ha något att roa sig med!jag blir vansinnig på sånthär! och vaddå modiga ryttare? tycker dom e ganska sjuka att dom utsätter sig själva och hästarna för det, men ryttarna skiter jag fullständigt i när det gäller sånhär hinderlöpning det är hästarna det är synd om dom har ju inte valt att vara där men ryttarna har valt det och dom vet riskerna, så vem tycker synd om en ryttare som bryter nacken i den sporten när dom e så dumma? faktiskt inte jag i alla fall, tyck att jag är grym men det är djurplågeri och människorna får skylla sig själva!
 
Sv: Steeplechase...

Jag tycker faktiskt inte att steeplechase är värre än höjdhoppning för hopphästar och de där treåringarna som hade dressyrshow i globen i år.
 
Sv: Steeplechase...

Jao. Jag tänkte bara som svar på Chipps inlägg om att det är djurplågeri vilket jag faktiskt inte tycker det är. :smirk:
 
Sv: Steeplechase...

Oj... Jag trodde det var till mig du skrev MalanMjöl ^^
 
Sv: Steeplechase...

Såntdär är ju fullständigt sjukt att det ens får finnas! allt bara för att människor(idioter) ska ha något att roa sig med!jag blir vansinnig på sånthär! och vaddå modiga ryttare? tycker dom e ganska sjuka att dom utsätter sig själva och hästarna för det, men ryttarna skiter jag fullständigt i när det gäller sånhär hinderlöpning det är hästarna det är synd om dom har ju inte valt att vara där men ryttarna har valt det och dom vet riskerna, så vem tycker synd om en ryttare som bryter nacken i den sporten när dom e så dumma? faktiskt inte jag i alla fall, tyck att jag är grym men det är djurplågeri och människorna får skylla sig själva!

Hmm! Vi får hoppas att du inte är sån "hästmänniska" som nästan dagligen rider i ridhus eller bana, helst med en felhanterad inspännd graman, låter hästen gå i en egen hage endast 1-2 tim/dag o då med en hel hög täcken m.m..m.;) personligen tycker jag att DET är vansiniggt sjukt hur dessa hästar blir hanterade (tyvär mkt vanligt)o det kan jag lova att de har inte heller valt det...;)
prillan
 
Sv: Steeplechase...

Jag tycker faktiskt inte att steeplechase är värre än höjdhoppning för hopphästar och de där treåringarna som hade dressyrshow i globen i år.

Tja jag kan inte låta bli att komentera trots att jag rider fälttävlan.

jag kan tycka att det inte är riktigt kul med hästar som faller så som de gör. Visst det är prestige men njä begränsa starfältet så att de får plats att hoppa riktigt.

Av 40st kom endast 9st i mål, minst en dog.

Jag tycker inte att det är tillräckligt säkert för att just dessa GN kan anses som acceptabla. Så länge så många hästar går omkull så borde man ändra någonting i sitt regelverk, liksom man gör i fälttävlan. Där hade det inte varit acceptabelt om 31 st utgick :crazy:

men ändå väldigt fina hästar :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 819
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 163
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 461
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp